Web Analytics Made Easy - Statcounter

در گذشته دور ابزارهای سرمایه‌گذاری محدود بودند و افرادی که با نااطمینانی اقتصادی روبرو می‌شدند، عمدتا به خرید طلا یا زمین روی می‌آوردند. خرید برخی دارایی‌ها مانند فلزات یا اشیای قیمتی با مشکلاتی روبرو بود و به ندرت جای امنی برای نگهداری آن‌ها وجود داشت. با گذشت زمان گزینه‌های دیگری هم اضافه شدند. یکی از آنها بانک بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک‌ها امکان سپرده‌گذاری را فراهم آوردند و موجب شدند برخی افراد برای پس‌انداز، سرمایه‌گذاری یا نگهداری سرمایه‌شان در جایی امن به آنها مراجعه کنند. در سال‌های اخیر، گزینه‌های دیگری هم به جمع ابزارهای سرمایه‌گذاری افزوده شده‌اند. این گزینه‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری معروف شده‌اند که انواع مختلفی هم دارند؛ از صندوق‌های سهامی گرفته تا صندوق طلا و صندوق درآمد ثابت. این گزینه‌ها تفاوت‌هایی و شباهت‌هایی با هم دارند. در ادامه به مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و سایر سرمایه‌گذاری‌ها خواهیم پرداخت.

مروری بر صندوق‌های با درآمد ثابت و سایر سرمایه‌گذاری‌ها

هدف صندوق‌ سرمایه‌گذاری این است که سرمایه افراد را جذب کرده و با سرمایه‌گذاری مناسب آنها به سود دست پیدا کنند. سپس سود به دست آمده بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود افراد برحسب مقدار سرمایه‌گذاری خود بازده مالی کسب می‌کنند. اساس سرمایه‌گذاری در گزینه‌های مختلف این است که در قبال پولی که صرف آنها می‌کنیم، به ما عایدی می‌دهند. این عایدی از نظر میزان بازدهی و ریسک بسیار متفاوت است. برخی از گزینه‌ها ریسک بالاتری دارند که از آن جمله می‌توان به سرمایه‌گذاری در بازار سهام اشاره کرد. در واقع درست است که این گزینه‌ها معمولا سود بالاتری دارند، اما ریسک از دست رفتن یا کاهش سرمایه در آنها هم بیشتر است. چنین بازارهایی بیشتر به درد افرادی می‌خورد که حدی از ریسک‌پذیری را داشته باشند و در صورت افت سرمایه به یکباره کنترل خود را از دست ندهند.

این در حالی است که گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که ریسک کمتری دارند. به عنوان مثال، ریسک طلا معمولا کمتر از بازار سهام است اما همچنان طلا هم ریسک‌های خاص خود را دارد. از این جمله می‌توان به مشکلات نگهداری و ایمنی، امکان جعل و تقلب در طلای خریداری شده و مواردی از این قبیل اشاره کرد. ضمن آن که طلا با اجرت و مشکلات دیگری هم همراه است. صندوق درآمد ثابت جزو گزینه‌های کم‌ریسک محسوب می‌شوند و برای افرادی مناسبند که به دنبال گزینه‌های با ریسک کمتر می‌روند. البته باید توجه کرد که ریسک پایین‌تر بازدهی نسبتا پایین‌تری هم دارد.

شباهت صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های درآمد ثابت هم مانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری از موارد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به حساب می‌آیند. ویژگی خاصی که صندوق‌ها دارند آن است که سرمایه خود را روی گزینه‌های مختلفی توزیع می‌کنند. به عنوان مثال، بخشی از سرمایه‌گذاری آنها روی سهام صورت می‌گیرد و بخشی دیگر روی موارد با درآمد ثابت است. غیرمستقیم بودن صندوق‌ها باعث می‌شود مدیریت صندوق‌ها در اختیار افراد متخصص باشد و آنها در مورد نحوه دقیق سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرند. همچنین بخش بزرگی از سرمایه این صندوق‌ها در موارد مبتنی بر نام آنها سرمایه‌گذاری می‌شود. به عنوان مثال، در صندوق طلا بین 70 تا 95 درصد سرمایه صندوق به خرید گواهی سکه طلا اختصاص پیدا می‌کند و در صندوق درآمد ثابت این نسبت برای گزینه‌های درآمد ثابت همین میزان است.

تفاوت‌های صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

از جمله تفاوت‌هایی که صندوق‌های درآمد ثابت با سایر سرمایه‌گذاری‌ها دارند، میزان ریسک آنها است. این صندوق‌ها به دلیل این که بیشتر سرمایه‌گذاری خود را صرف گزینه‌های بهادار با درآمد ثابتی مانند اوراق مشارکت، سپرده بانکی، مرابحه و برخی موارد دیگر می‌کنند، ریسک خاصی ندارند. همان طور که گفتیم این صندوق‌ها حدود 70 تا 95 درصد سرمایه خود را صرف موارد درآمد ثابت می‌کنند و حدود 5 تا 30 درصد باقی‌مانده از سرمایه آنها هم به گزینه‌های دیگری مانند سهام اختصاص پیدا می‌کند که بازدهی بیشتر و ریسک بالاتری دارند. صندوق‌های با درآمد ثابت با انجام این کار می‌توانند سبد خود را به نحوی تشکیل دهند که معمولا عایدی آنها از بانک و گزینه‌های مشابه آن بالاتر برود. در شرایطی که بازارها روند صعودی طی می‌کنند، عایدی صندوق با درآمد ثابت می‌تواند از مواردی همچون بانک‌ها فاصله بگیرد. بنابراین، تفاوت‌ صندوق درآمد ثابت با سایر صندوق‌ها در میزان ریسک و سبد سرمایه‌گذاری آنها است.

صندوق‌ درآمد ثابت؛ گزینه خوب روزهای نامطمئن

شاید این سوال پیش بیاید که بهترین شرایط برای سرمایه‌گذاری روی صندوق‌های با درآمد ثابت چه زمانی است. یکی از مواردی که صندوق‌های درآمد ثابت گزینه بسیار مطلوبی برای سرمایه‌گذاری می‌شوند، روزهایی است که امکان افت دلار در بازار وجود دارد. افت دلار در بازار به معنی آن است که ریال در برابر دلار تقویت می‌شود. این موضوع یک معنی دیگر هم دارد. تقویت پول ملی در برابر ارزهای خارجی یعنی نگه داشتن پول ملی نسبت به ارزی مانند دلار بهتر شده و خرید دلار و موارد مبتنی بر دلار عایدی چندانی در کوتاه‌مدت ندارد.

البته در شرایط دیگری هم خرید صندوق‌های با درآمد ثابت مناسب است. در شرایطی که بازارها دچار نااطمینانی می‌شوند، معمولا در محدوده خاصی نوسان می‌کنند و ورود سرمایه به بازارها دچار اختلال می‌شود. در چنین شرایطی معمولا صندوق‌های درآمد ثابت تبدیل به گزینه مناسبی می‌شوند. تا زمانی که اطمینان به بازارها بازگردد، این گزینه می‌تواند سود معقولی عاید سرمایه‌گذاران خود کند.

یک نکته مهم در مورد سودآوری صندوق‌ها

اگر قیمت دلار در بازار آزاد به هر دلیلی رشد چشمگیری داشته باشد، ارزش ریال در برابر ارزهای معتبر کاهش پیدا می‌کند. در این صورت تورم انتظاری هم بالاتر می‌رود. در چنین شرایطی گزینه‌های درآمد ثابت چندان معقول و مناسب نیستند و بازدهی آنها اگرچه مثبت می‌شود اما تورم را پوشش نمی‌دهد. با این حال، اگر به هر دلیلی تمایل به ریسک بسیار پایینی دارید، می‌‎توانید با علم به این شرایط وارد گزینه‌های درآمد ثابت شوید و البته به یاد داشته باشید در این شرایط صندوق‌های درآمد ثابت بهتر از بانک‌ها عمل می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب به مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و سایر سرمایه‌گذاری‌ها پرداختیم و مزایا و معایب آنها را مورد بررسی قرار دادیم. علاوه بر این، شرح دادیم که این نوع سرمایه‌گذاری به درد چه کسانی می‌خورد و چه وقت‌هایی بازده واقعی آنها بسیار پایین است. به طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت گزینه‌های خوبی برای افراد کم‌ریسک محسوب می‌شوند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو افزایش سن بازنشستگی سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت رپرتاژ آگهی ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو افزایش سن بازنشستگی سرمایه گذاری با درآمد ثابت صندوق های با درآمد ثابت صندوق های سرمایه گذاری سایر سرمایه گذاری ها صندوق های درآمد ثابت صندوق درآمد ثابت گزینه های دیگری درآمد ثابت درآمد ثابت دیگری هم گزینه ها صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۰۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی، توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی توسط صندوق پژوهش و فناوری گیلان در شمال کشور ایجاد و راه اندازی می‌شود.

با هدف توسعه وگسترش فعالیت‌های تحقیقاتی، تقویت نوآوری‌های شناختی و رونق کسب و کار‌های فناورانه حوزه اکوسیستم شناختی، «مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی» با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، توسط صندوق پژوهش و فناوری گیلان در شمال کشور ایجاد و راه اندازی می‌شود.

دانیال سمیعی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان  توضیح داد: این صندوق با تمرکز بر روی پروژه‌های نوآورانه و تحول‌آفرین تلاش می‌کند با بهره‌مندی از حمایت‌های دولت و جذب پتانسیل‌های بخش خصوصی نقش محوری خود را در ارائه خدمات به فناوران و توسعه فناوری‌های آینده تحکیم بخشد.

وی با بیان اینکه این صندوق دانش‌بنیان از چهار سال پیش همکاری خود با ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی را آغاز و به عنوان صندوق تخصصی این حوزه در کشور معرفی شد، افزود: صندوق پژوهش و فناوری گیلان در نظر دارد تا در سال جاری با اجرای برنامه‌هایی برای گسترش فعالیت‌های این حوزه از طریق جذب و تخصیص منابع و افزایش همکاری‌های ملی و بین‌المللی به افزایش توانمندی فناوران کشور در این زمینه و همچنین تقویت جایگاه ایران در این زمینه اقدام نماید.

سمیعی با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری گیلان یک نهاد مالی غیردولتی نیمه دوم سال ۱۳۹۸ با همکاری  چهارمرکز علمی ودانشگاهی و همچنین ۶ سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعالیت خودرا آغاز کره است، تصریح کرد: فعالیت اصلی این صندوق بر ارائه خدمات مالی از قبیل «ارائه انواع تسهیلات»، «سرمایه‌گذاری خطرپذیر»، «صدور انواع ضمانت‌نامه»، «ارائه گرنت»، «ارائه خدمات توانمندسازی»، "پذیرش مطالبات قراردادی" و "لیزینگ محصولات فناورانه" به شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها در زمینه فناوری و نوآوری متمرکز است.

 وی اشاره کرد: صندوق گیلان با طراحی و برگزاری اولین برنامه ملی سرمایه‌گذاری درکسب و کار‌های حوزه فناوری‌های شناختی با عنوان «BRAINVEST» در کشور در تلاش است تا نه تنها در راستای تقویت پایه‌های فناوری در سطح ملی، بلکه به توسعه فناوری بومی در سطح روند‌های جهانی گام بر‌دارد.  

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان، با اشاره به اینکه درسال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری خطرپذیر درحوزه فناوری‌های شناختی برای کمک به توسعه محصولات و ارایه راهکار‌هایی برای ارتقای توانایی‌های شناختی در برخی از کشور‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است، یادآور شد: صندوق گیلان در اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه‌های شناختی  تاکنون ۹۰  میلیارد ریال در این حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر کرده و بیش از ۸۰ میلیارد ریال خدمات مالی در قالب تسهیلات و بیش از ۱۸ میلیارد ریال به فناوران و کسب‌وکار‌های حوزه فناوری‌های شناختی حمایت‌های مالی در قالب گرنت پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: مجموعه این خدمات منجر به نقش تاثیرگذار آن در ترویج فناوری‌های پیشرفته در زیست‌بوم فناوری‌های شناختی کشور شده است.

سمیعی در پایان افزود: سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی در علوم شناختی نقش مهمی در تقویت قدرت اقتصادی و فناوری کشور‌ها دارد و می‌تواند به عنوان یک موتور رشد برای نوآوری و توسعه پایدار عمل کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • رشد ۴۱ درصدی صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته
  • چگونه سود 33 درصدی بانکی دریافت کنیم؟
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ معرفی ۳ استراتژی پولساز
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند