Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- سالک بیماری انگلی است که پشه خاکی آن را به انسان منتقل و سبب زخم پوستی می‌شود و سال‌هاست این بیماری مردم سمنان را تهدید می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سالک که در دامغان سال‌ها شایع است، از نوع روستایی است که به آن سالک مرطوب هم می‌گویند.

بیماری سالک از موش صحرایی دم جارویی است و در اثر گزش پشه خاکی و سپس گزش انسان، بیماری به فرد مبتلا منتقل می‌شود و زخم این بیماری پوستی بر روی بدن می‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال 1378 درگیری این بیماری در جنوب دامغان آغاز شده و بر اساس ترسالی یا خشک‌سالی شدت و ضعف داشته است؛ به هر حال در دو سال اخیر اقدامات در این خصوص به صورت جدی‌تری در حال پیگیری است.

بر اساس آنچه تحقیقات و مطالعات دانشگاهی در حوزه مبارزه با سالک ثبت شده است در ایجاد این بیماری علل مختلفی مانند موش، پشه و انگل دخیل هستند؛ بنابراین برای مبارزه با این بیماری، مبارزه با جوندگان یکی از اصول مهم است.

زخم سالک تاکنون در بیش از 17 استان و 88 شهرستان کشور مشاهده شده است و طبق آمارها، سالانه حدود 20 هزار در ایران به بیماری سالک مبتلا می‌شوند.

سالک بیماری است که ریشه‌کن نمی‌شود ولی کنترل آن علاوه بر آموزش و حفاظت شخصی و محلی، نیازمند همکاری بین بخشی فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، دامپزشکی، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و شوراهای شهر روستاست.

مهدی بندرآبادی، فرماندار دامغان با اشاره به اینکه امسال 36 روستای دامغان با بیش از 10 هزار نفر جمعیت درگیر بیماری سالک هستند، گفت: سال گذشته

 گفت: امسال 36 روستای شهرستان با حدود سه‌هزار هکتار سطح و بیش از 10 هزار نفر جمعیت درگیر بیماری سالک هستند.

افزود: طبق آمارهای اعلام شده، سال گذشته با رشد فزاینده تعداد مبتلایان به سالک در دامغان نسبت به سال‌های گذشته مواجه بودیم که این رشد آمار، نگران‌کننده است.

فرماندار دامغان خاطرنشان کرد: باتوجه به گزارش‌های حوزه بهداشت و درمان، زنگ خطر بیماری سالک در شهر دامغان به صدا درآمده است که باید با همکاری آحاد مردم، پیگیری جدی و بیشتر مسئولان و کمک گروه‌های جهادی، بسیج و سپاه، در راستای کاهش ابتلا اقدام شود.

بنا به گفته منابع محلی، سال گذشته حدود یک هزار نفر در شهرستان دامغان به زخم سالک مبتلا شدند که لزوم توجه بیشتر به راهکارهای پیشگیرانه و جدیت در مقابله با این بیماری، لازم و ضروری است، به هر روی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان می‌گوید: از ابتدای سال تا اواخر آذرماه کاهش چشمگیری در حوزه تعداد مبتلایان به سالک نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته داشته‌ایم.

کامران قدس ادامه داد: کمیته‌ای برای مبارزه با بیماری سالک در دامغان تشکیل شده است و اعضای کمیته نیز به خوبی پای کار آمده‌اند و توانسته‌اند موفقیت‌ها و نتایج چشمگیری به دست آورند.

وی بیان کرد: با تلاش‌های انجام شده تعداد مبتلایان به بیماری سالک در غرب استان از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریباً یک‌سوم کاهش‌یافته است که این بدین معناست که اقدامات مقابله‌ای در حوزه شناسایی و پیشگیری به خوبی انجام شده است و همفکری دسته‌جمعی شکل‌گرفته است که این بیماری را تحت کنترل درآورند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان عنوان کرد: وظیفه دانشگاه و مراکز دانشگاهی به‌ویژه در حوزه این‌گونه بیماری‌ها همچون سالک در دامغان بیماریابی، آموزش و درمان است.

وی اقداماتی نظیر لانه کوبی را از وظایف دیگر دستگاه‌ها نظیر جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: اقدامات در این راستا از سوی دستگاه‌های مسئول به خوبی در حال انجام است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه بیماری سالک قابل ریشه‌کنی نیست ولی قابل‌کنترل است تأکید کرد: باید برای کاهش بیماری، از راه‌های کنترلی و افزایش دانش لازم برای مردم استفاده کرد.

"ترسالی" و "حذف سم‌پاشی باغات" عوامل اصلی افزایش سالک در دامغان استجولان "سالک" در اردستان/ چرا جلوی شیوع بیماری گرفته نمی‌شود؟

به هر روی بهترین راه برای مبارزه با این بیماری، بالا رفتن آگاهی مردم و جلوگیری از افزایش این نوع بیماری است و از سویی دیگر باید افراد مبتلا به سالک با مراجعه به موقع و زودهنگام به مراکز درمانی، در مراحل اولیه از پیشروی بیشتر این بیماری جلوگیری کنند.

انتهای پیام/363/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سالک در دامغان بیماری سالک سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۹۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار ۹ همتی برای حمایت ویژه از بیماران خاص و صعب‌العلاج در ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به عمر دو ساله صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، از اعتبار ۹ همتی برای این صندوق در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد مهدی ناصحی در نشست خبری «روز بیماران خاص و صعب‌العلاج» که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۲ سال از عمر صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌گذرد. هنگامی که این صندوق ایجاد شد، میزان بودجه تخصیص یافته معادل ۵ همت (۵هزار میلیارد تومان) بود و در سال گذشته به ۷ همت رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر، میزان بودجه تخصیص یافته صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال جاری معادل ۹ همت است.

ناصحی با بیان اینکه موضوع حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در کانون توجه قرار گرفته است، افزود: دولت و وزارت بهداشت به موضوع حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج توجه کرده‌اند و بیمه‌های پایه در جهت پوشش خدمات گام برداشته‌اند. حدود ۲ سال از عمر صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌گذرد اما از شالکه بسیار خوبی برخوردار است.

وی درباره بیماری‌های تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج گفت: ۱۰۷ گروه از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش قرار دارند.

ادامه دارد

دیگر خبرها

  • تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است
  • اختصاص ۹ همت اعتبار برای صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج
  • اعتبار ۹ همتی برای حمایت ویژه از بیماران خاص و صعب‌العلاج در ۱۴۰۳
  • تامین آب پایدار روستا‌های بخش گابریک نیازمند تخصیص اعتبار
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • تکمیل طرح چهارخطه شدن محور دره شهر ، پلدختر نیازمند اعتبار
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • جاده مواصلاتی قرح به گوشکی نیازمند تامین اعتبار است
  • اجرای طرح بهسازی معابر ۱۰ روستای دامغان
  • تکمیل سد «دیورش» رودبار نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی است