Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی دنیا ظرفیت بالایی برای تولید گاز و حتی نقش‌آفرینی در بازار گازی منطقه را دارا است، اما در سال‌های گذشته با توجه به روند افسارگسیخته مصرف در داخل کشور، حتی تکمیل همه فازهای پارس جنوبی نیز نتوانسته است پاسخگوی تقاضا باشد، به‌طوری که هم‌اکنون تراز گازی منفی شده و مجموع تقاضا از عرضه گاز پیشی‌ گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق پیش‌بینی‌های شرکت ملی گاز از روند تولید و مصرف گاز در 4 ماه سرد سال 1400، تشدید مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری موجب خواهد شد که صنایع عمده مانند سیمان و فولاد، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند و این موضوع عدم‌النفع بیش از 20 میلیارد دلاری برای کشور در پی خواهد داشت.

*رمزگشایی از برنامه وزارت نفت برای تامین سوخت زمستانی

جدول 1، پیش‌بینی شرکت ملی گاز از میزان تولید و مصرف گاز و سوخت‌ مایع به تفکیک بخش‌های مختلف را نشان می‌دهد؛ طبق این جدول به دلیل تراز گازی منفی کشور و با توجه به در اولویت بودن تامین گاز مصرفی بخش خانگی چهار مورد زیر پیش‌بینی می‌شود.

30 درصد از ظرفیت پتروشیمی‌های خوراک گازی از مدار خارج می‌شود. 50 درصد از سوخت نیروگاه‌های گازی با گازوئیل و مازوت تامین می‌شود. 75 درصد از سوخت موردنیاز صنایع سیمان با نفت کوره تامین می‌شود. 35 درصد از ظرفیت تولید فولاد از مدار خارج می‌شود.

جدول 1- برنامه وزارت نفت برای تامین سوخت زمستانی در 4 ماه سرد سال 1400

 

*عملکرد تولید و مصرف گاز در آذرماه 1400 چگونه بود؟

در پرونده «بحران گاز» چهار راهکار برای حل بحران گاز در کشور مطرح شد که عبارت‌اند از:

«کنترل مصرف مشترکان پرمصرف خانگی» با اصلاح تعرفه‌گذاری و نصب کنتور هوشمند «کنترل مصرف در ادارات دولتی» با اجرای بخشنامه معاون اول رئیس جمهور «اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف» برای جلوگیری از هدررفت گاز در تجهیزات کم‌بازده «همراهی مردم برای مصرف بهینه گاز» با انجام برخی اقدامات کم‌هزینه و موثر

حال با گذشت آذرماه، یک ماه از 4 ماه سرد سال 1400 بد نیست قبل از پرداختن به جزئیات راهکار دوم (کنترل مصرف در ادارات دولتی)، نگاهی به عملکرد وزارت نفت در تامین سوخت زمستانی در آذرماه سال جاری انداخته شود؛ جدول 2، وضعیت تولید و مصرف گاز در آذرماه (ماه گذشته) را نشان می‌‌دهد.

طبق جدول زیر، وزارت نفت تقریبا برنامه تولید گاز خود را به خوبی پیش‌برده است و میزان تحقق تولید و عرضه گاز طبیعی 99 درصد بوده است؛ همچنین مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده و به همین دلیل با عرضه 512 میلیون متر مکعب در روز نیز تمام نیاز این بخش تامین شده است.

کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری موجب شده دست وزارت نفت برای تامین گاز موردنیاز صنایع عمده و نیروگاه‌ها بازتر شود و به همین دلیل میزان تحقق برنامه در این دو بخش به ترتیب 115 و 120 درصد بوده است.

جدول 2- وضعیت تولید و مصرف گاز در آذرماه (واحد: میلیون متر مکعب در روز)

 

کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری همچنین موجب شد روزانه 33 میلیون لیتر سوخت مایع کمتر در صنایع عمده و نیروگاه‌ها سوزانده شود که این موضوع مانع از تشدید وضعیت نامطلوب آلودگی هوا در استان‌ها و شهرهای مختلف شده است.

با وجود برنامه‌ریزی دولت برای انجام 100 درصدی تعهدات خود برای صادرات گاز اما میزان تحقق این موضوع در آذرماه 88 درصد بوده است.

* امکان افزایش تولید گاز تا ۴ سال آینده ‌‌وجود ندارد

در این‌باره جواد اوجی، وزیر نفت، در موضوع کمبود گاز در چهار ماه پایانی سرد سال گفت: در سال گذشته حدود 160 میلیون متر مکعب در بعضی از روزهای فصل سرد به خصوص در استان‌های شمال و شمال شرق کشور کسری گاز داشتیم، امسال پیش‌بینی می‌کنیم که با روند رشد مصرف در کشور که بین 8 تا 10 درصد است، در فصل سرد تا 200 میلیون متر مکعب در روز کسری گاز داشته باشیم.

به اعتقاد کارشناسان با توجه به کند شدن اجرای طرح‌های توسعه‌ میادین گازی در دولت قبل، فعلا تا چهار سال آینده امکان افزایش تولید گاز در کشور وجود نخواهد داشت و در صورت بی‌توجهی به اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف و تداوم روند جهشی مصرف در بخش خانگی، قطعا حجم آسیب به صنایع و اقتصاد کشور در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: گاز مصرف بحران بحران گاز سوخت زمستانی تولید گاز بهینه سازی مصرف مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری تولید و مصرف گاز میلیون متر مکعب نیروگاه ها وزارت نفت تولید گاز پیش بینی سرد سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۲۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امین ملکشاهی گفت: پس از دریافت گزارشی مبنی بر فعالیت یک گروه سازمان‌یافته قاچاق سوخت، دستورات قضایی جهت بررسی موضوع و دستگیری متهمان صادر شد.

وی افزود: باهدف مبارزه با قاچاق سوخت، از پارسال تاکنون ۴ محموله گازوئیل قاچاق به میزان ۳۳ هزار لیتر در شهرستان کرخه کشف و ضبط شد.

ملکشاهی ادامه داد: بر همین اساس ماموران پس از سوختگیری خودروی مورد نظر، آن را توقیف و ۲ نفر سرنشین آن را بازداشت کردند و با قرار متناسب روانه زندان شدند.

بر اساس اعلام مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اهواز خوزستان به واسطه داشتن مرز‌های آبی و خاکی یکی از گذرگاه‌های قاچاق سوخت به ویژه به کشور‌های حاشیه خلیج فارس است.

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • 5 لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید