Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، واقعیت این است که بسیاری از کودکان شهری زمان زیادی را در داخل خانه صرف بازی با گوشی‌های هوشمند می‌کنند با این حال، تعداد کمی از شهرهای جهان در تلاشند تا با روش‌های نوآورانه برای داشتن کودکانی سالم، اجتماعی و در فضای باز با این جریان مجازی مبارزه کنند.

خیابان‌های خطرناک، امکانات فرسوده و استفاده نامناسب از فضای سبز، همگی باعث می‌شوند تا بچه‌ها  از بازی در بیرون از آپارتمان‌های کوچک باز بمانند و به سمت فعالیت‌های انفرادی و داخل خانه سوق داده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر دوستدار کودک شهری است که اجازه «آزادی‌های روزمره» را به فرزندان ما می‌دهد و کودک می‌تواند در حین رشد، بال‌های خود را باز کند؛ تیم گیل، نویسنده کتاب «بدون ترس بزرگ شدن» معتقد است اگر بتوانیم یک شهر دوستدار کودکان بسازیم، یک شهر موفق برای همه خواهیم داشت.

میکروآپارتمان‌ها چالشی جدید یا راه‌حلی کاربردی برای زندگی؟

گزارش آروپ، یک شرکت طراحی و ساخت بین‌المللی مستقر در لندن، پنج چالش را برای کودکان شهری شناسایی می‌کند: ترافیک و آلودگی. زندگی آپارتمانی و پراکندگی شهری؛ جنایت، ترس‌های اجتماعی و ریسک گریزی؛ انزوا و عدم تحمل؛ و دسترسی ناکافی و نابرابر به شهر.

با همین نگاه و در محله‌های شهری سرتاسر جهان، طراحی دوست‌دار کودک در حال شتاب گرفتن است؛ از پروژه‌های اجتماعی و فرهنگی گرفته تا استفاده از رنگ و گل‌کاری برای مقابله با مسیرهای خطرناک منتهی به مدارس و زمین‌های بازی، تا سیاست‌های ساخت و ارتقای مسکن و محله‌ها برای کودکان.

ارتقای سطح کیفی شهرها و ایجاد فضای مناسب و دوستدار کودک در جهان یکی از موضوعاتی است که مورد توجه  نیز یونیسف است؛ بر همین اساس در ایران و سایر کشورهای جهان نیز هم شهرهای مختلف بر اساس مصوبات قانونی  قدم‌هایی را در این راستا برداشته‌اند.

دوچرخه بازی کودکان در خیابان‌های ترافیک ممنوع؛ تیرانا ممنوع شدن مکرر عبور و مرور در میدان عظیم اسکندربیگ، در شهر تیرانا، برای بازی کودکان، ساکنان این شهر را متقاعد کرد که این پلازای شهری را به عنوان یک فضای دائمی بدون خودرو بپذیرند. هر سه ماه یک بار، یک خیابان دیگر ابه این منطقه ترافیک ممنوع اضافه می‌شود و این اقدام حتی روی کاهش ۱۵ درصدی آلاینده‌های هوا نیز تاثیر مثبت گذاشته است.

اگرچه این تغییر در شهری که ماشین را نماد قدرت می‌داند با مقاومت روبرو شد اما شهردار شهر تیرانا، آلبانی، از توسعه غیرقانونی حدود ۴۰هزار متر مربع زمین جلوگیری کرد و ۳۱ زمین بازی جدید برای کودکان ساخت. برخی خانواده‌ها در این زمین‌ها برای کودکان خود «درخت تولد» می‌کارند و این کار دیواری از درخت‌های اکسیژن‌ساز در این شهر ایجاد کرده است.

بازی‌ و تعامل کودکان با طبیعت پارک جنگلی؛ روتردام شهر روتردام هلند یک نمونه موفق دیگر است؛ روتردام که در سال ۲۰۰۶ به عنوان بدترین شهر برای رشد کودکان انتخاب شد تاکنون ۱۵ میلیون یورو برای بهبود فضاهای عمومی، مسکن و مسیرهای تردد امن در محله‌های کم درآمد هزینه کرده و موفق به ساخت شهری دوستدار کودکان شده است.

فضای باز یک پارک جنگلی شهری در روتردام به یک زمین بازی طبیعی تبدیل شده و به کودکان فرصت بازی بدون ساختار را می‌دهد. بچه‌ها می‌توانند از تنوع زیستی فضای  طبیعت وحشی لذت ببرند، سرپناه و قایق بسازند و اردو بزنند و آتش روشن کنند. این منطقه اکنون سالانه ۳۵هزار بازدید کننده را به خود جذب می‌کند.

برخی از حیاط‌های مدارس نیز به میدان‌های اجتماعی تبدیل شده‌ و قابلیت بازی با کیفیت و تعامال بالا با هر چیزی، از باغبانی گرفته تا ورزش را برای بچه‌ها فراهم کرده‌اند. این در حالیست که این شهر میزبان مسکن‌های اجتماعی و جوامع کم‌درآمد زیادی بود و اکنون این خانواده‌ها مشتاقانه در توسعه شهر و محله خود مشارکت می‌کنند.

بزرگ‌ترین زمین بازی ونکوور، دارای برج کوهنوردی، سرسره لوله‌ای غول‌پیکر؛ زیپ لاین و محوطه آب و شن بازی است. سیاست‌های خانواده پسندی که در دهه ۱۹۹۰ در ونکوور کانادا اجرا شد، درصد کودکانی را که در مرکز شهر زندگی می‌کنند دو برابر کرده و ایجاد فضاعای عمومی برای حرکت کالسکه کودکان، مناطق بازی و خانه‌هایی در طبقات پایین و دارای نور طبیعی مورد توجه والدین قرار گرفته است.

این شهر فرصت‌هایی برای آب و شن بازی کودکان ایجاد کرده و بر اساس قوانین شهری، در فاصله نیم مایلی مدارس، مراکز مهدکودک و فروشگاه‌های مواد غذایی مسیرهای پیاده‌روی ایمن ساخته شده است. در این سیاست‌ها اهمیت ایجاد فرصت‌های اجتماعی برای همه سنین به رسمیت شناخته شده و نوجوانان فضاهایی غیررسمی برای بازی با همسالان خود دارند.

بر اساس گزارش یونیسف، در ایران نیز ۱۲ شهر از جمله تبریز و بندرعباس برای پایلوت شهر دوستدار کودک در نظر گرفته شده‌ و اقداماتی در جهت تدوین قانون و تخصیص بودجه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

تصاویر| خطرناک‌ترین شهرهای جهان برای زندگی | از این ۳ شهر مشهور دوری کنید تصاویر | گل‌هایی با عمر طولانی برای آرامش مردم در شهرهای شلوغ جهان | از شقایق عظیم الجثه بیت‌المقدس تا صندلی لاله آیندهوون! کد خبر 645887 برچسب‌ها کودکان سازمان ملل - یونیسف مدیریت شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کودکان سازمان ملل یونیسف مدیریت شهری برای کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۹۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد

سخنگوی شورای اسلامی اراک گفت: فضاهای شهری امروز به طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نیست، محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد.

عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های شهر دوستدار کودک توجه مدیریت شهری به تمایلات ورزشی و نیازهای حرکتی گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان است که در شهرهای بزرگ و به‌دلیل سبک زندگی کم تحرکی که حاکم شده بسیار ضروری است و مورد تاکید شورای شهر قرار دارد.

وی افزود: یکی از رویکردهای ما در شورای شهر، تحقق برنامه شهر فعال است که ارتباط مستقیمی با کودکان دارد و یکی از مؤلفه‌های آن بازی و ورزش‌هاست که برای کودکان بسیار جذاب است که به افزایش میزان تحرک آنها در شهر کمک خواهد کرد و ما در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به این مهم توجه خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک تصریح کرد: فضاهای شهری امروز به‌طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نیست، محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد.

خسروانی با تاکید بر اینکه ما در شورا و شهرداری همه تلاش خود را برای توسعه زیرساخت‌ها به منظور تحرک هر چه بیشتر کودکان در شهر انجام خواهیم داد، گفت: افزایش فضای‌های ورزشی با رویکرد محله‌ای مانند احداث زمین‌های چمن ورزشی، ورزش‌های پارکی، ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و برگزاری جشنواره بازی_ورزش‌های کودکان در محلات و برای کودکان خاص همچنان در دستور کار شورا قرار دارد.

وی افزود: ایجاد فضای مناسب همراه با امکانات در پارک‌ها برای ورزش‌هایی شامل والیبال و بسکتبال و دوچرخه سواری و اسکیت برد و تسریع در احداث پارک آبی از دیگر پیشنهادات اعضای در نشست پارلمان کودک بود که مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک تاکید کرد: شهر فعال، با حضور کودکان فعال، یک منبع سرمایه‌گذاری در پیشرفت هرچه بیشتر سرمایه‌های انسانی شهر است.

خسروانی افزود: سیاست ما در شورا این است که برای گسترش میزان تحرک جسمی در سطح شهرها، باید محله محور برنامه‌ریزی و کار کنیم تا شهروندان به خصوص کودکان و نوجوانان برای ورزش کردن، نیاز خاصی به وسیله نقلیه و طی مسافت طولانی و هزینه کرد مالی نداشته باشد و بتواند در محله خودش با امکانات ورزشی که در دسترس دارد فعالیت کند به گونه‌ای که یکی از مهمترین دغدغه کودکان در پارلمان کودک همین در دسترس بودن امکانات ورزشی بود.

وی افزود: امسال هم شورا و شهرداری برای اوقات فراغت برنامه‌های بسیار خوبی تدوین کرده که از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی شده و کودکان و نوجوانان اراکی می‌توانند از برنامه‌های فرهنگی ورزشی که تدارک دیده شده بهره مند شوند.

سخنگوی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک اظهار کرد: اعضای پارلمان کودک در نشست با مدیر کل ورزش و جوانان استان، دغدغه‌های ورزشی خود را مطرح کردند و ایده‌های بسیار ارزشمندی ارائه شد.

کد خبر 748116

دیگر خبرها

  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • محبوب ترین گوشی‌ های میان رده شیائومی سری redmi
  • بزرگ‌ترین شهرهای جهان ۲۰۲۴ بر اساس جمعیت و مساحت
  • محبوب ‌ترین گوشی‌ های میان‌ رده شیائومی سری redmi
  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد
  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد