Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@10:31:14 GMT

آیا بحران زیست محیطی پایان صنعت نفت است؟

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۲۷۹۹

آیا بحران زیست محیطی پایان صنعت نفت است؟

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از فرانس ۲۴، آژانس بین المللی انرژی چندی پیش هشدار داد اگر جهان بخواهد تا سال ۲۰۵۰ به انتشار کربن صفر خالص برسد و گرمایش جهانی را به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود کند، باید سرمایه گذاری های جدید در پروژه های مبتنی بر سوخت فسیلی بی درنگ متوقف شود.

این درخواست انقلابی بود برای نهادی که در پی اولین شوک نفتی در سال ۱۹۷۰ برای محافظت از امنیت انرژی کشورهای ثروتمند و مصرف کننده نفت ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از موضوعات مهم در سال ۲۰۲۱، تشکیل ائتلافی از کشورها در بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در گلاسکو اسکاتلند بود که وعده دادند تولید نفت و گاز را به تدریج متوقف کنند؛ اگرچه هیچ کشور تولیدکننده بزرگ نفت و گاز به این گروه ملحق نشدند.

«روماین لوآلالن» عضو گروهی موسوم به گروه بین المللی تغییر نفت گفت: در سال ۲۰۲۱، تحولاتی به وضوح نشان داد که صنعت پتروشیمی آینده ای ندارد.

لوآلالن گفت: صحبت از پایان استخراج هیدروکربن ها در جریان اجلاس های آب و هوایی بین المللی دیگر یک تابو نیست.

سوخت های فسیلی که همچنان ۸۰ درصد از انرژی مصرف شده را تشکیل می دهند، عامل اصلی تغییرات اقلیمی هستند که در زمان انعقاد پیمان آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ مطرح نبود.

اخیرا زمانی که غول نفتی شل تصمیم گرفت از توسعه میدان نفتی بحث برانگیز کامبو در اسکاتلند با اشاره به این مساله که سرمایه گذاری به اندازه کافی قوی نیست، خارج شود، به پیروزی نمادینی دست یافتند.

«معز عجمی» متخصص انرژی در شرکت "خدمات حرفه ای"گفت: چند سال است که می دانیم پایان نفت خام نزدیک است، اما آیا جهان برای زندگی بدون نفت آماده است؟ از نظر من هنوز خیلی وابسته است.

آژانس بین المللی انرژی نیز معتقد است تقاضای نفتی همچنان رو به افزایش است. این نهاد پیش بینی می کند که سال آینده سطح تقاضا به قبل از همه گیری کرونا یعنی کمتر ۱۰۰ میلیون بشکه در روز برسد.

در همین حال، «پاتریک پویان» رئیس شرکت نفت فرانسوی توتال انرژی گفت، متقاعد شده است که این انتقال انجام خواهد شد، زیرا آگاهی واقعی وجود دارد هر چند زمان بر است.  

وی معتقد است که این موضوع از مسیر اشتباهی در حال بررسی است. به جای توجه به کاهش نفت، توجه باید به مصرف معطوف شود.

پویان گفت که تقاضا برای سوخت های فسیلی کاهش می یابد، زیرا مصرف کنندگان به محصولات جدیدی چون وسایل نقلیه الکتریکی دسترسی دارند.

افق پایان نفت هرچه باشد، بازیگران این صنعت خواه ناخواه خود را برای آن آماده می کنند، زیرا فشار بر آنها افزایش می یابد.

شرکت های بزرگ انرژی آمریکا همچون اکسون موبیل و شورون در سال جاری خبر سرمایه گذاری در انتقال انرژی را اعلام کردند.

کارشناسان بر این باورند که سال ۲۰۲۲ شاهد سرمایه گذاری بیشتر در بخش انرژِی بادی و خورشیدی و همچنین فناوری برای جذب انتشار کربن از نیروگاه ها و کارخانه های سوخت فسیلی خواهد بود.

برچسب‌ها تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد نفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد نفت تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد نفت سرمایه گذاری بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۲۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند

مهدی زارع خورمیزی در گفت وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: کارشناسان این اداره به صورت مستمر کلیه معادن موجود درحوزه شهرستان را پایش کرده و در صورت عدم رعایت الزامات زیست محیطی اخطارهای لازم به متولیان معادن ارائه می کنند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت تمامی معدن فعال به صورت منظم توسط کارشناسان محیط زیست رصد می‌شود، عنوان کرد: فعالیت‌های معدنی یکی از اصلی ترین تهدیدات محیط زیست است، از این رو متولیان معادن به منظور کاهش تبعات فعالیت معدنی خود باید الزامات زیست محیطی را رعایت کنند تا از تهدیدات و تخریب بیش از حد طبیعت جلوگیری شود.

کد خبر 6092179

دیگر خبرها

  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • بازتخصیص آب غیرمتعارف به ۳۱ صنعت استان یزد
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد