Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از وقفه‌ای شش ماهه، نزدیک به ماه است که نگاه‌ها به وین پایتخت اتریش و هتل «کوبورگ» دوخته شده تا سرنوشت مذاکرات لغو تحریم در دولت‌ سیزدهم ایران مشخص شود؛ مذاکراتی که تیم دیپلماتیک دولت دکتر رئیسی  از دور هفتم (۸ آذر) مسئولیت آن را بر عهده گرفت و آن دور تا ۲۶ آذر ماه ادامه یافت.

اینک در آستانه دور هشتم مذاکراتی قرار داریم که در روزهای آتی ازسر گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام پنج‌شنبه دوم دی‌ماه در یک پیام توئیتری اعلام کرد که دور جدید گفت‌وگوهای وین دوشنبه آینده (ششم دی/ ۲۷ دسامبر) از سر گرفته می‌شود.

در چند قدمی ازسرگیری مذاکرات، تیم بایدن اگرچه همچنان از ابزارهای دوگانه «دیپلماسی» و «تحریم» با هدف عقب نشاندن تهران از مطالبات خود بهره می‌گیرد اما ابایی از اعتراف به اشتباه بزرگ آمریکا در برجام‌شکنی ندارد.

در چند قدمی ازسرگیری مذاکرات، تیم بایدن اگرچه همچنان از ابزارهای دوگانه «دیپلماسی» و «تحریم» با هدف عقب نشاندن تهران از مطالبات خود بهره می‌گیرد، اما ابایی از اعتراف به اشتباه بزرگ آمریکا در برجام‌شکنی ندارد.

اعتراف کاخ سفیدنشینان به اشتباه بزرگ ترامپ

در آستانه مذاکرات دور هشتم، اعتراف «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به خطای راهبردی ترامپ خبرساز شده‌ است؛ اعترافی که به دلیل تبعات و هزینه‌های ناشی از برجام‌گریزی آمریکا نه اولین بوده و نه آخرین خواهد بود.

بلینکن به تازگی در یک کنفرانس خبری ضمن انتقاد از تصمیم دولت قبلی این کشور برای خروج از توافق هسته ای، اظهار کرد: ما اکنون به خاطر یکی از چیزهایی که به گمانم از بدترین تصمیمات اتخاذ شده در سیاست خارجی آمریکا در یک دهه اخیر بوده است، در موقعیت فعلی قرار داریم و آن تصمیم خروج از توافق هسته ای ایران، برجام بوده است، توافقی که برنامه هسته ای ایران را محدود کرده بود.

همزمان «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در نهادهای بین المللی مستقر در وین در توئیتی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را به نوعی خودزنی تشبیه کرد و نوشت: در واقع! تصمیم برای خروج از برجام مثل شلیک به یکی از پاهای آمریکا بود حال فرقی نمی‌کند که پای چپ بود یا پای راست.

از ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ که برخلاف هشدارهای اعضای برجام و انتقادات بین‌المللی، ترامپ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و به اعمال تحریم‌ها در قالب کارزار «فشار حداکثری» اقدام کرد اما هیچکدام از اهداف کاخ سفید چه در زمینه تغییر رفتار ایران در منطقه و یا در مورد امضای توافق ثانویه محقق نشد.

آمریکا به اعمال تحریم‌ها در قالب کارزار «فشار حداکثری» اقدام کرد اما هیچکدام از اهداف کاخ سفید در زمینه تغییر رفتار ایران در منطقه و یا در مورد امضای توافق ثانویه محقق نشد.

ناکامی ترامپ در مواجهه با ایران تا جایی پیش رفت که حتی عالی‌ترین مقامات او سرپوشیده به این شکست اذعان کردند. پس از پایان دولت ترامپ و شکست وی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، «مایک پمپئو» وزیر خارجه او به ناتوانی آمریکا در برابر ایران اعتراف کرد و گفت: «در خصوص وادار کردن ایران به کوتاه آمدن و وارد شدن شان به توافقی که واقعاً مانع از دستیابی به سلاح هسته‌ای شود، تمام آنچه که امیدوار بودیم به‌دست می‌آوریم، حاصل نشد.»

میانه اسفندماه پارسال نیز مدیر تحقیقات انستیتو واشنگتن بر ناکارآمدی تحریم و فشار بر ایران مهر تایید زد و گفت که «تحریم‌ها اقتصاد ایران را به سمت غیرنفتی شدن برده. هر چه اقتصاد ایران از نفت فاصله بگیرد تحریم آن سخت‌تر شده و حمایت بین‌المللی از آن کمتر می‌شود! قابلیت‌های موشکی و پهپادی ایران تهدیدی حیاتی برای دشمنان این کشور است. خبر بد این که در فناوری‌های مختلف هم خیلی خوب دارند پیشرفت می‌کنند.»

چرا خروج آمریکا یک راهبرد شکست خورده  است؟

از نگاه ناظران بنا به دلایل و پارامترهای مختلف می‌توان به این نتیجه رسید که خروج آمریکا از برجام و راه‌اندازی کارزار فشار حداکثری ترامپ شکست خورده‌است.

۱. تکیه بر تحریم بدون حصول نتیجه

تحمیل ۴ تحریم اقتصادی علیه افراد و نهادهای ایران آن هم در یک ماه (آبان) از تداوم سیاست فشارحداکثری علیه تهران نشان دارد

تحریم به عنوان یک ابزار برای فشار به طرف مقابل تنها یک وسیله است نه هدف. این در حالی است که فشار و تنگناهای اقتصادی آمریکا علیه ایران اگر در نابسامانی‌های کنونی کشور بی‌تاثیر نبوده اما به رفتار تقابلی تهران دامن زده‌است. متاسفانه دولت بایدن نیز به رغم تاکید بر احیای برجام در همان مسیر ترامپ قدم گذاشته‌ است که تحمیل ۴ تحریم اقتصادی علیه افراد و نهادهای ایران آن هم در یک ماه (آبان) از تداوم سیاست فشارحداکثری علیه تهران نشان دارد؛ موضوعی که کلاف درهم پیچیده مذاکرات را پیچیده‌تر و احیای برجام را دشوارتر خواهد ساخت.

۲. سرعت گرفتن قطار هسته‌ای ایران

از اردیبهشت ۱۳۹۸ همزمان با نخستین سالروز خروج آمریکا از برجام، ایران در گام‌های پنچگانه از تعهدات خود در برجام کاست. البته این گام‌ها در بازه‌های زمانی مشخص برداشته‌ می‌شد و قبل از اجرا، آژانس و طرف غربی از سوی ایران در جریان قرار می‌گرفتند. گام‌های کاهنده ایران پاسخی به برجام‌گریزی آمریکا و عدم اجرای تعهدات از سوی طرف‌های اروپایی بود.

به موازات تشدید تحریم‌های غرب، ایران نیز به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته برگشت که غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی و بکارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته در این راستا قابل ارزیابی است. اینک طرف غربی به تکاپو افتاده تا فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به مدار گذشته بازگرداند اما این امر مستلزم لغو کامل تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به اصل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

در دوره «یوکیا آمانو» مدیرکل قبلی آژانس، او دست کم ۱۷ گزارش از فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد که در همه آنها، پایبندی تهران به توافق به چشم می‌خورد.

ایران در دوره پسابرجام زیر شدیدترین نظام‌ بازرسی قرار داشت و تهران افزون بر اجرای پادمان به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفت. در دوره «یوکیا آمانو» مدیرکل قبلی آژانس، او دست کم ۱۷ گزارش از فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد که در همه آنها، پایبندی تهران به توافق به چشم می‌خورد.

۳. شکست پروژه ائتلاف‌سازی علیه ایران

یکی از راهبردهای ترامپ با خروج از برجام، ائتلاف‌سازی علیه ایران در منطقه و عرصه بین‌الملل بود. خودداری کشورهای عضو شورای امنیت از جمله متحدان اروپایی از تصویب قطعنامه ضدایرانی نشان داد که ترامپ، آمریکا را از لحاظ سیاسی به لبه پرتگاه کشانده‌ است. همزمان با رسوایی ترامپ در سازمان ملل، تلاش تیم ترامپ برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای راه به جایی نبرد. امروز ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فصل جدیدی از مناسبات را آغاز کرده‌اند، به طوری که در روزهای اخیر شاهد برگزاری چهارمین دور از گفت وگوهای تهران و ریاض برای ترمیم روابط بودیم.

۴. بدبینی به غرب و نگاه تهران به سمت شرق

در فضایی که آمریکا از توافق خارج شد، تهران اهداف خود را خارج از محدوده اروپا و آمریکا جست وجو کرد که از نگاه ناظران به تقویت نگاه به شرق منتهی شد. سند راهبردی ۲۵ ساله ایران با چین و ۲۰ ساله با روسیه و نیز عضویت دائم در سازمان همکاری‌های شانگهای در این راستا قابل ارزیابی است. در همین پیوند، رهبر معظم انقلاب مردادماه امسال در آخرین دیدار دولت دوازدهم بر استفاده از «تجربه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم در آینده» تاکید کرد و گفت: «یک تجربه بسیار مهم در این دوران عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند.»

برچسب‌ها برجام تحریم دونالد ترامپ جو بایدن آنتونی بلینکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام تحریم دونالد ترامپ برجام تحریم دونالد ترامپ جو بایدن آنتونی بلینکن فعالیت های هسته ای توافق هسته ای هسته ای ایران خروج آمریکا تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۲۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا در ۴۵ سال اخیر هیچ پیروزی‌ای در مقابل جمهوری اسلامی نداشته است

ایسنا/سمنان جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: آمریکا طی ۴۵ سال اخیر هیچ پیروزی‌ای در مقابل جمهوری اسلامی نداشته است.

سردار فدوی، ۱۸ اردیبهشت در سفر به سمنان از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای نام برد و افزود: در طی ۴۵ سال گذشته بارها بر دشمن خبیث خود پیروز شده‌ایم.

وی با بیان این‌که دشمن تلاش می‌کند تا ما را از پیروزی نهایی بازدارد، تصریح کرد: در جنگ تحمیلی ۸ ساله و آنگاه که پای جان در میان بود، با رشادت رزمندگان اسلام، دشمن شکست خورد.

جانشین فرمانده کل سپاه، جنگ اقتصادی را جبهه دیگر دشمن علیه کشورمان ارزیابی کرد و گفت: بدون شک در جنگ اقتصادی نیز با کار جهادی و انقلابی به پیروزی خواهیم رسید.

سردار فدوی با اشاره به این‌که خداوند همواره یاور این انقلاب بوده، ادامه داد: از ابتدای انقلاب، پای هر کاری رفته‌ایم، خداوند ما را به پیروزی رسانده است. بحمدالله در کشور ما انسان‌هایی مومن، متقی و پرتلاش با بهره هوشی بسیار بالا حضور دارند که در هر کاری پیروزند.‌

وی به معضل کم‌آبی در کشور پرداخت و اظهار کرد: قرارگاه امام حسن‌ مجتبی(ع) سپاه پاسداران برای به سرانجام‌رسانی نهضت آبرسانی به روستاها، عزم جزم دارد.‌

جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: احیای تمامی قنوات کشور در دستور کار بسیج سازندگی کشور است.‌

وی از بسیج سازندگی استان سمنان به عنوان یک دستگاه موفق در سازندگی نام برد و گفت: مسئولان همراه و مردم‌ متحد استان سمنان بحمدالله در موضوع سازندگی، پیشگام کشور هستند.‌

سردار فدوی با بیان این‌که اهالی کویر، مردمانی سختکوش و پرتلاشند و امور را به سرانجام می‌رسانند، افزود: مردم ایران، مردمانی با تمدن هزاران ساله و دارای فکر، اندیشه و نبوغ هستند.‌

وی به پیروزی‌های مداوم کشورمان در عرصه بین‌المللی اشاره و خاطرنشان کرد: به اعتراف مقامات آمریکایی، طی ۴۵ سال اخیر آمریکا هیچ‌ پیروزی‌ای مقابل ملت ایران نداشته و بحمدالله هر روز بر عظمت و سربلندی ایران اضافه می‌شود.‌

وی به تنبیه رژیم اشغالگر قدس اشاره و اظهار کرد: ما در عملیات «وعده صادق» به تمام شیاطین، دشمنان و جبهه باطل حمله کردیم.

جانشین فرمانده کل سپاه به برخی مشکلات اقتصادی در کشور پرداخت و گفت: موضوع اقتصاد و معیشت موضوع تمام‌وقت مردم است و باید به گونه‌ای اقدام کنیم که همه بدانند ما در این جبهه نیز پیروزیم‌

فدوی با بیان این‌که سپاه پاسداران در همه موضوعات، از انقلاب اسلامی پاسداری خواهد کرد، افزود: بسیج در غلبه بر مشکلات اقتصادی کشور ، نقش اساسی دارد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اندیشکده مطالعات جنگ بررسی کرد؛ حضور ایران در آفریقا، آمریکا را ترسانده است
  • برنی سندرز بار دیگر نامزد سنا می‌شود
  • انتخابات محاکمه ترامپ را به تعویق انداخت!
  • خروج شرکت ستاد معاینه فنی تهران از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا
  • آمریکا در ۴۵ سال اخیر هیچ پیروزی‌ای در مقابل جمهوری اسلامی نداشته است
  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است