Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان از ایجاد صندوق پیشرفت وعدالت استان‌ها برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: دولت برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ‌۱۵۰ میلیارد تومان تخصیص داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم از اهواز، نشست خبری لایحه بودجه 1401 امروز یکشنبه با حضور مهرداد نیکو، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در ابتدای این نشست با اشاره به مشکلات ایجاد شده ناشی از رشد اقتصادی پایین و تورم بالا اظهار داشت: رشد اقتصادی پایین در حدود 3 درصدی موجب کاهش درآمد سرانه شده و مشکلات عمده‌ای ایجاد کرده است، همچنین تورم بالا سبب افزایش ریسک سرمایه گذاری و کاهش قدرت خرید مردم شده است.

نیکو با بیان اینکه بودجه سال 1401 با هدف تعدیل یا کاهش مشکلات فوق تنظیم شده است، عنوان داشت: هدف گذاری رشد در کشور 8 و در خوزستان 10 درصد است.

وی تصریح کرد: بنا شده تا از میان 10 درصد هدف گذاری جهت رشد حدود 5.5 تا 6 درصد از سرمایه گذاری توسط بانک‌ها، صندوق توسعه ملی و منابع شرکت‌های دولتی محقق شود و 4 درصد دیگر از ارتقا بهره وری تأمین شود.

تغییر سازوکار بررسی لایحه بودجه در مجلس/ لوایح بودجه «دو شوری» بررسی می‌شوندردیف‌هایی در بودجه آموزش وپرورش که پول نمی‌شود/ سهم اعتبارات غیرپرسنلی فقط 3 درصدبودجه دستگاه قضایی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بررسی می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به میزان صادرات نفت بیان داشت: میزان صادرات نفت 2.1 میلیون بشکه به قیمت هر بشکه 60 دلار درنظر گرفته شده است.

نیکو درخصوص تورم بالای کشور و علل ایجاد آن ابراز داشت: ریشه تورم افزایش نقدینگی توسط پول یا شبه پول است، بنابراین برای کاهش تورم نیازمند کنترل نقدینگی هستیم.

وی افزود: یکی از کارهایی که در سال‌های اخیر برای کنترل نقدینگی صورت پذیرفت انتشار اوراق مالی اسلامی است که اسناد خزانه یکی از این‌ها محسوب می‌شود، اگر این اوراق مالی صرف پروژه‌های عمرانی با قابلیت بهره برداری سریع شوند، سبب توسعه زیرساخت‌های کشور و حرکت چرخ اقتصاد می‌شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل اینکه فشارهای وارد شده به سازمان برنامه و بودجه بالا بود اوراق‌های اسلامی در بورس و فرابورس جهت تأمین حقوق‌ها به فروش می‌رسید، همین عامل آثار تورمی برای کشور به همراه داشت.

نیکو گفت: در بودجه 1401 انتشار اسنادخزانه اسلامی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است در سال 1400 حدود 132 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه استقراض شد، این میزان در بودجه 1401 به 88 هزار میلیارد رسید به این معنا که با وجود افزایش 6/9 درصدی بودجه نسبت به سال گذشته اسناد خزانه 40 درصد کاهش پیدا کرد، این عامل نشان از رویکرد دولت برای توجه به کنترل حجم نقدینگی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های اصلی بودجه 1401 اظهار داشت: در بودجه 1401 برای نخستین بار صندوق پیشرفت وعدالت استان‌ها ایجاد شده است که این موضوع در سال‌های اخیر به مطالبه استان‌هایی مانند خوزستان که دارای مازاد درآمد مالیاتی تبدیل شده بود تا از این درآمد منتفع شوند، در لایحه بودجه 1401 این مطالبه استان‌ها جامه عمل پوشید که در این راستا برای هر استان توسط دولت 2 هزار میلیارد به عنوان سرمایه اولیه واریز می شود و درآمد حاصل از فروش اموال دستگاه‌ها در این صندوق ذخیره می شود ضمن اینکه مدیریت این صندوق بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان ازتشکیل صندوق تثبیت بورس خبرداد و گفت: باتوجه به مشکلات و نوساناتی که در بورس برای نخستین بار ایجاد شد این صندوق با سرمایه اولیه مشخص فعالیت می کند و با منابع موجود در آن می توان ریسک سرمایه‌گذار را کاهش داد.

نیکو با اشاره به افزایش حقوق کارکنان دولت در سال گذشته عنوان داشت: اگر نتوانیم از منابع پایداری مانند مالیات تأمین اعتبار لازم را انجام دهیم ناگذیریم که به سمت چاپ پول، مالیات و فروش اسناد خزانه در بورس برای پرداخت حقوق‌ها برویم اما امسال رویکرد جدیدی اتخاذ شده به این صورت که کنترل انتشار اسناد خزانه و کاهش پرداخت‌های هزینه ای برای کم کردن تورم مدنظر قرار گرفته است.

وی در خصوص وعده صادق دولت برای کاهش فشار بر فعالان اقتصادی تصریح کرد: حدود 25 درصد درآمد هر بنگاه اقتصادی تاکنون مالیات گرفته می‌شد این آمار در حال حاضر 5 درصد کاهش یافته است، برای جبران کاهش مالیات نیز این کمبود از طریق افزایش مالیات بر خودرو و خانه‌های لوکس تأمین می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان افزود: پاداش پایان خدمت برای بازنشستگان 22 هزار میلیارد تومان و رتبه بندی معلمان 25 هزار میلیارد تومان در قانون پیش بینی شده است، همچنین حداقل دریافتی در بخش دولتی 5.4 میلیون تومان می باشد.

نیکو با بیان اینکه برای نخستین بار سایر هزینه‌های دولت با 15 درصد کاهش رو به رو شده است، ادامه داد: این موضوع فشار زیادی را به دستگاه‌های اجرایی وارد می کند، بنابراین در این راستا سعی شده که حداکثر نظم مالی برای بودجه هزینه‌ای که خود منشا تورم است، ایجاد شود تا بودجه هزینه‌ای دستگاه‌ها کنترل شده و انتشار اسناد خزانه حداقلی شود.

وی با بیان اینکه بودجه عمومی دولت امسال 1 هزار و  505 هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: این رقم نسبت به سال گذشته 6.9 رشد داشته است که 1 هزار و 372  هزار میلیارد تومان منابع عمومی (درآمد مالیاتی، فروش نفت و انتشار اسناد) می باشد و 133 هزار میلیارد تومان دیگر نیز درامد اختصاصی دستگاه‌های اجرایی است، از درآمد حاصل از بودجه عمومی 664 هزار میلیارد تومان مالیات سایر درآمدها می شود، همچنین حدود 48 درصد از درآمد‌های دولت در سال جاری وابسته به مالیات و 30 درصد از فروش نفت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در رابطه با ردیف‌های خاص خوزستان در بودجه 1401 گفت: توسعه و عمران شهر‌های آبادان و خرمشهر با 130 میلیارد تومان و 18 درصد رشد، تکمیل و توسعه زیرساخت‌های اربعین با 39 میلیارد تومان و 62 درصد رشد، اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری با 150 میلیارد تومان و طرح‌های ملی به نام استان از جمله ردیف های ایجاد شده در بودجه 1401 است.

انتهای پیام/331/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان هزار میلیارد تومان میلیارد تومان برای نخستین بار انتشار اسناد اسناد خزانه بودجه 1401 دستگاه ها ایجاد شد استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، اخیرا گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده اصلی کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرده است. شرکت های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب اهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر این لیست قرار دارند.

در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود ۴۲ درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام ۵۳ درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود ۱۱۲ درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی ۵۲درصد زیاد شده است.

در فهرست برترین های واردات ۱۴۰۲ واردات شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون ۲۳۶ درصد افزایش یافته است.

چندی قبل بانک مرکزی هم اعلام کرده بود؛ جزییات ارز تخصیص یافته و تامین شده برای شرکت های مختلف را منتشر خواهد کرد. جزئیات این فهرست می تواند تا حدودی وضعیت اولویت دهی تخصیص ارز به شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را شفاف کند و از این طریق می توان یک برآورد اولیه از میزان ارز دولتی و نیمایی تخصیص یافته به این شرکت ها در دست داشت.

کد خبر 847365 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی خبر مهم وزارت دفاع بانک مرکزی

دیگر خبرها

  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • ◄ تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه های آذربایجان شرقی
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • پیشرفت ۴۶ درصدی بوستان ۵ هکتاری بانوان طُرق مشهد
  • تخصیص تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی مسکن روستایی
  • تخصیص ۴۳۵ میلیارد برای اجرای طرح‌های آبی استان قزوین
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • تقویت صنایع نظامی آمریکا به هزینه اوکراین
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • تخصیص ۴۰ درصد از سود شرکت‌های پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش