Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@13:59:46 GMT

ترکمنستان و غنی‌ترین ذخایر نمک و کلر جهان

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۱۶۴۵

ترکمنستان و غنی‌ترین ذخایر نمک و کلر جهان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «الله بردی الیاسوف» دکترای علوم فنی و کارشناس آسیای مرکزی در مصاحبه با رسانه‌های روس اظهار داشت: ترکمنستان دارای ذخایر بزرگ نمک است که به طور فعال در تولیدات صنعتی نقش دارد و از اهمیت راهبردی برخوردار است.

الیاسوف گفت: ترکمنستان سرشار از ذخایر نمک‌های معدنی است که از میان آنها می‌توان به کلریدها و سولفات‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این تحلیلگر، بازار داخلی به طور کامل با محصولات مرتبط با این عنصر تامین می‌شوند. ذخایر اصلی نمک در میادین «گاوردک» و «کارلیوک» و در تالاب خلیج «قره بوگاز گل» واقع در دریای خزر در غرب کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: «قره بو گازگل» با مساحت 18 هزار متر مربع بزرگترین معدن نمک جهان است. بیش از 10 نوع محصول صنعتی مانند سولفات سدیم، بیشوفیت، اپسومیت، نمک خوراکی، برم، لیتیوم از ذخایر آن تولید می‌شود.

الیاسوف تاکید کرد که ظرفیت‌هایی بهره برداری از معادن هنوز کشف و استفاده نشده است.

وی افزود: مواد اولیه معدنی موجود در خلیج قره بوگازگل در 25 صنعت در چارچوب ساختار جهانی استفاده می‌شود. این شامل تولید فناوری فضایی، ساخت هواپیما و اتومبیل و ساخت صابون است.

این کارشناس با اشاره به استفاده نمک به مقدار زیاد در صنایع شیمیایی گفت: این بخش از اقتصاد ملی در ترکمنستان نقش استراتژیک در چارچوب گذار اقتصاد به مسیر توسعه منابعی دارد که جایگزین خوبی برای صادرات غیر نفتی است.

وی تاکید کرد: در همین راستا تولید کلر نیز در صادرات نقش مهمی دارد. همچنین کارخانه «بالکان آباد» و کارخانه تولید ید این مجموعه در تولید محصولات شیمیایی جدید برای مقاصد صنعتی و پزشکی به منظور جایگزینی واردات و توسعه جهت صادرات صنایع شیمیایی ترکمنستان نقش مهمی دارند.

در همین راستا «چاری مراد پورچکوف»، معاون نخست وزیر این کشور در زمینه انرژی و اقتصاد در جلسه دولت این کشور به رئیس جمهور ترکمنستان گفت: برنامه ریزی شده که خطوط فناوری برای تولید سود سوزآور، کلر و محصولات حاوی کلر در کارخانه بالکان آباد راه اندازی شود.

خاطر نشان می‌شود امروزه بیش از 60 درصد کلر تولید شده در جهان برای تولید ترکیبات کلر آلی - پلی وینیل کلرید، ترکیبات پلاستیکی، لاستیک مصنوعی استفاده می‌شود. مرحله بعدی در زنجیره ساخت عایق سیم، پروفیل پنجره، مواد بسته بندی، پوشش، قطعات و دستگاه‌ها است.

10 تا 20 درصد برای تولید ترکیبات معدنی و 5 تا 10 درصد صرف سفید کردن سلولز و پارچه و 2 تا 6 درصد برای نیازهای بهداشتی و کلرزنی آب استفاده می‌شود.

این کارخانه امروزه از طریق ایجاد شرکت‌های خصوصی کوچک و متوسط ​​در این صنعت، نقش مهمی در تنوع صنایع شیمیایی در ترکمنستان ایفا می‌کند. 

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکمنستان نمک آسیای مرکزی صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۱۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید

به گزارش خبرنگار مهر، دو بنای تاریخی در دو شهر و دو کشور هستند که شباهت زیادی دارند معماری دو بنا یکی در ترکمنستان و دیگری در شهر زنجان کشور ایران یکی از دهها ویژگی مشترک معماری، هنر و فرهنگی بین این دو کشور است.

آرامگاه سلطان احمد سنجر در شهر مرو کشور ترکمنستان واقع شده است این آرامگاه ۲۷ متر بلندی دارد و طول و عرض آن ۱۷ متر است. دیوارهای آن هم ۱۴ متر بلندی دارد ولی درون آن هیچ تزئیناتی ندارد. این آرامگاه یکی از بزرگترین مقبره‌های سلجوقی بوده و یک گنبد آبی با آجر لعاب هم داشته است. در کنارش مسجد و قصر و حیاط هم وجود داشته است.

در شهر زنجان نیز بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین، باشکوه‌ترین گنبد یا آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) هشتمین سلطان مغول وجود دارد. این بنا اولین گنبد بزرگ آجری جهان است و ۴۸ متر ارتفاع دارد. گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل آن بالا با گچ‌بری‌ها و آجرهای رنگارنگ تزئین شده است.

هر دو بنا آرامگاه هستند. یکی مقبره هشتمین سلطان مغول در زنجان و دیگری نهمین سلطان امپراتوری سلجوقی در مرو. هر دو در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

بنای گنبد سلطانیه با الهام از معماری مقبره سلطان سنجر سلجوقی در دوره ایلخانی ساخته شده است. با این تفاوت که مقبره سلطان سنجر دارای پلان مربع است در حالی که سلطانیه هشت ضلعی ساخته شده است.

مقبره سلطان سنجر سلجوقی فارغ از تزئینات است اما گنبد سلطانیه با کتیبه‌ها و نقوش هندسی مختلف آراسته شده است.

همچنین هر دو بنا گنبد دو پوسته آجری دارند، در نمای بیرونی دو بنا نیز شباهت‌هایی دیده می‌شود.

کد خبر 6089699 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم
  • قهرمانی کافا در مشت دختران زیر 19 سال
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است