Web Analytics Made Easy - Statcounter

 مهندس مهدی میرقراچولو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی گرمابی و سردابی در مزارع استان تولید شود.

وی افزود: هم اینک ۹۲ مزرعه پرورش ماهی گرمابی در استان وجود دارد که پیش بینی می شود ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن انواع ماهی برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: پارسال از سطح مزرع گرمابی استان ۳۵۰ تن ماهی برداشت شده بود با وجود خشکسالی با تلاش فعالان بخش حوزه شیلات پیش بیینی برای تولید ماهی در این مزارع نسبت به پارسال افزایشی است.

میرقراچولو افزود: بیشترین ماهی تولید مزارع گرمابی و سردابی استان شامل آمور، کپور، فیتوفاگ و قزل آلا است.

وی شمار مزارع پرورش ماهی سردابی خراسان شمالی را  ۹۷ فقره ذکر کرد و افزود: در مجموع هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تنها در حدود یک هشتم منابع آبی استان صنعت آبزی پروری ایجاد شده است در حالیکه ظرفیت بسیار بالایی برای فعالیت در این بخش اقتصادی وجود دارد.

میرقراچولو اظهار داشت: در این استان ۸۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب شامل سدها، رودخانه ها، چشمه ها و قنات ها منابع آبی وجود دارد که از این میزان تنها در ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آن صنعت آبزی پروری شامل مزارع سردابی و گرمابی ایجاد شده است.

وی افزود: خراسان شمالی از ۴۱ رودخانه فصلی و دایمی، سه هزار دهنه چشمه، چهار هزار و ۳۰۳ حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق و دستی، ۶۳۷ رشته قنات و هشت سد از ظرفیت های خوبی برای توسعه صنعت آبزی پروری برخوردار است.

وی مزیت پرورش ماهی را در استان علاوه بر اشتغال برای جوانان و درآمدزایی بهره گیری از آب برای بخش های کشاورزی اعلام کرد و اظهار داشت: رویکرد توسعه این استان بر مدار کشاورزی است و آنان می توانند همزمان با استفاده از آب حتی استخرهای کشاورزی، از آب آن نیز برای تولید محصولات کشاورزی بهره گیرند.

میرقراچولو در بخش دیگیر از سخنانش با بیان اینکه راندمان تولید در مزارع پرورش ماهی استان قابل قبول است گفت: از تولید کننده ها می خواهیم که در این زمینه به صورت علمی و اصولی وارد شوند که باعث افزایش تولید خواهد شد.

وی در خصوص استخرهای هشت وجهی با رعایت اصول علمی و دقیق افزود: اگر متقاضیان شرایط ایجاد این نوع استخر را داشته باشند و تمامی نکات علمی آن را رعایت کنند باعث افزایش تولید خواهند شد چرا که در این نوع مزرعه هدر رفت آب وجود ندارد و تمام بچه ماهی ها از شرایط نکنواخت بهره مند هستند.

در مجموع در استان ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

میزان بارندگی سالانه در این استان در نواحی مختلف ۱۳۰ تا ۵۰۰ میلی متر متغیر است که بیشترین آن با مقدار ۴۶۸ میلیمتر در شهرستان مانه و سملقان  و کمترین آن به مقدار ۱۲۰ میلیمتر در ایستگاه جاجرم گزارش شده است.

 کل نزولات سالیانه استان ۸.۳  میلیارد متر مکعبی است که ۶.۱  میلیارد متر مکعب تبخیر و ۲.۲ میلیارد متر مکعب آب قابل مدیریت بوده که از این میزان ۱.۳۳ میلیارد متر مکعب جاری می شود.

سرانه مصرف ماهی در این استان  با احتساب مصرف تن ماهی ۷.۱ کیلوگرم است که میانگین مصرف ماهی در کشور ۹.۵ کیلوگرم است.

برچسب‌ها بجنورد پرورش ماهی اراضی کشاورزی خراسان شمالی سازمان شیلات ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد پرورش ماهی اراضی کشاورزی بجنورد پرورش ماهی اراضی کشاورزی خراسان شمالی سازمان شیلات ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۹۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف درخشان اظهار کرد: عملیات مبارزه با انواع ملخ در مزارع کشاورزی این استان به پنج هزار هکتار خواهد رسید.

وی افزود: از ابتدای عملیات مبارزه تاکنون کل سطح سمپاشی بر علیه انواع ملخ‌های بومی در استان دو هزار و ۱۰۰ هکتار بوده است.

وی اظهار داشت: از اواخر اسفند ماه ۱۰ اکیپ ردیابی و دیدبانی در همه مناطق با سابقه آلودگی فعال شده که با شناسایی کانون‌های آلوده با تراکم قابل مبارزه و پایش مستمر این مناطق، عملیات مبارزه از پوره سن ۲ در مناطق طارم سفلی از ۱۴ فروردین ماه آغاز و تا قبل از بالدار شدن و پراکنده شدن ملخ‌ها و ایجاد خسارت به مزارع و باغات جلوگیری شده است.

وی خاطر نشان کرد: قزوین دارای اماکن دائمی انواع ملخ‌های بومی بویژه ملخ مراکشی در بخش طارم سفلی و انواع ملخ‌های شاخک بلند و بی بال البرز و ایتالیایی و شکم بادمجانی در بخش‌های الموت و مرکزی قزوین و بخش‌هایی از شهرستانهای آبیک و البرز و تاکستان است.

درخشان خاطر نشان ساخت: خوشبختانه بدلیل کنترل به موقع آفت در سال گذشته در هر سه استان گیلان، زنجان و قزوین که دارای مرزهای مشترک و کانون‌های آلوده به ملخ مراکشی هستند که در سال جاری مناطق آلوده کاهش چشمگیری داشته و پیش بینی می‌شود سطح مبارزه با این آفت در بخش طارم سفلی نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در مقابل در بخشهای رجایی دشت و رازمیان و معلم کلایه شاهد افزایش تراکم ملخ‌های شاخک بلند و بی بال البرز هستیم که مبارزه در این مناطق نیز از ۱۵ فروردین شروع شده و تا اوایل خرداد ادامه خواهد داشت.

درخشان یادآور شد: ملخ‌ها به دلیل دارا بودن ویژگی خاص همچون قدرت ازدیاد و جابجایی بالا، پلی فاژ بودن بطوریکه از هر سبزینه ای می‌توانند تغذیه کنند و همچنین شدت تغذیه‌ای بالا به عنوان مهمترین و خطرناک‌ترین آفت محصولات کشاورزی شناخته شده‌اند و جزو آفات عمومی تقسیم بندی می‌شوند که کنترل آن بر عهده دولت است.

به گفته وی؛ در سال گذشته سطح مبارزه با انواع ملخ‌های بومی در استان هشت هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است.

کد خبر 6091199

دیگر خبرها

  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • وضعیت جاده‌ها / محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری