Web Analytics Made Easy - Statcounter

دور هشتم مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای میان ایران و طرف‌‌‌‌‌‌‌‌های غربی و شرقی قرار است در روز ۲۷ دسامبر (۶دی‌ماه) از سر گرفته شود. انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌‌‌‌‌‌‌‌کننده کمیسیون مشترک برجام روز پنج‌شنبه در توییتی این خبر را تایید کرد. وی در توییت خود اظهار کرد که دور بعدی مذاکرات مسیر پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو را مشخص خواهد کرد و به اهمیت سرعت‌بخشیدن به حل و فصل مسائل کلیدی باقی‌مانده و همکاری نزدیک با ایالات‌متحده در این مسیر تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «انرژی امروز» از دنیای اقتصاد، اس‌‌‌‌‌‌‌‌اندپی گلوبال پلاتس آنالیتیکس (S&P Global Platts Analytics) اکنون فرض را بر آن گذاشته که طرفین به یک توافق موقت برای توقف توسعه برنامه هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایران و لغو برخی از تحریم‌های ایالات‌متحده علیه جمهوری اسلامی ایران دست خواهند یافت.

پلاتس در این سناریو برآورد کرده که عرضه نفت ایران از‌ماه آوریل ۲۰۲۲ تا‌ماه دسامبر آینده به میزان ۷۰۰‌هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این تخمین جدید پلاتس آنالیتیکس در حالی است که گزارش چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز قبلی آنها در ‌ماه نوامبر، پیش‌‌‌‌‌‌‌‌بینی کرده بود که یک توافق چارچوب‌‌‌‌‌‌‌‌مند به‌دست می‌آید و با لغو کامل تحریم‌های برجامی، روزانه ۴/ ۱‌میلیون بشکه نفت‌خام به عرضه ایران اضافه شود.

ناریکا اهیر، تحلیلگر مسائل ژئوپلیتیکی در پلاتس‌آنالیتیکس با اشاره به اظهارات رهبران دو کشور اصلی مذاکرات، یعنی ایران و آمریکا گفت: «خطر عدم‌حصول توافق زیاد است، اما با توجه به اظهارات مقامات ایران و تمایل جو بایدن برای دست‌‌‌‌‌‌‌‌یابی به یک راه‌‌‌‌‌‌‌‌حل دیپلماتیک، ما همچنان فرض را بر این می‌‌‌‌‌‌‌‌گذاریم که توافق به‌دست خواهد آمد.‌»

مذاکرات با هدف از سرگیری برنامه جامع اقدام‌مشترک ۲۰۱۵ (برجام) که محدودیت‌های را برای برنامه هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌های ایالات‌متحده ایجاد می‌کرد، از ‌ماه ژوئن عملا به حالت توقف درآمده است.

گفتنی است که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به صورت یک طرفه از برجام خارج شد و یکی از سخت‌‌‌‌‌‌‌‌ترین رژیم‌‌‌‌‌‌‌‌های تحریمی تاریخ معاصر را علیه جمهوری اسلامی ایران پیاده کرد.رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، در سال ۲۰۱۸ و پس از خروج از توافق برجام، تمامی تحریم‌های نفتی، پتروشیمی، کشتیرانی و سایر بخش‌های اقتصاد ایران را همچون قبل از توافق به اجرا گذاشت.

پلاتس می‌گوید دولت بایدن در تلاش برای شکستن بن‌‌‌‌‌‌‌‌بست در مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای است و در همین راستا، موضع تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری در قبال ایران اتخاذ کرده است. مقامات ارشد امنیت ملی و تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌گذار آمریکا در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر به‌عنوان بخشی از این تلاش‌‌‌‌‌‌‌‌های دولت بایدن، از اسرائیل و امارات دیدن کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

   ریسک عدم‌توافق در بخش عرضه

شین کیم، رئیس بخش زنجیره عرضه و تولید پلاتس‌آنالیتیکس گفت که عدم‌قطعیت پیرامون مذاکرات ایران و اینکه آیا طرفین اساسا به توافق خواهند رسید یا خیر؛ نشان‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده مهم‌ترین رویداد برای بازار نفت در سال ۲۰۲۲ است و افزود که خطر به نتیجه نرسیدن مذاکرات روز به روز در حال افزایش است.

کیم همچنین می‌گوید که پیشرفت خاصی حاصل نشده است و دست‌‌‌‌‌‌‌‌یابی به توافق، به‌نظر دشوار می‌‌‌‌‌‌‌‌آید. این مدیر پلاتس‌آنالیتیکس در ادامه افزود: «البته هنوز هیچ‌چیز تمام نشده است.‌»

کیم معتقد است که طبق سناریوی عدم‌حصول توافق و بازنگشتن نفت ایران به بازار، باید شاهد افزایش پیش‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌ شده فشارها و تماس‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای افزایش تولید بر اوپک بود و این امر باعث می‌شود تا اواسط سال ۲۰۲۲ ظرفیت مازاد نفت جهان مورد آزمایش قرار گیرد. او می‌گوید که تحت چنین سناریویی، در صورت هرگونه اختلال عرضه بالقوه در سایر نقاط جهان مانند لیبی، نیجریه یا در فصل توفان‌‌‌‌‌‌‌‌های آتلانتیکی خلیج‌مکزیک در ایالات‌متحده؛ به دلیل عدم‌حضور نفت ایران در بازار، گزینه دیگری برای پوشش کمبود عرضه باقی نخواهد ماند.

نظرسنجی اس‌اندپی‌گلوبال‌از اوپک تخمین زده است که ایران در‌ماه نوامبر روزانه ۵/ ۲ میلیون بشکه نفت‌خام تولید کرده است که ۲۰ هزار بشکه در روز کمتر از آمار ‌ماه اکتبر است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز برآورد کرده که تولید نفت‌خام ایران در ‌ماه نوامبر ۴۵/ ۲‌میلیون بشکه در روز بوده است.

برچسب هااس اند پی گلوبال پلاتس بازار نفت برجام توافق هسته ای جو بایدن صادرات نفت ایران

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: بازار نفت برجام توافق هسته ای جو بایدن صادرات نفت ایران آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو ایالات متحده نفت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۹۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

امتداد - با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ  2051.7 هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ؛ گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی (۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شرح زیر است: 


بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی(تابا) اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی (تابا) اقدام کنند.     بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی مطابق با ضوابط تعیین شده) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۴ درصد) استفاده کنند. برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • مهلت یک هفته‌ای اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره توافق آتش‌بس
  • وال استریت ژورنال: اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره توافق آتش‌بس یک هفته مهلت داده است
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • گفت‌وگوی تلفنی هنیه و رئیس اطلاعات مصر درباره مذاکرات/هیئت حماس به‌زودی در قاهره
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟