Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@16:56:41 GMT

حاج قاسم یک دیپلمات حرفه ای بود

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۶۳۴۷

حاج قاسم یک دیپلمات حرفه ای بود

"حسین امیرعبداللهیان" ، در بخشی از کتاب خاطراتش از جنگ سوریه، نکات جالب توجهی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نقل کرده است.

 به گزارش ایران آنلاین، "حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی از کتاب خاطراتش از جنگ سوریه که سال گذشته منتشر شده، خاطراتی جالب توجه از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نقل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"امیرعبداللهیان" در بخشی از این کتاب می نویسد: "من در امور نظامی تخصصی ندارم. اما با الفبای دیپلماسی آشنا هستم. بر اساس همین دانش اندک می گویم که سردار سلیمانی در عین تبحر در امور نظامی واقعا دیپلمات حرفه ای بود. یک وقت شخصی فرمانده لشکر است و در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه ایران نیروهایی از اقوام مختلف لر و کرد و بلوچ و عرب و ترک و زیر نظر او هستند. کار در این موقعیت شاید آسان نباشد؛ ولی همه حول یک محورند. چون اهل ایران اند. کار با یک جمع ایرانی مهم است؛ ولی احتمالا خیلی سخت و پیچیده نیست. اما اینکه شما بتوانید با افرادی از تابعیتها و روحیات مختلف در میدان پیچیده نبرد علیه تروریسم و صهیونیسم کار کنید خیلی مهم است. سردار سلیمانی یک دیپلمات ورزیده بود؛ دیپلماتی که می دانست با هر کس با چه زبان و ادبیاتی گفت وگو کند. گاهی مخاطب ایشان نظامی، گاهی سیاسی، و گاهی دیپلمات بود.

وقتی موصل سقوط کرد و در عراق وضعی وحشتناک حاکم شد بیعت حدود یک سوم خاک این کشور سقوط کرد. داعش تا چند کیلومتری بغداد و کربلا و مرزهای ایران رسید. چند روز بعد از سقوط موصل، در قالب یک هیئت به ریاست امیر دریابان شمخانی به عراق رفتیم. با هر کدام از مقامات عراق که صحبت می کردیم نگرانی های خیلی جدی داشتند. در کربلا و نجف دیدیم همه به طور جدی نگران اند و می گویند داعش تا سی چهل کیلومتری کربلا آمده است. از آن طرف داعش در استان دیالی، نزدیک مرزهای ایران هم جلو می آمدند تا استان های غربی ما را تحت تأثیر قرار بدهند. نیروهای مسلح ایران در اقدامی فوری و با فرمان مقام معظم رهبری، فرماندهی کل قوا، در عمق چهل کیلومتری مرز مشتری کشور، نیروهای داعش را نابود کردند.

حضرت آیت الله سیستانی هم فتوایی در وجوب جهاد علیه تروریسم صادر کرد. به دنبال آن چند میلیون نفر در کمتر از ۷۲ ساعت برای مقابله با داعش ثبت نام کرده بودند. این ها نیاز به آموزش و سازماندهی داشتند. عراق می توانست بخشی از این کار را انجام دهد. اما بخش مهم دیگری را باید جمهوری اسلامی ایران با مدیریت سردار سلیمانی انجام میداد. به یاد دارم آن زمان سردار سلیمانی، ضمن تعریف و ابراز احترام نسبت به روحیات برادران عراقی، تأکید داشت در تعامل با دوستان عراقی برای آماده کردنشان در مبارزه با داعش باید حوصله کرد تا با قدرت حرکت کنند. این نکته ظریفی بود. سردار معتقد بود اولا باید از خود عراقی ها که بسیار با انگیزه و اعتقادند استفاده شود، ثانیا باید حوصله کرد تا همه برای عملیات یکدل و آماده بشوند. اینها نشانه فهم و درک درست ایشان از وضعیت جامعه شناختی عراق و روحیات و روانشناسی اجتماعی مردم این کشور است. حالا اگر از سردار سلیمانی راجع به روسها می پرسیدید، تعریف دیگر داشت. راجع به برادران مبارز افغانی، تعریف مثبت و عینی دیگری بیان می کرد. راجع به لبنانی ها و فلسطینی ها نیز به همین ترتیب تعریف دیگری داشت. ایشان، متناسب با هر یک از این تجارب و شناخت ها، با مقامات سیاسی کشورها مذاکره می کرد".

درخشش سردار در عرصه دیپلماسی

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر از کتاب خود می نویسد: "بعضی افراد میگویند این مطالب درباره توانایی ایشان درست؛ ولی چرا ژنرال سلیمانی مذاکره سیاسی می کرد؟ مگر مذاکره را وزارت خارجه نباید انجام بدهد؟ پاسخ این است که بله، مذاکره را دستگاه دیپلماسی کشور انجام می داد. اما ایشان، به دلیل جایگاهی که داشت، در همه هماهنگی ها و عالی ترین سطوح وارد می شدند و گفت وگو می کردند. برای طرف مقابل هم مهم بود با این شخص که می خواهد علیه تروریسمی با حمایت ۸۱ سرویس اطلاعاتی جهانی و منطقه ای عملیات کند و کار را از طریق کمک مستشاری جلو ببرد ملاقات کنند. پیش از آن وزارت امور خارجه و دیپلمات ها با دیپلمات های خارجی گفت وگو می کنند. این بخش دیگری از کار است که توسط وزارت خارجه انجام می شود تا راه تعامل باز شود و دستگاههای دیگر بتوانند بیایند و وظایف ذاتی خود را در چارچوب راهبرد نظام انجام دهند. مثلا وقتی وزارت بازرگانی می خواهد قرارداد ببندد، وزارت خارجه راجع به جزئیات آن مذاکره نمی کند، بلکه زمینه را فراهم می کند و کار به وزارت بازرگانی واگذار می شود. آن وقت وزارت بازرگانی دو کشور می نشینند و با هم مذاکره تخصصی می کنند و توافق امضا می شود. نهایتا یک نسخه از آن را هم برای پیگیری به دستگاه دیپلماسی می فرستد.

سردار سلیمانی واقعا در مذاکره یک دیپلمات حرفه ای بود. وقتی در سوریه قرار شد نیروی هوایی ارتش روسیه برای مبارزه با داعش به سوریه و ایران و حزب الله لبنان بپیوندد، سطحی از این کار را طبعا باید سوری ها پیش می بردند. اما بخش مهم کار را جمهوری اسلامی باید انجام می داد. قانع کردن کشوری مثل روسیه، که سابقه امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی را دارد، کار مهم، دشوار و چندلایه ای است. روسیه باید منافعی برای خودش میدید تا وارد صحنه می شد. از سوی دیگر، در مذاکرات عالی ترین سطوح وارد کردن نظامی ها به یک جنگ کار بسیار دشواری است. وارد شدن روسیه به جنگ در سوریه یعنی سربازان و فرماندهانشان کشته می شوند و باید هزینه بسیاری را تقبل کنند. شما باید مذاکره کننده توانمندی باشید تا بتوانید کشوری در این سطح را قانع کنید که پیوستن به ائتلاف علیه تروریسم در سوریه به نفع امنیت ملی اش است؛ آن هم در شرایط خیلی پیچیده جهانی که حدود ۸۱ کشور در جبهه مقابل سوریه قرار دارند و با سلاح و پول و امکانات و رسانه از هر طرحی برای سرنگونی نظام سوریه حمایت می کنند. لذا از نظر مذاکره سیاسی هم سردار سلیمانی واقعا کم نظیر بود".

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سردار سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۶۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای قهرمانی تیم ملی فوتسال به سردار سلیمانی و سپاه | تصویـر

پیراهن تیم ملی فوتسال کشورمان که در روز‌های اخیر عنوان قهرمانی مسابقات جام ملت‌های آسیا را بدست آورده بود، توسط مهدی تاج به موزه دفاع مقدس در کرمان اهدا شد. رئیس فدراسیون فوتبال امروز به همراه جمعی از مدیران فوتبال استان کرمان با حضور در موزه دفاع مقدس کرمان از این موزه دیدن کرد.

     

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی یک سردار دراصفهان
  • «ما ملت شهادتیم» از شهید زاهدی تا سردار سلیمانی
  • اهدای قهرمانی تیم ملی فوتسال به سردار سلیمانی و سپاه | تصویـر
  • (عکس) اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال به سردار سلیمانی
  • اهدای پیراهن قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس استان کرمان
  • عزیمت مادران و دختران اصفهانی برای تجدید پیمان با سردار دل‌ها به کرمان
  • باشگاه آلومینیوم: مذاکره با بازیکنان خلاف اصول حرفه ای است
  • تجدید پیمان دختران و مادران نصف‌جهان با سردار دل‌ها
  • فیلم| واکنش شهید سردار سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت
  • واکنش حاج قاسم سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت : مگر ما مرده باشیم که خانواده ایرانی سالم به ایران برنگردد (فیلم)