Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@12:36:57 GMT

چگونه برای خود دوباره؛ پدری و مادری کنیم؟

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۹۰۷۵

چگونه برای خود دوباره؛ پدری و مادری کنیم؟

ارتباط با والدین و مراقبین اولیه؛ مهم‌ترین و اثرگذارترین رابطه‌ای است که هر انسانی در زندگی تجربه می‌کند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام انتخاب نو، این رابطه به ما اطلاعات فراوان و عمیقی در مورد خودمان؛ دیگران و دنیای اطرافمان می‌دهد؛ گویی والدین آینه تمام قدی هستند که به ما نشان می‌دهند آن چیزی را که  واقعیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

والدین مهربان و دلسوز به آدمی احساس امنیت می‌دهند و براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور خانواده اجازه می‌دهند تا این دنیای سراسر تفاوت را با شجاعت درک کنیم؛ والدین نامهربان و مستبد نیز دقیقا برعکس این موضوع عمل می‌کنند و به جای شجاعت؛ ترس را در جان  فرزندشان نهادینه می‌نند. اما کودکان؛ رشد می‌کنند و نوجوان می‌شوند و بعد از آن وارد بزرگسالی می‌شوند؛ زمانی که دیگر خودشان می‌توانند، مسئولیت زندگی خویش را به عهده بگیرند و روی خود و باورهایشان کار کنند. یکی  از تکنیک‌های درمانی که اثرشگرفی دارد؛ دوباره پدری و مادری کردن برای خود است! اما اینکه این اتفاق چطور می‌افتد و چگونه عمل می‌کند را در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت؛ پس لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

بررسی ۴ تکنیک روزانه؛ برای دوباره پدری و مادری کردن برای خود!

یک) شبها زود خوابیدن: عموما دیده می‌شود که والدین بر خواب فرزندان خود تاکید زیادی می‌کنند و این موضوع به این دلیل است که خواب کافی؛ اثر بسیاری مهمی بر سیستم عصبی انسان دارد. داشتن یک خواب مناسب، سیستم عصبی را به یک تعادل نسبی می‌رساند و اجازه می‌دهد تا دوباره انرژی خود را بدست بیاورد. نکته قابل توجه این است که سیستم عصبی براساس تجربیات ما شکل می‌گیرد و وظیفه دارد تا به بقای انسان توجه کند. به همین دلیل است که هر انسانی، ترسها؛ نگرانی ها؛ هیجانات و احساسات منحصر به فرد خود را دارد. یک خواب به موقع، به انسان اجازه می دهد تا از لحاظ احساسی؛ عاطفی و فیزیکی به آرامش برسد.

دو) توجه به بدن خود و آنچه در آن می گذرد: براساس نظر آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت؛ توجه به بدن، یکی از مهم ترین منابعی است که می تواند اطلاعات زیادی در مورد احساسات و هیجانات به آدمی بدهد. نبض زندگی در هیجاناتی که تجربه می کنیم نهفته است، با توجه به اطلاعات بدست آمده از مرکز مشاوارن و با انجام یک ورزش خاص، دویدن؛ کش و قوس دادن بدن می توان این توجه را به بدن داد و فهمید آن چیزی که در ما "واقعا" جریان دارد. به تحرک واداشتن بدن؛ موجب می شود تا بر اکنون تمرکز کنیم و حس کنیم خیلی از چیزهایی که تا به امروز به آنها توجهی نمی‌کردیم.

سه) با خود مهربانانه رفتار کردن: همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد؛ والدین آینه تمام قدی هستند که به ما اطلاعات زیادی در مورد خودمان می دهند. طبق نظر خانم دکتر نسرین باقری؛ روانشناس خانواده، زمانی که کودک هستیم بر اساس واکنشی که مراقبین به رفتارهای ما نشان می دهند خود را تعریف می کنیم. حال که بزرگ شده‌ایم می‌توانیم با حرفهای خوب و درست؛ دوباره خود را تعریف کنیم و به خود اجازه بودن بدهیم با توجه به تمام ضعف‌هایی که می‌توانیم داشته باشیم. برای مثال می‌توانید از جملات زیر الهام بگیرید:

-تو بهترینت رو انجام دادی و همین کفایت می کنه!

- تو جات امنه؛ خیالت راحت باشه.

-اشکالی نداره اگر ترسیدی.

-تو نیازی نداری که عالی و بی نقص باشی!

-من به تو افتخار میکنم.

دوباره پدری و مادری کار سختی به نظر می رسد شاید در ابتدای راه آن را پس بزنید و فکر کنید که هیچ اثری ندارد، اما به خود فرصت دهید تا این مسیر را ادامه دهید. نتایج قرار نیست که سریع اتفاق بیوفتند؛ اما تضمینی وجود دارد که با ادامه دادن و قدمهای کوچک برداشتن؛ به تدریج اتفاقاتی رخ می دهند که برای شما بسیار شیرین و دوست داشتنی هستند. البته توجه داشته باشید که انجام این تکنیک، از فردی به فردی دیگر متغیر است!

چهار) توجه به کنجکاوی و اشتیاق خود: والدین تلاش می‌کنند تا با بازی‌های مختلف و توجه به کنجکاوی در فرزندانشان اجازه دهند تا استعداد و خواسته‌های آنان کشف شود و مورد توجه قرار بگیرد. برای اینکه این احساس را در خود بیدار کنید؛ به این فکر کنید که دوست دارید تا چه کاری انجام بدهید؟ اگر اطلاعات مبهمی در ذهنتان هست براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناسی می‌توانید کارهای مختلفی را شروع کنید تا به تدریج؛ ذهن شما نسبت به مسائل شفاف و واضح شود. برای مثال می‌توانید این کارها را انجام دهید: نقاشی کشیدن؛ کتاب خواندن، یادگرفتن اطلاعات جدید، انجام کارهای غیرمنتظره و برنامه‌ریزی نشده و...! جمله معروفی است که می گوید: اگر می خواهید فرد دیگری بشوید باید کارهایی را انجام بدهید که تا به حال انجام نداده اید. پس شما نیز از تغییر نترسید و اجازه دهید تا زندگی کنید.

سخن پایانی:

اگر شما فکر می کنید که نیاز به کمک دارید یکی از بهترین و امن‌ترین کارها، مراجعه به یک کلینیک روانشناسی است. یکی ازکلینیک‌های روانشناسی خوب در شهر تهران، مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی مجرب وخوب آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. در انتها بدانید که زندگی هیچ گاه قرار نیست آسان باشد و به ما ساده بگیرد، بلکه قرار است با هر اتفاق، تجربه‌ای ناب و بکر بدست بیاوریم تا قوی‌تر از قبل ادامه دهیم و لذت ببریم!

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مشاور روانشناس مشاوره خانواده مرکز روانشناسی پدری و مادری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۹۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به مناطق محروم و آبادانی شهر به طور عادلانه، رویکرد شورای ششم

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان اینکه توجه به مناطق محروم و آبادانی شهر به طور عادلانه، رویکرد شورای ششم است، گفت: تلاش بسیار خوبی در این دوره انجام شده است تا شهر از تقسیم‌بندی مناطق محروم و مناطق برخوردار خارج و متوازن شود و تعادل و آرامش روانی برای مردم به وجود آید.

علیرضا نادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمان، با گرامیداشت روز شوراها و با اشاره به اهم وظایف شوراها در شهرها اظهار کرد: شوراها وظیفه برنامه‌ریزی برای شهرداری را به عهده دارند و علاوه بر انتخاب شهردار، بر حسن اجرای برنامه‌های تصویب شده و فعالیت‌های شهرداری نظارت دارند.

وی افزود: شورای شهر در دو نوبت برای انتخاب بهترین گزینه برای تصدی عنوان شهردار اقدام کرده است که در نوبت اول از میان گزینه‌های پیش‌رو یک نفر فرد با رأی اکثریت شورا به شهرداری کرمان راه پیدا کرد و پس از آن در نوبت دوم وقتی به گزینه مناسب‌تر بومی رسیدیم، شهردار جدید را انتخاب کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان اینکه در حال حاضر و به لطف خدا شهرداری وضعیت مناسب‌تری گرفته است، تصریح کرد: وظیفه شورا برنامه‌ریزی برای شهرداری و نظارت بر حسن انجام کارهای شهرداری است که در برنامه‌ریزی، جذب و اصلاح درآمدها، حفظ درآمدها و منابع شهرداری و کنترل هزینه‌ها مدنظر شورای شهر قرار دارد که به لطف خدا به میزان مطلوبی انجام شده است و به توزیع متوازن و متعادل هزینه‌ها در سطح شهر تأکید داریم.

وی با بیان اینکه توجه به مناطق محروم و آبادانی شهر به طور عادلانه، رویکرد شورای ششم است، گفت: تلاش بسیار خوبی در این دوره انجام شده است تا شهر از تقسیم‌بندی مناطق محروم و مناطق برخوردار خارج و متوازن شود و تعادل و آرامش روانی برای مردم به وجود آید.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان در تشریح برنامه‌های آتی شورا بیان کرد: موضوعات فرهنگی و ترویج فرهنگ شهروندی، آبادانی شهر از طریق اجرای آسفالت، پیاده‌روسازی، جدول‌گذاری و اصلاح ترافیک و اصلاح معبرها برای ترافیک روان از اهم مواردی است که باید به آن‌ها توجه شود.

وی یادآور شد: طرح پایه و اساسی مدیریت شهری در دوره ششم شورا، خارج کردن برخی مشاغل از محدوده مناطق مسکونی شهر است تا ضمن کاهش بار ترافیکی، خدمت رسانی مناسب به مردم و این مجموعه‌ها نیز فراهم شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه نمره شما در سال سوم شورا به خودتان چند است، خاطرنشان کرد: خدمت ما در مقابل لیاقت بی‌نهایت مردم اندک است و هر چه خدمت کنیم، باز هم کم است، از این رو به خودم نمره خوبی نمی‌دهم.

کد خبر 748640

دیگر خبرها

  • ضرورت ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی
  • توجه به مناطق محروم و آبادانی شهر به طور عادلانه، رویکرد شورای ششم
  • توجه مدیریت شهری به توسعه زیرساختی شهر چالوس
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • همراهی پدر دانشجو با دخترش در تظاهرات حمایت از فلسطین
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند
  • هفت میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری متصل هستند