Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: اگر به آمار بارندگی در استان کرمان مراجعه کنید بحرانی‌ترین شهرستان‌های کرمان در شرق این استان قرار گرفته‌اند. فهرج، نرماشیر، ریگان و بم حداقل میزان بارندگی را طی سال جاری داشته‌اند به طوری که در مناطقی مانند ریگان و فهرج حتی یک قطره باران نیز بر زمین نباریده است.

تنها رودخانه دائمی شرق کرمان نیز رودخانه نساء در ۸۰ کیلومتری شهر بم است، پس از زمین لرزه بم قرار شد با احداث این سد سنگریزه ای با رویه بتنی آب شرب شهرستان‌های پایین دست به خصوص شهر بم تأمین شود اما اگر نگاهی به اخبار مرتبط با سد نساء بیندازید کلکسیونی از وعده‌های محقق نشده را می‌توانید ببینید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وعده‌های بی ثمر ادامه دارد

آخرین وعده در خصوص احداث خط لوله کشی آب از سد نساء به بم دو ماه قبل داد شد و عنوان شد که در صورت تأمین اعتبار آب خام در سال جاری به بم می‌رسد و گفته شد تنها ۲۰۰ متر از خط لوله آب باقیمانده است.

این طرح شامل ۸۰ کیلومتر خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه‌ای با ظرفیت یک‌هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه است.

هر چند امکان دارد که خط لوله کشی تا پایان سال جاری به اتمام برسد اما چشم انداز روشنی برای احداث تصفیه خانه آب وجود ندارد.

لزوم تأمین اعتبار ساخت تصفیه خانه آب بم

این در حالیست که بسیاری از کشاورزان پایین دست از آب کانالهای کشاورزی هم محروم هستند.

در حالی در این منطقه نه باران می بارد و نه منبع آب جاری وجود دارد که تنها راه تأمین آب در این مناطق آب قنات و چاه‌های آب است که گه گاه زیر شلاق طوفان‌های مکرر شن زیر خروارها خاک مدفون می‌شوند.

در حالی در این منطقه نه باران می بارد و نه منبع آب جاری وجود دارد که تنها راه تأمین آب در این مناطق آب قنات و چاه‌های آب است که گه گاه زیر شلاق طوفان‌های مکرر شن زیر خروارها خاک مدفون می‌شوند

نماینده مردم در شهرستانهای شرقی استان کرمان در مجلس در این خصوص در گفتگو با مهر می‌گوید: یکی از نیازهای جدی در شرق کرمان به خصوص در بم انتقال آب سد نساء به این شهر است که طبیعتاً سایر شهرهای و روستاها نیز از این آب منتفع خواهند شد.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی گفت: ۱۰ سال از آغاز ساخت این سد گذشته و مردم همچنان منتظر اتمام این پروژه و رفع مشکل بی آبی هستند.

وی گفت: در برخی از مناطق محروم مشکل تأمین آب بسیار جدی است و باید در این خصوص چاره اندیشی جدی انجام شود.

غضنفرآبادی افزود: طرح لوله کشی آب از سد به سمت شهر بم باید هر چه زودتر تکمیل شود و تصفیه خانه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید با تأمین اعتبار این پروژه به سرانجام برسد.

۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

وی ادامه داد: اتمام این پروژه به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما متأسفانه تأمین اعتبار سد نساء قطره چکانی است.

وی با اشاره به گذشت ۱۸ سال از زمین لرزه بم گفت: بسیاری از پروژه‌های بم از زمان زمین لرزه روی زمین مانده است و دولت برای تکمیل این طرح‌ها باید اعتبار لازم را اختصاص دهد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: امیدواریم تا پایان سال جاری آب خام سد به شهر بم برسد اما مشکل اصلی احداث تصفیه خانه است که مجموع طرح به دلیل تأمین اعتبار بسیار اندک با مشکل مواجه است.

دلیل تأخیر افتتاح پروژه کمبود اعتبار است و اگر این مشکل حل شود پروژه انتقال و ساخت تصفیه خانه در اسرع وقت تکمیل می‌شود

علی رشیدی با اشاره به اینکه توان فنی برای اجرای این پروژه وجود دارد گفت: دلیل تأخیر افتتاح پروژه کمبود اعتبار است و اگر این مشکل حل شود پروژه در اسرع وقت رفع می‌شود.

وی با اشاره به خشکسالی و کمبود شدید آب در استان کرمان گفت: باید هر چه زودتر در خصوص استفاده بهینه از آب‌های سطحی و استحصال این آب‌ها برنامه ریزی شود.

رشیدی گفت: متأسفانه تعداد سدهای موجود در استان کم است و بیشترین منبع برداشت آب از منابع زیر زمینی انجام می‌شود که به افت آب در دشت‌ها و فرونشست زمین ختم شده است.

وی ادامه داد: در استان کرمان باید هر چه زودتر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سدها و استفاده از آب‌های جاری در نظر گرفته شود.

عدم تکمیل پروژه‌های آبی موجب هدر رفت آب‌های جاری شده است

وی گفت: متأسفانه به دلیل عدم استحصال آب‌های جاری بخش زیادی از بارش‌های محدود استان راهی کویر می‌شود.

وی گفت: هم اکنون در پروژه سد نساء ۵۳ کیلومتر خط انتقال تا نزدیکی مخازن آب شهر انجام شده است اما تصفیه خانه ۵۳ درصد پیشرفت دارد و باید قبل از فرا رسیدن فصل گرما کار تکمیل تصفیه خانه انجام شود تا مشکلات مردم به حداقل برسد.

رشیدی گفت: تمام تلاش ما در روی تکمیل پروژه و رفع مشکلات متمرکز است و امیدواریم با تأمین اعتبار مشکل در ماه‌های پیش رو رفع شود.

بسیاری از پروژه‌های نیمه کاره شهر بم به دلیل کمبود اعتبار یا تزریق قطره چکانی اعتبارات سال‌ها به حال خود رها شده‌اند.

کد خبر 5385543

منبع: مهر

کلیدواژه: فرمانداری بم سدسازی خشکسالی اعتبارات بوشهر ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه قاسم سلیمانی کرمانشاه بارش برف آمار کرونا گرگان سانحه تصادف واکسن کرونا 9 دی زلزله سویه اومیکرون کرونا برف روبی تأمین اعتبار استان کرمان تصفیه خانه سال جاری سد نساء شهر بم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با ۹۵ میلیارد تومان اعتبار

ایرج کریمی اظهار داشت: اعتبار تخصیص یافته در دولت سیزدهم به این مجموعه ۶۹۰ میلیارد تومان است.

وی در خصوص دریافت قیر رایگان جهت ایزوگام و آسفالت مدارس در چهارمحال و بختیاری، افزود: تاکنون ۴۲ میلیارد تومان اعتبار جهت این کار به استان اختصاص داده شده است.

کریمی با اشاره به ۶۶ فضای آموزشی و ورزشی که از سوی این اداره‌کل تکمیل و تحویل شده است، اضافه کرد: پروژه‌های آموزشی در قالب ۲۲۵ باب کلاس درس هستند.

کریمی بیان داشت: پروژه‌های آموزشی و ورزشی که از سوی اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری تحویل شده است ۲۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا دارد و اعتبار هزینه شده برای آن بالغ بر ۳۷۵ میلیارد تومان می‌باشد.

بیشتر بخوانید

تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی

وی خاطرنشان کرد: همچنین اعتباری بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان جهت خرید تجهیزات مورد نیاز مدارس در چهارمحال و بختیاری، هزینه شده است.

کریمی گفت: تعداد ۱۰۰ پروژه با ۳۶۰ کلاس درس و ۷۸ هزار مترمربع زیربنا در این استان در دست اجرا است، برای ساخت این واحد‌ها تا کنون ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و حدود ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آنها نیاز است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۱۰ پروژه با ۷۸۰ کلاس درس با اعتبار هزینه شده ۶۰ میلیارد تومان استانداردسازی گرمایشی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری
  • تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد
  • تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود
  • طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود
  • تخصیص ۴۳۵ میلیارد برای اجرای طرح‌های آبی استان قزوین
  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور
  • تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با ۹۵ میلیارد تومان اعتبار
  • تأمین هزار و ۲۲۴ هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان
  • مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نخواهد شد
  • مردم اصفهان در جریان روند خدمت‌رسانی قرار بگیرند