Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه «اومیکرون» در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته است، گفت: این سویه از ویروس در کشور ما فعلا مراحل اولیه را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم از گسترش انفجاری آن جلوگیری کنیم.

به گزارش «تابناک»، دکتر محمدمهدی گویا در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه، درباره تامین واکسن کرونا گفت: وزارت بهداشت به اندازه کافی واکسن در کشور موجود دارد و در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع کرده است و دانشگاه‌ها مراکز منتخبی را برای تزریق واکسن در نظر گرفتند و همینطور با کمک سازمان‌هایی غیر از وزارت بهداشت هم تلاش شده است که مراکز دیگری به مجموع مراکز اضافه کنیم تا کار واکسیناسیون را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی افزود: این مراکز نیز باید انواع مختلف واکسن را در دسترس داشته باشند. البته مراکز ویژه‌ای هم برای بیماران با سیستم ایمنی تضعیف شده در نظر گرفته شده است که اگر کسی از بین این بیماران لازم باشد واکسن خاصی دریافت کند، معطل نشود و بتواند واکسنی که پزشکش به او توصیه کرده را تزریق کند. تاکنون در سطح هر شهرستان یک مرکز برای این کار در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره امکانات تشخیص سویه اومیکرون، گفت: ما امکان تشخیص انواع بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی در کودکان و بزرگسالان در کشور را موجود داریم و یک شبکه آزمایشگاهی گسترده در سطح کشور وجود دارد و تمام موارد مشکوک که ذره‌ای تردید در تشخیص آن‌ها وجود داشته باشد به آزمایشگاه مرجع کشوری در انستیتو پاستور ایران و دانشکده بهداشت دانشگاه تهران ارجاع داده می‌شود تا به طور قطعی تعیین تکلیف شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره بروز سویه «دلمیکرون» گفت: آنچه که تاکنون مطرح شده این است که مواردی مشاهده شده است که هم موتاسیون‌های مشکوک به اومیکرون داشته است و هم موتاسیون‌های مربوط به دلتا را؛ به همین دلیل فعلا قضاوت درباره سویه جدید زود است و دانشمندان در حال تحقیقات هستند و باید صبر کنیم تا در روز‌های آتی با قطعیت بیشتری در این باره صحبت کنیم.

گویا ادامه داد: ما در کشور امکان اینکه ترکیب دو سویه دلتا و اومیکرون را شناسایی کنیم، داریم، ولی شاید در آینده بتوان با قاطعیت بیشتری در مورد این موضوع صحبت کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مباحث مطرح مبنی بیماری ویروسی در مشهد با علایمی بین آنفلوآنزا و سرماخوردگی که در کودکان شدیدتر نیز بوده است و همچنین نبود کیت تشخیص اومیکرون، گفت: در مورد شهر مشهد تاجایی که ما می‌دانیم تغییر چندانی در موارد ابتلا نسبت به هفته‌های قبل نداشتیم و قطعا مشکل تشخیص سویه هم نداشتیم.

گویا در ادامه افزود: گسترش سویه اومیکرون در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته است. در کشور ما فعلا مراحل اولیه را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم از گسترش انفجاری این بیماری در کشور جلوگیری کنیم و همه تلاش ما در این راستا است. ما اقدامات سختگیرانه زیادی درنظر گرفته و اجرا کرده‌ایم. برخی از این اقدامات مربوط به مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی است که ستاد ملی کرونا دستورات لازم را صادر کرده است و تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های درگیر موظف به اجرای دستورالعمل‌ها شدند.

وی افزود: برخی اقدامات سختگیرانه هم در رابطه با مراقبت هوشمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح اجتماع داشتیم که به مرحله اجرا رسیده است. اگر مشاهده کنیم که موارد بیماری درحال افزایش است، قطعا تصمیمات شدیدتری اتخاذ می‌کنیم.

گویا ادامه داد: در مورد کسانی که واکسن نزدند یکی از مهمترین کار‌هایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که از طریق رسانه اطلاع رسانی کنیم. کسانی که به طور کامل واکسن تزریق نکردند در معرض ابتلا به این بیماری هستند. یک مبتلا به سویه اومیکرون در تهران ۳ نفر از اعضای خانواده خود را مبتلا کرده است و این نشان می‌دهد بیماری سرعت انتقال خیلی زیادی دارد و مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال اومیکرون تزریق کامل واکسن است و باید نوبت سوم واکسن را تزریق کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. واکسن و رعایت پروتکل یک پیوند ناگسستنی دارند و جدا از هم نیستند. لازم است کسی که حتی سه نوبت واکسن زده است باز هم نکات بهداشتی را رعایت کند، بدون این موضوع احتمال ابتلا افزایش می‌یابد.

وی در ادامه بیان کرد: برای نوع واکسنی که در نوبت سوم تزریق می‌شود ما مطالعات جهانی را مورد ملاحظه قرار می‌دهیم، اما تصمیم نهایی را کمیته ملی واکسن و کمیته علمی کرونا اتخاذ و تصمیم نهایی را اعلام می‌کند. ممکن است گاهی تصمیم متفاوت از چیزی باشد که سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند. ما با علم خود درباره تجویز واکسن به مردم کشور تصمیم گیری می‌کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: هر واکسنی که استفاده می‌کنیم تاریخ مصرف مشخص داشته و توسط سازمان غذا و داروی کشور تایید شده است و به هیچ عنوان واکسن تاریخ مصرف گذشته به مردم تزریق نمی‌شود. حتی اگر یک روز از تاریخ مصرف آن گذشته باشد هم تزریق نخواهد شد.

گویا تاکید کرد: سویه اومیکرون در دنیا به سرعت زیادی گسترش می‌یابد و بسیاری از کشور‌های دنیا موارد ابتلا به این سویه را گزارش کردند. در کشور ما هم تا روز گذشته ۲۶ مورد ابتلا به سویه اومیکرون در کشور شناسایی کردیم و ۱۲ مورد مشکوک هم در دست بررسی هستند که بلافاصله پس از تعیین تکلیف، اعلام می‌شود.

وی افزود: انتظار داریم مردم عزیز کشورمان به دو نکته مهم توجه کنند؛ اول اینکه با دو نوبت واکسیناسیون بازهم احتمال ابتلا به این سویه جدید وجود دارد و کسانی که می‌خواهند بیشترین فایده از تزریق واکسن را ببرند و در برابر اومیکرون در امان باشند حتما سه نوبت واکسن دریافت کنند. البته دریافت دوز سه هم باید بر اساس جدول زمانی و نه زودتر و نه دیرتر باشد که فاصله تزریق دوز سوم، سه ماه پس از تزریق دوز دوم است. افراد بالای ۱۸ سال که از نوبت دوم واکسن‌شان سه ماه گذشته باشد اکنون می‌توانند برای نوبت سوم واکسن واکسن مراجعه کنند.   تکمیل می‌شود...

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو افزایش سن بازنشستگی ویروس کرونا دلمیکرون اومیکرون واکسن گویا ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو افزایش سن بازنشستگی سویه اومیکرون وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۰۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازدیلی میل، به زودی وصله هایی کوچک جایگزین تزریق واکسن برای کودکان می شود. پزشکان امیدوارند این گزینه های بدون درد جایگزین تزریق واکسن با سرنگ شوند تا به این ترتیب والدین بیشتری به واکسینه کردن فرزندانشان ترغیب و از شیوع بیماری های مذکور جلوگیری شود. نیازی نیست وصله های گفته شده توسط پرسنل پزشکی آموزش دیده به بدن کودکان منتقل شوند.

آنها به نام وصله های میکروآرایه نیز معروف هستند به وسیله مجموعه ای از برجستگی های میکروسکوپی که به لایه رویی پوست نفوذ می کنند، دارو را به بدن می رسانند و دیگر نیاز به تزریق نیست.

از سوی دیگر واکسن های مایع حتما باید در یخچال نگهداری شوند و پرسنل آموزش دیده آنها را تزریق کنند و در کنار این موارد باید ایمنی و دور انداختن سرنگ ها نیز در نظر گرفته شود. اما وصله های جدید در مقابل حرارت مقاوم هستند، حمل ونقل آنها ساده تر است و انتقال آنها به بدل به آموزش کمی نیاز دارد. طبق نتایج تحقیق که در نشریه لنسنت منتشر شده، این امر سبب می شود انتقال واکسن به مناطق دور افتاده در انگلیس و همچنین سراسر جهان ساده تر باشد.

در آزمایش مذکور ۱۲۰ کودک ۹ تا ۱۰ ماهه، ۱۲۰ کودک نوپا ۱۵تا ۱۸ ماه و ۴۵ بزرگسال ۱۸تا ۴۵ ساله در گامبیا شرکت کردند. وصله ریز سوزن که روی بازوی آنها قرار گرفت واکنش ایمنی در بدنشان ایجاد کرد به اندازه واکنش ایمنی حاصل از تزریق واکسن های معمول قدرتمند بود.

آزمایش انتقال یک دوز از واکسن به وسیله وصله ریز سوزن نشان داد از هر ۱۰ کودک بیش از ۹ نفر در مقابل ابتلا به سرخک محافظت و تمام نوزادان پس از دریافت درمان در مقابل سرخجه نیز ایمن شدند.

کد خبر 6093759 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از کم‌آبی
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان