چرا چین کماکان خود را یک حکومت «کمونیستی» میخواند؟
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۴۳۵۱
فرارو- امسال مصادف با صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست حاکم بر چین است دورهای که پکن در آخرین نشست کمیته مرکزی خود در ماه نوامبر از آن به عنوان «یک سفر باشکوه» یاد کرده بود.
به گزارش فرارو به نقل از تی ار تی؛ در ژوئیه ۱۹۲۱ میلادی، اولین کنگره حزب کمونیست چین با حضور ۱۲ تا ۱۳ نفر برگزار شد از جمله «مائوتسه تونگ» که بعدا «رهبر مادام العمر» کشور شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علیرغم آن که تجربه کمونیستی روسیه در دوران اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی همراه با بسیاری از دولتهای سوسیالیستی دیگر در اروپای شرقی به شدت شکست خورد چین هنوز هم خود را یک دولت کمونیستی میداند که نوعی نظام سرمایه داری را اداره میکند که به آن کشور امکان تبدیل شدن به دومین اقتصاد بزرگ جهان را داده است.
نظام ترکیبی در چین چگونه کار میکند؟«چارلی پارتون» کارشناس برجسته مسائل چین و همکار ارشد در اندیشکده سلطنتی مطالعات امنیتی و دفاعی بریتانیا میگوید که نظام چین به لطف تفسیر آن کشور از مارکسیسم و تاکید بیش از حد حزب کمونیست بر تداوم تاریخی کار میکند.
در آخرین قطعنامه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین که ارتباط روشنی را ایجاد میکند آمده است: «تلاشهای حزب و مردم در قرن گذشته، باشکوهترین فصل در تاریخ هزارانساله ملت چین است. تلاشی در تاریخ ارتباط کشور و کمونیسم. این ارتباط مهم بین حزب و مردم در قرن گذشته در جریان بوده است».
این قطعنامه نشان میدهد که از دید حزب کمونیست چین ارتباطی واضح میان تاریخ چین و کمونیسم وجود دارد.
این ارتباط مهم اخیرا توسط «شی جین پینگ» تحت عنوان «سوسیالیسم با ویژگیهای چینی» تعریف شده که مدعی است ویژگی استثنایی حزب کمونیست چین و ارتباط آن با تاریخ طولانی آن کشور را توضیح میدهد. از اواخر دهه ۲۰۱۰ میلادی به آن «اندیشه شی جین پینگ» نیز گفته شده است.
«پارتون» که پیشتر مشاور اتحادیه اروپا در امور چین بوده به «تی آر تی» میگوید: «نمی توان گفت این رفتار سرمایه داری است بلکه مظهر سوسیالیسم با ویژگیهای چینی است البته شما ممکن است بگویید این قدری ناصادقانه است. با این وجود، ناصادق بودن هرگز حزب کمونیست چین را آزار نداده و باعث به زحمت افتادن آن حزب نشده است. توانایی تضاد در ذهنیت بدون ناراحتی مقولهای است که درک آن برای غرب در مکتب منطقی ارسطویی دشوار است. این موضوع، اما چینیها را کمتر ناراحت میکند. برخلاف روسها که به نظر میرسد از نظر مذهبی و فرهنگی شباهتهای مختلفی با اروپاییها دارند چینیها دلبستگی کمتری به فلسفه یونان دارند».
استثناگرایی چینیدر گذشته، شوروی با سایر دولتها و جنبشهای کمونیستی تقریبا همیشه به دارا بودن کمونیسمی «جهان شمول» که میتوانست برای همه در هر کشوری صدق کند میبالیدند و آن را مایه افتخار میدیدند و مدعی بودند که جهان شمولی نشان دهنده پیروزی نهایی مارکسیسم در سراسر جهان است.
در نتیجه، شوروی که نه تنها بر مردم بزرگ روس زبان بلکه بر غیر روس زبانها در کشورهای مختلف مانند ملتهای ترک آسیای مرکزی حکومت میکرد هرگز ادعا نکرد که سوسیالیسمی با ویژگیهای روسی است. این موضوع ممکن است تا حدی توضیح دهد که چرا نظام شوروی در مواجهه با سرمایه داری مدرن فروپاشید، اما سوسیالیسم چینی زنده ماند.
هم چنین، یک تفاوت معنادار بین دو تجربه کمونیستی وجود دارد. در اواخر دهه ۸۰ میلادی زمانی که دیوار برلین سقوط کرد رهبران شوروی گمان کردند که باید نه تنها ساختار اقتصادی بلکه هم چنین نظام سیاسی را نیز تغییر دهند و حزب کمونیست حاکم را از بین ببرند. با این وجود، چینیها متفاوت فکر میکردند و معتقد بودند که حزب کمونیست خوب است، اما نظام اقتصادی باید تغییر کند. در نتیجه، آنان عناصر سرمایه داری را در اقتصاد سیاسی خود ادغام کردند تا با واقعیتهای تازه دهه ۹۰ میلادی سازگار شود.
«ریچارد فالک» کارشناس برجسته روابط بین الملل میگوید: «چنین روند توسعه شگفتانگیزی در پنج دهه گذشته خود را با تعریف نظام حکومتی به عنوان «سوسیالیسم با ویژگی چینی» شتاب بخشید. چین با هویت خاص معرفی شده خود در اقتصاد سرمایه داری جهانی در داخل و خارج مشارکت کرد و چشمانداز خود را در اقتصاد نئولیبرال جهانی شده ارائه کرد. چنین هویتی با عضویت چین در سازمان تجارت جهانی که به عنوان نهاد ناظر و مروج نئولیبرالیسم شناخته میشود پذیرفته شده است. اقتصاددانان معمولا برای توصیف چین پس از سیاستهای اصلاحی «دنگ شیائوپینگ» در سال ۱۹۹۱ از عنوان «اقتصاد بازار سوسیالیستی» یاد میکنند.
علیرغم آن که حزب کمونیست چین از اقدامات و ابزارهای اقتدارگرایانه مختلفی برای کنترل بزرگترین جمعیت جهان استفاده میکند بقای آن را نمیتوان آن گونه که در غرب ادعا میشود صرفا با تاکید بر ویژگی اقتدارگرایی آن نظام توضیح داد. برخلاف رویکرد غرب در قبال چین، موفقیت حزب کمونیست چین عمدتا در کارنامه قابل توجه صلاحیت اداری آن در داخل مرزهای چین نهفته است، زیرا پکن سیاست خارجی خود را با تکیه بر رویکرد قدرت نرم پیش میبرد و راه حلهای برد – برد بسیاری را ایجاد کرده است.
رفتار داخلی و خارجی حزب کمونیست چین به وضوح متفاوت از الگوی شوروی است که بوروکراسیای فاسد بود و تلاشهای نظامی ماجراجویانهاش اوضاع را برای حکومت آن کشور در دراز مدت بدتر کرد و منجر به فروپاشی آن شد. در دو دهه اخیر، چین بر بزرگترین صعود اقتصادی و ژئوپولیتیک در تاریخ نظارت داشته که با رشد چشمگیر، کاهش فقر شدید و تسلط فزاینده بر مهمترین مرزهای فناوری نوآوری قرن بیست و یکم اندازه گیری میشود.
جالب است در حالی که بسیاری از غربیها این پیشرفت خارق العاده چین را موفقیت مدل سرمایه داری خود قلمداد میکنند در چین درک سیاسی کاملا متفاوتی وجود دارد و اعتقاد بر این است که این شگفتی حاصل تفسیر خود چینیها از کمونیسم بوده است.
مارکسیسم قرن بیست و یکم«شی» رئیس حزب کمونیست چین کلید درک مارکسیسم قرن بیست و یکمی در آن کشور است. برای چینی ها، شی تجسم رهبری تقریبا شبیه آن چیزی است که مائو در زمان گذشته نماد آن بود در نتیجه، او نماینده حال حاضر مائوئیسم قلمداد میشود.
فالک به «تی آر تی» میگوید: «مارکسیسم قرن بیست و یکمی به عنوان راهی برای شناسایی و برجستهسازی ارتباط اندیشه «شی» و ارتقای او به جایگاهی برابر با «مائو» مورد استفاده قرار میگیرد. در نتیجه، حزب کمونیست چین در سطح ایدئولوژیک و اعتقادی اندیشه «شی» را ادامه تفکر مائو میداند. بسیاری انتظار دارند که حزب کمونیست اندیشه «شی» را به عنوان به روزترین دکترین رسمی خود در بیستمین کنگره حزب در سال آینده مورد ستایش قرار دهد».
فالک میافزاید: «در گفتمان ایدئولوژیک، شی ترجیح میدهد بر ماهیت سوسیالیستی رویکرد چین تاکید کند و کمتر ویژگی کمونیستی آن را مورد اشاره قرار دهد. هم چنین، او میخواهد مخاطباناش این ایده را بپذیرند که تفکر مارکسیستی پویا است و در قرن حاضر «سرشار از سرزندگی» باقی میماند».
پارتون میگوید: «مارکسیسم قرن بیست و یکمی شی تا حدودی نیز وضعیت نوپای حزب کمونیست چین را نشان میدهد که هنوز آن گونه که «کارل مارکس» در قرن نوزدهم نظریهپردازی کرد به کمونیسم دست نیافته است. از لحاظ نظری هنوز در راه رسیدن به آن وضعیت از دید چینیها مبارک قرار دارد و در حال حاضر در حال گذراندن مرحله سوسیالیسم است».
شی پیشتر گفته بود: «تحلیل مارکس و انگلس از تضادهای اساسی در جامعه سرمایه داری قدیمی نیست و دیدگاه ماتریالیسم تاریخی مبنی بر آن که سرمایه داری ناگزیر از نابودی است و سوسیالیسم محکوم به پیروزی منسوخ نشده است».
بسیاری از غربیها، اما باور دارند که همه این عناوین و اظهارات ایدئولوژیک برای پوشاندن ماهیت سرمایه داری استبدادی چین مورد استفاده قرار میگیرند. «متئو بریزا» دیپلمات سابق امریکایی در جمهوری آذربایجان در دوره شوروی میگوید: «حزب کمونیست چین مرجع نهایی آن کشور باقی میماند در نتیجه«کمونیست» باید صفت آن کشور باقی بماند تا مشروعیت ادعای حزب برای قدرت برتر حفظ شود. مانند همه احزاب کمونیست با گذشت زمان، طمع و منفعت گرایی شخصی در نهایت برای رهبری حزب کمونیست چین مهمتر از ایدئولوژی است».
بریزا علیرغم انتقاداتاش از حزب کمونیست چین کماکان «شی» را معتقد واقعی به مارکسیسم میداند و میگوید: «به نظر میرسد» شی «تلاش میکند تا مسیر چین را تغییر دهد و باعث شود تا چین قدری از سرمایه داری عقب نشینی کرده و بیشتر به سمت ایدئولوژی برابری خواهانه کمونیستی حرکت کند».
منبع: فرارو
کلیدواژه: چین کمونیسم حزب کمونیست چین سرمایه داری چینی ها آن کشور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۴۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: رژیم صهیونیستی گمان میکرد با حمله به کنسولگری ایران و وارد کردن ایران به جنگ، جنگی جهانی را به راه خواهد انداخت و خود را از باتلاقی که در آن فرو رفته است نجات خواهد داد اما مدیریت انقلاب اسلامی ایران کار را به گونهای پیش برد که این رژیم در جهان منزویتر شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار سیدقاسم قریشی در جمع پاسداران استان اصفهان در آئین گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه، به تعابیر امام خمینی -رحمة الله علیه- و رهبر معظم انقلاب راجع به این نهاد انقلابی اشاره کرد.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین رسالت سپاه را پاسداری، حفاظت و صیانت از انقلاب اسلامی خواند و درک این معنی را منوط به داشتن تعریف درست از انقلاب اسلامی ایران دانست.
وی انقلاب را زیر و رو کردن و دگرگونی در یک حکومت عنوان کرد مانند آنچه در انقلاب اکتبر روسیه یا در انقلاب پاکستان رخ داد اما تفاوت انقلاب اسلامی ایران را با انقلابهای دیگر جهان بر اساس سخنان امام راحل و رهبر انقلاب، پویا بودن این انقلاب و به عبارت بهتر مساوی بودن آن با اسلام ناب محمدی بیان کرد.
سردار قریشی اظهار کرد: هدف نهایی انقلاب اسلامی ایران رسیدن به تمدن نوین اسلامی با زمینهسازی برای ظهور امام زمان -عجّل الله تعالی فرجه الشّریف- است و مکتبی میتواند به این هدف برسد که خالص و اسلام ناب محمدی باشد.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین درباره تفاوت اسلام ناب محمدی و فرق دیگر اسلام گفت: امروز بسیاری از مسلمان جهان با رؤسای جمهور آمریکا مراوده و ارتباط نزدیکی دارند، حتی شیعیانی هستند که در آمریکا و انگلیس مورد حمایت دولتهای این دو کشور هستند و کانال تلویزیونی هم از این کشورها اداره میکنند، اما در این بین اسلامی که موضوع انقلاب اسلامی ایران است به شدت مورد هجمه دشمنان قرار گفته است زیرا این اسلام مخالف حکومت غیرالهی بوده و پایههای حکومت طاغوت را به لرزه درآورده است.
وی در مورد اقتدار آفرینی این انقلاب تحت حاکمیت الهی اظهار کرد: این انقلاب بود که توانست در کمتر از نیم قرن از عمر خود به اقتداری دست پیدا کند که حکومت نامشروعی که با حمایت همه کشورهای اروپایی و آمریکایی ایجاد شده بود و داعیه از نیل تا فرات را داشت و برای خود هماوردی نمیدید را این گونه موشک باران کند.
سردار قریشی اظهار کرد: کشور ما در سال آخر حکومت پهلوی از هر حیث کشوری وابسته بود، از لحاظ پزشکی توان تولید هیچ دارو و یا امکانات پزشکی را نداشت، از لحاظ علمی بسیار عقب مانده بود، از لحاظ نظامی حتی توان تولید فشنگ ژ ۳ را نداشت و حتی ستاد کل آن استقلال در تصمیمگیری بدون اذن آمریکاییها را نداشت، از لحاظ عمرانی حتی دانش احداث سیلو را نداشت و همین گونه در همه زمینهها وابسته و ضعیف بود اما بعد از انقلاب در همه این زمینهها رشد کرد.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: مردم با حمایت از انقلاب و هشت سال جانفشانی در دفاع مقدس و مقاومت ۴۵ ساله در برابر استکبار جهانی کشور را به مملکتی پیشرو و جز چند کشور برتر دنیا تبدیل کردند که ۹۷ درصد از داروهای مورد نیازش را خودش تولید میکند، در پزشکی جز چند کشور برتر دنیا است و در منطقه حرف اول را میزند، از لحاظ علمی در هر عرصهای جز چند کشور برتر دنیا است، در حوزه عمرانی سومین کشور در احداث پروژههای بزرگ همچون سدسازی است، در حوزه نظامی تولید کننده پیشرفتهترین تجهیزات نظامی دنیا و دارای نیروهای مسلحی مقتدر است و همین گونه در همه زمینهها.
وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه خودش رشد کرد، تبدیل به الگویی شد برای سایر ملتها تا خود را از زیر یوق استکبار رها کنند، همچون یمن که روزی حیاط خلوت سعودیها بود و امروز تبدیل شده است به خار چشم ابرقدرتهای جهان.
سردار قریشی افزود: استکبار جهانی رژیم صهیونیستی را در این منطقه ایجاد کرد تا هرگاه مسلمانان منافع استکبار را به خطر انداختند آنها را سرکوب کند که در ماجرای جمال عبدالناصر و بستن کانال سوئز هم کارکرد این چنینی رژیم صهیونیستی را دیدیم اما امروز مردم فلسطین با الگوگیری از فرهنگ مقاومت انقلاب اسلامی ایران در مقابل این رژیم ایستادند و آن را به عجز واداشتهاند.
غزه به قتلگاه صهیونیستها تبدیل شده استجانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: اکنون هر روز در کرانه باختری که تحت تصرف رژیم سفّاک صهیونیستی است عملیات انجام میشود، غزه بعد از شش ماه مقاومت مردم این منطقه به قتلگاه صهیونیستها تبدیل شده است، در حالی که به هیچیک از اهداف خود از حمله به غزه دست پیدا نکردند.
وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی گمان میکرد با حمله به کنسولگری ایران و وارد کردن ایران به جنگ، جنگی جهانی را به راه خواهد انداخت و خود را از باتلاقی که در آن فرو رفته است نجات خواهد داد اما مدیریت انقلاب اسلامی ایران کار را به گونهای پیش برد که ضمن نمایش اقتدار ایران اسلامی، رژیم صهیونیستی بیشتر تحت فشار قرار گرفت و در جهان منزویتر شد.
سردار قریشی حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی که تحت حمایت حکومتهای قدرتمند جهان است و هدف قرار دادن یکی از تحت حفاظتترین پایگاههای این رژیم را یک شاهکار نظامی عنوان کرد و گفت: ایران پهپادهای خود را از مرکز کشور به سمت اراضی اشغالی ارسال کرد، این پهپادها چند هزار کیلومتر مسیر را ظرف مدت چند ساعت طی کردند، از قبل این حمله اعلام شده بود، آمریکاییها، فرانسویها، برخی کشورهای دیگر، خود رژیم صهیونیستی و غیره سامانههای پدافندی خود را برای مقابله با آن آماده کرده بودند، اما باز هم این پرندهها پیشروی کردند و اهداف خود در سرزمینهای اشغالی را محقق کردند تا جایی که این مسأله تحسین کارشناسان غربی را را هم به همراه داشت.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین عاملی که باعث موفقیت و پیشرفت انقلاب اسلامی در نیم قرن گذشته شده است را عامل معنوی و معرفت و اعتقاد راسخ دانست و گفت: زمانی که یک رزمنده با انگیزه الهی به خط میزند، دیگر هیچ چیز در دل او ترس و هراس نیانداخته لذا مسیر را تا انتها طی میکند.