Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-06@00:32:02 GMT

گردشگری ایران / عمارت کلاه فرنگی اراک

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۶۸۰۹

گردشگری ایران / عمارت کلاه فرنگی اراک

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، عمارت حاج وکیل یا همان عمارت کلاه فرنگی، بنایی است قدیمی و مربوط به دوره قاجار می باشد، این بنا که در ضلع جنوب شرقی شهر اراک قرار دارد، تنها قسمت باقیمانده از یک مجموعه بزرگ است.

در زمان ناصر الدین شاه شرکت های خارجی امتیازات فراوانی بدست آوردند و با توجه به این نکته صنعت فرش هم از این امر مستثنی نبود و از این رو در شهر اراک هم چهارده شرکت خارجی به امر تجارت و صادرات فرش مشغول بودند و از آنجا که در دست داشتن انحصاری این صنعت یکی از اهداف این شرکت ها بوده است، در جای جای شهر کارگاه های رنگرزی و بافت فرش راه اندازی شد و همچنین محل هایی برای اسکان نیروهای خارجی احداث گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک شرکت تجاری انگلیسی به نام زیگلر، در اواخر دوره قاجاریه، بنایی شامل حیاط، ایوان، شبستان و بالاخانه در محوطه‌ای به مساحت سه هزار و ۸۰۰ متر مربع ساخت. پس از منحل شدن شرکت، یکی از متمول‌ترین افراد شهر اراک به نام حاج محمد حسین میثمی وکیل، آن را خریداری کرد و از آن پس به نام قلعه حاج وکیل معروف شد.

قسمت شمالی عمارت کلاه فرنگی وکیل اراک برونگرا و بخش جنوبی آن نیمه درونگرا است. ستون‌ها و قسمت‌هایی از خارج عمارت با  کاشی‌های لعابدار مزین شده است ولی در داخل بنا تزئینات خاصی دیده نمی‌شود. پنجره‌های قلعه نیز از شبکه‌های چوبی زیباست. در بالای طبقه همکف این بنا کلاه فرنگی زیبایی دیده می‌شود.

این عمارت در محوطه ‌ای به مساحت ۳۸۰۰ متر مربع و با زیر بنایی حدود حدود ۹۰۰ متر مربع ساخته شده است و شامل حیاط، ایوان، شبستان، قسمت همکف، بالاخانه و زیر زمین است، بخش شمالی بنا شامل یک ایوان سرتاسری است و از ستون‌های آجری زیبا تشکیل شده است، همچنین از زیرزمین این بنا به‌ عنوان انبار کالاها استفاده می‌ شده است، ظاهر بنا کاملا آجری است و با کاشی های لعابدار تزئین شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123549 برچسب‌ها گردشگری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: گردشگری کلاه فرنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۶۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امباپه عمارت مجلل راموس را در مادرید خرید

ستاره فرانسوی برای سکونت در مادرید به اندازه «خرید ۱۵ آپارتمان در تهران هزینه کرد».

به گزارش فارس، کیلیان امباپه، ستاره فرانسوی خانه مجلل سرخیو راموس، کاپیتان سابق رئال را در شهر مادرید به ارزش ۱۸.۵ میلیون یورو (بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان) خریداری کرد.

گران‌ترین فوتبالیست دنیا با ارزش ۱۸۰ میلیون یورو برای خرید این قصر مجلل به اندازه خرید ۱۵ آپارتمان ۱۰۰ متری در داخل تهران (با میانگین متری ۸۱ میلیون تومان) هزینه کرد.

کیلیان امباپه زمستان گذشته تمام توافقات لازم با مدیران باشگاه رئال را انجام داده تا در تابستان پیش رو به عنوان بازیکن آزاد راهی رئال شود.

قرارداد بهترین گلزن تاریخ باشگاه پاری سن ژرمن با رئال مادرید ۵ ساله خواهد بود و دستمزد کاپیتان تیم ملی فرانسه در برنابئو سالیانه ۲۰ میلیون یورو است.

امباپه برای خرید این خانه مجلل با سرخیو راموس همبازی اش ماه‌ها مذاکره کرد و در نهایت به توافق نهایی رسیدند و این قصر «جزو ۱۰ خانه گران قیمت شهر مادرید» به شمار می‌آید.

رسانه مادریدی گزارش می‌دهد که این قصر بزرگ مجهز به زمین تمرین، استخر و تمام امکانات ورزشی و موقعیتی نزدیک به زمین تمرین رئال قرار دارد تا ستاره فرانسوی به راحتی در تمرینات حضور پیدا کند.

دیگر خبرها

  • امباپه عمارت مجلل راموس را در مادرید خرید
  • ببینید | گفت و گوی اختصاصی با وکیل تتلو
  • کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  • محمدرضا گرایی فقط 50 درصد شانس حضور در المپیک 2024 را دارد
  • جولان اولین اتوبوس‌های فرنگی در پایتخت | کرایه هر مسافر ۳شاهی
  • گردشگری ایران در مسیر جاده ابریشم
  • برگزاری آزمون تخصصی اعطای مدرک حفظ قرآن کریم
  • آزمون تخصصی اعطای مدرک حفظ قرآن کریم
  • برگزاری دوره آزمون تخصصی اعطای مدرک حفظ قرآن کریم