Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز، یکشنبه پنجم دی سال ۱۴۰۰هجری شمسی، برابر با بیست و یکم جمادی الاول سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و ششم دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (پنجم دی) به شرح زیر است:

زلزله بم

۱۸ سال پیش، در روز پنجم دی ماه سال ۱۳۸۲ هجری شمسی زلزله‌ای شدید با شدت شش و هشت دهم (۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸) ریشتر شهر «بم» - در جنوب ایران - و نواحی اطراف آن را لرزاند. در این زمین لرزه وحشتناک، شهر بم به حالت نیمه ویران درآمد و ۴۱ هزار نفر جان باختند. همچنین ده‌ها هزار تن از مردم منطقه مجروح و یا آواره شدند. بلافاصله پس از زلزله بم، مردم و دولت ایران، به یاری آسیب دیدگان این حادثه دلخراش شتافتند. ولی ابعاد فاجعه به قدری گسترده بود که برخی سازمان‌های بین المللی و کشور‌های دیگر نیز نیرو‌ها و کمک‌های خود را برای زلزله زدگان شهر بم، ارسال کردند. زمین لرزه بم، علاوه بر تلفات جانی، خسارات اقتصادی فراوانی نیز برجای گذاشت و در جریان آن بویژه بنای باستانی و معروف «ارگ بم» آسیب‌های زیادی دید.

درگذشت ادیب مشهور قرن هفتم

۸۳۳ سال پیش در چنین روزی، بیست و یکم جمادی الاول سال ۶۱۰ هجری قمری «برهان الدین ابوالفتح علی مطرزی»، فقیه، ادیب و لغت شناس معروف قرن هفتم هجری قمری در خوارزم - که در آن عصر جزو ایران بود - درگذشت. او در سال ۵۳۶ هجری قمری در همین شهر به دنیا آمد. مطرزی از شاگردان برجسته و جانشین جارا... زمخشری، مفسر، محدث و لغت شناس بنام آن عصر بود. مطرزی در علم نحو، شعر، لغت و دیگر علوم ادبی و دینی، مهارت و دانش بسیار داشت. وی کتاب مشهوری نیز در لغت نوشته است که «المغرب فی لغة الفقه» نام دارد. علاوه براین کتاب، اثری به نام «شرح مقامات حریری» و نیز کتب متعدد دیگری، از این لغت شناس برجای مانده است.

تولد مائوتسه تونگ، بنیانگذار مائوئیسم

۱۲۸ سال پیش، در روز بیست و ششم دسامبر سال ۱۸۹۳ میلادی «مائو تسه تونگ» (Mao Tse - tung)، رهبر و بنیانگذار چین کمونیست متولد شد. وی در سال ۱۹۲۱ به اتفاق تعدادی از همفکران خود، حزب کمونیست چین را تاسیس کرد. مائو بر حمایت دهقانان از جنبش کمونیستی تاکید می‌کرد و به همین دلیل طرفداران زیادی در روستا‌ها پیدا کرد. مائو در سال ۱۹۳۴، رهبری صد هزار نیروی حزب کمونیست را که برای احتراز از برخورد با نیرو‌های دولتی، پیاده از جنوب به طرف شمال چین درحال حرکت بودند بر عهده داشت. در جریان این راهپیمایی که یک سال به طول انجامید، بیش از ۶۰ هزار تن جان باختند. پس از جنگ جهانی دوم، کمونیست‌ها به رهبری مائو، ملی گرایان به فرماندهی «چیان کای چک» را که از حمایت غرب برخوردار بودند، شکست دادند و در سال ۱۹۴۹ تاسیس جمهوری خلق چین را اعلام کردند. مائو طی سال‌های حکومت خود توانست حکومت مرکزی مقتدری در چین به وجود آورد. البته اندیشه‌های مائو در مورد کمونیسم، با برخی نظریات مارکس و لنین متفاوت بود که به «مائوئیسم» معروف است. مائو در سال ۱۹۷۶ درگذشت.

مرگ هری ترومن، صادرکننده دستور بمباران اتمی ژاپن و بنیانگذار سازمان سیا

۴۹ سال پیش در چنین روزی، ۲۶ دسامبر ۱۹۷۲ میلادی "هری ترومن" سی و سومین رئیس جمهور آمریکا مُرد.
ترومن در ۱۸۸۴ م در ایالت میسوری به دنیا آمد. وی در ابتدا هم‏چون پدرش مزرعه دار بود، ولی پس از طی تحصیلات خود، به روزنامه ‏نگاری پرداخت سپس وارد ارتش شد و در جنگ جهانی اول به عنوان عضو گارد ملی ارتش امریکا شرکت‏ جست. ترومن پس از جنگ وارد فعالیت‏های سیاسی‏ شد و پس از کسب عنوان سناتوری، معاون و مشاور نزدیک فرانکْلین روزْوِلْت، رئیس‏ جمهور وقت‏ امریکا شد. ترومن در آوریل ۱۹۴۵ م در پی مرگ روزولت و در شرایطی که جنگ‏ جهانی ‏دوم هنوز پایان نیافته‏ بود، به عنوان رئیس‏ جمهور جدید امریکا به کاخ ‏سفید راه یافت. او با شدت بخشیدن به جنگ دوم جهانی، آلمان هیتلری را به زانو در آورد و با انداختن دو بمب‏ هسته‏ای بر شهر‌های هیروشیما و ناکازاکی، صد‌ها هزار نفر را نابود کرد و ژاپن را به تسلیم واداشت. ترومن در عرصه سیاست خارجی بعد از اتمام جنگ جهانی دوم، مبتکر استراتژی دکترین ترومن بود که بر اساس آن، امریکا می‏ بایست به ملت‏هایى که تحت انقیاد فشار‌های خارجی و در واقع کمونیسم بودند و به کمک نیاز دارند، یاری رساند. به دنبال اعلام دکترین ترومن، طرح دیگری توسط جورج مارشال، وزیر امور خارجه ترومن اعلام شد که بر اساس آن، کمک‏های مالی و اقتصادی بلا عوض به حکومت‏های نیازمند را مدّنظر قرار می‏ داد، لیکن عملاً در جهت استثمار کشور‌ها و انقیاد دولت‏ها از طریق ایجاد وابستگی‏های اقتصادی و سپس سیاسی بود. ظهور و اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی، تأسیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو، تجزیه رسمی آلمان به دو بخش شرقی و غربی و آغاز جنگ خونین و پرتلفات سه ساله در شبه جزیره کره در کنار بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، از مهم‏ترین وقایع و رخ‏داد‌های دوران هشت ساله حکومت ترومن در امریکا بود. هم‏چنین سازمان جاسوسی امریکا، سیا، در سال ۱۹۴۷ م توسط ترومن بنیان نهاده ‏شد. هاری ‏ترومن که از سال ۱۹۴۵ م تا پایان ۱۹۵۲ م به مدت دو دوره کامل در پرحادثه ‏ترین مقطع تاریخ امپریالیسم امریکا بر این کشور حکم‏رانی کرد، سرانجام پس از عمری خشونت و آمیخته با مرگ صد‌ها هزار نفر توسط او، در ۲۶ دسامبر ۱۹۷۲ م در ۸۸ سالگی مرد.

اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی

۴۲ سال پیش درچنین روزی، بیست و ششم دسامبر سال ۱۹۷۹ میلادی ارتش سرخ شوروی با اشغال کشور افغانستان، طولانی‌ترین عملیات خود را علیه یک کشور مستقل آغاز کرد.

اشغال افغانستان، به اعتراف نسل جدید رهبران روسیه، یکی از اشتباهات بزرگ کرملین در سیاست خارجی بشمار می‌رود. حمله شوروی به افغانستان به بهانه درخواست کمک ببرک کارمل از مقامات این کشور انجام شد. کارمل یک روز بعد از این حمله، با کودتا قدرت را در افغانستان در دست گرفت. از این زمان، مجاهدین افغان با حدود ۱۳۰ هزار سرباز ارتش سرخ شوروی به مقابله برخاستند و با اینکه این ارتش شوروی از سلاح‌های پیشرفته برخوردار بود، شکست‌های سنگینی به آن وارد کردند. از طرف دیگر، آمریکا که تحکیم قدرت شوروی در افغانستان را خطری جدی برای منافع خود می‌دانست، با اقدام‌های سیاسی، اقتصادی و حتی کمک‌های نظامی به برخی از گروه‌های افغانی، به رقابت با شوروی در افغانستان پرداخت. حاصل ده سال تجاوز شوروی به افغانستان، ده‌ها هزار کشته و مجروح از مردم مسلمان این کشور بود. سرانجام مقام‌های شوروی به دلیل تغییر در سیاست خارجی این کشور و با توجه به هزینه سنگین ادامه جنگ در افغانستان، در فوریه سال ۱۹۸۹ ناگزیر به عقب نشینی از این کشور شدند.

معاهده نیرو‌های استعماری فرانسه و انگلیس در هند

۲۶۷ سال پیش در چنین روزی، ۲۶ دسامبر ۱۵۴ میلادی، معاهده مَدْرَس میان نیرو‌های استعمارگر فرانسه و انگلیس در هند بسته شد. بعد از ورود استعمار فرانسه به منطقه شبه قاره هند در اواخر قرن هفدهم میلادی، اختلافات میان این کشور و استعمار انگلستان وارد مرحله‏‌ای دیگر گردید. انگلستان که منطقه جنوب شرقی آسیا را محل فرمان‏روایى و تحت مالکیت خود می ‏دانست به دنبال راهی جهت پایان حضور فرانسه در این منطقه بود. با افزایش فشار‌های انگلستان از یک سو و ضعف مالی و کم تجربگی فرانسه در این منطقه از طرف دیگر، سرانجام "گودهو" فرمانده سپاه فرانسه در هندوستان در ۲۶ دسامبر ۱۷۵۴ م قراردادی تاریخی را به امضاء رسانید که به معاهده مَدْرَس و نیز قرارداد گودهو موسوم گردید. براساس این پیمان که در بندر مدرس هندوستان به امضاء رسید، دولت فرانسه از تمام ادعا‌ها و حقوق خود در هند صرف نظر نمود. در حقیقت امضای این قرارداد، آغازی بود که به پایان نفوذ کمپانی هند شرقیِ فرانسه در سال ۱۷۶۹ انجامید.

بیشتر بخوانید: تقویم تاریخ؛ از تولد عیسی مسیح (ع) تا استعفای گورباچف

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تقویم تاریخ تقویم رسمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تقویم تاریخ تقویم رسمی چنین روزی سال پیش ۲۶ دسامبر هجری قمری نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۸۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: حفاظت از قدس وظیفه ماست/ نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است

رئیس جمهور ترکیه ضمن محکومیت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، اعلام کرد حفاظت از قدس یک وظیفه است.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت: هرکس از اسرائیل انتقاد کند متهم به یهودی ستیزی است، اما ما تسلیم این نوع تهدید نمی‌شویم. ما باید تلاش کنیم تا فجایع علیه برادران خود در غزه را نادیده نگیریم و اسرائیل را در برابر قانون پاسخگو کنیم.

به نقل از الجزیره، اردوغان امروز سه شنبه در سخنرانی خود در کنفرانس انجمن «پارلمان‌ها برای قدس» در استانبول تصریح کرد فلسطین و قدس قلب تپنده جهان اسلام هستند.

وی با بیان اینکه آزار و اذیت‌ها علیه مسجدالاقصی در حال افزایش است و هویت مسجد توسط رژیم صهیونیستی از بین می‌رود، تاکید کرد: حفاظت از قدس وظیفه ماست و ما تلاش می‌کنیم تا قدس را به خانه صلح برای همه بشریت تبدیل کنیم.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه آنچه در ۷ اکتبر رخ داد توجیهی برای جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها نیست، اعلام کرد: ما برادران خود در جنبش حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کنند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کنیم و هرگز در برابر نسل‌کشی علیه مردم غزه سکوت نمی‌کنیم که بیش از ۲۰۰ روز است به تنهایی مقاومت می‌کنند.

رئیس جمهور ترکیه درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی تحت رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در غزه تصریح کرد نتانیاهو مانند جنایت‌کاران قبل از خود است و نامش به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است.

وی با اشاره به نتانیاهو افزود: کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود و به کسانی که در ۲۰۳ روز گذشته ۳۵۰۰۰ فلسطینی را کشته، نگاه کند.

اردوغان در سخنرانی خود با اشاره به قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی گفت ترکیه تنها کشوری است که بار دیگر محدودیت‌های تجاری شامل ۵۴ محصول را بر رژیم صهیونیستی اعمال کرد. آنکارا به قطع روابط تجاری با این رژیم ادامه خواهد داد و ممکن است بقیه روابط را قطع کند.

وی با اشاره به حمایت و همدستی آمریکا با رژیم صهیونیستی گفت آمریکا با حمایت بی‌قید و شرط نظامی و دیپلماتیک خود از رژیم صهیونیستی به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه حل آن.

اردوغان همچنین خاطرنشان کرد ارزش‌های غربی مانند دموکراسی، قانون و آزادی بیان، اندیشه و مطبوعات به محض اینکه موضوع به رژیم صهیونیستی رسید، نادیده گرفته شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • اردوغان: حفاظت از قدس وظیفه ماست/ نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • سخنرانی ترومن پس از بمباران هیروشیما / عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / تراژدی منابع مشترک چیست؟ / لذت رانندگی با شورلت‌های کلاسیک
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • تمجید کرزی از حمایت ایران از مردم افغانستان
  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد