Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@08:22:04 GMT

رجوع به حکمت باستان، ضرورت جهان معاصر

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۱۲۲۶

رجوع به حکمت باستان، ضرورت جهان معاصر

کتاب «منسیوس» به ترجمه «احسان دوست محمدی» به تازگی از سوی نشر ققنوس روانه کتابفروشی‌ها شده؛ کتابی متعلق به فلسفه پیش از میلاد چین که در رهگذر روایت تجربیات، سفرها و تفکرات این فیلسوف شکل گرفته است.

روزنامه ایران/ از دوست محمدی تا به امروز آثار دیگری برخاسته از همین دوران تاریخی به فارسی بازگردانده شده؛ کتاب‌هایی که از جمله آنها می‌‌توان به «آموزه‌هایی از حکمت چین باستان» و «حکمت چینی»  اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فردی اثرگذار در تاریخ فرهنگ چین

احسان دوست محمدی درباره چرایی ترجمه کتاب «منسیوس» به «ایران» می‌‌گوید: «منسیوس یکی از تأثیرگذارترین افراد در تاریخ فرهنگ و اندیشه چین است. او را بعد از کنفوسیوس فرزانه دوم می‌‌نامند. تک اثر باقیمانده از او در کنار کتبی مثل ای چینگ، مکالمات و... جزو 9 اثر کلاسیک در مکتب کنفوسیوس (روئیسم) به شمار می‌‌رود.»

وی ادامه می‌‌دهد: «منسیوس ما را با هسته اصلی مکتب فکری کنفوسیوس (روئیسم) که جزو یکی از تأثیرگذارترین مکاتب فکری در تاریخ فرهنگ و اندیشه چین است، آشنا می‌‌کند. شناخت فرهنگ چین، بدون شناخت مکتب فکری کنفوسیوس و مکتب فکری کنفوسیوس بدون شناخت منسیوس میسر نیست.»

دوست‌محمدی درباره زمان تألیف این نوشته می‌‌گوید: «تاریخ تألیف این کتاب حدوداً به سال ۳۰۰ ق.م برمی‌گردد. این کتاب به زبان چینی باستان نوشته شده و ترجمه فارسی آن نیز از متن چینی باستان انجام شده است. البته در تمامی قسمت‌ها، توضیحات و تفسیرهای دانشمندان قدیم و جدید که روی متن اصلی نوشته شده، در نظر گرفته شده است.»

او در توضیح اینکه منسیوس چه جایگاهی در فلسفه چین دارد، ادامه می‌‌دهد: «منسیوس جزو یکی از مشهورترین، تأثیرگذارترین و پرآوازه‌ترین اندیشمندان و فیلسوفان در تاریخ چین به شمار می‌‌رود. منسیوس نظریه نیکو بودن سرشت انسان را مطرح کرد. از نظر او همان طور که آب ذاتاً به سرازیری تمایل دارد، آدمی نیز به نیکی تمایل دارد، هر چند بتوان به زور جریان آب را به بالای کوهی هدایت کرد ولی این جزو طبیعت آب نیست، همچون انسانی که تحت شرایط نامساعد کار ناشایستی از او سر بزند. نظریات او در تکامل و پیشرفت مکتب کنفوسیوس نقش بسزایی داشت.»

آموزه‌هایی با بیان ساده و همه فهم

دوست محمدی با اشاره به نکات برجسته در تفکر منسیوس می‌‌گوید: «شاید یکی از نکات برجسته در تفکر منسیوس، سادگی و قابل فهم بودن آن باشد. او همانند کنفوسیوس و برخلاف مکاتب فکری رایج در آن زمان که غرق در مسائل متافیزیکی بودند، توجه خود را معطوف به مسائل عینی اجتماع و روابط انسانی کرد. همین موضوع سبب شده که با گذشت سالیان دراز، این مکتب فکری کماکان زنده و قابل استفاده باشد.»

اشتراکات بسیار اندیشه‌های این کتاب با فرهنگ

این مترجم تأکید می‌‌کند: «با وجود پیشینه فرهنگی متفاوت، میان آرا و نظرات اندیشمندان ما و منسیوس مشترکات بسیار زیادی وجود دارد. مطالعه افکارش  ذوقی که در خواننده ایجاد می‌‌کند این شعر مولوی در دفتر پنجم مثنوی را نیز در ذهن تداعی می‌‌کند: نردبان‌هاییست پنهان در جهان/ پایه پایه تا عنان آسمان/ هر گره را نردبانی دیگرست/ هر روش را آسمانی دیگرست/ هر یکی از حال دیگر بی‌خبر/ ملک با پهنا و بی‌پایان و سر»

او در پاسخ به اینکه آیا این قبیل حکمت‌ها و پندها برای دنیای کنونی قابل قبول است می‌‌گوید: «بسیاری از این حکمت‌ها در دنیای امروز نیز قابل استفاده هستند و ما حتی بیشتر از گذشته به آنها احتیاج داریم. برای مثال، منسیوس نیکی به والدین را سنگ بنای انسانیت و پیش نیاز موفقیت در تمامی امور از جمله حکمرانی و رسیدگی به امور کشور می‌‌دانست. از نظر او تنها کسی که در مقام فرزند، صالح و نیکوکار باشد صلاحیت رسیدگی به امور کشور را دارد.»

وی ادامه می‌‌دهد: «در دنیای پرمشغله امروز، شاید احترام به والدین و نیکی به آنها از اولویت بالایی برخوردار نباشد ولی رجوع به نظرات گذشتگان یادآوری است بر اجرای این مهم. با وجود این، برخی از شعائر و آداب قدیمی که در این کتاب نیز به آن اشاره شده در جامعه امروز قابل اجرا نیستند. به طور مثال سوگواری برای مرگ والدین به شکل سنتی و به مدت سه سال کاری است که انجام آن در دنیای امروز تقریباً غیرممکن است.»

دوست‌محمدی ادامه می‌‌دهد: «بسیاری از اصول مطرح شده در این کتاب همچون نیکی، عدالت، احترام به والدین و... به نوعی در نهاد ما وجود دارد و فقط در دنیای پرشتاب امروز از خاطر ما رفته‌اند به همین خاطر نیاز به یادآوری دارند.»

---  

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دوست محمدی مکتب فکری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۱۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور

رئیس دیوان عالی کشور گفت: دیوان عالی کشور در سال جدید بر اساس سند تحول و تعالی قضائی و برنامه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۳ پیش خواهد رفت و در این راستا تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری مستمر برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دیوان عالی کشور، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در جلسه شورای معاونین با بیان روایتی از امام صادق (ع) که فرمودند شناختن خدا و شناختن دوستان و دشمنان خدا از علامات مؤمن است، اظهار کرد: نیاز امروز جامعه ما معنویت است، معنویتی که در پرتو قرآن و عترت ظهور می‌کند و در خداشناسی و اعتقاد به انبیا و اولیا و عمل به واجبات و ترک محرمات یافت می‌شود، دشمن‌شناسی، زمان‌شناسی، اطاعت از ولی امر و بصیرت چراغ عبور از فتنه‌های زمانه است.

وی افزود: مردم مؤمن و متعهد ما همان گونه که در ۴۵ سال گذشته نشان داده‌اند، با حضور آگاهانه خود در صحنه‌های مختلف، نقشه‌های دشمنان زبون و استکبار جهانی را نقش بر آب ساخته و خواهند ساخت.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان و حضور در مراسم معارفه رئیس کل دادگستری این استان تصریح کرد: مردم نجیب و انقلابی سیستان و بلوچستان شایسته بهترین‌ها هستند، هر چند مسئولان امر تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم این استان به کار گرفته‌اند، اما مشکلات فراوان است و به فضل خداوند متعال شاهد شکوفایی اقتصادی در این استان پهناور خواهیم بود.

منتظری با تبریک به حجت الاسلام والمسلمین خلیلی به عنوان معاون اول قوه قضائیه برای وی آرزوی توفیق و از زحمات حجت الاسلام مصدق تقدیر و تشکر کرد و گفت: خدمت به مردم در دستگاه عدلیه توفیق بزرگی است که باید قدردان آن باشیم و شکر نعمت آن را با کار و تلاش جهادی در جهت اجرای هر چه بیشتر عدالت به جای آوریم.

وی با اشاره به برنامه‌های دیوان عالی کشور در سال جدید تصریح کرد: دیوان عالی کشور در سال جدید بر اساس سند تحول و تعالی قضائی و برنامه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۳پ یش خواهد رفت و در این راستا تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری مستمر برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت قرار دارد.

رئیس دیوان عالی کشور بر تعامل و ارتباط هر چه بیشتر قضات دیوان عالی کشور با رؤسای کل دادگستری استان‌ها برای تسریع رسیدگی، جلوگیری از اطاله دادرسی و اتقان آرا تاکید کرد.

منتظری با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای تحقق شعار سال افزود: معاونت نظارت دیوان عالی کشور برنامه‌ریزی لازم را برای نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی با همکاری با رؤسای محترم دادگستری استان‌ها و شعب ویژه محاکم در اولویت کاری خود قرار دهد.

وی تأخیر در رسیدگی‌ها و تجدید اوقات در سامانه‌های قضائی را یکی از مشکلات مردم عنوان کرد و گفت: اجتناب از صرف زمان زیاد و جلوگیری از اطاله در امر کارشناسی و تاکید بر دقّت و تمرکز و نیز اتخاذ تدابیری جهت پیشگیری حداکثری از ازدیاد درخواست‌های اعاده دادرسی از احکام، مورد توجه و اهتمام جدی رؤسای محترم کل دادگستری قرار گیرد.

کد خبر 748474

دیگر خبرها

  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • قهرمان دوومیدانی جهان امباپه را به چالش دوی ۱۰۰ متردعوت کرد
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • ضرورت حفظ یکپارچگی شهر ری در تقسیمات کشوری
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان