امیدها برای تعالی جشنواره فیلم فجر
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۴۷۲۱
یکی از دستاوردهای بزرگ، مهم و تاثیرگذار سینمای ایران در سال های پس از انقلاب ابداع و برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر است .این جشنواره با اهدافی چون ارائه ویترین و نمای فعالیت های یکساله سینما و سینماگران ایران مکان و محفلی برای گردهمایی سینماگران ایران و جهان ، رونق سینمای کشور ، تبادل اندیشه و تجربه میان تولید کنندگان و تولیدات داخلی و جهانی سینما ، زمینه سازی برای راهیابی سینمای ایران به بازارها و جشنواره های جهانی سینما و همچنین به منظور پاسداشت دهه فجر در این ایام برگزار می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در دولت آیت الله رئیسی با توجه به حضور محمد خزاعی در مقام سازمان سینمایی کشور که صاحب دانش و تجربه در امور تولید فیلم و مدیریت های سینمایی است، بر اساس وعده های او، برخی امیدها در دل سینماگران جوانه زده است.
یکی از این امید آفرینی ها برگزاری جشنواره فیلم فجر به شکل و شیوه پیشین یعنی بین المللی و رهاندن این جشنواره از حالت محفلی و بودجه برباد ده و بدون ثمر ملی و جهانی است که چنانچه این جشنواره به همان شمایل پیشین البته به همراه خلاقیت ها و نو آوری ها و دست آورهای روز جهانی برگزار شود می تواند به عنوان موتوری محرک سینمای ایران را به حرکت درآورد و حیاتی تازه به کالبد سینما و سینماگران کشور ببخشد. به شرط آنکه هم زمان با ایجاد تغییرات در این جشنواره در ساختار مدیریت ، اهداف و برنامه های سینما هم تغییرات اساسی صورت گیرد و سینمای کشور از چنگ بیماریها و آلودگی ها نجات یابد.
امیدواریم برگزاری بین المللی جشنواره فیلم فجر آغاز گر این حرکت بزرگ و استراتژیک باشد .
جشنواره بین المللی فیلم فجر طی چند سال نخست برگزاری خود سبب سامان یابی نسبی ساختاری ، مدیریتی ، اجرایی و مناسباتی سینما و تولیدات سینمایی شد و فضا را برای ورود نسل های جدید سینماگر و پیوستن آنها در کنار قدیمی ها و حرفه های ها به خانواده سینمای ایران مهیا کرد.
گر چه بخش بین المللی این جشنواره به اندازه بخش ملی آن رشد و تعالی نیافت اما با توجه به محدودیت ها و ممنوعیت ها؛ سیاست های داخلی و خارجی و غنی بودن محتوای ساختاری و محتوای برخی فیلم های وطنی توانست جشنواره و سینمای ایران را در جهان پرآوازه کند و به این جشنواره اعتبار جهانی ببخشد.
از اواخر دهه هفتاد تا دهه های هشتاد و نود با پر رنگ شدن حضور سیاست و تجارت در سینما و کرسی داری سیاسیون به جای اهالی فرهنگ ،هنر و سینما و اداره آن توسط سیاسیون سینمای ایران و به طبع آن ویترین سینمای کشور یعنی جشنواره بین المللی فیلم فجر از مسیر اهداف نخستین خود دور شد و به مرور ازسینمایی که به محتوا ، نوآوری ، ارزش ها و آرمان های اجتماعی گرایش داشت به سوی سینمای سودا گر بازاری و حتی ابتذال گرا جهت یافت.
به گونه ای که امروز از آن همه آرمان و آرزو چیزی جز رویا و مخروبه نمانده است.
در دولت قبلی با توجه به حضور قدر سیاست در حوزه های فرهنگ و سینما و بی توجهی به مسائل و امورفرهنگی ، تخریب سینما و جشنواره فیلم فجرمعتبر سابق کامل و این جشنواره بر مبنای سلیقه و سیاست و تجارت بر دو پاره ملی و جهانی تقسیم شد.
در واقع نامسئولان وقت سینما به جای ایجاد تحولات اساسی ساختاری و محتوایی ، سینما را از محتوای ارزشی تهی کرده و آن را ابزارو وسیله ای برای قدرت نمایی قرار دادند.
دامنه انواع تخریب ها ،امروز از سینمای کشور بیماری تمام عیار در تمام زمینه های اداری، مدیریتی، ساختاری، مضمونی ، محتوایی، اجرایی و مناسباتی ساخته است.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: فیلم فجر جشنواره فیلم فجر سینمای ایران سینمای کشور بین المللی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۴۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«ایساتیس» پرمخاطبترین فیلم هنر و تجربه شد
به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بینالمللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بینالملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنوارههای خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.
موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستانهاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور و همچنین فیلمهای سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلمهای کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گستردهای در شهرهای مختلف به ارمغان میآورد.
داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قناتها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو میکند و صدایی است شاعرانه و قصهگو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامینژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت میشود.
«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بینالمللی قنات و سازههای تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المانهای آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیهکننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.