Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان شمالی  بر توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار تاکید کرد و گفت : از مجموع اراضی شیب دار ۸۳۷ هکتار باغ و ۲ هزار و ۷۸۹ هکتار در راستای توسعه گیاهان دارویی است.

بیشتر بخوانید 

۴۶۰ دستگاه ماشین آلات به کشاورزان خراسان شمالی واگذار شد

او گفت :  کشت در اراضی شیب دار در قالب گیاهان دائمی و چند ساله توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و پایداری تولید و افزایش درآمد کشاورزان باید علمی و اصولی در اراضی شیب دار فعالیت کشت و کار انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : توسعه باغ‌ها و گیاهان دارویی در اراضی شیب دار از سال ۹۲ به میزان ۳۳۰ هکتار اجرایی شده بود که در این مدت توسعه داده شد.

شریکیان گفت :  در اراضی شیب دار استان درختان انگور، بادام و گل محمدی کشت شده است و  انواع گیاهان دارویی از جمله مریم گلی، آویشن باغی، باریجه، کاکوتی، اسطوخودوس نیز از جمله گیاهان دارویی کشت شده در این اراضی است.

او گفت :  کشت گیاهان دارویی یک ساله و چند ساله در اراضی شیب دار استان قابلیت توسعه دارد افزود: با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی کشت این گیاهان به افزایش درآمد روستایی و عشایر کمک خواهد کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هدف از توسعه باغ‌ها و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب دار را افزایش تولید، ایجاد اشتغال، بهره وری بالا، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش خاک دانست و گفت: همچنین مقابله با پدیده گرد و غبار، جلوگیری از مهاجرت در جوامع محلی، تامین معیشت قشر روستایی و امنیت غذایی نیز از دیگر اهداف کشت و کار در این اراضی است.

شریکیان گفت : برخی از شهرستان‌های این استان از جمله بجنورد به دلیل توپوگرافی و منطقه کوهستانی ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه باغ دراراضی شیب دار با توجه به شیب استاندارد دارد که امکان فعالیت زراعی باعث فرسایش خاک می‌شود و همچنین منابع آب از دست می‌رود، اما با توسعه باغ‌ها می‌توان این منابع مهم را حفظ کرد.

او گفت: ۷۴ درصد از ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی استان در اراضی شیب‌دار و ارتفاعات و ۲۶ درصد هم در دشت‌ها است.

شریکیان شخم و شیار در اراضی شیب دار را یکی از علل فرسایش خاک دانست و گفت : این اراضی با شیب‌های مختلفی هستند که با توجه به میزان شیب آن از ملایم تا شیب خیلی زیاد باید نسبت به کشت محصولات زراعی و باغی اقدام کرد.

او بر حفظ کاربری و جلوگیری از تغییر آن در زمین‌های کشاورزی تاکید کرد و گفت: حتی خاک از آب نیز مهم‌تر است، زیرا هزاران سال برای ایجاد یک سانتیمتر خاک زمان نیاز است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بر ایجاد سامانه‌های آبگیر نیز در این اراضی برای نفوذ بارندگی در خاک تاکید کرد و گفت: با روش‌های مختلف می‌توان از آب باران استفاده کرد.

انتهای پیام/ه 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خراسان شمالی اراضی شیب دار اراضی شیب دار گیاهان دارویی خراسان شمالی توسعه باغ ها فرسایش خاک او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۸۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل میرا‌ث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از ارائه مجوز برای راه‌اندازی بوم‌گردی گردشگری عشایری در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، عطا حسن‌پور، ظهر امروز، در جلسه شورای عشایری بروجرد گفت: مناطق عشایری این شهرستان در توسعۀ گردشگری، درآمدزایی و گیاهان دارویی و صنایع دستی نقش مهمی دارند.

او بیان کرد: منطقۀ عشایری کولیدر در بروجرد منطقه‌ای بکر برای توجه به گردشگری عشایر است و چنین مناطقی قابلیت توسعه صنعت گردشگری را دارد.

116هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند

مدیرکل میرا‌ث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان عنوان کرد: مناطقی که محل زندگی عشایر کوچ‌رو است به‌دلیل روحیۀ مهمان‌نوازی این افراد می‌تواند از جاذبه‌های زیادی برای گردشگران باشد.

حسن‌پور بیان کرد: توسعه گردشگری عشایری می‌تواند ضمن توسعه اقتصادی به رفع مشکل بیکاری در جامعه عشایری کمک کند و جوانان عشایری می‌توانند برای فعالیت در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، گیاهان دارویی و سایر حوزه‌های مرتبط درخواست مجوز کنند.

او خاطرنشان کرد: ما مجوز راه‌اندازی خانۀ مسافر و بوم‌گردی گردشگری عشایری را در صورت تقاضا از سوی افراد علاقه‌مند ارائه می‌دهیم.

انتهای پیام/ 645

دیگر خبرها

  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان
  • بی‌هویتی اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است
  • طرح مشکلات بانکی خراسان شمالی در هیئت دولت
  • موضوع ناترازی بانک‌های خراسان شمالی در جلسه هیات دولت مطرح می‌شود
  • رفع کمبودهای حوزه آب برای توسعه صنعت و کشاورزی خراسان شمالی
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین