Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@03:03:53 GMT

روایت خبرنگار فارس از چهره جدید «کابل» پس از آمدن طالبان

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۹۷۷۰

روایت خبرنگار فارس از چهره جدید «کابل» پس از آمدن طالبان

‍‍‍‍‍‍

زینب رحیمی- سایت افغانستان خبرگزاری فارس؛ بیش از 4 ماه از حضور طالبان در افغانستان می‌گذرد. از آن زمان تاکنون این کشور خاستگاه بسیاری از حوادث بوده به‌طوری که شاید بتوان گفت مهم‌ترین کشور در 6 ماه اخیر که در صدر اخبار جهان قرار داشت، افغانستان بوده است.

در همان آغازین روزهای سقوط کابل، رسانه‌ها با رصد اخبار سعی در نمایش تصویری از افغانستان در دوره جدید داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصاویری که بعضاً قضاوتی یک‌طرفه به‌دنبال داشت و ابعادی از ماجرا دور از دسترس می‌ماند.

پس از اتفاقات 24 مرداد سال جاری افغانستان در حال پوست‌اندازی، به یک‌باره با بسیاری از ناملایمات از جمله مهاجرت، بیکاری، فقر، تحریم‌های بین‌المللی و اقتصاد نابسامان روبرو شد.

به بهانه گذشت بیش از 100 روز از استقرار حکومت جدید در افغانستان، سایت افغانستان خبرگزاری فارس در گزارشی میدانی به بررسی اوضاع اجتماعی و معیشتی و حال و هوای این روزهای کابل بعد از فرونشستن تب و تاب‌های رسانه‌ای، پرداخته است. این تنها مشاهدات خبرنگار خانم فارس از حضورش در پایتخت افغانستان است. این گزارش را در زیر می‌خوانید.

چهره جدید فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی پس از آمدن طالبان

همین 4 ماه پیش بود که فرودگاه یا همان میدان هوایی کابل به صدر اخبار جهان تبدیل شد. همزمان با ورود طالبان به کابل، مردم با هجوم به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی، به‌دنبال ترک کشورشان بودند. در آن روزهای ملتهب تمامی‌ جاده‌ها و خیابان‌های منتهی به فرودگاه مملو از جمعیتی بود که برای رفتن از افغانستان از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. 

 

تمام محوطه فرودگاه در آن روزها جای سوزن‌انداختن هم نبود. نیروهای آمریکایی آن زمان تامین فرودگاه را برعهده گرفته بودند و طالبان در اطراف آن مستقر بود. چند درگیری و انفجار در اطراف و داخل فرودگاه منجر متأسفانه منجر به جان‌باختن و زخمی‌شدن ده‌ها شهروند افغان شد اما تلخ‌ترین صحنه‌ای که این فرودگاه به خود دیده بدون شک، سقوط آن دو نفری بود که از چرخ‌های هواپیمای آمریکایی آویزان شده بودند.

اما حالا که 4 ماه از آن روزهای سخت و دلهره‌آور گذشته، فرودگاه کابل چهره‌ دیگری به خود گرفته است. پرچم‌های طالبان در همه‌جای فرودگاه دیده می‌شوند. حتی بر روی جلوی تابلوی کانتر پرواز هم نماد طالبان به‌چشم می‌خورد.

 

هنوز هم مهر «وزارت خارجه جمهوریت» در گذرنامه‌ها زده می‌شود و تجهیزات آمریکایی‌ها که قبل از رفتنشان آنها را تخریب کردند در فرودگاه کابل نگهداری می‌شوند.

هواپیماهای «کام‌ایر» و «آریانا» هم با کمک قطری‌ها دوباره به خط پرواز بازگشته‌اند و فرودگاه کار خود را از سر گرفته است. 

 

تابلوی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی همچنان سرجای خود است. بانوانی که قبل از سقوط کابل در قسمت‌های مختلف فرودگاه کار می‌کردند همگی به کار خود بازگشته‌اند ولی کارمندان فرودگاه می‌گویند چندماهی است که حقوق نگرفته‌اند.

 

نیروهای طالبان در محوطه فرودگاه حضور دارند. تمامی مراحل قبل از پرواز در فرودگاه کابل با هماهنگی خوبی صورت می‌گیرد. برای ورود و خروج از افغانستان تمامی تست‌های کرونا نیاز است و مسافرانی که از این کشور وارد ایران می‌شوند باید واکسن سرخک و فلج‌اطفال را دریافت کنند.

 

 

خودنمایی پرچم‌های طالبان در کابل

پس از خروج از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل، اولین چیزی که به چشم می‌خورد، پرچم سفیدرنگ حکومت جدید افغانستان یعنی «امارت اسلامی» است. نیروهای طالبان در قالب دسته‌های پیاده یا سوار بر خودروهای نظامی در خیابان‌های شهر تردد می‌کنند. شلوغی شهر بسیار جالب توجه است. خودروها در اوج بی‌قانونی و در خیابان‌هایی بدون خط‌کشی حرکت می‌کنند. چراغ‌ها و علایم راهنمایی و رانندگی بسیار کم در کابل دیده می‌شود. بوق‌های ممتد تنها راه چاره رانندگان برای باز کردن مسیر خود است.

پرچم‌های قدیمی افغانستان از معابر و خیابان‌های کابل جمع‌آوری شده و جای خود را به پرچم‌های سفیدرنگ داده‌اند. بعضی از شهروندان کابل نیز پرچم کوچکی از«امارت اسلامی» را روی ماشین‌های خود نصب کرده و عبارت «لاالله الا الله و محمد رسول‌الله» بر روی شیشه‌های پشت برخی‌ها خودروها دیده می‌شود.بعضی‌ها هم پرچم و تصاویر چهره‌های سران طالبان را خرید و فروش می‌کنند اما به‌ندرت این تصاویر در سطح شهر دیده می‌شود.

ایست بازرسی‌ها اما به‌وفور در کابل برپا شده و در بسیاری از خیابان‌های شهر، خودروها برای دقایقی از سوی نیروهای طالبان متوقف و بازرسی می‌شوند اما نکته جالب توجه این است که خودروهای دارای سرنشین خانم، بدون بازرسی می‌توانند به مسیر خود ادامه دهند.

 

بازار داغ دیوارنویسی‌ در کابل

طالبان پس از تسلط بر کابل، اقدام به دیوارنویسی در سطح شهر خصوصاً در مناطق مهم و دیپلمات‌نشین از جمله منطقه وزیراکبرخان که سفارت‌خانه‌ کشورهای مختلف در آن قرار دارد، کرده است. از جمله شعارهای جالبی که به‌چشم می‌خورد شعار «اشغال تمام شد، استقلال آمد» بر روی دیوار سفارت آمریکاست.

 

دیوار تمامی وزارت‌خانه‌های سابق نیز با شعارهایی در وصف ویژگی‌ها و وعده‌های حکومت جدید نقش‌بندی شده است.

 

بعضاً تصاویری از چهر‌ه شخصیت‌ها و سران ارشد طالبان در جای جای کابل دیده می‌شود. این در حالی است که مقامات طالبان می‌گویند اعتقادی به نصب تصاویر منسوب به سران خود را ندارند اما در برخی مغازه‌ها و حتی سر در منازل این تصاویر به‌چشم می‌خورد.

دیگر تب تند صف بستن مردم مقابل سمت سفارت‌خانه‌های خارجی برای گرفتن روادید و خروج از افغانستان که در آغازین روزهای حضور طالبان به اوج خود رسیده بود، کمتر شده و در مقابل سفارت‌خانه‌ها تعداد کمتری از شهروندان افغانستان را مشاهده کرد. 

 

بیشتر وزاتخانه‌ها و مراکز مهم و نیز سفارتخانه‌های خارجی از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در این منطقه از کابل قرار دارند. 

 

ساختمان رادیو تلویزیون ملی افغانستان و نیز ساختمان معروف اَرگ یا همان دفتر ریاست جمهوری افغانستان در همان منطقه وزیراکبر خان هستند. نکته جالب توجه این است که ساختمان رادیو تلویزیون، دیوار به دیوار سفارت آمریکاست و در دولت گذشته تلویزیون‌های ملی و خصوصی مستقیماً زیر نظر این سفارت برنامه‌های خود را اجرا می‌کردند.

این بنا یکی از بهترین و خوش‌نقشه‌ترین ساختمان‌های دولتی افغانستان بوده و در همان منطقه دیپلمات‌نشین یعنی وزیراکبر خان واقع است. گفته می‌شود این سازمان، ادامه برنامه‌های خود را پس از یک وقفه‌ دوباره از سرگرفته و فعلاً کارمندان مَرد به سرکار خود بازگشته‌اند اما کارمندان زن به‌صورت مستمر هنوز کار خود را از سر نگرفته‌اند و خبرنگار خبرگزاری فارس، اولین بانویی است که پس از روی کار آمدن طالبان وارد استدیوی اصلی این اداره شده است.

 

 

ادامه دارد...

منبع: فارس

کلیدواژه: کابل گزارش فرودگاه بین المللی حامد کرزی چشم می خورد دیده می شود خانه ها کار خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۹۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در مراسمی با حضور والی هرات، والی غور، فرمانده سپاه 207 الفاروق و مسئولین حکومتی و نظامی غور و هرات پروژه ساخت جاده هرات-غور را افتتاح کرد.

ملا برادر در این مراسم گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان دارد و با توجه به این اهمیت، امارت اسلامی این بخش را در اولویت‌های خود قرار داده است که نشست‌های پی‌درپی با کشورهای همسایه و منطقه به منظور توسعه و سازندگی اساسی آن ادامه دارد.

وی افزود: این جاده یکی از پروژه‌های مهم و ملی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را از طریق حمل و نقل زمینی به کابل وصل می‌کند.

معاون نخست‌وزیر طالبان پیش از این گفته بود جاده‌‎ای در شهرستان «واخان» ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان درحال ساخت است که با تکمیل آن مسیر جدیدی میان افغانستان و چین ایجاد می‌شود.

وی افزود این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد و انتقال کالاهای تجاری دو کشور باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان