Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@06:06:09 GMT

وقتی آب‌خوردن می‌تواند موجب نفخ شکم می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۹۶۵۹

وقتی آب‌خوردن می‌تواند موجب نفخ شکم می‌شود

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ ‌علاوه بر ده‌ ها فایده که از نوشیدن آب سراغ دارید، بایستی به عوارض آن البته به واسطه اشتباه در نحوه و زمان مصرف این مایه حیات هم پی ببرید. یکی از این عوارض اذیت کننده، نفخ شکم است.

رساندن آب کافی به بدن، باعث می‌شود بدن عملکرد طبیعی داشته باشد، سوخت و ساز سرعت می‌گیرد (کالری بیشتری سوزانده می‌شود)، پوست شادابی و طراوت پیدا می‌کند و ما احساس پر انرژی بودن می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر در شرایط تامین ناکافی آب مورد نیاز، بدن همه تلاشش را برای حفظ آب موجود انجام می‌دهد تا از کم آبی بدن جلوگیری کند. این شرایط به حالتی به نام احتباس آب منجر می‌شود که خشک شدن مفاصل، افزایش وزن، احساس تورم، افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب را در پی دارد.

در عین حال نحوه نوشیدن آب و برخی از انواع آب‌ها، باعث ایجاد نفخ شکمی می‌شود که خود، یکی از مشکلات شایع گوارشی است، اما نوشیدن آب چگونه باعث بروز نفخ می‌شود؟

نفخ موقت بعد از نوشیدن آب می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. میزان آبی که نوشیده می‌شود و سرعت نوشیدن آن و مواد غذایی موجود در معده و روده‌ها، ازجمله عواملی است که بر بروز نفخ تاثیر می‌گذارد.

نوشیدن حجمی به اندازه نیم لیتر آب (به اندازه تقریبی دو لیوان) با معده خالی، احتمالا نفخ قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، اما نوشیدن سریع مقادیر بیشتری آب در شرایطی که مواد غذایی دیگری در معده یا روده‌ها وجود دارد تا حدودی اتساع شکمی و نفخ ناراحت کننده‌ای در پی خواهد داشت. هرچه مقدار غذای موجود در معده بیشتر باشد، احتمال بروز نفخ بیشتر خواهد بود.

شرایط سلامت و دیگر عواملی که تخلیه معده را کند می‌کنند، احتمال بروز نفخ بعد از نوشیدن آب را افزایش می‌دهند. مصرف مسکن‌های نارکوتیک، بیماری رفلاکس اسیدی، آنفلوآنزای معده، زیاده روی در خوردن، بی اشتهایی عصبی، کم کاری غده تیروئید، پارکینسون و تخریب عصبی مرتبط با دیابت، ازجمله بیماری‌هایی هستند که تاخیر در تخلیه معده را به دنبال دارند.

در صورتی که یکی از این مشکلات سلامت را دارید، نوشیدن آهسته آب به جلوگیری از بروز نفخ کمک خواهد کرد. همچنین، مصرف مواد غذایی حاوی آب فراوان مانند خیار به جای آب، با جذب آهسته آب موجود در بافت آنها، از بروز نفخ ناشی حاصل از نوشیدن آب خواهد کاست.

نوشیدن آب به طور مستقیم از بطری یا شیشه باعث می‌شود احساس نفخ بیشتری داشته باشیم. بلعیدن هوا یکی از عوامل عمده ایجاد نفخ است و نوشیدن آب از بطری باعث می‌شود هوای اضافی بیشتری به همراه آب بلعیده شود. نوشیدن آب از لیوان، میزان هوای بلعیده شده به همراه آب را کاهش می‌دهد.

آب‌های گازدار حاوی گاز‌های طبیعی هستند که به طور مصنوعی و از طریق پمپاژ گاز دی‌اکسیدکربن به آنها، کربناته شده اند. این نوشیدنی‌های کربناته می‌توانند باعث تجمع هوا و ورود آن به سیستم گوارشی و روده بزرگ شده و ایجاد نفخ کنند.

اگر دچار مشکلات معده هستید و پس از نوشیدن آب‌های کربناته، احساس نفخ می‌کنید، بهتر است از نوشیدن این آب‌ها صرف‌نظر کنید. آب‌های معدنی که آب‌های کربناته طبیعی هستند، تاثیرات کمتری از این نظر ایجاد می‌کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو افزایش سن بازنشستگی نوشیدن آب نفخ نفخ شکم سلامت بدن معده ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو افزایش سن بازنشستگی نوشیدن آب بروز نفخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۹۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهی مفید برای مشکلات معده

آفتاب‌‌نیوز :

از ریشه شیرین بیان در اکثر فارماکوپه‌ها به عنوان دارو یاد شده است. گلیسریزنیک اسید با توانایی مهار باکتری هلیکوپیلوری در درمان زخم معده، مشکلات مخاطی معده و کاهش اسید معده مؤثر است. شیرین بیان بر سیستم غدد درون ریز بدن نیز تأثیرگذار است و مصرف آن ممکن است مقدار تستوسترون خون را کاهش دهد. همچنین اثبات شده است که لیکوریک یا ریشه خشک شیرین بیان اثرات افزایش ترشح سرتونین و پروستاگلندین در معده را دارد و اثرات ضدتورم معده را از این طریق اعمال مینماید.

نتایج پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که فلاوونوئید‌های موجود در این گیاه باعث نابودی هلیکوباکتری پیلوری می‌شود. باید بدانید که این باکتری عامل زخم معده است. می‌توان از شیرین بیان برای درمان آفت‌ها و زخم‌های دهانی نیز بهره برد.

از این گیاه در ترکیب شربت‌های ضد سرفه استفاده می‌شود. این گیاه برای دستگاه گوارش و همچنین تقویت دستگاه ایمنی بدن موثر عمل می‌کند؛ چون حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی متعدد مورد نیاز بدن است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۶ اشتباه رایج بعد از غذا خوردن
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم
  • نوشیدن آب داغ باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • بررسی علت ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ چیست؟
  • این داروها عامل میگرن هستند
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • ببینید | تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها