Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: با توجه به نزدیک شدن به یوم‌الله نهم دی، در این خبرگزاری به بازخوانی و روایت حوادث رخ داده در سال 88، از زمان انتخابات ریاست جمهوری تا حماسه مردمی 9 دی که مهر پایانی بر فتنه 8 ماهه در کشور بود، پرداختیم که در ادامه روایت آنچه در تیر 88 رخ داد؛ آمده است:

خرداد پر از حادثه 88 پایان می‌یابد ولی در برای میرحسین موسوی و هم‌قطارانش بر همان پاشنه می‌چرخد و تلاش می‌کنند آشوب و اغتشاش را تا جایی ادامه دهند که به زعم خودشان نظام در برابر خواسته‌هایشان به زانو دربیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* ششمین بیانیه موسوی

اول تیرماه موسوی ششمین بیانیه خود را منتشر می‌کند. او در این بیانیه می‌گوید: « به کسانی که مردم را به خاطر اظهار نظر، قانون‌شکن نامیده اند خبر می دهم که بی قانونی بزرگ عدم اعتنا و نقض صریح اصل 27 قانون اساسی از سوی دولت در عدم صدور مجوز برای اجتماعات مسالمت آمیز است. آیا مردمی انقلابی که با مشابه همین اجتماعات ما و شما را از فراموشخانه‌های تاریخ ستم شاهی بیرون آوردند باید مورد ضرب و جرح قرار گیرند و تهدید به زورآزمایی شوند»؟

خیلی از طرفداران موسوی متوجه شده اند انتخابات بهانه است و جریانی در پشت پرده وجود دارد و خود را کنار کشیده اند و فقط تعدادی از اغتشاشگران باقی مانده اند که مدام در خیابان‌ها تجمع می‌کنند و به‌صورت مداوم به اموال عمومی آسیب می‌زنند. با این حال موسوی تاکید دارد که به طرفدارانش مجوز تجمع نمی‌دهند.»

 

 

بیانیه ساختارشکنانه مجمع روحانیون مبارز

یکم تیرماه مجمع روحانیون مبارز،‌ با ادبیاتی بی سابقه به حمایت از اغتشاشگران پرداخت و نوشت: «میلیون‌ها انسان در سراسر کشور به نتایج اعلام شده این انتخابات باور و اطمینان ندارند، بلکه آن را محصول یک طرح حساب شده می‌دانند و بدان معترضند، میلیون‌ها انسان در سراسر کشور می‌خواهند و حق دارند فریاد اعتراض خود را به صورت راهپیمایی و اجتماعات آرام به گوش طرفداران حق و عدالت برسانند. آیا پاسخ این فریادهای حق‌طلبانه سفیر گلوله‌هایی است که سینه فرزندانشان را بشکافد و پیر و جوان و زن و مرد را به خاک و خون بکشد؟»

 

 

این مجمع در بیانیه خود از اغتشاشات و تجمعات غیر قانونی حمایت کرده و می‌افزاید: «میلیون‌ها انسان شریف و آگاه بر این باورند که با آراء آنان بازی شده و به فهم و شعورشان اهانت شده است و برای دفاع از حیثیت و کیان خود به صورت خودجوش به خیابان‌ها ریخته‌اند تا دردها و تحقیرهای فروخورده خود را فریاد کنند.»

این بیانیه ها در حالی است که بسیاری از عوامل فتنه متوجه عدم تقلب در انتخابات شده اند ولی با این با حال سعی می کنند با هر روشی شده مردم را به خیابان بکشانند.

* بازپس‌گیری موضع

آتش این بیانیه چنان تند بود که بر اثر انتقادها، مجمع روحانیون مجبور به اصلاح سویه خود شد و با انتشار بیانیه‌ دیگری در 9 تیر ماه تاکید کرد: «معتقدیم هیجانات فزاینده و اعتراضات خیابانی راه کار نیست. ما همه را به آرامش دعوت می کنیم، چرا که ایران و انقلاب برای ما از همه چیز با ارزش تر است».

* ربع پهلوی: راه من و موسوی به تقاطع مشترک رسیده است

 

 

رضا پهلوی فرزند شاه مخلوع هم در مصاحبه با سی‌ان‌ان با بیان این که راه او با مسیر موسوی و دوستانش که از جمله افرادی بودند که پدرش را از تخت پایین آوردند، هم اکنون به یک تقاطع مشترک رسیده است، گفت: اگر مدافع یک دعوی مشترک با آنها باشم، به گذشته نگاه نخواهم کرد.

فرزند شاه مخلوع با بیان این که راه او با مسیر موسوی و دوستانش که از جمله افرادی بودند که پدرش را از تخت پایین آوردند، هم اکنون به یک تقاطع مشترک رسیده است ، گفت: اگر مدافع یک دعوی مشترک با آنها باشم، به گذشته نگاه نخواهم کرد.

* احمد توکلی: موسوی از خودزنی به خودکشی رسیده است

نماینده وقت مجلس در مصاحبه‌ای گفت: بنده فکر می‌کردم لااقل پس از آشکار شدن بهره‌برداری دشمنان خارجی از حرکت اعتراضی میرحسین موسوی و جمعی از مردم، آقای مهندس مرز حفظ استقلال سیاسی را پاس می‌دارد و به مسیر قانونی اعتراض بسنده می‌کند؛ ولی با بیانیه‌های پیاپی، به ویژه بعد از خطبه‌های روز جمعه اخیر، به نظر می‌رسد ایشان قصد دارند خودزنی را تا حد خودکشی ادامه دهند.»

* عبدالله نوری: ابطال انتخابات بدعت نیست

عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات دوم تیرماه در مورد وقایع اخیر بیانیه‌ای منتشر می‌کند. اولین بند این بیانیه این بود: « اعلام نتیجه انتخابات اینجانب را همچون انبوهی از ملت هوشمند ایران شگفت زده و نگران ساخت. شگفت زده از آن جهت که چگونه سرمایه عظیم اعتماد ملت به تاراج رفت و نگران از این بابت که چرا پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلابی که آزادی یکی از اساسی ترین شعارهای آن بود و به بهای ریخته شدن خون عزیزان این وطن به پیروزی رسید، شهروندان این کشور از حداقل میزان آزادی سیاسی، یعنی برخورداری از انتخاباتی سالم، محرومند».

 

 

او در بخش دیگری از این بیانیه می‌گوید: «ابطال انتخابات یک روال سابقه دار بوده و به هیچ عنوان بدعت نیست و بدیهی است تکرار انتخابات هم نه تنها باعث تغییر در آرا واقعی ملت نمی شود بلکه تمامی رأی دهندگان را بر رأی خود ثابت قدم تر می کند. چنانچه شورای نگهبان هم نظر قطعی خود را مبنی بر صحت انتخابات صادر نماید، رهبر می تواند به عنوان معضل پیش آمده از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور اقدام دهد تا رییس جمهور برآمده از انتخاباتی سالم و شفاف بتواند با قدرت و اعتماد به نفسی بیشتر مسئولیت اجرائی کشور را بر عهده گیرد».

* موافقت رهبر انقلاب با تمدید مهلت شکایات انتخاباتی

 

 

با توجه به برخی شایعات و ادعای سران فتنه؛ آیت‌الله جنتی در نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب نوشت: حداکثر مهلت قانونی ما جهت رسیدگی به شکایات ده روز است که فردا چهارشنبه 88/4/3 پایان می یابد و اگر حضرتعالی اجازه فرمایید به منظور اتقان بیشتر و رفع هرگونه ابهام محتمل، مهلت مقرر 5 روز دیگر تمدید شود.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به اینکه نمی خواهند هیچ ابهامی باقی بماند با در خواست دبیر شورای نگهبان مبنی بر تمدید مهلت رسیدگی به شکایات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به مدت پنج روز موافقت کردند.

* انصراف محسن رضایی از ادامه شکایت‌های انتخاباتی

سوم تیرماه محسن رضایی کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نامه ‏ای به دبیر شورای نگهبان، انتخابات 22 خرداد را حماسه‌‏ای بی نظیر خواند و انصراف خود را از پیگیری شکایت‏های مطرح شده پیرامون نحوه شمارش آراء اعلام کرد.

* درخواست عجیب موسوی از رسانه ملی

موسوی ضمن رد در خواست مصاحبه یا برگزاری مناظره با مسئولان انتخابات در سیما جهت روشن شدن مسایل انتخابات و ادعاهای مطرح شده، از صدا و سیما خواسته وقتی اختصاصی بدون حضور خبرنگاران و کارشناسان بصورت زنده در اختیارش قرار دهند.

* تاکید رهبر انقلاب بر اجرای قانون

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز سوم تیرماه در دیدار با رئیس، هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند: من در مسائل اخیر مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، مُصّر به اجرای قانون بوده و خواهم بود و نظام اسلامی و مردم نیز به هیچ قیمتی زیر بار زور نخواهند رفت.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه نقطه مقابل قانون گرایی و انقیاد در مقابل قانون، دیکتاتوری است خاطرنشان کردند: اگر انقیاد به قانون نباشد، روح دیکتاتوری بروز خواهد کرد.

هشتمین بیانیه موسوی

موسوی 4 تیرماه در هشتمین بیانیه خود ضمن تاکید دوباره بر «دستکاری» در آرای مردم می‌گوید: «واقعیتی که آنان بیهوده تلاش می‌کنند نادیده انگارند آن است که در این انتخابات تقلبی بزرگ اتفاق افتاده و پس از آن، معترضان به این وضعیت به گونه‌ای غیرانسانی مورد هجوم قرار گرفته و کشته، زخمی و یا بازداشت شده‌اند.»

مستندات بازشماری آرا

۴ تیر ۱۳۸۸ در پی اظهارات نماینده محسن رضایی مبنی بر خودداری وزارت کشور از فراهم آوردن امکان بازشماری آراء و تطبیق آنها در 80 حوزه انتخابیه برخلاف توافق صورت گرفته میان این کاندیدا و شورای نگهبان ستاد انتخابات کشور صورتجلسات بازشماری آرا در پنج حوزه که به تایید نمایندگان رضایی رسیده است را منتشر کرد.

 

 

کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: همانطور که در صورتجلسات مشاهده می‌شود نمایندگان دکتر محسن رضایی در بازشماری آرا حضور داشته‌اند و صورتجلسات را امضا کرده اند. بدیهی است که اگر صندوقهای بازشماری شده مورد توافق دکتر محسن رضایی نبود قاعدتاً نمایندگان ایشان نیز نباید در بازشماری آراء حضور می‌یافتند.

ستاد انتخابات خاطرنشان کرد: به هر حال علاوه بر این صورتجلسات در صورت نیاز در آینده صورتجلسات دیگر نیز که به امضای نمایندگان دکتر محسن رضایی رسیده است برای استحضار ملت شریف ایران منتشر خواهد شد.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا عصر جمعه(ششم تیرماه) در کنفرانس خبری که در حاشیه اجلاس جی8 برگزار شد، به حمایت آشکار از میرحسین موسوی پرداخت و با نام بردن از وی اظهار داشت: «موسوی به منشاء الهام بخش آن دسته از هموطنان خود تبدیل شده است که خواهان گشایش به سوی غرب هستند».

 

 

* تایید نهایی انتخابات

 9 تیر ۱۳۸۸ سخنگوی شورای نگهبان در یک نشست خبری انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد و عملا پرونده این انتخابات بسته شد.

 

 

کدخدایی در پاسخ به سوالی درخصوص میزان اختلاف آراء در بازشماری انتخابات گفت: طبعا در هرگونه بازشماری، تعدادی از آراء ممکن است کاهش یا افزایش یابد و درصد کمی از تغییر به دلیل خطای انسانی پذیرفته است و این موضوع در بازشماری انتخاباتی نظیر دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که 39 میلیون و اندی شرکت‌کننده داشت، طبیعی است. در مناطق مختلف تفاوت‌هایی در حد یک یا دو رای وجود داشته است که بسیار ناچیز است.

* بیانیه شماره 9 موسوی

نهمین بیانیه موسوی واکنش به خبر تایید نهایی انتخابات بود و در ان بیانیه نوشت: همان‌گونه که انتظار مى‌رفت شوراى نگهبان، پس از نمایش‌هایى که توجه هیچ‌کس را جلب نکرد، و با چشم بستن بر روى انبوه تقلب‌ها و تخلف‌هاى صورت گرفته، سرانجام نتایج دهمین دورة انتخابات ریاست جمهورى را تایید کرد.

* مراجع درخواست ابطال انتخابات را نامعقول دانستند

 مرحوم آیت‌الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نهم تیرماه در جمع خبرنگاران با تاکید بر صحت انتخابات ریاست جمهوری دهم  تاکید کرد که مراجع درخواست ابطال انتخابات را نامعقول دانستند.

 

 

وی افزود:  حضرت آیت الله مکارم در جلسه ای که با ایشان داشتم و البته در مورد موضوع دیگری بود، با اشاره به این ادعا (ابطال انتخابات) گفتند این حرف معقول نیست.

این عضو وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به دیدار برخی شخصیت ها و چهره های نظام با موسوی اشاره کرد و گفت: علاوه بر آیت الله هاشمی شاهرودی بسیاری دیگر از شخصیت های جناحهای مختلف با آقای موسوی دیدار و وی را نصیحت کرده اند که این راه که در پیش گرفته به جایی نمی رسد.

25 تیرماه گزارش تفصیلی شورای نگهبان درباره دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که به توضیح اقدامات صورت گرفته توسط این نهاد برای صیانت از آراء مردم پرداخته است منتشر شد.

جمعه 26 تیرماه مرحوم هاشمی رفسنجانی امام جمعه موقت تهران بود. در این نماز جمعه، چهره‌‌هایی چون امامی کاشانی، علی‌اکبر ناطق نوری، مهدی کروبی، حسن روحانی، علی فلاحیان، مجید انصاری، محسن رضایی، میرحسین موسوی، محمد هاشمی، علیخانی، میرمحمدی، باهنر ، مرتضوی و علی رازینی حضور داشتند.

 

 

از نکات حاشیه‌ای این نماز جمعه اینکه گرمای حدود 40 درجه هوا باعث شد برخی حامیان موسوی، قبل از اذان ظهر، محل نماز جمعه را ترک کنند و آنهایی که هم که به نماز نشستند، صحنه‌هایی را از نماز خلق کردند که با احکام اولیه اقامه نماز در تعارض بود، از جمله مختلط نبودن زن و مرد و اتصال صفوف در آن رعایت نشده بود.

تیرماه 88 تقریبا خبری از حضور مردمی در کف خیابان نبود و آنچه بود، اغتشاشگرانی بودند که هدفشان نه انتخابات و مردم سالاری بلکه ورود کشور به فاز بحران و آشوب بود. برخی از مردم که در روزهای اول به این شبهه دچار شده بودند که نکند رای‌هایشان مورد تعدی قرار گرفته، روز به روز با دیدن ماهیت آشوبگران،‌ از ورود به هر تجمعی خودداری کردند و آشوبگران ماندند و آتش زدن و خرابکاری‌هایشان.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: میرحسین موسوی قانون اساسی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ابطال انتخابات میرحسین موسوی بازشماری آرا شورای نگهبان رهبر انقلاب محسن رضایی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۸۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه واکنش‌های جهانی علیه حمله داعش به نمازگزاران در هرات

شورای علمای شیعه افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی و دیپلمات‌های خارجی برای افغانستان حمله تروریستی داعش به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، شورای علمای شیعه افغانستان در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله در بیانیه‌ای نوشت: «توقع می‌رفت با حاکمیت امارت اسلامی، دیگر شاهد تکرار این گونه حوادث نباشیم، اما متاسفانه چنین نشد؛ چون باز هم شاهدیم که هر از چند گاهی مردم ما توسط تروریست‌های قسی‌القلب به گلیم عزا می‌نشینند و شاهد پرپر شدن گل‌هایشان هستند».

این بیانیه در ادامه بار دیگر از مقامات حکومت طالبان خواست تا در حفظ  جان مردم، خصوصاً در حفظ و تأمین امنیت مراکز دینی و عبادی بیشتر کوشا باشند.

سفارت ترکیه در کابل نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله تروریستی نوشت آنکارا هر نوع تروریسم را محکوم می‌کند و با مردم افغانستان ابراز همدردی می‌نماید.

سفارت ژاپن نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدری با قربانیان و خانواده‌هایشان خواستار توقف فوری حملات تروریستی شد.

«رافائلا ایودیس» کاردار نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در بیانیه‌ای با تأکید بر لزوم حفاظت از شیعیان، ضمن ابراز همدردی با قربانیان و خانواده‌هایشان این حمله و دیگر همه اقدامات خشونت‌بار را محکوم کرد.

هیئت نمایندگی سازمان ملل برای افغانستان(یوناما) نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد: تحقیقات و پاسخگویی برای عاملان و اقدامات حفاظتی برای جوامع شیعه افغانستان به نیاز فوری است.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای مقامات طالبان را به افزایش تلاش‌ها جهت پایان دادن به خونریزی در تمام نقاط افغانستان فرا خواند.

این سازمان همچنین بر لزوم شناسایی مرتکبین این جنایت و محاکمه‌ آنان تأکید کرده و ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های قربانیان، برای مجروجین شفای عاجل آرزو کرد.

داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفتعوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوندسفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • روسیه ۲۹ پهپاد اوکراینی و ۵ «هامر» ساخت فرانسه را سرنگون کرد
  • ادامه واکنش‌های جهانی علیه حمله داعش به نمازگزاران در هرات
  • خط انتقال آبرسانی دیلم تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد
  • امروز با جامی: قتل عاشق بهانه افتاده ست
  • واکنش به بازی شهاب حسینی در آخرین سریالش
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند