Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردارمشهد با اشاره به ردیف های اعتباری درنظر گرفته شده برای شهرداری ها در بودجه ۱۴۰۱ کشور، گفت: شورای عالی استانها بازنگری در ردیف بودجه‌های مرتبط با شهرداریها را پیگیری کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سید عبدالله ارجائی در نشست هم اندیشی شورای عالی استان‌های کشور اظهار کرد: مشهد کمتر از ۱۳۰۰ سال پیش یک باغ خصوصی بود که امروز تبدیل به یک ابر شهر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سرعت جمعیت پذیری مشهد در مقایسه با کهن شهرهای اطراف خود بسیار شدید و با شتاب بیشتری بوده است، افزود: عامل جمعیت پذیری بالای مشهد و در مجموع فلسفه ذاتی شکل گیری شهر مشهد با جمعیت بیش از سه میلیون و۳۰۰ هزار جمعیت ثابت و میانگین روزانه ۴۰۰ هزار زائر وجود مضجع شریف علی بن موسی الرضا (ع) است.

شهردار مشهد تصریح کرد: مشهد در روزهای پیک به اندازه جمعیت خودش زائر دارد، یعنی در ۱۹ روز از سال جمعیت مشهد دو برابر می‌شود، در بسیاری از شهرهای کشور اگر چنین اتفاقی بیفتد از نظر خدمات شهری، اسکان و تغذیه دچار مشکل جدی می‌شوند.

ارجائی اضافه کرد: به طور مثال اگر تمامی افرادی که روزها در برخی از شهرهای مهم کشور کار می‌کنند و شب‌ها برای استراحت به محل زندگی خود که در آن شهر نیست بر می‌گردند، اگر تصمیم بگیرند یک شب در شهری که محل کارشان است، بمانند چه می‌شود؟ معتقدیم حتی زیرساخت‌های اقامتی آن شهرهای بزرگ پاسخگوی این نیاز نیست.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۲ درصد از اماکن اقامتی کشور در مشهد وجود دارد، اظهار کرد: این ظرفیت بزرگی است که در کنار سایر ظرفیت‌ها به واسطه وجود مضجع امام رضا (ع) در این شهر شکل گرفته است.

شهردار مشهد ادامه داد: زمانی که مسئولان استان به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور به تعطیلی حرم مقدس شدند، اولین قشری که به این تصمیم معترض شدند هتلداران، رستوران داران و آژانس‌های مسافرتی بودند، دلیل آن این است که هر فردی که در این فضای معنوی تنفس می‌کند یا زائر یا مجاور و یا خادم است.

ارجائی افزود: بر همین اساس سه گانه زائر، خادم، مجاور اصلی‌ترین مقوله‌ای است که در دوره ششم مدیریت شهری از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد به عنوان سبک زندگی سرلوحه کار فرهنگی قرارگرفته است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال بسط و گسترش مفهوم خدمت از خدمت به زائران در حرم مطهر به سطح شهر با سبک زائر، خادم، مجاور هستیم، خاطرنشان کرد: معتقدیم خادم فقط آن فردی که به عنوان کفشدار و دربان در حرم مطهر لباس خادمی بر تن می‌کند نیست بلکه هر فردی در هر پیشه‌ای در شهر به زائران و مجاوران خدمات رسانی می‌کند خادم است و لباس خادمی نه بر تن بلکه بر روح و ذهن دارد.

شهردار مشهد گفت: بر این اساس هر که وارد مشهد می‌شود زائر است و هر کسی در مشهد سکونت دارد همسایه امام رضا (ع) و مجاور است، معتقدیم مفهوم همسایگی بسیار بالاتر و پرمعناتر از شهروند است و از همسایگی می‌توان برای ترویج اخلاق اسلامی بسیار استفاده کرد.

ارجائی به وظایف شوراهای اسلامی شهر اشاره و اضافه کرد: شهرداران را شوراها انتخاب می‌کنند، اگر شورا پشت شهردار باشد، شهردار با قدرت کارها را انجام می‌دهد، هر مدیرکل یک وزیر پشت سر دارد و هر استانداری یک هیئت دولت، پشت شهردار به چه کسی باید گرم باشد؟ مشخصاً پشت شهردار به شورای شهر گرم است.

وی تصریح کرد: شورای قدرتمند، باصلابت، با برنامه، مردمی و انقلابی یک شهردار قوی و قدرتمند دارد، تمام دلگرمی یک شهردار بعد از خدا به شورای شهر است که خوشبختانه همه عزیزان همین‌گونه هستید.

شهردار مشهد اظهار کرد: برای برون رفت از شرایط کنونی نیاز به وحدت، همدلی و همگامی داریم، لذا طی چهار سال آینده نقش شوراهای اسلامی شهر و شورای عالی استان‌ها نقشی بی‌بدیل خواهد بود و دو گام آن طی چند ماه آینده مهم است.

ارجائی افزود: قدم اول بودجه ۱۴۰۱ کشور و قدم دوم برنامه هفتم توسعه کشور است، از تمامی اعضای شوراهای شهر و شورای عالی استان‌ها درخواست دارم که به این موارد بسیار جدی ورود پیدا کنند.

وی اضافه کرد: در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، موارد مرتبط با اعتبارات مرتبط با شهرداری‌ها در بودجه ۱۴۰۱ کشور بازگو شد که امیدواریم با پیگیری و استمرار مطالبه گری به ویژه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع تحقق پیدا کند.

شهردار مشهد ادامه داد: معتقدیم ردیف‌های در نظر گرفته شده برای شهرداری‌ها در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری‌ها به ویژه شهرهای بزرگ را دچار چالش خواهد کرد، لذا از شورای عالی استان‌ها می‌خواهیم با تمام توان برای بازنگری در ردیف‌های اختصاص داده شده به شهرداری‌ها در بودجه ۱۴۰۱ ورود پیدا کند.

ارجائی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها یک سری وظایف ذاتی دارند، خاطرنشان کرد: در کنار این برخی از کارها از شهرداری‌ها انتظار می‌رود اما قانون نیست، سوال این است که اولویت با کدام است؟ اگر مبلغی پول داشته باشیم باید صرف چه شود؟

وی تصریح کرد: آن کسی که باید محکم بایستد تا بودجه صرف وظایف ذاتی شهرداری‌ها شود و آن را به شهرداران تکلیف کند که ابتدا باید نسبت به انجام آنچه قانون شما را ملزم کرده اهتمام کنید چه کسی است؟ یا چه کسانی هستند؟ برخی اوقات می‌بینیم انحرافات بسیار زیاد است، اگر ۱۰-۲۰ درصد بودجه باشد می‌گوئیم اشکال ندارد و کمک می‌کنیم اما می‌بینیم گاهی وظیفه ذاتی و نیاز مردم بر زمین مانده اما باید کارهایی را انجام دهیم که جزو وظایف ذاتی شهرداری‌ها نیست.

شهردار مشهد ادامه داد: شوراهای اسلامی شهرها منتخب مردم هستند و شهرداران مدیران اجرایی و مکلف هستیم طبق قانون تمام مصوبات شورا که خلاف قانون نباشد و ابلاغ شود را اجرا کنیم، خدا نیاورد آن روز را که سر حقوق مردم معامله کنیم و یا کوتاه بیاییم، خواهش من این است شورای عالی استان‌ها که عصاره منتخبین مردم از سراسر کشور هستند یکبار بودجه شهرداری‌های کشور را بررسی کنند که چند درصد صرف وظایف ذاتی و چند درصد صرف کارهای حاشیه‌ای شده است.

ارجائی افزود: بعد از بررسی بیایند به شهرداری‌ها تذکر دهند که مثلاً شهرداری مشهد اینقدر از بودجه در چارچوب بوده است و اینقدر از بودجه انحراف داشته‌اید، زیرا کار مردم روی زمین است و باید انجام شود.

کد خبر 544438

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرداری مشهد کلانشهر مشهد کلانشهر شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهرداری ها در بودجه ۱۴۰۱ شورای عالی استان ها شهردار مشهد اسلامی شهر وظایف ذاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۰۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در نود و یکمین جلسه شورای شهر ساری چه گذشت؟

نود و یکمین جلسه صحن علنی شورای شهر ساری با سوالاتی از سوی یکی از اعضای شورای شهر از شهردار گذشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، نود و یکمین جلسه صحن علنی شورای شهر ساری شامگاه یکشنبه _شانزدهم اردیبهشت_ در حالی برگزار شد که سیدحسین یوسفی از اعضای شورای شهر ساری به ارائه ۱۰ سوال در موضوعاتی چون دلایل ابتر ماندن پروژه‌های نیمه تمام مثل پل تا پل، صفرآباد، ابن شهر آشوب و پیاده‌راه قارن، علت عدم راه‌اندازی کارخانه آسفالت به رغم نیاز مبرم معابر شهر به آسفالت و چالش‌هایی که به‌دنبال دارد، وضعیت قرارداد پروژه پارک جنگلی شهید نوبخت، عدم تکمیل طرح هدایت آب‌های سطحی، قانونمند کردن فرایند اخذ عوارض ارزش افزوده، فعالیت‌های فرهنگی و اعتماد به سازمان فرهنگی شهرداری و واگذاری فعالیت‌ها به این سازمان، دلایل عدم رشد سرمایه‌گذاری در شهرداری به رغم وجود سازمان سرمایه‌گذاری در شهرداری و کمیسیون سرمایه‌گذاری در شورای شهر، دلیل استفاده از یک نفر در دو شغل مهم (معاونت شهرسازی و سرپرستی شهرداری منطقه دو) و دیده نشدن نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص بدنه شهرداری در واگذاری مسئولیت‌ها، مدیریت نحوه پرداخت تسهیلات ۱۲۰ میلیاردی بانک شهر با توجه به فرارسیدن سررسید و کمرنگ بودن حضور میدانی شهردار خصوصاً در مناطق کم برخوردار از حسین قبادی پرداخت.

پرویز شعبانی رئیس شورای اسلامی شهر ساری نیز در ابتدای این جلسه تصمیم‌گیری و نظارت را جزو وظایف ذاتی شورا عنوان و اظهار کرد: هدف از نظارت هدایت امور به سمت بهبودی است و قانون‌گذار برای امر مهم نظارت، برخی ابزارهای قانونی را در اختیار اعضای شوراها قرار داده تا با استفاده از آن به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ابزارهای نظارتی، تذکر و سوال است، افزود: اعضای شورا طبق ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها چنانچه در عملکرد شهرداری به مسئله‌ای ایراد داشته باشند، می‌توانند تذکر بدهند و اگر مفاد مربوط به تذکر رعایت نشد، موضوع را به‌صورت سوال مطرح خواهند کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری ادامه داد: تذکر و سوال در مناسباتِ اعضای شورا و شهردار، امری کاملاً طبیعی و متداول بوده و به منظور شفافیت امور، رفع کاستی‌ها و افزایش تعامل صورت می‌گیرد و نباید آن‌را به اختلاف و مُچ‌گیری تعبیر کرد.

شعبانی ضمن تشکر از زحمات شهردار و مجموعه شهرداری برای رفع مشکلات و ارتقای خدمات مطرح کرد: با همه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد بالاخره ضعف‌هایی هم وجود دارد و بروز کاستی‌ها در تشکیلاتی مثل شهرداری با مأموریت‌های متنوع و متعدد و بار سنگینی که بر دوش دارد، اجتناب ناپذیر است و شورا و شهرداری هر یک در حیطه تکالیف قانونی خود باید برای رفع آن همت کنند.

وی عنوان کرد: در همین راستا سید حسین یوسفی عضو شورا سوالاتی دارد که مطرح و شهردار نیز پاسخ می‌دهند و از آن‌جا که بهبود عملکرد مجموعه مدیریت شهری و جلب رضایت مردم، هدف و دغدغه مشترک شورای اسلامی شهر و شهرداری است، یقین دارم هم عضو شورا و هم شهردار با رویکرد مثبت به این موضوع نگاه کرده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری خاطرنشان کرد: انتظار داریم اصحاب رسانه با رویکرد منصفانه و با واقع‌گرایی به انعکاس مطلب بپردازند و به تحقق اهدافِ سازنده‌ی این سوال و جواب کمک کنند.

کد خبر 750930

دیگر خبرها

  • ایجاد دانشکده علوم پزشکی دامغان در بودجه ۱۴۰۳ ردیف اعتباری دارد
  • در نود و یکمین جلسه شورای شهر ساری چه گذشت؟
  • قرارداد شهرداری تهران با چین ابهامی ندارد
  • معاون شهردار تهران: قرارداد چین ابهامی ندارد و باعث افتخار است
  • سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران رونمایی شد
  • معاون شهردار تهران: قرارداد چین ابهامی ندارد و باعث افتخار ماست
  • راه‌ و شهرسازی لرستان در اجرای طرح‌های جامع بازنگری کند
  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • پایانی بر حواشی بودجه شهرداری کرمانشاه در شورای شهر
  • «تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود