Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@05:25:12 GMT

جهش ۴۰ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۹۰۳۰

جهش ۴۰ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه ۱۴۰۰

سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: از کل تجارت انجام شده در ۹ ماه امسال، ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن به ارزش ۳۵ میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن هشت درصد و از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، «علیرضا مقدسی» در این باره اظهار کرد: این رقم از کل صادرات یک ساله سال ۹۹ بیشتر شده است که انتظار می‌رود با حفظ روند صادرات، این میزان تا پایان سال به ۴۷ میلیارد دلار برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذر ماه ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و یکصد میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۳۸ درصد رشد نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه روند تجارت کنونی تجارت خارجی کشورمان تا پایان سال به ۹۸ میلیارد دلار برسد.

سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: از کل تجارت انجام شده در مدت مذکور، ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن به ارزش ۳۵ میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن هشت درصد و از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزایش داشته است.

مقدسی تصریح‌کرد: رشد صادرات غیرنفتی در شرایط تحریمی و وجود محدودیت‌های اقتصادی، حاصل تلاش و همت همه دست‌اندرکاران حوزه تجارت خارجی، به‌ویژه فعالان اقتصادی است و انتظار می‌رود با رفع مشکلات و تنگناهای موجود، شاهد بهبود وضعیت تجارت در آینده باشیم.

وی افزود: محصولات پتروشیمی با ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، مهمترین کالاهای صادراتی ایران در ۹ ماهه سال‌جاری بوده که ۴۶ درصد از وزن و ۴۲ درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده است و رشد ۴۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

چین مقصد نخست کالاهای صادراتی ایران

سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص عمده مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی خاطرنشان کرد: در این مدت چین با ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، نخستین شریک تجاری ایران بود و پس از آن عراق با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار، امارات متحده عربی با هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و افغانستان با سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

مقدسی در خصوص آمار واردات کالا در ۹ ماهه سال‌جاری نیز گفت: در این مدت ۳۰ میلیون و یکصد هزار تن کالا به ارزش ۳۷ میلیارد دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۲۰ درصد و از نظر ارزش ۳۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: امارات متحده عربی با هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، چین با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۵۹۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و سوئیس با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، پنج کشور عمده طرف معامله واردات با ایران بودند.

سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: از مجموع کالای وارداتی به کشور در مدت یادشده، ۲۳ میلیون و یکصد هزار تن آن به ارزش ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد که ۳۲ درصد در وزن و ۶۱ درصد در ارزش رشد داشته است.

مقدسی همچنین با اشاره به رشد ۷۶ درصدی ترانزیت کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، گفت: در ۹ ماهه امسال ۹ میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا از خاک کشورمان ترانزیت شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد.

کد خبر 544905

منبع: ایمنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران توسعه صادرات واردات صادرات غیرنفتی افزايش صادرات غير نفتي رشد صادرات غیرنفتی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار میلیون و ۳۰۰ هزار تن هزار تن کالا به ارزش هزار تن به ارزش مدت مشابه سال ۹ ماهه تا پایان ۴۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۹۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

صندوق بین المللی پول از رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته خبر داد و پیش بینی کرد ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال ۲۰۲۴ با افزایش حدود ۶ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به ۳۱.۳ میلیارد دلار برسد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای خاورمیانه و آسیای مرکزی که به تازگی منتشر شده پیش بینی کرده ارزش تولید ناخالص داخلی ایران 61 میلیارد دلار در سال 2024 نسبت به سال 2023 افزایش یابد و به 464 میلیارد دلار برسد. اقتصاد ایران در این سال 3.3 درصد رشد خواهد کرد که  از رشد متوسط 20 ساله طی سال های 2000 تا 2020 که 3 درصد گزارش شده بیشتر خواهد بود.

این گزارش رشد اقتصاد غیر نفتی ایران در سال 2023 را  3.8 برآورد و پیش بینی کرده است این رقم در سال جاری به 3.3 درصد برسد. بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته رشد قابل توجه 15 درصدی را به ثبت رساند. پیش بینی شده است در سال 2024 نیز رشد این بخش به 2.9 درصد برسد.

نرخ تورم در کشور طی سه سال گذشته نزولی بوده است و به پیش بینی صندوق بین المللی پول انتظار می رود این روند حداقل طی دو سال آینده ادامه پیدا کند. نرخ تورم ایران در سال 2023 به 41.5 درصد کاهش یافته و پیش بینی می شود در سال 2024 به 37.5 درصد و در سال 2025 به 32.5 درصد برسد.

نرخ رشد نقدینگی در سال 2023 بالغ بر 34.7 درصد بوده و انتظار می رود این رقم در سال 2024 به 32.9 درصد کاهش یابد. متوسط رشد نقدینگی طی سال های 2000 تا 2020 بالغ بر 26.5 درصد محاسبه شده است.

*پیش بینی تراز مثبت 16.7 میلیارد دلاری حساب های جاری در 2024

صندوق بین المللی پول تراز حساب های جاری ایران در سال 2024 را مثبت 16.7 میلیارد دلار پیش بینی کرده است. در سال 2023 نیز تراز حساب های جاری ایران مثبت 17.8 میلیارد دلار برآورد شده بود.

*عبور ذخایر ارزی در دسترس ایران از 30 میلیارد دلار

ذخایر ارزی در دسترس ایران بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول در سال گذشته 25.1 میلیارد دلار بوده است. این رقم برای سال قبل از آن 19.7 میلیارد دلار اعلام شده بود. بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی ذخایر ارزی در دسترس ایران طی سال جاری با افزایش حدود 6 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به 31.3 میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس این گزارش ذخایر ارزی ایران بسیار بیشتر از این ارقام و بالای 100 میلیارد دلار است که بنا به ادعای صندوق بین المللی پول به دلیل تحریم ها در دسترس ایران قرار ندارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار