Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:13:47 GMT

پنل‌ های خورشیدی گامی به سوی انرژی سبز

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۷۶۸۰

پنل‌ های خورشیدی گامی به سوی انرژی سبز

به گزارش ایرنا، مصرف آب، تولید دی اکسید کربن و گرم شدن زمین از معایب استفاده از سوخت های فسیلی است در حالیکه انرژی خورشیدی پاک است و بدون تولید آلودگی و عدم مصرف آب، به طبیعت و محیط زیست آسیب نمی رساند که همین موارد کافی است تا دولت ها سیاست های مبتنی بر انرژی خود را به سمت استفاده از پنل های خورشیدی هدایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود یک دهه پیش شرکت توزیع برق با نصب پنل های خورشیدی، روشنایی را به مناطق دور دست برد که این آغازی برای استفاده از انرژی خورشید در تامین برق بود.

پنل خورشیدی وسیله‌ای است که برای استفاده از  انرژی پاک، رایگان و نامحدود طراحی شده است و نه تنها در مناطق دورافتاده بلکه در مناطق شهری نیز می تواند به کاهش هزینه ها کمک کند.

توسعه و پیشرفت فناوری و صنعت در دهه های اخیر نیاز به انرژی و بخصوص تولید برق را بیش از گذشته با اهمیت کرده و استفاده از سوخت های فسیلی چون مازوت و منابع تجدید ناپذیر همانند گاز و نفت برای تولید برق و هزینه های سنگین احداث نیروگاه های آبی با  کاهش نزولات آسمانی، صنعت برق را با مشکلاتی مواجه ساخته است بطوریکه در تابستان امسال خاموشی های گسترده آرامش شهروندان را به هم زد و خیلی از صنایع کوچک آسیب دید.

بنا بر گفته علی اکبر محرابیان وزیر نیرو ، توسعه ۱۰ هزار مگاواتی در دولت سیزدهم  به کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی محقق شده است و به فاصله چند ماه از آغاز به کار دولت اولین خط تولید پنل های خورشیدی افتتاح شد که در ۲ سال آینده توان تولید سالیانه یکهزار و ۵۰۰ مگاوت  پنل خورشیدی دارد.

پنل خورشیدی وسیله‌ای است که برای استفاده از انرژی پاک، رایگان و نامحدود خورشید طراحی و از ترکیبات نیمه هادی تشکیل شده است که انرژی نورانی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

پنل های خورشیدی، زودبازده و کم هزینه
مجری طرح اجرای پنل های خورشیدی شهرستان بروجرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فرآیند تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسته گفت: پنل های خورشیدی، مستقیم نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل و توسط «اینورتر» به برق مصرفی مبدل می شود.

محمد مطوری نصب و استفاده از پنل های خورشیدی را یک صنعت آسان، زودبازده و کم هزینه ذکر کرد و افزود: این طرح در تمام نقاط بروجرد قابل اجرا است و پنل ها در پشت بام منازل و ساختمان های تجاری یا اداری که دارای استحکام باشند به منظور جذب حداکثری خورشید قابل نصب است.

در سال های اخیر برنامه استفاده از  پنل‌های خورشیدی مورد توجه قرار گرفته است و در شهرستان بروجرد نیز ضمن استقبال از این برنامه ، تاکنون افرادی متقاضی استفاده  از آن شده اند.

مدیر امور برق شهرستان بروجرد در این خصوص می گوید: با نصب این پنل‌های خانگی در پشت بام‌ها، هم میزان مصرف برق خانگی کاهش پیدا می‌کند و هم میزان دریافتی نیروی خورشیدی را می‌توان به راحتی به فروش رساند.

محمد علی خسروی عنوان کرد: این نیروگاه‌های کوچک پنج کیلو واتی با کمترین هزینه، بیشترین بهره‌برداری را  دارند و می‌توانند محلی برای کسب درآمد خانواده‌ها نیز باشند.

خسروی تاکید کرد: از همشهریانی که شرایط نصب این پنل‌های خانگی را دارند دعوت می شود با اخذ قرار داد با اداره برق این شهرستان نیروگاه‌های خورشیدی را در فضای پشت بام خود احداث کنند.

وی یادآور: تفاهم نامه خرید تضمینی این نیروگاه‌های کوچک خورشیدی تا ۲۰ سال و با در نظر گرفتن نرخ ثابت سالیانه می‌تواند به کسب در آمد خانواده‌ها و پایین بودن مصرف کمک کند.

خسروی گفت: با توجه به مزایای خوب این طرح امیدواریم که تعداد متقاضیان در بروجرد افزایش داشته باشد تا بتوان از این طریق در کاهش مصرف برق خانگی جلوگیری کرد، ضمن اینکه هوای پاک را باید ارج نهاد و از آن به عنوان یک سرمایه الهی دفاع کرد.

عصر کنونی با پیشرفت خیره کننده علم و رشد کالاهای مصرفی خانوارها ازیک سو وصنعتی شدن جوامع از سوی دیگر نیاز به مصرف برق و انرژی را افزایش داده به طوریکه منابع تجدید ناپذیر و سوخت های فسیلی و گاز نه تنها به اتمام می رسد بلکه پیامد های مخرب زیست محیطی در پی دارد.

به نظر می رسد استفاده از انرژی خورشید یکی از بهترین راه ها و کم هزینه ترین آن است که عزم جدی برنامه ریزان اقتصادی کلان جهت راه اندازی خط تولید این پنل ها و کم هزینه نمودن آن برای استقبال عمومی لازم است.

برچسب‌ها بروجرد انرژی برق پنل خورشیدی لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجرد انرژی برق پنل خورشیدی بروجرد انرژی برق پنل خورشیدی لرستان پنل های خورشیدی انرژی خورشید پنل خورشیدی کم هزینه پنل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۷۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود

ایسنا/اصفهان رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: دولت در راستای کاهش صادرات نفت و درآمدهای ارزی کشور، اقدام به آزادسازی نرخ انرژی و ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی کرده است تا بتواند درآمدهای بودجه عمومی کشور را تأمین کند. درحالی‌که ثبات در سیاست‌های مالی و پولی و پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد از الزامات رشد تولید و سرمایه‌گذاری است.

محمدرضا برکتین در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اثرات افزایش تعرفه برق واحدهای فولاد آلیاژی، با بیان این مطلب، اظهار کرد: اگر بخواهیم مجرد و یک‌سویه به موضوع انرژی نگاه کنیم، واقعیت این است که تعرفه انرژی در ایران کمتر از برخی کشورها است و مدیران صنایع باید از این فرصت برای تولید و صادرات بیشتر استفاده کنند، اما وقتی بخواهیم با نگاهی کلی‌تر موضوع را بررسی کنیم، متأسفانه در بیشتر مواقع، هزینه‌های تولید مثل برق، گاز، نرخ تسهیلات و مالیات به‌طور هم‌زمان و ناگهانی افزایش می‌یابد و حتی عطف‌به‌ماسبق هم می‌شوند که نتیجه این تصمیم‌های خلق ساعه می‌تواند باعث کاهش میزان تولید یا افزایش تعطیلی واحدهای تولیدی شود.

ضرورت ثبات در سیاست‌های اقتصادی

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت و معدن اصفهان، گفت: تولیدکنندگان  براساس داده‌های اقتصادی موجود، برای تولید و فروش محصولات خود برنامه‌ریزی و بر همین اساس با مشتریان خود رایزنی و قرارداد منعقد می‌کنند، اما وقتی به طور ناگهانی قیمت عوامل تولید مثل انرژی افزایش پیدا می‌کند، در چنین شرایطی تولیدکننده متضرر می‌‏شود و نمی‌‏داند چه تصمیمی باید بگیرد و با چه سازوکاری باید تعهدات قبلی خود را انجام دهد؟

برکتین با بیان اینکه سیاست‏‌های مالی و پولی باید با ثبات باشد و بر اساس منطق اقتصادی تعیین شود، تصریح کرد: در صورتی که دولت به هر دلیلی تصمیم  به تغییر در سیاست‌های اقتصادی یا تعرفه‌ای بگیرد، باید چند ماه قبل از اجرا، موضوع را به‌صورت کارشناسی شده بررسی و اطلاع‌رسانی کند تا فعالان اقتصادی بتوانند بر اساس سیاست‌های اعلامی  و داده‌های جدید برای تولید و فروش خود برنامه‌ریزی کنند. البته  ممکن است پس از تغییر در سیاست‌های موجود، تولید برای برخی بنگاه‌ها توجیه اقتصادی نداشته باشد و همین امر باعث کاهش تولید یا تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی نیز شود. موضوعی که بر خلاف سیاست جهش تولید بوده و موجب افزایش آمار بیکاری و مشکلات حقوقی برای فعالان اقتصادی خواهد شد.

افزایش چند برابری هزینه‏‌های تولید، بر خلاف شعار سال است

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت و معدن اصفهان با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردمی»، تصریح کرد: هر چند مسئولین تلاش دارند تا شعار سال تحقق پیدا کند، اما در عمل به نظر می‌رسد برخی مسائل مانند عدم تثبیت در سیاست‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌های تولید مانند نرخ بهره بانکی، تعرفه‌های انرژی، ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی، مالیات مضاعف بر شرکت‌ها و... مغایر رشد تولید و شعار سال مقام معظم رهبری است و بر عکس، باعث کندشدن نرخ رشد تولید می‌شود.

برکتین اقزود: در حال حاضر هر یک از دستگاه‌های اجرایی مانند بانک‌ها، وزارت نیرو، سازمان مالیات، بیمه و...، به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند که باعث ضربه خوردن تولید و کاهش میزان تولید می‌شود. برای مثال بورس و بانک هر دو زیر نظر یک وزارتخانه است، اما بانک مرکزی بر خلاف سیاست بورس که هدف آن جذب حداکثری نقدینگی و مشارکت مردم است، ناگهان نرخ بهره را به ۳۰ درصد افزایش می‌دهد که این نرخ، بیشتر از بازدهی بورس است؛ همین موضوع باعث افزایش عرضه سهام و سرعت‌بخشیدن به خروج نقدینگی‌ها از بورس خواهد بود.

سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: عموم سیاست‌گذاری‌ها بعضاً کارشناسی نشده و بدون هماهنگی با تولید کنندگان و تشکل‌ها اتخاذ می‌شود که نتیجه اجرای آن بر خلاف جهش تولید و مصالح کشور است.

برکتین تأکید کرد: دولت باید برای تحقق شعار سال و رشد تولید، سیاست‌های مالی و پولی را به‌طور منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی کشور تعیین کند و هرگونه تصمیم مبنی بر تغییر در سیاست‌های اقتصادی توأم با کار کارشناسی شده و همراه باخرد جمعی باشد، با بخش خصوصی مشورت کرده و از تصمیمات خلق‌الساعه پرهیز نماید.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال