Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد در ابتدای این نشست محمدمهدی شرافت، دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد ضمن تأکید بر اهمیت مفهوم بازآفرینی شهری، نقش آن در حفظ ویژگی‌های اصلی فضای شهری و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و محیطی را مهم خواند.

 وی سپس به اهمیت سنت‌های ملی و محلی در توسعه گردشگری پرداخت و مراسم عزاداری ماه محرم در شهر یزد را به‌عنوان مهم‌ترین سنت آیینی برای تبدیل شدن به رویداد گردشگری عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد، یکی از دلایل مهم حفظ بافت تاریخی و هویت محله‌ای در شهر یزد برگزاری مراسم‌های ماه محرم است. بنابراین می‌تواند به عنوان محور اصلی بازآفرینی شهری قرار گیرد.

شرافت در ادامه به لزوم انجام مطالعات تئوریک در این زمینه تاکید کرد و از مطالعات جامع دانشگاهی دیگر شهرها همچون شهر کرمان در رابطه با جشن سده سخن به میان آورد.

وی در ادامه به آسیب‌های این حوزه نیز پرداخت و به حضور گردشگران و تحریف معنایی مراسم آیینی اشاره کرد.

وی در همین زمینه به سفر اخیر هیات وزیران و بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از یکی از مجموعه‌های اقامتی در یزد و برگزاری مراسم شب یلدا اشاره کرد و افزود: این مراسم فاقد اصالت و هیچ ارتباطی به سنت شب‌چله نداشت. 

وی با تأکید بر سنت‌های ملی و محلی از قابلیت این سنت‌ها برای تبدیل شدن به رویداد گردشگری و همچنین بازآفرینی محلات فرسوده و آسیب‌دیده سخن به میان آورد و افزود: در این زمینه می‌بایست دقت لازم را به عمل آورد تا اصالت این سنت‌ها استحاله نشود. شرافت در ادامه دیگر چالش‌ این حوزه را ظرفیت زمانی و محلی دانست  و در همین راستا اولین اقدام را تقویم‌مند و نظام‌مند کردن این رویدادهای عنوان کرد.

دبیر کانون تفکر گردشگری یکی از نقاط قوت احیای این‌گونه مراسم و سنت‌هایی را خانواده محور بودن آن دانست و به مشکلات موجود در این حوزه همچون هماهنگ کردن سه تقویم هجری قمری، هجری شمسی و میلادی پرداخت و مدیریت علمی و کارآمد در این حوزه را ضروری عنوان کرد. 

به گفته شرافت، کشور ایران با سابقه دیرینه تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود توان حضور در رویدادهای بین‌المللی را دارد که این خود نیازمند سیستم مدیریت یکپارچه قوی است. 

وی با توجه به ثبت جهانی شدن شهر یزد، مهم‌ترین دستاورد ثبت جهانی یزد را مدیریت یکپارچه عنوان کرد که متاسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است. وی سپس به عوامل موفقیت این حوزه همچون طراحی، تبلیغات، مدیریت کارآمد و پیوند جامعه ملی و محلی اشاره کرد. 

دبیر کانون تفکر گردشگری در پایان با اشاره به محدودیت‌های ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های پیش آمده را فرصت مناسبی برای مرمت و بازسازی‌های ضروری در بافت تاریخی همچون بازسازی و احیای کارخانه سعادت نساجان عنوان کرد. 

دکتر محمدحسین ایران‌نژاد پاریزی، عضو هیات علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه یزد بحث احیای سنت‌های ملی و محلی را دارای اهمیت خواند و به نقش آن در توسعه گردشگری تأکید کرد.

 وی در همین راستا به تجربه سنت جشن آش‌شیر در شهر پاریز اشاره کرد که هرسال چهل روز بعد از عید نوروز در دامنه کوه شاه خیرالله توسط عشایر منطقه برگزار می‌شود و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. 

این استاد دانشگاه نگاه دوگانه حاکمیت به رویدادهای ملی و مذهبی را آسیب‌زا دانست و گفت: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان متولی اصلی این امر می‌بایست تکلیف خود در برخورد دوگانه با این‌گونه رویدادها را روشن کند. 

به گفته دکتر ایران‌نژاد، در چند سال اخیر این برخورد دوگانه باعث برجسته شدن برخی رویدادها و به حاشیه رفتن برخی دیگر شده که این خود در بلندمدت نتیجه معکوس خواهد داشت.

مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست:

• تأکید بر جایگاه سنت‌های ملی و محلی در بازآفرینی شهری.

• ضرورت وجود مدیریت یکپارچه شهری در بازآفرینی شهری و توسعه گردشگری.

• اهمیت رویدادها و سنت‌های محلی در حفظ بافت تاریخی و هویت محله‌ای بافت‌های فرسوده.

• تأکید بر نقش تبلیغات در تبدیل سنت‌های ملی و محلی به رویداد گردشگری.

• ضرورت پرهیز از برخورد دوگانه با سنت‌های ملی و مذهبی

• تأکید بر اهمیت حفظ اصالت رویدادهای آیینی.

برچسب‌ها یزد اردکان تفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد اردکان تفت یزد اردکان تفت بازآفرینی شهری دانشگاه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۲۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت‌های فرسوده شهری، فرصتی برای توسعه گردشگری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ شعاعی با بیان اینکه در بحث بازآفرینی عمدتا دو رویکرد در کشور داریم که یکی از این رویکردها، رویکرد رایجی است که از طرف ستاد شرکت بازآفرینی نیز با هدف ایجاد مشوق لازم برای ساخت و تجدید بنای بافت‌های فرسوده پیگیری می‌شود، گفت: رویکرد این امر نیز آن است که هم بحث خدمات و هم بحث مخاطرات در آن دیده شود.

وی بابیان اینکه خروجی این رویکرد این است که به صورت کلی یا موضعی طرح‌هایی در این بافت‌ها اجرا می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه بستر زیرساختی موجود در این بافت‌ها وجود دارد اقبال بر این است که از بستر‌های موجود استفاده شود، اما چون زیرساخت‌ها عمر زیادی دارند مشکلاتی در آنها خواهیم داشت.

معاون عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه در محلات هدف بازآفرینی شهری یک بخش مربوط به بافت فرسوده و یک بخش مربوط به بافت ناکارآمد است، افزود: در این زمینه باید تفکیک قائل شویم، زیرا بافت‌های ناکارآمد معمولا بافت‌هایی است که به لحاظ تفکیک و زندگی از دست حکمران خارج بوده و در طول ادوار گذشته سر و شکل گرفته است و معمولا محلاتی که به زورآباد‌ها معروف هستند این شکلی بوده‌اند.

شعاعی با بیان اینکه بافت‌های فرسوده نیز بافت‌هایی را شامل می‌شود که به لحاظ سابقه شهری در شهر‌های مختلف سابقه زیادی از زندگی در آن جا وجود دارد، گفت: عمر زیادی از بافت‌های فرسوده گذشته و معمولا در مراکز شهر قرار دارند و بافت‌هایی هستند که مردم شهر یک قرابت و یک همزاد پنداری با آن دارند.

وی با توضیح اینکه در بافت‌های فرسوده یک رویکرد این است که این بافت‌ها را با ضوابط و مسائل شهرسازی به روز کنیم، افزود: رویکرد‌های جدیدی که در کشور در حال اتفاق افتادن است توسعه گردشگری در این مناطق با اعطای تسهیلات و مشوق‌ها است که اگر درست اجرایی شود از طرح‌های بسیار خوب است.

معاون عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه درباره بافت‌های ناکارآمد مسائل مختلفی طرح موضوع می‌شود، گفت: از جمله این مسائل می‌توان به بحث‌هایی نظیر توانمندسازی و جابه‌جایی اشاره کرد که در مورد این بافت‌ها بررسی و مطالعات دقیق از اهمیت بسزایی برخوردار است و همچنین طرح‌هایی که آماده می‌شود حتما باید یک سیستم کارگزاری حتی در بافت‌های فرسوده نیز مستقر باشد، زیرا بخش‌های دولتی معمولا توان و فرصت کافی برای راهبری با تمام جزئیات نخواهند داشت.

دیگر خبرها

  • ضرورت راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر
  • مشهد شهری فرا ملی اما با اعتبارات محلی است
  • برگزاری ۵ رزمایش برای نوسازی بافت های فرسوده
  • ۱۷ درصد وسعت گناباد و شهرهای توابع آن مشمول بازآفرینی شهری قرار گرفت
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • ۱۹ شهر به بازآفرینی شهری استان همدان افزوده شد
  • بافت‌های فرسوده شهری، فرصتی برای توسعه گردشگری
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس
  • رشد ۴۰۰ درصدی طرح‌های بازآفرینی شهری در پایتخت