Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت:جشنواره قرآنی جزو کهن‌ترین و پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های دانشجویی است که بسیار ارزشمند است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از نهاد رهبری در دانشگاهها، هفتاد و چهارمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و معاونان و مدیران فرهنگی دستگاه‌های دانشگاهی در دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام‌معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها گفت: با روی کار آمدن دولت انقلابی فرصت مناسبی برای عزیزان قرآنی ایجاد شده است و موضوع مطالبه ظرفیت‌ها را بیشتر مورد توجه قرار داده است و مسئولیت بیشتری را متوجه ما کرده است.

وی در ادامه با توجه به ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی افزود: موضوع مهم بعدی ایام پیش رو شهادت حاج قاسم سلیمانی است که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستیم آن طور که باید و شایسته ایشان بود برنامه‌ها را برگزار کنیم و به تعبیر رهبر انقلاب درباره ایشان تعبیر دارند که شهید سلیمانی یک مکتب است و ایشان یک الگوی تمام عیار می‌باشد و باید متولیان فرهنگ در دانشگاه‌ها برنامه ویژه‌ای برای این بخش داشته باشند تا ادای دین و وظیفه نسبت به ساحت این شهید عزیز انجام شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: ساختار در فعالیت‌های قرآنی تسهیل کننده است و متولیان باید متناسب با شأن قرآن ساختار مناسبی را تشکیل دهند و طبق آن برنامه‌ریزی داشته و مصوبات باید متناسب با ماموریت‌ها و وظایف باشد.

 رستمی خاطرنشان کرد: موضوع جشنواره فعالیتی است که در بدنه دانشگاه انجام می‌شود و جشنواره قرآنی جزو کهن‌ترین و پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های دانشجویی است که بسیار ارزشمند است، اما کافی نیست.

وی در پایان گفت: پیشنهاد بعدی این است که دانشگاه فرهنگیان طرحی در قالب هر معلم یک مربی قرآن را اجرا کنند تا در نظام تربیتی جمهوری اسلامی ایران تحول صورت بگیرد و باید برای آن مناسبات را بدرستی تعریف و طبق آن تصمیم‌گیری کنند.

از ظرفیت شورا برای راه اندازی نهضت قرآنی در سطح آموزش عالی استفاده کنیم


در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام  مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی ـ سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مورد برنامه دستگاه‌ها برای سالگرد سردار سلیمانی گفت: در این خصوص دو برنامه خوب در دانشگاه‌های تهران در حال برنامه‌ریزی است. دانشگاه علوم پزشکی تهران برای روز سیزدهم دی ماه یک برنامه در دست اجرا دارد که با حضور رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت برگزار می‌شود. دانشگاه تهران نیز برنامه مستقل خود را خواهد داشت. پیشنهاد دوستان هم این است که برنامه متمرکزی برگزار نشود و همه دستگاه‌ها مستقل برنامه‌ای را تدارک ببینند.

وی از دانشگاه‌ها خواست که هر کدام، برنامه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند و بیان کرد: باز هم در حال بررسی هستیم که نهایتاً برنامه مستقلی در قالب برنامه دانشگاهی داشته باشیم یا خیر؟ در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد، اما فارغ از این تصمیم‌گیری، مناسب است این برنامه در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد. بر همین اساس از همه رؤسای محترم دانشگاه‌ها و معاونان فرهنگی درخواست داریم تا ابلاغیه و دستورالعملی ابلاغ شود تا نسبت به این مناسبت اقدام لازم را انجام دهند.

معاون فرهنگی ـ سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه موضوع قرآن یک موضوع پراهمیت است، بیان کرد: نقش قرآن در معنویت، اخلاق، تربیت، سبک زندگی و ... موضوعات غیر قابل انکاری است که گاه ممکن است خود ما از آن غفلت کرده و کمتر از این دریای بیکران بهره‌برداری کنیم. درخواست من این است که توجه شود تا این شورا صرفاً ختم به گزارش فعالیت‌های قرآنی به ویژه مسابقات قرآن نشود و از ظرفیت شورا استفاده کنیم تا در حوزه آموزش عالی کشور یک نهضت قرآنی راه بیفتد و دستگاه‌های دانشگاهی هر کدام برای خود فعالیت‌های قرآنی جدید در موضوع تفسیر، تدبر، حفظ که مورد انتظار مقام معظم رهبری است تعریف کنند. به عنوان مثال هر دانشگاه کاملاً شاخص‌گذاری شده، برای خود طراحی کند و بگوید در یک سال چند نفر حافظ یک جزء یا پنج جزء تربیت کرده، چه تعداد جلسه تفسیر، چه تعداد کرسی تلاوت و ... انجام خواهد داد. شأن این جلسه بیشتر این قسمت فعالیت‌ها هست.

فاطمی‌پور به تشکیل کارگروه مشورتی برای طراحی نهضت قرآنی در دانشگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: به دنبال طرحی هستیم تا بتوانیم این نهضت قرآنی را به سهم خودمان در دانشگاه‌ها پیگیری کنیم. حجت‌الاسلام قرائتی هم شخصاً پیگیر فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها هستند و جلساتی هم با ایشان انجام شده است تا کار به نتایجی برسد، امیدوارم این پیگیری‌ها منتج به نتایج خوبی در حوزه قرآن شود.

نیاز به انجام پژوهشی برای ارزیابی نتایج اقدامات


عباس شیراوژن، معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه زمان مسئولیت همه ما به سرعت تمام خواهد شد، گفت: برای اینکه بدانیم در اثر همه فعالیت‌های انجام شده از چه وضعیتی برخوردار هستیم و خروجی این فعالیت‌ها چه بوده است به یک پژوهش نیاز داریم تا ارزیابی درستی از سواد قرآنی دانشجویان به دست باید. ما باید بدانیم در قبال تمام اقداماتی که در زمینه قرآن صورت می‌گیرد، وضعیت روخوانی، تدبر و ترجمه دانشجویان به چه صورت است. گاهی وقت‌ها برخی اساتید و افراد را می‌بینیم که نمی‌توانند بدون غلط حتی یک آیه مشهور را قرائت کنند؛ بنابراین جای این پژوهش خالی است.

شیراوژن بیان کرد: نکته دیگر این است که خلأ بزرگی در زمینه چهره‌های جذاب قرآنی که بتوانند کار قرآنی را به پیش ببرند، وجود دارد. آقای قرائتی یک نفر است که می‌توان با اطمینان خاطر او را به جلسه‌ای دعوت کرد و از انتقال جذاب معانی از سوی ایشان مطمئن بود. اما هیچ فرد دیگر یا نسخه دوم یا سوم دیگری نداریم و یا اگر هم هست نمی‌شناسیم. من نمی‌گویم افراد شبیه قرائتی را بسازیم، اما می‌توانیم افرادی که ظرفیت خوبی دارند، شناسایی شوند.

معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزارت بهداشت بر استفاده بیشتر از قالب رسانه برای انتقال مفاهیم اشاره و تصریح کرد: باید از قالب‌های هنری بیشتر استفاده کنیم، میزان درگیر کردن افکار عمومی با احکام شرعی، قبل و بعد از تهیه کلیپ‌هایی که در مورد احکام ساخته شد، بسیار متفاوت است. اگر محصول خوبی در این سطح در حوزه آیات و معارف قرآنی داشته باشیم و آن را به خوبی توزیع کنیم، می‌توان به انتقال مفاهیم کمک کرد.

شیراوژن در ادامه بر برگزاری جلسات تفسیر موضوعی قرآن با پویایی بیشتر اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در تهران با توجه به تعداد بالای دانشجویانی که مشغول تحصیل هستند، نیاز به یک نمایشگاه دائمی قرآن احساس می‌شود. این نمایشگاه می‌تواند با تعدادی غرفه که بسته‌های حاوی محتوای جذاب قرآنی را ارائه دهد، دانشجویان را جذب کند.

وی در پایان صحبت‌های خود به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: برای رمضان آینده برنامه مطلوبی شبیه نهضت قرآنی که به آن اشاره شد، لازم است. با توجه به اینکه رمضان ابتدای سال آینده خواهد بود، می‌توانیم بهار قرآنی خوبی را شاهد باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حجت الاسلام رستمی جشنواره های قرآنی جشنواره دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها فعالیت های قرآنی فعالیت های قرآن معاون فرهنگی ـ حجت الاسلام نهضت قرآنی دستگاه ها فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۳۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد

در جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، مباحث درباره راه‌اندازی کانون نهج البلاغه در دانشگاه‌ها و همچنین تعیین مسئول و میزبان بخش دانشگاهی دوره آینده نمایشگاه بین‌المللی قرآن تعیین تکلیف شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جلسه یکصد و سی و ششم مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها با حضور مدیران فرهنگی و قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی در محل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

گزارش مشکلات نمایشگاه قرآن و تعیین میزبان دوره آینده

در این جلسه چهار دستور قرآنی مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت. در ابتدا نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از شرایط برپایی بخش دانشگاهی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارائه دادند و کم و کیف این حوزه مورد تحلیل قرار گرفت.

بر اساس تحلیل‌های عنوان شده و نظرات کارشناسان و نمایندگان، مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن نامه‌ای مبنی بر ضعف‌ها و مشکلات نمایشگاه قرآن ارائه دهد.

در ادامه این نشست و پس از تحلیل‌های انجام شده در حوزه نقش دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مقرر شد میزبانی بخش دانشگاهی دوره آینده نمایشگاه بین‌المللی قرآن که در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، برعهده وزارت علوم باشد.

 

حفظ موضوعی ‌زمینه‌ای برای رواج "حفظ تخصصی قرآن" در کشور است

 

راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا طاهری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم، در این جلسه گزارشی از جشنواره نهج‌البلاغه ارائه کرد. دانشگاه علوم پزشکی قم میزبانی این جشنواره را بر عهده داشته است.  

در این رابطه مقرر شد با حضور رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، معاونان و مدیران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تأثیرگذاران حوزه نهج‌البلاغه تشکیل شود و در آن جلسه تصمیم‌سازی‌هایی در مورد فعالیت‌های بیشتر در حوزه نهج‌البلاغه صورت گیرد.

از دیگر مصوبات مربوط به این دستور تشکیل کانون نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها بود که بر اساس این مصوبه مقرر شد هر دانشگاه یک کانون نهج‌البلاغه داشته باشد.

گزارش دستگاه‌ها از جشنواره‌های داخلی قرآن و عترت

یکی دیگر از دستورها که مربوط به ارائه گزارش دستگاه‌ها از جشنواره‌های داخلی قرآن و عترت و ارائه گزارشی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت بود، در این جلسه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

در این بخش و پس از طرح مباحث مختلف مقرر شد زمان و مکان اختتامیه سی و هشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار می‌شود، در جلسه آینده مجمع مشورتی اعلام شود.

تصمیم‌گیری برای اضافه شدن یا اضافه نشدن بخش اساتید و کارکنان به جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان نیز به جلسه آینده مجمع مشورتی موکول شده است تا در این رابطه در آینده تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد