Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:34:17 GMT

چه بر سر ۲ اسکلت پیدا شده در بردسکن آمد؟

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۷۴۱۵

چه بر سر ۲ اسکلت پیدا شده در بردسکن آمد؟

ایسنا/خراسان رضوی تیر ماه امسال بود که خبری مبنی بر کشف قبری با ۲ اسکلت حین عملیات حفاری و لوله‌گذاری در میدان عشایری درونه بردسکن منتشر شد که حرف و حدیث‌های بسیاری مبنی بر مومیایی بودن آن‌ها را در پی داشت.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی بردسکن در خصوص آخرین وضعیت این ۲ اسکلت که گفته می‌شد قدمت تاریخی دارد، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: این اسکلت‌ها که کنار هم بودن،د در پی اجرای عملیات لوله‌گذاری گاز توسط نیروهای پیمانکار شرکت گاز در سردابی کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد صابری زارع افزود: محلی که در آن ۲ اسکلت کشف شد،قدمت چندانی نداشته و مربوط به قبرستان قدیمی داخل روستای درونه بوده است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که گفته می‌شد این اسکلت‌ها مومیایی بوده‌اند، بر اساس بازدید و بررسی محل و شواهد موجود توسط اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی مشخص شد که هیچگونه مومیایی در کار نبوده و فقط اسکلت بوده که در کنار دیگر قبور قبرستان دفن شده‌اند.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن یادآور شد: پس از تحقیقات و بررسی‌های لازم این ۲ اسکلت که قدمت تاریخی هم نداشته‌اند، در همان محل قبرستان دفن شد.

وی ادامه داد: از هزاره اول و دوم قبل از میلاد در شهرستان بردسکن آثار تاریخی وجود دارد و چه بسا با انجام کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت شهرستان به قبل از این و هزاره‌های سوم و چهارم نیز برسد.

صابری زارع افزود: برخی از محوطه‌های تاریخی و پیش از تاریخ در اطراف بردسکن و در فاصله پنج الی ۳۰ کیلومتری واقع شده است.

وی بیان کرد: برای حفاظت و حراست از آثار تاریخی علاوه بر سرکشی و بازدیدهای موردی و روزانه از توان انجمن‌های میراث فرهنگی به عنوان بازوی توانمند مردمی نیز استفاده می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن با اشاره به اینکه تقریبا در تمام روستاهایی که آثار تاریخی دارد، انجمن‌های میراث فرهنگی تشکیل شده و اکنون هم در حال تمدید و بازبینی مجدد فعالیت‌های خود است، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵ انجمن میراث فرهنگی در روستاهایی که دارای یک یا چند اثر تاریخی است، تشکیل شده است.

وی یادآور شد: با فعالیت انجمن‌های میراث فرهنگی، سرکشی یگان حفاظت و نیروی محدودی که داریم و همچنین تماس‌های مردمی و همکاری نیروی انتظامی طی سال‌های قبل ۱۲ مورد پرونده حقوقی تشکیل شده است.

صابری زارع ادامه داد: به رغم اینکه سه اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری یک نهاد شده‌اند و همه در اهمیت صنعت گردشگری، صنایع‌ دستی و اشتغال‌زایی تردیدی ندارند ولی متأسفانه ساختار اداری متناسب با این فعالیت‌ها، تجهیزات و نیروی مورد نیاز را در شهرستان‌ها وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه سرکشی از آثار موجود در بیابان، روستا و کوهستان نیز وظیفه میراث فرهنگی است اما برای این کار امکانات از جمله خودروی مناسب لازم است. البته این مشکل فقط مختص استان و شهرستان ما نیست.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن اظهار کرد: اگر بخواهیم صنعت گردشگری، صنایع‌ دستی و میراث فرهنگی به حد مطلوبی برسد، باید ابتدا ساختار اداری، تجهیزات و نیرو را در سطح شهرستان‌ها تربیت کنیم. 

وی ابراز امیدواری کرد با تشکیل وزارت میراث فرهنگی و دلسوزی مسئولان امر این مهم محقق شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها میراث فرهنگی بردسکن خبرهای شهرستان بردسکن مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بردسکن ۲ اسکلت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۷۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌همراه مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در ادامه سفر خود به ارومیه از پروژه مرمتی خانه انصاری این شهرستان بازدید کردند.   معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این بازدید اظهار کرد: خانه انصاری ارومیه از جمله خانه‌های قدیمی این شهرستان بوده که با تحویل به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اقدامات مرمتی آن آغاز شده و امید است در آینده نزدیک با کاربری جدید آماده میزبانی از گردشگران باشد.   مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز در این بازدید گفت: مرمت این بنای تاریخی در چند فصل انجام می‌شود و در این فصل مرمت و به‌سازی سازه‌ای بنا، حذف الحاقات نامتناجس و آسیب‌رسان و ساماندهی و اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی انجام می‌شود.   مرتضی صفری تصریح کرد: انجام مرمت‌های معماری اعم از نازک‌کاری و اجرای کف‌سازی متناسب، بازسازی بخش‌های تخریب شده بنا مطابق الگوی تاریخی، ساماندهی و محوطه‌سازی بنا و نیز اجرای دیوار محوطه حیاط ضلع جنوبی جزو اقداماتی مرمتی این بنا هستند.

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • افتتاح هتل و آغاز اجرای تله کابین خوشاکو در ارومیه
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد