Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:42:49 GMT

خطر ایجاد سویه جدید دلمیکرون در کمین است

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۱۱۵۱

خطر ایجاد سویه جدید دلمیکرون در کمین است

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این موارد زیادی از ابتلای همزمان به دو سویه امیکرون و دلتا در ایالات متحده و اروپا دیده شده است، گفت: دلمیکرون ترکیبی از واریانت‌های دلتا و امیکرون است که می تواند حتی سریع‌تر از گونه‌های قبلی منتقل شود.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا ناجی با اشاره به این که همچنان تحقیقات و شواهد درباره ویروس ترکیبی دلمیکرون تکمیل نشده، گفت: این احتمال وجود دارد که سویه دلتا و امیکرون بتوانند ژن‌ها را با هم عوض کنند و واریانتی خطرناک‌تر از گونه‌های قبلی پدید آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه با تاکید بر این که کووید ۱۹ نتیجه عفونت‌های یک سویه جهش یافته است، اضافه کرد: این ویروس در موارد بسیار نادری می‌تواند به طور همزمان با ترکیب دوسویه  مختلف ایجاد آلودگی کند.

دلمیکرون نتیجه ترکیب دو سویه است

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه به ویژگی‌های سویه‌های امیکرون و دلتا اشاره کرد و گفت: دلمیکرون نتیجه ترکیب این دو سویه است.

وی با اشاره به این موضوع که امیکرون با قدرت سرایت پذیری بالا، به واریانت غالب در اکثر مناطق جغرافیایی تبدیل شده توضیح داد: این واریانت یک فرم جهش یافته است که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

ناجی با اشاره به این که امیکرون با سرعتی بسیار زیاد در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: گفته می‌شود علائم آن در حال حاضر خفیف‌تر از نوع دلتاست  و مرگ و میر آن هم کمتر گزارش شده است.

وی ضمن مقایسه جهش کرونای دلتا با امیکرون ادامه داد: در حالی که گونه دلتا علامت‌های شدیدتری از بیماری را به همراه دارد ولی جهش امیکرون قابلیت سرایت پذیری بسیار بالاتری دارد.

این استاد ویروس شناسی دانشگاه گفت: در واقع دلمیکرون ترکیبی از دلتا و امیکرون است، ملغمه‌ای از پروتئین اسپایک از دو واریانت بر سطح ویروس.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلمیکرون یک واریانت و یا نوعی جهش ویروسی است؟ گفت: خیر دلمیکرون یک واریانت جدید با جهش نیست بلکه ویروسی ترکیبی از پروتئین‌های دلتا و امیکرون است.

علائم ابتلا به دلمیکرون

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه درباره علائم ابتلا به دلمیکرون نیز اظهار کرد: علائم دلمیکرون مانند امیکرون و دلتاست؛ تب بالا، سرفه مداوم، از دست دادن حس چشایی و بویایی، آبریزش بینی، سردرد و گلو درد از علامت های اصلی ابتلا به دلمیکرون است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ناجی ادامه داد: بر اساس اطلاعات منتشر شده بیشتر افرادیکه مبتلا به نقص سیستم ایمنی هستند می‌توانند دو گونه امیکرون و دلتا را همزمان در بدن خود جای دهند.

وی با اشاره به این موضوع که همچنان تحقیقات و شواهد درباره گونه جدید کرونا در دسترس نیست، توضیح داد: این احتمال وجود دارد که دلتا و امیکرون بتوانند ژن‌ها را با هم عوض کنند و واریانتی ایجاد کنند که حتی کشنده‌تر است.

اقدامات قاطع در خاموش کردن شعله کرونا ضروری است

وی با اشاره به این که این رویدادها از نظر علمی رویدادهای نوترکیب نامیده می‌شوند، خاطرنشان کرد: با مشاهده دلمیکرون، دل نگرانی‌هایی از ایجاد قریب الوقوع ویروس‌های نوترکیبی بین دو واریانت امیکرون و دلتا بیشتر شده که نتیجه آن هنوز نامشخص است.

ناجی در خاتمه تسریع در روند واکسیناسیون علیه کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با هدف قطع زنجیره انتقال را خواستار شد و یادآوری کرد: اقدامات قاطع درخاموش کردن شعله چرخش کرونا در سراسر دنیا با وضع محدودیت‌های شدید و واکسیناسیون وسیع ضرورت دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کرونا در ایران همه باهم علیه کرونا کرونای ا میکرون ویروس شناسی دانشگاه امیکرون و دلتا دلتا و امیکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۱۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون

 به گزارش تابناک به نقل از مهر، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاورد‌های نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشور‌های پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

 وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و دارو‌های مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشور‌های منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیاز‌های بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • فیلم| عملیات کمین حزب‌الله در رویسات العلم
  • فیلم/ عملیات کمین حزب‌الله در رویسات العلم