Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کیومرث اعظمی با اشاره به وجود ۴۲۰۰ اثر تاریخی در استان، اظهار کرد: این آثار تاریخی شامل بناها، محوطه ها، تپه ها، قنات، معدن، غار، گوردخمه، پل و قبرستان هستند که تاکنون حدود ۲۲۰۰ مورد آن‌ها به ثبت ملی رسیده اند.

وی افزود: حدود ۱۷۰۰ تپه و محوطه تاریخی در استان داریم که بخش اعظمی از آثار تاریخی استان را به خود اختصاص داده اند، اما مسئله‌ای که در خصوص این آثار وجود دارد، واقع شدن اکثر آن‌ها در مناطق روستایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: وجود فاکتور‌های زیستی مطلوبی همچون آب و هوای مناسب، خاک مرغوب، دسترسی مناسب به کوه، گستردگی دشت‌ها و ... در کرمانشاه باعث شده تا این استان از هزاره‌های گذشته تاکنون مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته، استقرار‌هایی بوجود آمده و به تبع آن آثاری از خود در جای جای این استان برجای گذاشته اند.

وی ادامه داد: همین امر این زمینه را فراهم کرده تا گا‌ها در یک منطقه برای چند دوره تاریخی شاهد سکونت انسان‌ها باشیم که این موضوع در بسیاری از مناطق روستایی کاملا مشهود است، درحالی که در بسیاری از مناطق مرکزی ایران با خشک شدن یک قنات یا چشمه استقرار انسان‌ها در محل نزدیک آن هم به پایان می‌رسد.

اعظمی ادامه داد: وجود این پدیده در کرمانشاه باعث شده تا درحال حاضر حدود ۷۵۰ محوطه و تپه تاریخی ما در زیر بافت‌های روستایی قرار گیرند که تعداد زیادی خانواده را در روستا‌ها درگیر ضوابط ساخت و ساز خود کرده است، چرا که حفظ عرصه و حریم و ضوابط میراث فرهنگی برای ساخت وساز آن‌ها بعضا با چالش‌هایی مواجه می‌شود.

وی یادآورشد: علیرغم اینکه اکثر این تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی در استان تعیین عرصه و حریم شده اند، اما به گمانه زنی‌های دقیق تری نیاز دارند که برای گمانه زنی هرکدام از آن‌ها به طور میانگین به حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با این حال میراث فرهنگی استان به عنوان پاسدار میراث برجا مانده از گذشتگان در استان تلاش دارد در کنار حفظ محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی، به مردم روستا‌هایی که روی این محوطه‌ها هم واقع شده اند، کمک کند تا شرایط زندگی برایشان دشوار نشود، بلکه خود حافظان میراث گذشتگان باشند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرمانشاه تاریخ ایران میراث فرهنگی محوطه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۳۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: با حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و در این زمینه ۸۰ طرح در حال اجرا است.

وی با ابراز تأسف برای از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته  افزود: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان نخستین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بنا‌های تاریخی و خانه‌های با ارزش آن خواهد داشت.

صفری در ادامه  گفت: تعدادی از بنا‌های تاریخی استان در مالکیت دستگاه‌های اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاه‌های متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بنا‌های تاریخی را برعهده دارند که متأسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بنا‌های با ارزش استان در حال تخریب است.

به گفته  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، برای حفاظت بنای تاریخی، یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بنا‌ها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بنا‌ها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد