Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، صبح امروز هفتمین جلسه قرارگاه امنیت غذایی چهارمحال و بختیاری با موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برگزار شد و محمد اسدی به تشریح بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اقدامات، آثار و نتایج آن پرداخت.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال‌وبختیاری گفت: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری بسیار مسری است که چندین گونه از پرندگانِ تولیدکننده مواد غذایی از جمله مرغ، بوقلمون، بلدرچین، مرغ دریایی، پرندگان زینتی و خانگی و پرندگان وحشی را درگیر می‌کند و گاهی اوقات نیز پستانداران از جمله انسان را درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را از شایع‌ترین ویروس‌ها در سطح جهان به علت گستره ژن‌های آن دانست و افزود: مخازن اصلی این ویروس، خوک اهلی و وحشی(گراز) میزبانان واسط آنفلوآنزاهای پستانداران و پرندگان هستند و پرندگان وحشی و آبزی بدون ابتلا و بروز علایم می‌توانند این ویروس را جابجا کنند.

اسدی میزبانان و پرندگان حساس به بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان را شامل پرندگان زینتی، مرغ شاخدار، بوقلمون، شترمرغ، مرغ و خروس دانست.

مدیرکل دامپزشکی استان علائم این بیماری را، شروع ناگهانی و روبه رشد تلفات، انتشار ناگهانی بیماری در گله، علائم ضعیف تا شدید تنفسی،کاهش شدید مصرف دان و بی‌اشتهایی، افت تولید، تیرگی و خونریزی ریش، تاج و زیر پوست پا عنوان کرد.

وی نحوه انتقال ویروس آنفلوآنزای حاد پرندگان به انسان از طریق تماس مستقیم و نزدیکِ انسان با پرنده آلوده دانست و گفت: این ویروس در دمای ۵۶ درجه از بین می‌رود.

اسدی با عنوان این مطلب که اکثر واحد‌های پرورش مرغ مادر و گوشتی و تخم‌گذار در جهت مقابله با این بیماری واکسیناسیون شده‌اند، افزود: از ابتدای سال جاری در استان از ۱۲ میلیون و ۵۴۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده بیش از ۳۰۹ هزار قطعه جوجه به علت ابتلا به این بیماری یا سویه‌های آن معدوم شده‌اند.

وی رعایت نکات فنی، آموزش مستمر، انجام واکسیناسیون، پایش و رصد تالاب‌ها و آبگیرها، اجرای دقیق پروتکل‌ها و پادمان‌های بهداشتی و مراقبتی را از جمله عوامل موثر در کنترل و پیشگیری به این بیماری دانست.

انتهای پیام/68036

منبع: فارس

کلیدواژه: محمد اسدی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری انفلوانزای فوق حاد پرندگان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۱۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت

 مهدی زنگنه گفت: دستاوردهای بزرگ جهانی مثل ریشه‌کنی ویروس‌های آبله در سال ۱۹۸۰، ویروس وحشی فلج اطفال تیپ دو در سال ۲۰۱۵ و ویروس وحشی فلج اطفال تیپ سه در سال ۲۰۱۹، حذف کشوری بیماری‌هایی مانند سرخک، سندروم سرخجه مادرزادی و کزاز نوزادی و همچنین عاری شدن کشور از فلج اطفال و کنترل بیماری‌های دیفتری، سیاه‌سرفه و سل نیز از دیگر نتایج آن به شمار می‌روند.
 
 
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: همه ساله باهدف اطلاع‌رسانی، حمایت‌طلبی و جلب مشارکت مردمی، از طرف سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان هفته جهانی ایمن‌سازی نام‌گذاری می‌گردد.
 
 
 وی گفت داد: امسال نیز پویشی با شعار جهانی نجات زندگی با ایمن‌سازی جهت آگاهی‌بخشی جامعه و ارتقا پوشش واکسیناسیون کودکان برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • صادارت۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ از مرز دوغارون شهرستان تایباد به افغانستان
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از دست شکارچیان متخلف در سقز
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند
  • ۱۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی در لرستان/ صادرات مرغ افزایش می‌یابد
  • ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به افغانستان صادر شد
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم