Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس، یادداشت: بی‌تفاوتی اجتماعی (Apathy Social) به حالتی اطـلاق مـی‌شـود کـه در آن شـاهدان و ناظران در کمک به افرادی که در یک موقعیت اضطراری قرار دارند و شدیدا نیازمند کمـک هستند، مشارکتی ندارند و با بی‌اعتنایی و بی‌تفـاوتی از کنـار آن مـی‌گذرنـد.

یکی از انواع بی‌تفاوتی اجتماعی که در کشور همه‌گیر و در استان قم به کرات مشاهده شده و بسیار رایج اسـت بی‌تفاوتی اشخاص نسبت به آسیب‌ها و تخریب‌های محیط زیستی و عدم پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری شایسته سازمان‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی در مقابل تهدید سلامت اکوسیستم‌های انسانی و طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین دلیل این پیامد درگیر بودن مسائل و مشکلات محیط زیستی در حیطه چندین سازمان دولتی، عدم تعهد مسئولین در قرارگیری و پاسخگویی ذیل مدیریت یکپارچه سرزمینی و سندهای آمایش سرزمینی و نهایتا شانه خالی‌کردن از بار مسئولیت به طرق مختلف می‌باشد و هر مسئولی توقع آن را دارد که سازمان دیگری جهت حل آن مسئله اقدام کند.

از طرفی پیگری و حل مسائل محیط زیستی چون مستقیم با منافع عده‌ای حقیقی و یا حقوقی صاحب نفوذ بعضا دولتی در تضاد است، قریب به اتفاق مسئولین سعی بر آن دارند درگیر عواقب، حواشی‌ها و تنش‌های پیگیری مسائل محیط زیستی نشوند و حفظ میز ریاست اولویت بالاتری بر حفاظت از منابع طبیعی، هوای سالم و محیط زیست داشته است.

امروزه کارشناسان و پژوهشگران، الگوی نادرست مصرف و سبک زندگی بشر را به عنـوان بزرگترین عامل تخریب محیط زیست مطرح می نمایند. بی‌توجهی انسان به محیط زیسـت اثرات نامطلوب و جبران ناشدنی برجای گذاشته و برخی انسان‌ها در جهت توسعه و رفاه زندگی خود طبعیت را در معرض تهدید قرار داده اند.

یکی از مهمترین شاخص‌هایی که می‌توان عملکرد یک دولت یا یک مدیر استانی را در حوزه‌های گوناگون و در دوره‌های مختلف ارزیابی کرد، ارتقاء شاخص‌های محیط زیستی می باشد، اگر توسعه اقتصادی، صنعتی، شهری و ... مصادف با تخریب عناصر محیط زیستی و گسترش فقر و ناعدالتی اجتماعی در یک منطقه باشد.

مطمئنا این فرایند توسعه صرفا کارنامه ای گذرا و مردود برای آن دوره مدیریتی است که امروزه اثرات حاد آن را در استان قم در تخلیه انبوهی از پسماندهای ویژه، افزایش تعداد روزهای هوای ناسالم، آلوده شدن منابع آبهای زیر زمینی و افزایش EC در برخی مناطق تا حد شوری آب دریا، نشست وحشتناک زمین، تخلیه فاضلاب‌های صنعتی و شهری در منابع طبیعی، حفر چاههای غیر مجاز و استخرهای عظیم ذخیره آب، زمین خواری و ویلاسازی های غیر قانونی ذیل واژه زیبای توسعه گردشگری و... قابل مشاهده است و جای تاسف و نگرانی دارد که بی تفاوتی نسبت به این حجم تخریب سرزمینی در اجتماع موج می زند.

قرار گرفتن ایران در نوار خشک کره زمین و خشکسالی‌های پیاپی، کشور را با مشکل سوء مدیریت منابع آبی و خطر تخریب منابع آبی روبرو کـرده است. واکنش مردم و مسئولان نسبت به این همه مشکلات و مسـائل زیسـت محیطـی را اصلا نمی‌توان مطلوب ارزیابی کرد و به نظر مـی‌رسـد بـی‌تفـاوتی یکـی از آسـیبهـای جـدی جامعـه مـا در حـوزه محیط زیست است.

بی‌تفاوتی به عنوان یکی از پیامدهای عصر مدرنیته در ابعاد مختلـف جامعـه انسـانی قابـل تامل است. در این میان بی‌تفاوتی زیست محیطی به لحاظ خطرات و پیامدهای ناگواری که بر محیط زیست وارد می کند دارای اهمیت فراوانی است.

دخالت‌های بشر در توسعه مغایر با محیط زیست به فرسودگی و تخریب زمین انجامیده و توانایی زمـین بـرای بازتولید و احیای خود را تضعیف و بـه تعویـق خواهد انداخت. در کنـار شـرایط طبیعـی و جغرافیایی استان قم و باور به اینکه تغییرات اقلیم گستره جهانی دارد اما فعالیت‌های انسانی و توسعه نامتوازن حاصل مدیریت احساسی و کارنامه‌ای مدیران گذشته در دهه‌های اخیـر، تشدید تغییرات اقلیم و تاثیرات مخربـی بـر وضـعیت زیست محیطی استان داشته است.

بحران‌های محیط زیستی در استان قم امروزه به یک مسأله جدی و قابل تأمل بدل شده که حاصل دخالت و بهره‌وری نامعقول از منابع زیستی در منطقه و بـی تفـاوتی نسبت به آن بوده است. با توجه به اهمیت مساله محیط زیسـت بایـد گفـت کـه بـی‌تفـاوتی زیسـت محیطـی جامعه انسانی و مسئولین نسبت به مسائل گوناگون زیست محیطی یکی از مهمترین عوامل تشدید کننـده بحران زیست محیطی می باشد.

عدم درک پایان‌پذیری منابع طبیعی، به حاشیه راندن مساله محیط زیست به عنوان مساله ای نه چنـدان فـوریتی و ضـروری، بـی مسـئولیتی و نادیـده انگاشتن وظیفه در قبال حفظ و نگهداری منابع طبیعی به عنوان واقعیت‌هـای جامعـه بایـد سریعا در دوره مدیریت دولت فعلی مورد بازبینی دقیق کارشناسی قرار گیرد. مطمئنا مهمترین بخش از این بی تفاوتی و سهل انگاری نسبت به محـیط زیسـت ناشی از عدم باور و نگرش صحیح مردم و مسئولان جامعه نسبت بـه محـیط زیسـت است.

عباس جعفری، کنشکر اجتماعی و فعال محیط زیست

انتهای پیام/۷۸۰۰۵

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست منابع طبیعی جامعه استان قم منابع طبیعی بـی تفـاوتی محیط زیستی زیست محیطی محیط زیست بی تفاوتی استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۹۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم عوامل موثر در آلودگی هوا و محیط‌زیست این استان را تشریح گرد. - اخبار استانها -

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم،در رابطه با عوامل مؤثر در آلودگی زمین، هوا و محیط‌زیست در استان، اظهار داشت: قم، یکی از کلان شهرهاست و در کلان شهرها علاوه بر بحث مدیریت شهری و اجتماعی، فعالیت‌های شهری که خود منشأ تولید برخی آلودگی هاست، قرار دارد و این استان به لحاظ طبیعی با بحث ریزگردها و گرد و غبار ناشی از کانون‌های فرسایش یافته اطراف شهر و آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، خودروها، کارخانه‌ها، فاضلاب و نابسامانی در حوزه مدیریت پسماند مواجه است.

وی افزود: با توجه به موقعیت اقلیمی و اکولوژی قم، که منطقه ای خشک و بیابانی است میانگین بارش سالانه در استان بسیار کم بوده و جزو استان‌های کم برخوردار در این زمینه است و با توجه به موقعیت مکانی و عبور و مرور انواع خودروها و صنایع هیتوکربنی که آلودگی‌های خاصی دارد و همچنین تولید فولاد و سرب و روی و غیره زمینه ساز و مستعد آلودگی‌های زیست‌محیطی و هوا است که به شکل‌های مختلف در تابستان و زمستان شاهد آن هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در استان، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی همچون؛ منطقه حفاظت شده پلنگ درّه که بیش از 30 هزار هکتار است، با پوشش جانوری و گیاهی مناسب و حدود 5 تالاب که در فهرست تالاب‌های ملی کشور است، داریم.

بازگیر عنوان‌ کرد: بخشی از منطقه حفاظت شده کویری، با بیش از 80 هزار هکتار دارای پتانسیل‌های خوب در این استان است؛ پتانسیل‌هایی چون، گنبد نمکی که می‌تواند به یکی از میراث‌های طبیعی_تاریخی استان تبدیل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • آموزش سواد محیط زیستی به کودکان
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیست‌ها
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیستها
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است