Web Analytics Made Easy - Statcounter

در صورت حذف ارز دولتی واردات کالاهای اساسی، تعیین قیمت این کالاها با دو روش انجام می‌گیرد. با توجه به اینکه اگر ارز 4200 تومانی قطع شود واردات نهاده‌ها و چند کالای دیگر با ارز نیمایی خواهد بود بنابراین کالاهایی مانند مرغ و تخم مرغ مشمول سیاست قیمت‌گذاری خواهد شد. در روش دوم قیمت‌گذاری براساس میزان عرضه و تقاضا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما قیمت‌هایی که در حال حاضر برای مرغ یا تخم مرغ در صورت حذف ارز دولتی واردات نهاده عنوان می‌شود، مبنای درستی ندارد چون بازار کشش قیمت‌های چند برابری را ندارد.

روزنامه ایران/ در لایحه بودجه سال آینده، تأمین ارز با قیمت 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی حذف شده است و همین موضوع باعث شده تحلیل‌های مختلفی در مورد واردات یا قیمت کالاها بعد از حذف ارز ارائه شود. برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی از افزایش چند برابری کالاهایی مانند مرغ و تخم مرغ بعد از حذف ارز دولتی واردات نهاده‌ها حکایت می‌کند. این در حالی است که بودجه سال ‌آینده هنوز در صحن مجلس به رأی‌گیری گذاشته نشده است و از سوی دیگر دولت نیز بارها اعلام کرده ارز 4200 تومانی همچنان تخصیص داده می‌شود و اگر تصمیم جدیدی در این خصوص گرفته شود دولت حتماً آن را قبل از اجرا اطلاع‌رسانی می‌کند.

نظر نهایی را دولت اعلام می‌کند

نشست‌های مختلفی در روزهای اخیر میان بخش دولتی و نمایندگان تشکل‌ها، انجمن‌ها و نهادهای مختلف تولیدکننده و واردکنندگان برگزار شده است و این بخش‌ها نظارت خود را در مورد تأثیر حذف ارز بر روند تولید و قیمت کالاها به دولت ارائه داده‌اند.

مجید موافق قدیری، رئیس هیأت مدیره انجمن خوراک دام، با اشاره به نشست‌های مشترک دولت و بخش خصوصی در مورد موضوع ارز ترجیحی به «ایران» گفت: هنوز دولت تصمیم نهایی را در خصوص حذف ارز 4200 تومانی نگرفته است. بدیهی است اگر قرار باشد تخصیص ارز دولتی برای کالاهای اساسی قطع شود، این موضوع پس از نهایی شدن توسط مراجع دولتی اطلاع‌رسانی رسمی می شود. او با اشاره به حدس و گمان‌ها در مورد قیمت کالاها بعد از حذف ارز نیز گفت: طبیعی است که پس از تغییر نرخ ارز، تغییر نرخ کالاها را خواهیم داشت. تمام تلاش سیاستگذاران اقتصادی این است که کمترین تنش را در حوزه تولید و مصرف داشته باشیم. به همین دلیل دولت جلسات متعددی را با فعالان اقتصادی برگزار کرده است. البته اعلام قیمت‌های مرغ و تخم مرغ که در فضای رسانه مطرح می‌شود تنها پیش‌بینی و گمانه‌زنی است. قیمت را بازار تعیین می‌کند و نمی‌توان از هم‌اکنون گفت که قیمت مرغ بعد از حذف ارز چندبرابر می‌شود. به گفته این فعال بخش خصوصی، هنوز در مورد ارز ترجیحی هیچ تصمیم جدیدی گرفته نشده و برنامه نهایی تدوین نشده است چون این برنامه به پیش‌زمینه‌های زیاد و مختلفی نیاز دارد. اما دولت از نظرات تشکل‌ها در جهت کاهش تبعات منفی احتمالی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، استفاده می کند ضمن اینکه با بخش خصوصی تشریک مساعی شده که آیا موافق حذف ارز هستند یا خیر. همچنین دولت از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل تشکل‌ها جهت عبور از این گذر استفاده خواهد کرد.

قیمت‌گذاری کالاها

حبیب اسدالله‌نژاد، نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص تصمیم دولت برای حذف ارز 4200 تومانی گفت: تشکل‌های مختلف بخش تولید نشست‌هایی را با دولت برگزار کرده‌اند. در این نشست‌ها، دغدغه‌های تولید و تولیدکنندگان مطرح شده است. اما هنوز تصمیم جدیدی برای ارز ترجیحی گرفته نشده و دولت موضوع جدیدی را به ما اعلام یا ابلاغ نکرده است.

او افزود: در موضوع ارز ترجیحی، دولت تصمیم‌گیر نهایی است و ما فقط نظر و پیشنهاد خود را ارائه داده‌ایم. اما تخصیص نهاده با ارز دولتی همچنان ادامه دارد. واحدهایی که تا 24 آذر جوجه‌ریزی انجام داده‌اند، سهمیه نهاده آنها بارگذاری شده و در حال خرید نهاده با قیمت ارز 4200 تومانی هستند. بعد از این تاریخ تخصیص ارز داده شده است اما هنوز نهاده تأمین نشده است. در حالی که هنوز ارز 4200 تومانی نهاده‌ها حذف نشده، برخی فعالان بازار از افزایش احتمالی قیمت‌ها خبر می‌دهند. فعالان بازار معتقدند احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از علل نوسان بازار محصولات پروتئینی است. تولیدکنندگان نیز می‌گویند دولت باید شک و شبهه ایجاد شده در این زمینه را رفع و درباره موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی شفاف‌سازی کند.

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران در مورد افزایش قیمت‌ها بعد از حذف ارز نیز گفت: قیمت‌هایی که مطرح می‌شود درست نیست. ما در حال ارزیابی قیمت‌ها در صورت حذف ارز هستیم هنوز به‌صورت رسمی از سوی انجمن‌ها یا تشکل‌ها قیمتی برآورد یا پیشنهاد نشده است. وقتی هنوز ارز ترجیحی تخصیص داده می‌شود نمی‌توان قیمت ها را بالا برد. اما عددهایی هم که این روزها می‌شنویم که مثلاً قیمت مرغ در صورت حذف ارز دولتی 6 برابر می‌شود، غلط است.

اسدالله‌نژاد نیز با تأکید بر این که بعد از حذف ارز ترجیحی، تعیین قیمت‌ها از دو روش انجام می شود، افزود: با توجه به اینکه اگر ارز 4200 تومانی قطع شود ارز تخصیصی برای واردات نهاده‌ها ارز نیمایی است بنابراین کالاهایی مانند مرغ و تخم مرغ مشمول سیاست قیمت‌گذاری یا قیمت‌گذاری مشمول عرضه و تقاضا خواهد بود. قطعاً با توجه به اینکه اوایل اجرای سیاست جدید، بازار کشش افزایش قیمت مرغ را نخواهد داشت قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در این‌صورت اگر قیمت از عددی که مد نظر دولت است عبور کند، دولت به دنبال این خواهد بود که سیاست اعمال قیمت را اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه تولیدکنندگان این است که در دوران‌ گذار از حذف ارز دولتی و واردات با ارز نیمایی، واحدهای مرغداری به خاطر عدم کشش بازار آسیب ببینند و از چرخه تولید خارج شوند. از دولت تقاضا کرده‌ایم تمهیداتی برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان اندیشیده شود. ما هم در انتظار اطلاع‌رسانی دولت هستیم که آیا ارز دولتی حذف می‌شود یا خیر؟ اما ما هرگز حذف آنی را مفید نمی‌دانیم و معتقدیم زیرساخت‌ها و بسترها باید آماده شود تا نه تولیدکننده آسیب ببیند نه فشار قیمتی بر مردم وارد شود. تشکل‌های تولید برنامه‌ها و پیشنهادهای خود را به وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار و تولید ارائه کرده‌ایم و امیدواریم اگر برنامه جدیدی برای ارز دولتی اجرا شود با حداقل آسیب به تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حذف ارز دولتی صورت حذف ارز بعد از حذف ارز ارز 4200 تومانی واردات نهاده مرغ و تخم مرغ ارز ترجیحی قیمت گذاری نهاده ها نشست ها تشکل ها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۰۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست / در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود

به گزارش صدای ایران از پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در دیدار با سید صولت مرتضوی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ظهر امروز به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت رسیدگی دولت به سفره و معیشت مردم گفت: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید ولو اینکه زبان زور پای کار باشد.

وی ادامه داد: اقتدار حکومتی باید در دو عرصه ارز و گرانی پای کار بیاید. البته در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاد شده که مردم به چشم دیده‌اند تهدید‌های دشمن همچون هویت آنها توخالی است، اما در هر حال، تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت همچنان باید در دستور کار دولت باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این یک حقیقت است که با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاورد‌های دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است. به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر رسانه و انعکاس فعالیت‌هاست تا بر مردم روشن شود که در چه حوزه‌هایی کار شده و در چه عرصه‌هایی نیاز به فعالیت وجود دارد.

وی افزود: عمده مطالبه مردم در شرایط فعلی متمرکز بر عرصه‌های اقتصادی است و این‌طور نیست که شما تصور کنید همه‌چیز با ارائه آمار و اعداد و ارقام حل می‌شود. خیر؛ در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود. جامعه باید به طور واضح، زیر و بم ماجرا را بداند و تحقق این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه مشهد تأکیدکرد: در همه قضایا، رمز موفقیت شما مقارن با میزان اخلاصی است که در عمل دارید. وقتی انسان در عمل مخلص باشد، کار او کار خدا می‌شود و در این شرایط، ذات اقدس پروردگار به اراده قاهر خودش اجازه نخواهد داد کار بر زمین بماند.

دیگر خبرها

  • کارهای عمرانی در بشاریات در دولت سیزدهم رشد سه برابری داشته است
  • سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست / در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست