Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@23:59:15 GMT

تضعیف قدرت عمل نیروهای مخالف بشار اسد

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۶۵۵۸

تضعیف قدرت عمل نیروهای مخالف بشار اسد

در تمام مدتی که نیروهای مخالف بشار اسد توسط دولت آنکارا تجهیز مالی و به تبع آن دارای سلاح‌های پیشرفته‌تری می‌شدند، این سؤال در محافل سیاسی ترکیه شنیده می‌شد که آیا این اقدامات ارزشش را دارد یا خیر؟ بر این اساس، حالا که لیر ترکیه به سبب سایر ناآرامی‌های سیاسی در آنکارا به درجه پایین‌تری از اعتبار تنزل کرده، بدیهی است که پیامد سریع آن کاستن از مخارج دولت ترکیه در تجهیز گروه‌های مخالف حکومت سوریه و طبعاً کاهش توان تخریبی آنها در برخورد با نظامیان سوری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران/ یکی از نیروهای مهم نظامی مستقر در سوریه که با حمایت مالی ترکیه به‌صورت یک حفاظ دفاعی موفق حملات ارتش سوریه را پس می‌زد، گروه «حیات تحریر‌الشام» در ادلب است اما اینک که قدرت خرید ترکیه به طرز محسوسی در منطقه پایین آمده و با آن نمی‌توان به اندازه گذشته فرآورده‌های نفتی و مواد خوراکی را برای نیروهای معاند در سوریه تأمین کرد، دولت آنکارا محکوم به کاستن از وسعت عملیات نظامی محسوس و نامحسوس خود در سوریه است. دامنه این محدودیت‌ها به چند منطقه دیگر سوریه مانند الباب، جرابلس، اعزاز و عفرین نیز بسط می‌یابد و گروه‌های نظامی تحت حمایت ترکیه از این پس فضا و امکانات بسیار کمتری برای خودنمایی خواهند داشت. ترکیه از سیاست‌های ناهمگون خود در زمینه حمایت از مخالفان مسلح دولت سوریه نیز لطمات زیادی دیده و همین روش‌ها باعث شده که دو گروه عمده از این دست که احرار الشرقیه و المعتصم هستند، دست به قطع همکاری بزنند.

با این حال در طلیعه سال 2022 لیر به چنان درجاتی از تنزل و کاهش قدرت خرید رسیده که سران سیاسی ترکیه برای راضی نگه داشتن پارلمان کشورشان در زمینه استمرار رویارویی نظامی با نیروهای دولتی سوریه، مشکلاتی لاینحل دارند. عفرین که در سال 2018 توسط نیروهای مخالف دولت سوریه تسخیر شد، برمبنای سیاستگذاری‌های اقتصادی این گروه‌ها یکی از منابع اصلی تقویت کل گروه‌های معارض در خاک سوریه بوده است. از آن تاریخ تا به حال حملات مسلحانه این نیروها، کردهای مخالف دولت آنکارا را هم از نقاط مرزی دو کشور فراری داده و اسباب رضایت خاطر نسبی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شده که همواره از متحد و قوی‌تر شدن اقلیت کرد ساکن ترکیه ابا داشته و به طرق مختلف از این امکان و احتمال می‌کاسته است.

کم شدن اجباری حمایت مالی و نظامی ترکیه از این دار و دسته‌های مبارزه‌جو طبعاً دولت دمشق را در راه مقابله‌اش با گروه‌های معارض در سطح سوریه مصمم‌تر و ثابت قدم‌تر کرده و این چیزی است که سیاسیون ارشد و اقتصاددانان ترکیه هم راه حل عاجلی برای آن ندارند. با این بساط جای تعجبی ندارد که اینک شاهد میانه‌روی هر چه بیشتر سازمان‌های مسلحی در خاک سوریه باشیم که در سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را برای کشور سوریه به بار آوردند و حالا دولت اردوغان مجبور است صبر پیشه کند تا شاید در معادلات جدید اقتصادی بهای لیر دوباره افزایش یابد. فرایندی که قطعاً در جشن‌های کریسمس و سال نوی میلادی هم که اکنون جریان دارد، شکل نخواهد گرفت و گروه‌های معاند اینک باید پاسخگوی این سؤال باشند که چرا در کنار حملات علیه نیروهای اسد به چپاول باغ‌ها و مزارع کشاورزی نیز پرداختند.

منبع: Al.Monitor

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۶۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ترکیه امروز یکشنبه در بیانیه‌ ای اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور در شمال عراق و سوریه ۴ نفر از عناصر گروهک تروریستی پ ک ک / ی پ گ را از پای درآورده اند.

وزارت دفاع ترکیه همچنین بر ادامه مبارزه قاطع با گروهک‌ های تروریستی تا نابودی آخرین عنصر تروریستی تاکید کرد.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است: ۴ تروریست پ ک ک / ی پ گ از جمله ۳ نفر در منطقه عملیاتی پنجه قفل و یک نفر در منطقه عملیاتی سپر فرات از پای درآمدند.

ارتش ترکیه ۹ اکتبر ۲۰۱۹ با مشارکت نیروهای مسلح تحت حمایت خود در شمال سوریه، عملیاتی را با عنوان چشمه صلح در شرق رودخانه فرات آغاز کرد و طی آن توانست کنترل ۲ شهر تل ابیض و رأس العین را به دست بگیرد.

این در حالیست که ترکیه در سال‌ های اخیر به بهانه مبارزه با تروریست های پ ک ک، بر خلاف منشور ملل متحد در لزوم عدم نقض تمامیت ارضی یک کشور مستقل، بدون کسب مجوز از دمشق و بغداد بارها به خاک عراق و سوریه تجاوز کرده است؛ اقدامی که اعتراض این دو کشور را نیز به همراه داشته است.

کد خبر 6097649

دیگر خبرها

  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • اسد: در کمک به مقاومت تردید نخواهیم کرد
  • بشار اسد: موضع سوریه در مورد فلسطین تغییر نکرده است
  • بشار اسد: موضع سوریه هرگز در مورد فلسطین تغییر نکرده است 
  • سه جریان مخالف استاد مطهری
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران