Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@01:56:01 GMT

روابط چین و کوبا روی ریل «یک کمربند، یک جاده»

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۹۸۷۳

روابط چین و کوبا روی ریل «یک کمربند، یک جاده»

به گزارش ایرنا از تارنمای وزارت امور خارجه کوبا، «ژائو زیانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که این اقدام، انگیزه بیشتری به تلاش های دو کشور درجهت اجرای هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی سران دو ملت خواهد داد.

طرح «کمربند و جاده» که «یک کمربند- یک جاده» نیز نامیده می‌شود، به ابتکار چین برنامه ریزی شده و بزرگترین طرح سرمایه گذاری است که تاکنون یک کشور ارائه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح که «راه ابریشم نوین» نیز نام گرفته است، قرار است قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا را با شبکه‌های تجاری ریلی، زمینی و دریایی به یکدیگر متصل کند که ایران در قلب این طرح قرار دارد.

پکن و هاوانا روز یکشنبه طرحی از همکاری‌های مشترک گسترده برای پیشبرد ابتکار «یک کمربند-یک جاده» امضا کردند که به بهبود اقتصادی کوبا که بیش از ۶ دهه تحت تحریم های سرسختانه آمریکا قرار دارد، کمک بسیاری خواهد کرد.

این سند، سازوکاری در راستای اجرای تفاهم نامه امضا شده از سوی دو دولت در سال ۲۰۱۸ است که آن زمان با سفر «میگل دیاز کانل» رئیس جمهوری کوبا به چین، هاوانا را در طرح عظیم کمربند و جاده وارد می کرد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، این طرح هشت ساله در مشارکت بین چین با ۱۴۵ کشور و ۳۲ سازمان بین المللی نتایج درخشان و ملموسی داشته است.

ژائو زیانگ افزود: همچنین توافقی به لطف امضای برنامه همکاری مشترک از سوی «هی لیفنگ» رئیس کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین و «ریکاردو کابریساس» معاون نخست وزیر کوبا به دست آمد.   

مقامات هاوانا نیز به نوبه خود تصریح کردند که طرح کمربند و جاده، نقطه عطفی در روابط اقتصادی دوجانبه در سال ۲۰۲۱ بوده که از جمله اهداف آن همکاری در زمینه های هماهنگی های سیاسی، پیوندهای زیرساختی، تجارت آزاد، انسجام مالی و پیوندهای مردمی است.

طبق اعلام هیأت کوبایی، این توافقنامه شامل پروژه ها و اقدامات اولویت بندی شده مرتبط با توسعه بخش هایی مانند انرژی های تجدیدپذیر، تجارت آزاد و زیرساخت ها، گردشگری، مالی، مخابرات، دانش و فناوری، مواد غذایی و زیست پزشکی خواهد بود.

مقامات چین نیز علاوه بر اجرای دو طرح کمربند و جاده و طرح توسعه ملی، بر ابراز تمایل پکن به همکاری با شرکای خود براساس اصول مشارکت و منافع مشترک، همکاری های پاک، سبز و باز تاکید کردند.

برچسب‌ها کوبا چین جاده ابریشم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کوبا چین جاده ابریشم کوبا چین جاده ابریشم کمربند و جاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۹۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری



به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهدی اسلام پناه در این دیدار که در حاشیه نشست اسمیک، برگزار شد با اشاره به امضای موافقتنامه شناسایی متقابل در حوزه استاندارد و ارزیابی انطباق بین دو سازمان که سوم اردیبهشت جاری به امضا رسیده است، تاکید کرد: لازم است برنامه اجرایی برای عملیاتی شدن تفاهمات در اولین فرصت تنظیم و امضا شود.

وی با اشاره به اراده روسای جمهور و مسئولان دو کشور برای ارتقاء همکاری‌ها و افزایش حجم مبادلات تجاری، گفت: در منطقه، صرفا دو جمهوری اسلامی وجود دارد و آن هم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان است و این امر مسئولیت ما را در برادری دینی و مشارکت‌ جدی تر در همکاری‌های دو جانبه بیشتر می‌کند.

نمایندگان پاکستان که در اجلاسیه هیات مدیره اسمیک به عنوان (vice chairman) حضور داشتند، ضمن تاکید بر ارتقای همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف استانداردسازی و پذیرش متقابل استانداردهای یکدیگر امضای برنامه اجرائی را اقدامی فوری و ضروری قلمداد کردند.

همچنین طرفین برای همکاری در حوزه حلال نیز مذاکره و به تفاهم رسیدند.

هیات ایرانی که به سرپرستی اسلام پناه در این رویداد شرکت دارد، علاوه بر هیات پاکستانی با سایر هیات‌های شرکت کننده دیدارهای جداگانه ای را با هدف گسترش همکاری‌ها و ارتقا سطح فنی دو طرف برگزار و در این خصوص مذاکراتی نیز انجام شد.

 

 

دیگر خبرها

  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • کودی رودز: بدون من AEW وجود نداشت، برای آنها آرزوی موفقیت دارم/ اخبار WWE
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه