Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:57:14 GMT

دلایل کاهش تورم و پیشنهاداتی برای تداوم آن

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۷۴۹۷

دلایل کاهش تورم و پیشنهاداتی برای تداوم آن

روزنامه ایران دوشنبه ششم دی یادداشتی را به قلم جواد صلاحی مدرس دانشگاه منتشر کرد و نوشت: در وهله نخست عمده دلیل تورم را می‌توان در نسبت با کسری بودجه مطرح کرد که این موضوع خود منجر به استقراض از بانک مرکزی شده و رشد پایه پولی و نقدینگی را به دنبال دارد. گفته می‌شود برای جبران کسری بودجه باید مالیات‌ها افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در لایحه بودجه مطرح شده این است که از مالکان خودروها و خانه‌های گرانقیمت مالیات دریافت شود. اینجا باید مراقب بود که بازنشستگان و کارمندانی که به دلیل تورم دارایی‌شان افزایش قیمت پیدا کرده است، نمی‌توانند مشمول این قانون باشند. چرا که در تمام دنیا مالیات بر کل عایدی لحاظ می‌شود و بررسی موردی خلاف عدالت است.

از سوی دیگر همچنین نباید فراموش کرد که کاهش تولید، فروش کمتر و افزایش تورم می‌تواند از تبعات افزایش مالیات باشد. حال با این پرسش مواجه می‌شویم که با وجود کسری بودجه قابل توجه چه باید کرد؟ آنچه در کشورهای دیگر هم تجربه شده و می‌تواند برای ما هم مؤثر واقع شود انتشار اوراق بدهی است.

مرداد و شهریور ماه سال‌جاری بود که این اوراق به‌درستی منتشر شد. به نظر می‌رسد کاهش تورمی را که دو سه ماهی است در حال تجربه آن هستیم می‌توان از آثار همین اقدام درست دانست، چراکه انتشار اوراق آثار خود را با چند ماه تأخیر نشان می‌دهد. ذکر این نکته نیز ضروری است که نباید جو اوراق‌هراسی در کشور راه بیفتد. اگر چه در گذشته بیش از اندازه اوراق فروخته شده، اما نباید به یکباره فروش اوراق را متوقف کرد. آنچه هم‌اکنون مشاهده می‌شود شکل‌گیری نوعی جو اوراق هراسی در کشور است و این موضوع اغلب از سوی افرادی مطرح می‌شود که با کارکرد این سیاست آشنا نیستند و بدون تحلیل، آن را به بازار سرمایه نسبت می‌دهند. در حالی که خریداران عمده اوراق، اغلب بیمه‌ها هستند نه مردم عادی.

از دیگر پیشنهادات برای کنترل تورم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که وجودش بسیار گمراه‌کننده و آسیب‌زاست؛ اقدامی که مصداق رانت است و عدم شفافیت و فساد را در پی دارد. تعلق این ارز به برخی افراد ایجاد انحصار می‌کند که با رقابت و عدالت منافات دارد. پیشنهاد می‌شود دولت با حذف این سیاست، یارانه یکسان به همه پرداخت کند، نکته‌ای که دولت کنونی به آن واقف است و قرار است با اصلاح آن رانت و فساد ناشی از آن را متوقف کند.

از دیگر عوامل بروز تورم، بانک‌ها هستند که بدون رتبه‌سنجی اشخاص، تسهیلاتی پرداخت می‌کنند که بازگشتی ندارد، این اقدام باعث می‌شود نقدینگی‌ای خلق شود که راهکاری برای امحای آن وجود ندارد و اغلب این نقدینگی وارد مناسبات سوداگرانه می‌شود. مدیریت این جنبه از فعالیت‌های نظام بانکی قطعاً در کنترل تورم بسیار مؤثر واقع می‌شود.

در نهایت نیز پیشنهاد می‌شود دولت برای حل مشکلات اقتصادی از نظر جمیع اقتصاددان‌ها با گرایشات فکری متفاوت استفاده کند نه صرفاً نمایندگان گروه و طیفی خاص. چالش‌های امروز اقتصاد کشور نیازمند اجماع نظر همه متخصصان است.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها توسعه اقتصادی وضعیت معیشت بانک مرکزی نرخ تورم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه اقتصادی وضعیت معیشت بانک مرکزی توسعه اقتصادی وضعیت معیشت بانک مرکزی نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۷۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت؛ تداوم نزولی قیمت طلا و سکه

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (۸ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به معاملات پنج‌شنبه (۶ اردیبهشت) ۴۲ میلیون و ۱۵۰ هزار با افت ۵۰۴ هزار تومانی به ۴۱ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان رسید.

همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز نسبت به قیمت پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با کاهش ۴۸۵ هزار تومانی، ۳۸ میلیون و ۷۱۵ هزار تومان معامله شد.

براساس این گزارش، امروز نیم سکه نسبت به قیمت پایانی معاملات (۶ اردیبهشت) ۲۴ میلیون و۸۰۰ هزار تومان با کاهش ۱۴۰ هزار تومانی ۲۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و ربع سکه با افت ۱۶۰ هزار تومانی، ۱۴ میلیون و ۸۴۰ تومان به فروش رفت.

قیمت سکه گرمی ۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان دادوستد شد که نسبت به نرخ آخرین معامله ۸۰ هزار تومان کاهش را ثبت کرد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران سه میلیون و ۴۹۳ هزار تومان فروخته شد که نسبت به قیمت پایانی پنج‌شنبه ۱۰۰ هزار تومان کاهش را تجربه کرد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی امروز ۲ هزار و ۳۳۸ دلار رسید.

کد خبر 6089805 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است
  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳
  • خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان و فراریان مالیاتی دانه درشت
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات
  • تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت؛ تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟