Web Analytics Made Easy - Statcounter

 


بین الملل تابناک: مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 4+1 از هفته های گذشته بعد از یک وقفه چند ماهه از سر گرفته شد که همچنان نیز ادامه دارد. مذاکراتی حول پرونده هسته ای ایران که حدود 18 سال ادامه دارد و چشم انداز روشنی در رابطه با آن وجود ندارد.

در حال حاضر که مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 4+1 در شهر وین اتریش در جریان است، تحلیل ها و نظرات مختلفی پیرامون آینده این مذاکرات مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از ناظران و کارشناسان معتقدند می توان به آینده مذاکرات امیدوار بود به این جهت که طرفین راهی جز مذاکره و توافق ندارند.در مقابل عده ای برآنند که اختلافات میان طرفین آنچنان زیاد است که احتمالا باید منتظر شکست مذاکرات بود.

بر همین اساس، تابناک با طرح یک سوال و انتشار یک نظرسنجی از مخاطبان خود، پیرامون آینده مسئله هسته ای نظرخواهی کرده است. در این نظرسنجی که از ذوشنبه هفته گذشته از سوی تابناک مطرح شد، مخاطبان به این پرسش پاسخ دادند که: «در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای ایران و ۴+۱ در وین، ایران باید چه سیاستی در پیش بگیرد؟»

1-ماندن در برجام و تلاش برای احیای آن با ادامه مذاکرات

2-خروج از برجام و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی

3-خروج از برجام، خروج از NPT و آغاز فعالیت های نظامی هسته‌ای برای ساخت بمب

در این نظرسنجی مخاطبان تابناک در پاسخ به سوال طرح شده، با سه گزینه فوق روبرو بودند. بیش از 21 هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که 46.38% مخاطبان گزینه 1( ماندن در برجام و تلاش برای احیای آن با ادامه مذاکرات)، 14.26%گزینه 2 (خروج از برجام و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی) و 39.36% گزینه 3(خروج از برجام، خروج از NPT و آغاز فعالیت های نظامی هسته‌ای برای ساخت بمب) را انتخاب کردند.

- اینکه مردم به گزینه ۱ که همان ماندن در برجام ‌و ادامه مذاکرات رای داده اند به معنای آن است که آن ها همچنان به احیای این توافق و مزایای احتمالی آن امیدوار هستند. در واقع مخاطبانی که این گزینه را انتخاب کرده اند، مزایای ماندن در برجام را بیشتر از مضرات آن می دانند.

- گزینه دوم حد وسط و بینابین گزینه های ۱ و ۳ است که ۱۴ درصد از آرای مخاطبان را به خود اختصاص داده است. براساس آن، ایران اگرچه باید از برجام خارج شود، اما نباید اهداف نظامی را در برنامه هسته ای خود دنبال کند.

- اینکه چرا ۴۰ درصد از مخاطبان گزینه ۳ را انتخاب کرده اند نیز قابل تامل و توجه است. آن ها نه تنها معتقد به خروج از برجام، بلکه بر این باورند ایران باید با خروج از NPT، فعالیت های نظامی هسته ای خود را از سر گیرد و سلاح هسته ای بسازد.

در راستای بررسی تحلیلی و کارشناسی رای مردم به این سه گزینه، با دکتر رحمان قهرمان پور و دکتر حمید رضا عزیزی، دو تن از کارشناسان و صاحب نظران حوزه سیاست خارجی و مسئله هسته ای، گفتگو کردیم.

در راستای بررسی تحلیلی و کارشناسی رای مردم به این سه گزینه، با دکتر رحمان قهرمان پور و دکتر حمید رضا عزیزی، دو از کارشناسان و صاحب نظران حوزه سیاست خارجی و مسئله هسته ای، گفتگو کرده ایم.

رحمان قهرمان پور در رابطه با نتایج این نظرسنجی عنوان کرد: دلیل انتخاب گزینه اول می تواند دو مسئله عمده باشد: اول اینکه بسیاری از مردم بین برجام و بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش تورم و گرانی ها یک نسبت مستقیمی احساس می کنند و بر این باور هستند که اگر برجام احیا شود، تحریم های خارجی لغو شود، فروش نفت تسهیل شود و پول حاصل از فروش آن به کشور برگردد طبیعتا دولت این پول را در جامعه به ویژه در بخش تولید و خدمات تزریق می کند و قدری اوضاع اقتصادی بهتر می شود. بنابراین، همچنان خواهان این هستند که برجام احیا بشود.

وی افزود: اگر دلیل اول را ایجابی بدانیم دلیل دوم سلبی است که براساس آن مردم فکر می کنند با تقابل سیاسی، نظامی و جنگ، مسئله ای حل نخواهد شد. مخصوصا تجارب زیادی که در منطقه در ۱۰ سال گذشته داشتیم روی افکار عمومی ایران تأثیرگذار بوده است و افکار عمومی بر این باور هستند که خروج از برجام نمی تواند مسئله ای را حل کند و از طرف دیگر خروج از NPT می تواند منجر به یک تقابل نظامی بشود که نگرانی ها را بیشتر خواهد کرد. به همین دلیل خواهان این هستند که برجام به عنوان یک گزینه همچنان در دستور کار باشد.

این کارشناس مسائل هسته ای در ادامه در رابطه با رای مخاطبان به گزینه سوم گفت: در مورد گزینه سوم باید ببینیم ترکیب افراد چگونه است. بخشی از افرادی که می گویند باید به سمت خروج از NPT و ساخت بمب برویم بر این باورند که اگر آمریکا و اروپا ببینند که ایران در این مسیر گام بردارد، به خواسته های ایران تن می دهند. این افراد الزاما طرفدار ساخت بمب نیستند بلکه می گویند از این به عنوان یک حربه و ابزار چانه زنی استفاده کنیم که غرب امتیازات مورد نیاز را به ما بدهد و وقتی این امتیازات را به ما داد دوباره به تعهدات قبلی در چارچوب برجام یا هر قالب جدیدی برگردیم. بخشی از این افرادی که طرفدار ساخت بمب اتم هستند می گویند که ما خود بمب را نسازیم چراکه فشار روی ایران بیشتر می شود، بلکه به آستانه ساخت بمب برسیم. یعنی اگر غربی ها ببیند که ایران توانایی ساخت بمب را دارد باز هم در برابر ایران کوتاه می آیند. یعنی یک وضعیتی مثل ژاپن. خب تعدادی از این ها هم واقعا بر این باورند که ساختن بمب برای ایران بازدارندگی نامتعارف هسته ای ایجاد می کند و اصولاً هیچ کشوری نمی تواند ایران را تهدید کند و غرب مجبور است به یک ایران هسته ای کنار بیاید. بنابراین می خواهم بگویم ترکیب کسانی که خواهان خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند، الزاما ترکیب یکسانی ندارند.

حمید رضا عزیزی پژوهشگر مهمان در «بنیاد علم و سیاست آلمان» نیز در رابطه با نظرسنجی به تابناک گفت: به نظر من این نظرسنجی دو جنبه دارد: یکی درباره خود نظرسنجی است و یکی هم درباره نتایج آن. درباره خود نظرسنجی باید گفت هیچ نظرسنجی در ایران فارغ از اینکه چه میزان شرکت کننده داشته باشد نمی تواند آیینه ای برای انعکاس تمامی دیدگاه در ایران باشد. به همین جهت با وجود اینکه تعداد قابل توجهی از کاربران در این نظرسنجی شرکت کردند، اما نمی توان با قاطعیت گفت نظر مردم ایران با همین درصد و آرا در نظرسنجی است.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: بنابراین اگر در نظر بگیریم که نتایج این نظرسنجی بازتاب دیدگاه های یک طیف فعال از جامعه باشد، نشان دهنده این است که هنوز اکثریت با خروج از برجام مخالف هستند. از سوی دیگر من فکر می کنم گزینه اول و دوم را باید در کنار هم قرار دهیم. به خاطر اینکه آن ۱۴ درصدی هم که موافق خروج از برجام اما توسعه فعالیتهای غیرنظامی هسته ای هستند، به طور ضمنی به یک نوع توافق هسته ای اشاره دارد. چون فعالیت غیرنظامی هسته ای نهایتا کارکردش این است که ایران ابزار مذاکراتی خودش را تقویت کند. لذا برداشت من این است که ۶۰ درصد شرکت کنندگان با وجود همه مسائلی که وجود داشته هنوز هم خواهان نوعی توافق-چه برجام چه غیر از برجام- هستند و خواهان نظامی شدن فعالیت هسته ای ایران نیستند‌.

عزیزی عنوان کرد: اما ۴۰ درصد دیگر هم مهم است. به نظر من انتخاب گزینه سوم را باید انتخاب براساس استیصال دانست که می تواند یک نشانه هشدار دهنده باشد. اینکه در داخل کشور به واسطه فشارهای اقتصادی که طی سال های اخیر-خصوصا از زمان ترامپ- تشدید شده، به نظر می رسد که این دیدگاه را در بین یک سری از اقشار تقویت کرده و شکل داده است. آن ها معتقدند که به لحاظ تحت فشار قرار گرفتن در حال پرداخت هزینه ای هستیم که مثل این است که اکنون فعالیت نظامی داریم. پس وقتی در حال پرداخت هزینه های گزاف هستیم و فشار را متحمل می شویم، چرا بمب نسازیم!؟ به این دلیل می گویم این دیدگاه از سر استیصال است که پشتوانه قوی تحلیلی در بین بسیاری از این افراد وجود ندارد. به خاطر اینکه آن فشاری که ایران در صورت نظامی شدن فعالیت هسته اش متحمل خواهد شد- به لحاظ تحریم ها و فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک- بسیار از فشارهای فعلی بیشتر خواهد بود.

وی در نهایت اظهار داشت: به صورت کلی این نظرسنجی نشان می دهد که یک نوع دیدگاه قطبی در جامعه بر سر این مسئله در حال شکل گرفتن است. اگرچه هنوز بخش عمده ای از جامعه از یک نوعی از توافق هسته ای حمایت می کنند، اما این دیدگاه نیز در حال تقویت است که این تلاش ها بی فایده است و باید به سمت ساخت سلاح هسته ای رفت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو افزایش سن بازنشستگی ایران برجام نظرسنجی بمب اتم آمریکا حمیدرضا عزیزی ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو افزایش سن بازنشستگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۰۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟

سفر دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران در هفته سوم اردیبهشت، شاید فرصتی برای حل مسائل اختلافی ایران و آژانس و بازگشت این نهاد ناظر سازمان ملل به مسیر حرفه ای خود ایجاد کند.

به گزارش مشرق، بنابر اعلام بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در ابتدای هفته سوم اردبیهشت ماه برای شرکت و سخنرانی در نخستین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای اصفهان و همچنین رایزنی با مقامات ایرانی از جمله محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به کشورمان سفر خواهد کرد.

پیش تر نیز گروسی در اسفند ماه سال گذشته با ابراز علاقه برای سفر به ایران عنوان داشت: امیدوارم هر چه زودتر فرصتی پیدا کنم و حضوری با آنها (مقامات ایران) صحبت کنم. مدیرکل آژانس پیشتر از این در گفت‌ وگو با خبرگزاری رویترز برای انجام این سفر اعلام آمادگی کرده بود، افزود: اگر دعوتم نکنند نمی‌توانم بروم بنابراین هر وقت احساس کنند که آماده گفت‌وگو با من هستند بسیار خوشحال خواهم شد که به آنجا برگردم.

این درحالیست که بعد از اعمال محدودیت های ایران در جمع‌آوری برخی از دوربین های نظارتی و فراپادمانی آژانس و همچنین تعدیل برخی از بازرسان اروپایی در پاسخ به اقدامات مغرضانه تروئیکای اروپایی و آژانس در شورای حکام، رافائل گروسی طی ۲ سال گذشته تلاش های زیادی برای سفر به تهران و دیدار با مقامات ایرانی داشته است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از شروع توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران تاکنون ۲ بار از زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمده به تهران سفر کرده است.

توپ در زمین کدام طرف است

سفر پیش روی گروسی به ایران در حالی صورت می پذیرد که در سایه سیاسی کاری های آژانس و همچنین عناد و غرض ورزی طرفین غربی حاضر در این نهاد بین المللی، روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقاطعی دچار خدشه گشته بود. بدون شک این سفر فرصتی بسیار خوب برای رایزنی طرفین و همچنین حل مسائل اختلافی بین اژانس بین المللی انرژی اتمی به شمار می‌آید.

گروسی سال گذشته در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین، در سخنانی دوپهلو ضمن بیان این نکته که هیچگونه اطلاعاتی درباره ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران در اختیار ندارد، مجدداً به طرح ادعاهای بی اساس درباره لغو مجوز بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران و همچنین اتهام زنی به ایران در مورد عدم همکاری با این سازمان اقدام نمود.

با وجود آنکه ایران در چارچوب موافقت نامه پادمانی بالاترین سطح همکاری با آژانس را در بین کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است و علی رغم چنین سطحی از حسن نیت ایران در رفتار و تعامل با آژانس، دبیرکل این نهاد در سخنان خود برخلاف تاکید بر همکاری‌ها و تعاملات ایران، از عناوینی همچون نگرانی و شک و تردید درباره برنامه هسته ای ایران استفاده می کند.

بدون شک سیاسی‌کاری های پیشین آژانس نه تنها دستاوردی را در مسیر ارتباط این نهاد با کشورمان به ارمغان نیاورده بلکه حسن نیت پی در پی ایران در مسیر تعامل با آژانس و بدعهدی و اظهارات ضد و نقیض از سوی دبیرکل آژانس منجر به خدشه های جدی به این ارتباط شده است.

در همین زمینه، رئیس سازمان انرژی اتمی، در مورد سفر «رافائل گروسی» به ایران و حل مسائل پادمانی در جمع خبرنگاران پس از جلسه هیات دولت این هفته، عنوان داشت: مسائل پادمانی آن گونه که تعریف و وضع شده، همواره در حال تعامل و گفت‌وگو بودیم. این مسائل از زمان آغاز تاکنون چهار مکان بود، دو مکان حل و فصل شده و درباره دو مکان در حال تبادل نظر و گفت‌وگو هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی بر بیانیه اسفند ماه ۱۴۰۱ همچنان پابرجا هست و در چارچوب آن بیانیه تعامل داریم، این موضوع هم مورد پرسش بوده چون توسط جریان مخربی که در غرب علیه این برنامه فعالیت می کنند زیر سوال رفته بود و در پایدار بودن آن تشکیک می‌کردند!

اسلامی اعلام کرد: آقای رافائل گروسی اعلام کرده است در ایران دیدارهایی خواهند داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و ما می‌توانیم در چهارچوب پادمان و معاهده ان پی تی(NPT) روابط خود را با آژانس تقویت کنیم.

وی در مورد همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز، تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم. ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند و می‌توانند برای بازرسی حضور داشته باشند. بازرسی آژانس در چارچوب پادمان آنها در حال انجام است و این مساله اصلا سیاسی نیست و ما در فرآیندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به این موضوع اذعان دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران، بیان کرد: «این‌ها موضع‌گیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی که مرتب سعی می‌کند به دنیا القا کند که برنامه ایران صلح آمیز نیست، این سوال را پرتکرار می‌پرسند. گروسی همواره گفته که هیچ نشانه‌ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد».

اصلاح روند غیرسازنده و حسن رفتار متقابل آژانس در برابر کشورمان می تواند همکاری های مابین را افزایش داده و مسیر تعامل آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران را روز افزون کند.

در همین راستا، یکی دیگر از فرصت های طلایی برای گسترش همکاری های بین ایران و آژانس، استفاده از ظرفیت کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای ایران در شهر اصفهان است. این کنفرانس به نوبه خود می‌تواند به معرفی توان علمی فناوری صلح آمیز هسته ای ایران کمک کرده و فرصتی برای ارتباط علمی و توسعه همکاری ها بین کشورمان و سایر کشورها در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای باشد.

سفر پیش روی گروسی بستر خوبی را برای بهبود روابط آژانس با ایران فراهم خواهد کرد، به شرطی که این دیپلمات آرژانتینی رویه های قبلی خود که اعمال سیاست های دیکته شده برخی از طرف های غربی در قبال ایران بود را اصلاح کرده و مسیر پرونده هسته ای ایران را به چارچوب های متعارف آژانس بین المللی انرژی هسته ای برگرداند.

نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ماه در اصفهان برگزار می شود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • فردیناند: وین رونی معتقد بود از فن نیستلروی بهتر است / فیلم
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • نویسنده «نون‌خ‌۵» تحقیقات جدی درباره محیط‌زیست و کولبرها انجام داد
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • وضعیت سنجش رسانه‌های خدمت عمومی در ایران