Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا مرحوم آیت الله جمی، مردی که در همه‌ ایام جنگ تحمیلی، آبادان و مصلای نمازجمعه را ترک نکرد در نهایت سادگی و مهربانی وجودش در آبادان در دوران جنگ مایه‌ آرامش مردم بود. این روحانی مبارز از پیشتازان نهضت امام در آبادان بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان اولین امام جمعه آبادان منصوب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در روستای اهرم‌ بوشهر به‌ دنیا آمد پدرش‌ از مردان‌ خوشنامی بود که‌ در منزل‌ خود مکتب‌خانه‌ دایر کرده ‌بود و به‌ نوجوانان‌ و جوانان‌ منطقه‌ درس‌ می‌داد، وی خواندن‌ و نوشتن‌ را در مکتب‌خانه‌ پدر آغاز کرد و پس از آن برای ادامه‌ تحصیل به برازجان و بوشهر رفت و سال ۱۳۲۷ به آبادان مهاجرت کرد.

آیت‌الله جمی به‌ دنبال‌ اعتراض‌ امام‌ به‌ لوایح‌ ششگانه‌ رژیم‌ پهلوی در ۱۳۴۱‌ و شنیدن‌ پیام امام‌ خمینی (ره) راهی قم شد و در محضر درس‌ امام‌ حاضر شد و با آغاز نهضت‌ اسلامی حضرت‌ امام‌ در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، مبارزه خود با رژیم‌ پهلوی را آغاز کرد.

وی در سال ۱۳۲۷ خورشیدی به آبادان مسافرت کرد و با روحانی مبارز ˈ شیخ عبدالرسول قائمی ˈ موسس حوزه علمیه آبادان آشنا و برای ادامه تحصیل وارد این مدرسه شد.

آیت‌الله جمی که به یاران مبارز امام خمینی پیوسته بود برای پیشبرد اهداف نهضت اسلامی تلاش کرد و در سال‌های خفقان ، انتقال و پخش اعلامیه روحانیون و علی‌الخصوص امام خمینی از فعالیت‌های مهم وی محسوب می‌شد.

آیت‌الله جمی با ایراد سخنرانی‌های افشاگرانه‌ علیه‌ رژیم‌، مردم‌ را به‌ مبارزه‌ تشویق‌ می‌کرد. این‌ فعالیت‌ها باعث‌ شد تا ماموران‌ رژیم‌ به‌ وی اخطار دهند و او را از سخنرانی منع‌ کنند، ولی وی نه‌ تنها از ادامه فعالیت دست نکشید بلکه‌ با حضور در مساجد آبادان‌ و ایراد سخنرانی‌به‌ تهییج‌ و تشویق‌ مردم‌ برای مقابله‌ با رژیم‌ پهلوی می‌پرداخت‌.

بعد از خروج‌ شاه‌ از کشور، آیت‌الله جمی به‌ آبادان‌ بازگشت‌ و رهبری مبارزات‌ مردم‌ را در دست‌ گرفت‌ و در پی اعلام‌ بسته‌شدن‌ فرودگاه‌ها و ممانعت‌ رژیم‌ پهلوی از ورود امام‌ خمینی به‌ کشور برای حضور در تحصن‌ روحانیت‌ در مسجد دانشگاه‌ تهران‌، به‌ نمایندگی از روحانیون‌ آبادان‌ راهی تهران شد و در هنگام‌ ورود معمار کبیر انقلاب به‌ کشور در ۱۲ بهمن‌ ۱۳۵۷ جزو مستقبلین‌ حضرت‌ امام‌ بود.

بعد از پیروزی انقلاب‌ اسلامی آیت‌الله جمی با دستور امام‌ خمینی (ره) به‌ امامت‌ جمعه‌ آبادان‌ انتخاب و در بازگشت به‌ آبادان‌ به تثبیت‌ نهادهای انقلابی در آبادان‌ پرداخت و در مبارزه‌ با نیروهای مخالف‌ انقلاب‌ نقش‌ آفرینی کرد.

آیت الله جمی در طول زندگی بابرکت خود، منبر را به کانونی برای روشنگری و اطلاع رسانی مردم علیه رژیم تبدیل کرده بود و از همین طریق با رژیم پهلوی مبارزه می کرد.
مرحوم آیت الله جمی در طول دوران دفاع مقدس یکی از دژهای تسخیر ناپذیر بود و همیشه یار و یاور رزمندگان و مردم بی دفاع آبادان بود.

وی مدت ۲۴ سال امامت جمعه آبادان را عهده دار بود و در دوران دفاع مقدس و بازسازی در آبادان حضوری فعال داشت.

نقش آفرینی آیت الله جمعی در شکست حصر آبادان

یکی از مدافعان آبادان و رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت: آیت الله جمی امام جمعه فقید آبادان، در شکست حصر آبادان نقش محوری ایفا کرد.

مکی یازع اظهار داشت: آیت الله جمی به عنوان یکی از شخصیت های برجسته و ماندگار نظام جمهوری اسلامی در طول جنگ تحمیلی نقش بارزی در بسیج نیروهای مردمی داشت.

محسن رضایی: آیت الله جمی استوانه دفاع مقدس بود

محسن رضایی پنجم دی ماه سال ۹۲  با حضور در بیت مرحوم جمی در مجموعه فرهنگی آدینه آبادان گفت: مرحوم آیت الله جمی پرچم برافراشته امام حسین(ع) در آبادان و مظهر مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوز دشمن بعثی بود.

وی برگزاری نماز جمعه توسط آیت الله جمی در زمان محاصره آبادان را یادآور شد و اظهار داشت: برگزاری نماز جمعه در این زمان تمام تبلیغات منفی صدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را نقش برآب کرد.
رضایی، آیت الله جمی را یکی از استوانه های دفاع مقدس خواند و افزود: این عالم ربانی نقش برجسته ای در تقویت روحیه مردم و رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل داشت.
وی نقش آیت الله جمی در عملیات والفجر هشت را فوق العاده توصیف کرد و گفت: مردم آبادان با اعلام آیت الله جمی منازل خود را برای اجرای عملیات والفجر هشت آماده کردند تا این عملیات در شرایطی که جنگ به حالت سکون درآمده بود، پیروزمندانه اجرا شود.
 

آیت الله غلامحسین جمی در هفتم دیماه ۱۳۸۷ در سن ۸۳ سالگی به دیار باقی شتافت و بنا به وصیت آن مرحوم پیکرش در وادی السلام نجف اشرف به خاک سپرده شد.

رهبر معظم انقلاب پس از رحلت امام جمعه فقید آبادان با انتشار پیامی از وی به عنوان روحانی مجاهد و فداکار نام برد.

در بخشی از این پیام آمده است:جناب حجت‌السلام والمسلمین حاج شیخ غلامحسین جمی (رضوان الله علیه) در روزهای مِحنت خرمشهر و آبادان برای رزمندگان خطوط مقدّم، سنگری معنوی و پشتیبانی بی‌نظیر بود و در سخت‌ترین شرایطِ آتش‌باری‌های دشمن، حضور مؤثّر و خطبه‌ها و سخنرانی‌های تسلّاّبخش او قطع نشد و در دوران خطر و سختی و محنت، مردم آبادان و رزمندگان دست‌ازجان‌شسته را تنها نگذاشت.

برچسب‌ها جنگ تحمیلی مقاومت آبادان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی مقاومت آبادان جنگ تحمیلی مقاومت آبادان آیت الله جمی جنگ تحمیلی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۸۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آحاد جامعه باید در فرآیند تولید تمام حوزه ها سهیم باشند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی با اشاره به سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: مذهب تشیع در زمان امام جعفر صادق (ع) در راستای گسترش و عمق‌بخشی به مفاهیم دینی و مذهبی شکل گرفت و ایشان به عنوان رئیس مذهب جعفری معروف شدند.

وی افزود: بزرگان و نخبگان حوزه‌های علمی و دانشگاه‌ها باید بتوانند فضای علمی و پژوهشی کشور را با تاسی از سیره و شیوه امام جعفر صادق (ع) مدیریت کنند و تربیت شاگردان توانمند برای نسل آتی جامعه مدنظر ویژه قرار گیرد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی گفت: سازمان ملل متحد باید در خدمت مظلومان باشد و با ظالمانی که انسان‌های بی‌گناه که برای استقلال خود تلاش می‌کنند را به خاک و خون می‌کشند برخورد قاطعانه کنند.

امام جمعه اراک با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، افزود: آحاد مردم و مسئولان باید در جهت تحقق این شعار راهبردی نقش‌آفرینی کنند و یکی از راهکارهای تحقق شعار سال، جلب مشارکت و امنیت خاطر برای مردم در سرمایه‌گذاری‌های بخش اقتصادی است که این مهم باید مورد توجه مسؤولان امر باشد.


آیت الله دری با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی ارزشمندی استان مرکزی گفت: آحاد جامعه باید در فرآیند تولید در تمام بخش‌های اقتصادی، کشاورزی و خدمات سهیم باشند و به صورت شبانه روزی در راستای آبادانی ایران اسلامی گام بردارند و سیستم بانکی کشور نیز باید در خدمت تولید باشد

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در بخش دیگری سخنان خود با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی و وعده صادق گفت: این اتفاقات تأثیرگذار جامعه جهانی را نسبت به جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی در غزه و فلسطین مظلوم بیدار کرد.

کد خبر 6095818

دیگر خبرها

  • حج نماد عظمت امت اسلامی است
  • نماد‌های عجیب در انتخابات هند
  • گفتمان انقلاب اسلامی روز به روز در حال گسترش است
  • شورا‌ها نماد تجلی خرد جمعی هستند
  • سرکوب دانشجویان آمریکایی نماد دموکراسی دروغین غرب است
  • آحاد جامعه باید در فرآیند تولید تمام حوزه ها سهیم باشند
  • دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد
  • دانشجویان یهودی و مسیحی در حال حمایت از مردم غزه‌اند
  • امام جمعه قم: مردم قدردان پلیس برای اجرای طرح نور باشند
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است