Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه شامگاه یکشنبه گفت آمریکا در مبارزه آنکارا با تروریسم به اندازه کافی از این کشور حمایت نکرد و این مسئله سرآغاز اختلاف بین دو کشور در دوران دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا شد.

کالین که طی همایشی در شیکاگو سخنرانی می‌کرد، با بیان اینکه اختلاف آمریکا و ترکیه در مبارزه با تروریسم در دولت «دونالد ترامپ» نیز ادامه پیدا کرد، اظهار داشت: «بیشتر اوقات ما حمایتی را که انتظار داشتیم در مبارزه با تروریست‌ها از آمریکا دریافت کنیم، مشاهده نکردیم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته وبگاه «تی.آر.تی وُرلد»، وی با بیان اینکه روابط بین ترکیه و آمریکا در دوران اوباما و ترامپ تیره و تار بود، گفت، اما روابط فرهنگی ترکیه و آمریکا قدیمی است. او در ادامه بر اهمیت روابط بین مردم دو کشور تاکید کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه که برای شرکت در همایش «جامعه مسلمانان آمریکا» به شیکاگو سفر کرده، گفت: «در مبارزه با تروریسم، ما انتظار داریم که آنها (متحدان ترکیه) در سطح، گستره و عمقی که انتظار داریم باشند. متأسفانه اکثر اوقات شاهد حمایت نبودیم. روابط ترکیه و آمریکا به اندازه کافی برای توسعه چشم‌انداز مشارکت استراتژیک حیاتی است».

بر اساس این گزارش، کالین توضیح داد: «لکن ما دیدیم، رویکردهایی که تهدیدها علیه ترکیه را نادیده می‌گیرند و خطراتی که ما با آنها مواجه هستیم را درک نمی‌کنند، توسط دولت‌های [دموکرات و جمهوری‌خواه] آمریکا نیز اجرا می‌شوند».

وی با بیان اینکه آمریکا به حمایت از شبه‌نظامیان کُرد در سوریه ادامه داد، افزود: «اما ترکیه به دلیل خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰، مورد تحریم آمریکا قرار گرفت و از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ خارج شد».

این مقام ارشد ترکیه‌ای اما نهایتاً گفت که علی‌رغم اختلافات با آمریکا، زمینه‌هایی وجود دارد که واشنگتن و آنکارا همچنان به کار و توافق بر سر آن ادامه می‌دهند.

کالین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز اظهار داشت که آزادسازی منطقه «قره‌باغ کوهستانی»، صفحه جدیدی در تاریخ گشوده است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی در این‌باره توضیح داد: «با آزادسازی قره باغ، استقلال و پیوستن به سرزمین‌های آذربایجان، صفحه جدیدی در تاریخ آنجا گشوده شد. روند بسیار متفاوتی در قفقاز در حال پیشرفت است».

سخنگوی دولت ترکیه با بیان اینکه ترکیه و ارمنستان اقداماتی را برای عادی‌سازی روابط دوجانبه انجام داده‌اند، مدعی شد: «ارمنستان از نظر اقتصادی ضعیف است و تحت قیمومیت روسیه است، بنابراین عادی‌سازی روابط با ترکیه هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی به نفع این کشور خواهد بود».

پیش از این نیز وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به روابط خوب این کشور با اوکراین و توانایی که برای کمک به حل تنش‌ها با روسیه دارد، اما گفت ناتو یک عنصر کلیدی برای امنیت اروپا است که نمی‌توان آن را با ساختار اتحادیه اروپا جایگزین کرد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: ارمنستان آمریکا ابراهیم کالین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۹۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار‌های خود در حاشیه اجلاس سران اسلامی در بانجول، با هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر روند تحولات منطقه بویژه تحولات غزه، همچنین تبادل نظر در خصوص آخرین تلاش‌ها و تحرکات برای توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه تهران و آنکارا بویژه بر نتایج سفر دکتر رئیسی به آنکارا متمرکز بود.

آقای امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از تصمیم اخیر دولت ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی، این اقدام را مهم توصیف کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، ضرورت ایفای نقش نیرومندتر و فعال‌تر کشور‌های اسلامی به خصوص ایران و ترکیه در حمایت از مساله فلسطین را یادآور شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این دیدار مواضع کشورمان را در روند عملیات مقتدرانه وعده صادق در چارچوب دفاع مشروع نیرو‌های مسلح ایران و در تنبیه رژیم صهیونیستی تبیین کرد.

آقای امیرعبداللهیان در خصوص دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در آنکارا تاکید کرد: ارزیابی ما از مذاکرات روسای جمهور ایران و ترکیه و توافقات و پیگیری‌های صورت گرفته مثبت است، اما باید نتایج کامل توافقات محقق شود.

وزرای امور خارجه ایران و ترکیه همچنین دیدگاه مشترکی در مورد لزوم پیگیری مستمر توافقات سفر دکتر رئیسی به ترکیه داشتند و بر لزوم فعال‌تر شدن کمیته‌های مشترک همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، سفر موفقیت آمیز دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان به ترکیه را حائز اهمیت دانست و از نتایج آن ابراز خرسندی کرد.

هاکان فیدان توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها را از اولویت‌های مهم ترکیه دانست و از تقویت همکاری‌های دو کشور در مجامع منطقه‌ای و بین المللی استقبال نمود.

وزیر خارجه ترکیه با تشریح رویکرد و مواضع کشورش در قبال تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین بعنوان مهم‌ترین مساله جهان اسلام، موضع همتای ایرانی خود مبنی بر ضرورت ایفای نقش فعال و پویاتر کشور‌های اسلامی به خصوص ترکیه و ایران در سازمان همکاری اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

دو وزیر همچنین در خصوص وضعیت فلسطین و راه‌های پایان بخشیدن به جنگ و جنایات سبوعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری تبادل نظر کردند.

دیگر خبرها

  • استقبال «اردوغان» از امیر کویت در آنکارا
  • ادعای ترکیه درباره شرط حماس برای کنارگذاشتن سلاح
  • پس لرزه های ادعای یک نماینده مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /یک ذره انسانیت و شرم داشته باشید /حرمت زنان و نوامیس یک کشور مسلمان را نشکنید
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • ترکیه: از تمام ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • ترکیه: از تمام ابزارها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم
  • پولشویی
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست