Web Analytics Made Easy - Statcounter

با بررسی تصاویر رزمایش موشکی اخیر سپاه پاسداران مشخص می شود که در طول ۱۷ ثانیه، ۱۲ کلاهک هوشمند موشکهای تاکتیکی و بالستیک ایرانی به هدف تعیین شده یعنی ماکت محل ساخت بمب اتم توسط اسراییل اصابت می کنند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ را شاید بتوان خاص ترین و یکی از مهم ترین تمرین های نظامی کشور در چند دهه اخیر به حساب آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمرین یگان های مختلف از یگان های کوچک پیاده نظام تا واحدهای موشکی و پهپادی در مدت چند روز عمدتا در منطقه عمومی جنوب کشور به اجرا در آمد و در جریان آن تاکتیک های مختلفی مورد آزمایش قرار گرفت.

یکی از بحث های مهم در خصوص رزمایش های موشکی در سال های اخیر، پاسخ به یک سوال جذاب است : موشک های شلیک شده به کجا برخورد می کنند؟

بیشتر بخوانید: پهپادهای مرموز سپاه؛ مکمل نابودی «دیمونا» توسط موشک‌های بالستیک/ تست موفق اولین «یورش فوجی» پرنده‌های انتحاری ایرانی انجام شد +عکس و فیلم پیام‌های مهم عملیاتی شدن «کوچکترین موشک تاکتیکی» و «ابابیل انتحاری» در نیروی دریایی سپاه/ توسعه سامانه‌های «شلیک کن-فراموش کن» در خلیج‌فارس +عکس و فیلم ۷ نکته مهم از جدیدترین رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) / تمرین MRSI سپاه با نمایش ذوالفقار و دزفول هایپرسونیک +عکس

برای پاسخ به این سوال باید به یک سری موارد خاص اشاره کرد. بحث اول این که موشک های بالستیک از ابتدای تولید، عمدتا سلاح های دقیقی محسوب نمی شدند و در خیلی از موارد به عنوان حامل سلاح های کشتار جمعی یا یک سلاح وحشت زا برای زدن اهدافی مثل شهر ها استفاده شده اند. نمونه این رفتار را می توان در استفاده رژیم بعثی عراق از موشک های بالستیک سری اسکاد در سالهای جنگ تحمیلی بر علیه ایران مشاهده کرد.

در جمهوری اسلامی ایران و با آغاز برنامه موشکی، در ابتدا بحث توسعه سامانه ها و رسیدن به بردهای مشخص آغاز شده و سپس و تقریبا از دهه ۸۰ شمسی بحث افزایش دقت در دستور کار قرار گرفت. استفاده از کلاهک های جدا شونده با طراحی آیرودینامیک تر تا توسعه ژیرسکوپ های مختلف از جمله نوع فیبر نوری از جمله تلاش های خاص و قابل توجه در کشور ما برای بدل کردن موشک های بالستیک به یک سلاح دقیق بوده است.

در جریان استفاده های عملیاتی و رزمایش های سال های اخیر، تصاویر و مدارک غیر قابل انکاری از دقت موشک های بالستیک ایرانی به نمایش درآمده است. در جریان رزمایش اخیر سپاه پاسداران تصاویر بسیار با کیفیتی از لحظات مربوط به اصابت سر های جنگی به هدف مورد نظر که یک مدل از تاسیسات اتمی دیمونا بود منتشر شد که چنین ابتکار رسانه ای، جای تقدیر و تحسین ویژه دارد. در این تصاویر حداقل ۱۲ اصابت توسط موشک های مختلف دیده می شود که به خاطر نوع موشک های انتخاب شده، تمامی شلیک ها، دقیقا به هدف برخورد کرده اند.

در ادامه به این تصاویر و برخی نکات مهم در خصوص آنها خواهیم پرداخت.

لحظات اولیه پرتاب موشک در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷

کدام موشک ها در تمرین حضور داشتند؟

بر اساس اطلاعات منتشره در روزهای قبل، ۱۶ تیر موشک بالستیک شامل مدل های سجیل، عماد، قدر، دزفول، ذوالفقار و زلزال به سمت هدف پرتاب شدند. تا به این جا و بر اساس تصاویر مربوط وضعیت حداقل ۱۲ موشک، دقیقا مشخص شده است.

موشک سجیل به عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی های کشور در حوزه بالستیک با سوخت جامد ، برد ۲ هزار کیلومتر و سرعت بالا به عنوان سلاحی شناخته می شود که در مدت کمتر از ۱۰ دقیقه از ایران به سرزمین های اشغالی می رسد.

اصابت سر جنگی اول - به زمان اولین اصابت که در بالای تصویر درج شده دقت کنید

اصابت سر جنگی دوم

اصابت سر جنگی سوم

موشک عماد تقریبا آخرین و جدید ترین محصول ایران در حوزه بالستیک های سوخت مایع است که به سر جنگی جدا شونده و بالک های کنترلی مجهز شده و سابقه هدف قرار دادن یک هدف شبیه سازی شده بر مبنای یک ناو هواپیمابر را نیز در کارنامه خود دارد. برد این موشک ۱۷۰۰ کیلومتر است.

اصابت سر جنگی چهارم

اصابت سر جنگی پنجم

اصابت سر جنگی ششم

اصابت سر جنگی هفتم

اصابت سر جنگی هشتم

موشک قدر در حقیقت یک جایگزین برای سری معروف شهاب ۳ به حساب می آید که همچنان از سوخت مایع بهره برده ولی از سر جنگی با طراحی متفاوت استفاده می کند. تصاویری از این رزمایش درباره موشک قدر به همراه توضیحات سردار حاجی زاده این احتمال را مطرح کرد که این موشک دارای یک توانایی خاص شده باشد.

اصابت سر جنگی نهم - به زاویه اصابت متفاوت از سمت چپ دقت کنید

اصابت سر جنگی دهم

اصابت سر جنگی یازدهم

بحث نصب سیستم های پیشران و دادن توانایی مانور به سر جنگی در مرحله نهایی حمله و در زمانی که از بدنه اصلی جدا شده یک قابلیت بسیار مهم برای مقابله با سیستم های دفاع موشکی است. نکته قابل توجهی که بر اساس تصاویر منتشره می توان فهمید این است که با وجود تقریبا پرتاب کل موشک ها از یک منطقه، حداقل ۴ عدد از سر های جنگی از سمت مخالف به طرف هدف شیرجه رفتند. این مسئله می تواند به قابلیت مورد نظر اشاره داشته باشد.

اصابت سر جنگی دوازدهم و آخر - به زمان اصابت سر جنگی آخر دقت کنید

از دیگر سامانه های به کار رفته در این رزمایش دو عضو جدید از خانواده پر افتخار فاتح ۱۱۰ بودند. یکی ذوالفقار با برد ۷۰۰ و دیگری دزفول با برد هزار کیلومتر که از سوخت جامد و سر های جنگی جدا شونده بهره می برند. این موشک ها به دلیل بهره بردن از سوخت جامد ، اندازه تقریبا کوچک و سرعت نقل و انتقال بالا از جمله مهم ترین دارایی های موشکی کشور به حساب می آیند.  ور در نهایت راکت توپخانه ای زلزال که از جمله دارایی های قدیمی نیروهای مسلح به حساب می آید.

این راکت توپخانه ای با بردی در حدود ۲۰۰ کیلومتر برد داشته و البته در مدل اولیه بر خلاف نمونه های فعلی، از دقت پایینی برخوردار بود. این پرتابه بر اساس تجارب بدست آمده از پروژه افزایش دقت موشک های بالستیک امروزه به عنوان یک سلاح دقیق در اختیار یگان های توپخانه ای ارتش و سپاه قرار دارد.

با نگاه به تصاویر و برآورد از مساحت منطقه هدف و جایگاه برخورد هر موشک در یک باز تقریبا ۱۷ ثانیه ای از برخورد اولین سر جنگی تا آخرین سر جنگی می توان به این نتیجه رسید که سپاه دوباره تاکتیک معروف به MRSI را که اولین در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۵ اجرا کرده بود را در اینجا مجددا مورد آزمایش قرار داده است.

این کار در رسته توپخانه صحرایی و معمولا با توپ های گلوله زنی کالیبر ۱۵۵ میلی متری تحت عنوان Multiple Rounds Simultaneous Impact یا با اختصار MRSI استفاده می شود که در طی آن یک توپ با شلیک چند گلوله به سمت یک نقطه در زاویه های مختلف لوله، زمان رسیدن گلوله ها به یک هدف را به گونه ای تنظیم می کند که گلوله ها در فاصله بسیار کم از یکدیگر و در زمانی نزدیک به هم منفجر شده و حداکثر خسارت را برای هدف ایجاد کنند.

در اینجا بایستی به این مسئله مهم نیز اشاره کرد که هدف شبیه سازی شده از مرکز اتمی دیمونا در داخل ایران شاهد ۱۲ اصابت موشکی بوده و طبق بررسی های صورت گرفته، ۴ تیر موشک بعدی برای هدف استراتژیک دیگری مورد استفاده قرار گرفته که اطلاعات آن در موقع مقتضی منتشر خواهد شد.

در نهایت باید به یک مسئله مهم اشاره کرد و آن هم این که در چند رزمایش اخیر سپاه ، خصوصا مورد آخر ، تصاویری با کیفیت بسیار بالا و زوایای مناسب منتشر شده و جای هر گونه شک و شبه در خصوص عملکرد موشک ها یا پهپادهای انتحاری و رزمی را از بین برده است. البته رصدی کوتاه در شبکه های اجتماعی نیز نشان دهنده این مسئله است که این تصاویر با کیفیت همان مقدار که در این سوی مرزها باعث خوشحالی دوستان شده، در آن سوی مرزها باعث سکوت معنادار و تحلیل هایی بر اساس تحسین قدرت دفاعی کشورمان در بین دشمنان شده است.

کار خوب و تلاش های شبانه روزی در مجموعه صنایع دفاعی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران، مشخصا به کمک این حرکات رسانه ای و تصاویر با کیفیت، بسیار بهتر دیده شده و در عین حال در ارسال پیام قدرت و بازدارندگی به دشمنان نیز بسیار موثرتر عمل می کند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت رزمایش پیامبراعظم گزارش دفاعی موشک بالستیک تأسیسات هسته ای دیمونا موشک سجیل موشک دزفول موشک ذوالفقار اخبار داغ خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت موشک های بالستیک پیامبر اعظم ص بر اساس موشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۷۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسپانیا ارسال مهمات به اوکراین را تائید کرد

روز جمعه وزارت دفاع اسپانیا تایید کرد که موشک‌های پاتریوت را به کی یف ارسال کرده و همچنین از تحویل خودرو‌های زرهی و تانک‌های لئوپارد خبر داد.

بنابر گزارش آر تی، بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت دفاع اسپانیا، مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع این کشور در یک جلسه ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت را تایید و اعلام کرد قرار است آن‌ها تا چهار روز آینده وارد اوکراین شوند.

در این بیانیه آمده است که اسپانیا قصد دارد طی دو ماه آینده مسلسل‌های سبک و سنگین، خودرو‌های لجستیکی، نفربر‌های زرهی، سلاح‌های ضد تانک و توپ‌های خودکششی ارسال کند.

وزیر دفاع در ادامه گفت که مقدمات ارسال تعدادی تانک جنگی جدید لئوپارد برای انتقال به اوکراین بر اساس برنامه پیش می‌رود و اولین واحد‌ها تا پایان ژوئن آماده خواهند شد.

روبلز همچنین اعلام کرد که در چند ماه آینده مهمات ۱۵۵ و ۱۲۰ میلی متری به اوکراین تحویل خواهد شد.

پیش از این روزنامه «پیس» به نقل از منابع دولتی گزارش داده بود که اسپانیا تحت فشار ناتو و اتحادیه اروپا با تامین موشک‌های پاتریوت اوکراین موافقت کرده است.

اسپانیا دارای چهار پاتریوت است که یکی از آنها در ترکیه به عنوان بخشی از ماموریت ناتو برای محافظت از حریم هوایی ترکیه در برابر موشک‌هایی که احتمالا از تروریست‌های سوری پرتاب می‌شوند، مستقر است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان
  • لحظه اصابت موشک یمن به پهپاد گران قیمت آمریکایی | ویدئو
  • مکان دقیق مرگ افلاطون و جزییات به بردگی گرفته شدنش با کشف پاپیروسی سوخته معلوم شد
  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد
  • (ویدئو) لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکایی
  • اسپانیا ارسال مهمات به اوکراین را تائید کرد
  • ببینید | لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکایی
  • (ویدئو) لحظه اصابت موشک به خانه‌ای در شمال غزه
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد
  • اسپانیا موشک‌های پاتریوت به اوکراین می‌فرستد