Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:23:50 GMT

چگونه از تماشای فیلم لذت دو چندان ببریم؟

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۰۴۹۱

چگونه از تماشای فیلم لذت دو چندان ببریم؟

مباحث پیرامون تحلیل، بررسی، نقد و نظر در مورد یک فیلم بسیار گسترده و قابل توجه است و یک فیلم را می توان از زوایا و دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار داد. پرداختن به مفاهیم فردی، اجتماعی، روانشناسی، درونی و بیرونی یک اثر از جمله مواردی است که می توان ساعت ها در مورد آن سخن گفت. اما آنچه در این نوشتار کوتاه بیشتر به آن پرداخته می شود، این است که ما چگونه با یک فیلم مواجه شویم و با طرح چه سوال هایی پیرامون آن می توانیم به درک درست تری از فیلم برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید توجه داشته باشیم که هر فیلم خوب در کنار جنبه های سرگرم کنندگی، بصری و زیبا شناختی، حاوی حرف ها و نکاتی است که با کمی دقت در خوب دیدن فیلم می توانیم لذت دو چندانی از تماشای آن به دست آوریم. پس برای حرکت به این سمت بهتر است در ابتدا با تعریف های ساده ای در این زمینه آشنا شویم.

هدف از تحلیل فیلم

هدف از تحلیل یک فیلم چیست؟ درک و شناخت درست از فیلم و مفاهیم آن، شناخت فیلمساز، زاویه دید و نگاه او در آثارش، دلایل توفیق یا ناکامی فیلم و این که چرا یک اثر موفق از آب درآمده یا ضعف هایی که منجر به ناکامی فیلم شده است، مقایسه میان این فیلم و دیگر فیلم های تولید شده در یک ژانر و بررسی عناصر ساختاری و محتوایی آن از جمله پرسش هایی است که رسیدن به جواب آن می تواند ما را در تحلیل یک فیلم کمک کند.

این نکته را هیچ گاه نباید فراموش کنیم که در مورد فیلم ها باید تفکر و تأمل کرد و  نباید به ذهن خود اجازه دهیم بدون تفکر و تأمل در مورد هر چیزی، آن را بپذیریم. دقت داشته باشیم که فیلم به واسطه ابزار بسیار قدرتمندی همچون تصویر، صدا، رنگ، نور، موسیقی، تدوین و ... که در اختیار دارد به سرعت می تواند احساسات و عواطف مخاطب خود را تحت تاثیر قرار داده و بدون هیچ شرطی، نظر و دیدگاه خالق خود را عرضه و تلقین کند. بنابراین، تحلیل فیلم یکی از روش هایی است که می توان فیلم را به دور از هیجانات به دقت بررسی کرد و اندیشه و دیدگاه آن را مورد نقد و نظر قرار دهیم.

تحلیل فیلم به علاوه منجر به کشف لایه های پنهان و مخفی اثر می شود و با نگاه از زوایای مختلف می‌توان یک فیلم را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در خلال همین بررسی است که با حقایق ناپیدایی از متن فیلم روبرو می‌شوید که به خودی خود بسیار جذاب است. تحلیل فیلم در حقیقت، کشف دریچه هایی به جهان فیلم محسوب می شود و این که مخاطب پس از پایان یک فیلم با چه حسی رو به رو است، از مهمترین سوال هایی است که تحلیل فیلم به آن پاسخ می دهد.

وقایع، اتفاقات و کنش‌های فیلم از مهم‌ترین مواردی است که می‌توان در تحلیل فیلم به آن پرداخت و با بیان نقاط ضعف، قوت، پیچیدگی ها و نوآوری های داستان فیلم به شناخت عمیق تری از آن نزدیک شد. در مواجهه با یک فیلم با اولین نکاتی که روبرو می شوید این است که آیا اثر دارای خط داستانی است یا خیر. جنس روایت به چه صورت است. آیا روایت بر مبنای توالی زمان صورت می‌گیرد یا شکسته و غیرخطی است و مسأله مهم‌تر این است که انتخاب این جنس روایت چه کمکی به اهداف فیلم کرده است. آیا انتخاب این نوع روایت سبب رشد و ارتقای فیلم شد یا سردرگمی، استیصال و گیج شدن مخاطب خود را به همراه داشت.

مهمترین سوال های تحلیل فیلم

توجه به این نکته را فراموش نکنیم که جنس روایت در فیلم می تواند کلاسیک یا مدرن باشد، فیلم می‌تواند داستان گویا یا ضد روایت باشد اما نکته قابل توجه این است که استفاده از این الگو چه کمکی به فهم و شناخت بهتر فیلم می کند.
پیرنگ (پلات)، تنظیم و چیدمان عناصر داستان بر مبنای ساختار علت و معلولی است؛ آیا اثری که با آن مواجه هستیم از یک پیرنگ نظام مند و کلاسیک برخوردار است یا چندان پایبند به روابط علت و معلولی نیست و راه دیگری را در پیش گرفته است. پس فراموش نکنیم، این که فیلم چه می گوید و برای فهم حرف های خود از چه راه هایی استفاده کرده است از مهمترین سوال هایی است که در تحلیل یک فیلم باید به آن پاسخ دهیم.

شخصیت ها و کاراکترهای فیلم بی‌شک یکی از منابع اصلی تحلیل فیلم می‌تواند باشد و تحلیل شخصیت به خودی خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شناخت شخصیت های اصلی (محوری) و فرعی فیلم، ارتباط معنایی بین شخصیت ها، جنبه‌های فردی، اجتماعی، روحی و روانی شخصیت ها و نقش آنان در پیشبرد حوادث داستان فیلم از مواردی است که می‌تواند یک فیلم را موفق یا ناکام معرفی کند. باورپذیر و غیرباور پذیر بودن کاراکترها و شخصیت های فیلم از دیگر مباحثی است که می‌توان پیرامون آن سخن گفت و در مورد تحلیل شخصیت به آن اشاره کرد؛ به عنوان مثال در مواجهه با یک فیلمِ کاراکتر محور باید دید فیلمساز تا چه حد توانایی پرداخت آن شخصیت را دارد و پیچیدگی ها و جذابیت های لازم را در لایه های زیرین آن شخصیت چگونه بنیان نهاده است که برای مخاطب کشش دنبال کردن داشته باشد.

عوامل تأثیرگذار در تحلیل فیلم

طراحی صحنه، نور، لباس، زاویه دوربین، حرکت دوربین و موسیقی از دیگر عوامل به شدت تاثیرگذار در تحلیل و فهم بهتر مفاهیم فیلم است. آنچه ما در قاب تصویر اعم از بازیگر، چیدمان عناصر صحنه، نور، زاویه دوربین با آن مواجه هستیم، به نوعی میزانسن قاب را در بر می‌گیرد. بنابراین این نکته که فیلمساز چگونه و با چه مهارتی از این عناصر در قاب تصویر خود استفاده کرده و چگونه توانست از نظر بصری، زیباشناسی، مفهومی و محتوایی موثر واقع شود از جمله دیگر مواردی است که می توان در تحلیل و بررسی فیلم مورد توجه قرار داد. رنگ و نور یکی از عوامل اصلی و به شدت اثرگذار در انتقال مفاهیم فیلم محسوب می شود. امروزه بسیاری از فیلمسازان با تاکید بر رنگ ها، بازی با نور، سایه ها همچنین استفاده از مفاهیم نمادین این عناصر، تلاشی موفق در جهت انتقال پیام های خود به شکل غیر مستقیم به مخاطب می کنند.

وقتی از تحلیل فیلم سخن می گوییم، نمی توان از تدوین فیلم به عنوان یکی از مهمترین مراحل فیلم سازی به راحتی عبور کرد، تدوین خوب می تواند یک فیلمنامه متوسط را به اوج برساند و شکوفا کند و تدوین بد هم می تواند یک فیلمنامه خوب و اثرگذار را به قهقرا کشانده و نابود کند؛ پس نباید از کارکرد آن در فرایند تحلیل یک اثر غافل شویم چرا که در حقیقت ریتم بیرونی اثر در مرحله تدوین است که شکل می گیرد و اگر فیلم بتواند در اینجا ضرباهنگ مناسب خود را به دست آورد با استقبال خوبی از سوی مخاطب روبرو و به اهداف فیلمساز نیز نزدیک تر می شود.

برچسب‌ها فیلم سینمایی پرسش از خبر فیلم کارگردان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فیلم سینمایی پرسش از خبر فیلم فیلم سینمایی پرسش از خبر فیلم کارگردان تحلیل فیلم تحلیل یک شخصیت ها یک فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۰۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سه کتاب نمایشنامه با عنوان «رازی بین من و تو»، «در تنم زمستان شد» و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است.

«رازی بین من و تو» نوشته محمدرضا امیرخانی تصویری از زندگی علی، جانباز اعصاب و روان است. علی هنرمند پتینه‌کاریست که در جبهه‌های جنگ دچار موج انفجار شدیدی شده و همچنان با این توهم که هم‌رزمش را کشته است، دچار عذاب وجدان است. در ادامه دکتر بخشی برای رهایی او از این توهم دست به کار می‌شود.

«در تنم زمستان شد» اثری از مصطفی سیفی برشی از زندگی رونیا یک دختر کرد ایزدی است که چند سال اسیر داعش بوده و اکنون پس از فرار از دست داعش به آلمان گریخته، اما یک روز مرد داعشی که سال‌ها رونیا را اسیر کرده، وارد خانه او می‌شود.

«روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» نمایشنامه دیگری است که به قلم محمدرضا آریان‌فر به چاپ رسیده است. آریان‌فر در این کتاب، چهار نمایشنامه شامل «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر»، «آن‌گاه که خدا از دهان سنگ ترانه می‌خواند»، «کسی در خواب‌هایم قدم می‌زند» و «سراغ خواب‌هایم را از باد بگیر» را به نگارش درآورده است.

«رازی بین من و تو» با شمارگان ۳۰۰ نسخه، «در تنم زمستان شد» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شوند.

کد خبر 6089724 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • عملکرد نه چندان خوب بانک ملت در 9 ماهه
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • سید حسن خمینی: موظفیم زندگی را بر اساس روش‌های «عقلانی» پیش ببریم
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • سفر وزیر ورزش به تایلند برای تماشای فینال فوتسال آسیا
  • روزگار متفاوت زنان اراکی
  • رایگان شدن تماشای بازی مس رفسنجان و پیکان تهران در جام حذفی