Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، اتحادیه انجمن‌های علمی معماری، مرمت و شهرسازی کشور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره موضوع تخریب بافت تاریخی شیراز نامه‌ای به ابراهیم رئیسی (رئیس جمهوری) نوشت.

این اتحادیه به نمایندگی از دانشجویان سراسر کشور در سه رشته معماری، مرمت و شهرسازی کشور در این نامه نگرانی خود به خاطر تخریب‌های سازمان یافته و گسترده در گذشته و امروز بافت تاریخی شیراز را به اطلاع رئیس‌جمهور رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این نامه آمده است:

«همانگونه که مستحضرید تخریب‌های گسترده‌ای در بافت تاریخی شهر شیراز در این سال‌ها تحت عنوان توسعه حرم صورت گرفته؛ که با تأسف بسیار اکثر بناهای جایگزین، کاربری‌های تجاری داشته و به نوعی پاساژسازی و مال‌سازی با عنوان توسعه حرم صورت گرفته است. این سوداگری شهری گسترده متأسفانه قصد توقف نداشته و هر روز به بهانه‌های مختلف و با طرح‌های عجولانه و بدون کارشناسی، بخش‌های بزرگی از بافت تاریخی شیراز با پیشینه هزارساله و هم‌پیوند با هویت ایرانی – اسلامی را به عنوان توسعه حرم، اما با مقاصد پشت پرده مالی و سوداگری نابود کرده است.

پروژه ناموفق بین‌الحرمین که پس از سال‌ها هیچ رونق و اعتلایی به مفهوم زیارت نداده، درس عبرتی برای متولیان امر نشده است و همچنان به دنبال مداخلات بزرگ مقیاس در محدوده حرم و تخریب تاریخ و فرهنگ شیراز هستند. در آخرین طرحی که برای این بافت ارزشمند تاریخی برنامه‌ریزی شده است، ایجاد یک صحن بزرگ بین حرم شاه‌چراغ (ع) و حرم سید علاالدین حسین (ع) است که با تخریب ۵۷ هکتار (۵۷۰ هزار مترمربع) از بافت تاریخی و از بین رفتن صدها خانه‌ی ثبت ملی و ارزشمند همراه خواهد بود. تخریب مواریث فرهنگی و تاریخی این سرزمین توسط هر جایگاه، سازمان یا مقام مسئولی، خیانت به فرهنگ، تاریخ و هویت این سرزمین است.

آنچه که باعث تأسف بسیار است، این حقیقت غیر قابل کتمان بوده که موارد بسیاری از تملک‌ها و تصاحب‌های خانه‌های این بافت تاریخی به زور و با حکم دادگاه و یا قطع خدمات شهری نظیر برق و گاز جهت فشار برای تخلیه خانه‌ها و در کل با عدم رضایت ساکنان همراه بوده و به نوعی بخش‌هایی از توسعه حرم مطهر به صورت غصبی اتفاق افتاده است و قطعاً ارواح طیبه امامزادگان عظیم‌الشأن مدفون در این شهر مذهبی تاریخی نیز راضی به توسعه حرم به این شکل نیستند و در ثانی، حتی اگر این تخریب‌ها با رضایت مالکین اتفاق افتاده باشد، اموال فرهنگی و تاریخی جز سرمایه‌ها و ثروت‌های فرهنگی کل مردم جامعه محسوب شده و تصمیم در مورد وجود و یا عدم وجود آن‌ها صرفاً بر عهده مالکین و مسئولین امر نیست و نمی‌توان بر اساس تصمیم‌های مادی و معیشتی از جانب مردم ساکن در بافت و یا تصمیم‌های سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی با نیت‌های سوداگرانه مالی و نیز تصمیم‌های سیاسی و اجماع و تبانی از طرف مسئولین استانی و کشوری، نسبت به تخریب این میراث فرهنگی به جای مانده از تاریخ و هویت ایرانی – اسلامی قدم ناثواب برداشت.

اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی ایران به نمایندگی از دانشجویان سراسر کشور در این سه رشته، تقاضامند است هرچه سریع‌تر نسبت به توقف اقدامات مخربانه در بافت تاریخی شهر شیراز و حفاظت و مرمت بناهای ارزشمند آن و ترویج مفاهیم «زیست مؤمنانه در جوار حرم مطهر شاه‌چراغ» و «گردشگری زیارت محور با تأکید بر حفاظت از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی» دستورات، اقدامات و پیگیری‌های لازم را مبذول کنید.»

کد خبر 5385615 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: بافت تاریخی بافت تاریخی شیراز مرمت شهرداری تهران قوه قضاییه سازمان تامین اجتماعی کمیته امداد امام خمینی سانحه تصادف شورای شهر تهران مترو وزارت آموزش و پرورش تصادفات رانندگی پلیس راهور مددجویان کمیته امداد میدان میوه و تره بار شرکت مترو تهران شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بافت تاریخی توسعه حرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۴۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان

علیرضا جیلان اظهار داشت: عوامل طبیعی و غیرطبیعی موجب آسیب به پایه‌های این بنای تاریخی شده است.

بیشتر بخوانید

آغاز مرمت اضطراری پل تاریخی زمانخان

وی افزود: با ارائه گزارش نهایی دانشگاه اصفهان مرمت و بازسازی پایه میانی این پل بزودی آغاز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز