Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از تایید نتایج انتخابات پارلمانی عراق از سوی دادگاه فدرال در روز گذشته، بحث فراکسیون اکثریت و تشکیل دولت جدید عراق داغ شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «رسول راضی» عضو ائتلاف دولت قانون به رویکرد سیاسی هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی عراقی در قبال کردها و سنی پرداخت و گفت: هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی قصد تحریم روند سیاسی عراق را ندارد و به سمت کردها برای اطلاع از دیدگاه نهایی آنها، به ویژه پس از دیدار با آنها و توافق درباره حرکت به سوی تشکیل دولت توافقی حرکت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راضی اعلام کرد: گروه‌های سنی حامی توافق در تشکیل دولت هستند و همچنین هیئت هماهنگی در راستای تشکیل دولت با آنها هم رایزنی خواهد کرد. هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی آماده اطلاع از آخرین دیدگاه‌های کردها و سنی‌ها، درباره افرادی است که این دو برای ریاست جمهوری و ریاست پارلمان معرفی خواهند کرد.

از سوی دیگر «سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق گفت: هیئت هماهنگی برای خروج از بحران و بن بست سیاسی از طریق تشکیل دولت توافقی عمل می‌کند تا همه گروه‌های سیاسی در آن مشارکت داشته باشند.

وی افزود: زمینه برای تشکیل دولت اکثریت به ویژه پس از بحران بی اعتمادی پس از انتخابات و دستکاری در آن، مهیا نیست.

«حامد المطلک» نماینده سابق پارلمان عراق هم گفت: پس از تایید انتخابات از سوی دادگاه فدرال همه باید در راستای دولت توافقی برای خروج از بن بست سیاسی و یافتن راهکار سریع و فوری برای منازعات سیاسی حرکت کنند.

«محما خلیل» عضو حزب دموکرات کردستان عراق هم گفت: هیئتی از چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی با بیت کُردی در اربیل درباره تشکیل دولت توافقی که در آن همه طرف‌ها و گروه‌های پیروز انتخابات مشارکت داشته باشند، توافق کرده است.

«هشام الرکابی» مدیر دفتر رهبر ائتلاف دولت قانون هم اعلام کرد: تایید انتخابات از سوی دادگاه فدرال نقشه سیاسی عراق را آشکار خواهد کرد. مرحله جدید مرحله آغاز رایزنی‌ها برای تشکیل ائتلاف‌ها با هیئت هماهنگی به منظور تشکیل دولت توافقی خواهد بود.

وی گفت: بسیاری از گروه‌های سیاسی کُردی و سنی روی اصل توافق در زمینه تشکیل دولت با هیئت هماهنگی هم نظر هستند و از این رو خط قرمز و وتویی درباره ملحق شدن آنها به هیئت هماهنگی به منظور تشکیل ائتلاف‌های سیاسی فرا طایفه‌ای و در برگیرنده همه طیف‌های عراقی، وجود ندارد.

الرکابی گفت: طیف‌های هیئت هماهنگی و کسانی که به آن ملحق خواهند شد، خواستار روند سیاسی باثبات و موثر هستند تا اوضاع اقتصادی و سیاسی سرو سامان داده شود و از مرحله سهمیه بندی به مرحله مشارکت همه در دولت حرکت شود.

ماراتن فراکسیون اکثریت چگونه فیصله پیدا خواهد کرد؟

«علی جابر التمیمی» کارشناس حقوقی عراقی امروز سه شنبه گفت: دادگاه فدرال دو تفسیر درباره فراکسیون بزرگ دارد یکی تفسیر قدیمی سال 2010 که مفاد آن این است که فراکسیون اکثریت همان است که پس از انتخابات شکل خواهد گرفت و ساری و جاری است.

وی افزود: تفسیر دیگر مطابق ماده 45 قانون انتخابات و مفادش این است فراکسیون پیروز دارای بیشترین کرسی فراکسیون بزرگ است و دولت را تشکیل می‌دهد.

این کارشناس حقوقی عراق گفت: حل مشکل در این زمینه به دست رئیس جمهوری است و او می‌تواند که نظر دادگاه فدرال را برای فیصله دادن به موضوع فراکسیون اکثریت جویا شود تا این فراکسیون دولت را تشکیل دهد.

بلند پروازی ائتلاف «عزم» برای تصاحب کرسی ریاست پارلمان

«انتصار علاوی» نماینده سابق پارلمان عراق از بلندپروازی ائتلاف «عزم» تحت رهبری «خمیس الخنجر» برای تصاحب پست پارلمان عراق خبر داد و گفت: ائتلاف «عزم» پس از پیوستن شمار زیادی از نامزدهای پیروز به آن، رویای «حلبوسی» برای تصاحب مجدد کرسی ریاست پارلمان را بر باد خواهد داد.

وی افزود: بسیاری از نامزدهای پیروز زیر چتر ائتلاف «عزم» جمع شده‌اند و شانس آن برای تصاحب ریاست پارلمان بالاست و حلبوسی از رویای تصاحب مجدد کرسی ریاست پارلمان دور و دورتر می‌شود.

همزمان «محمد عبد ربه» سخنگوی ائتلاف سنی عزم فاش کرد که اختلاف میان ائتلاف‌های «عزم» و «تقدم» درباره تصدی پست ریاست پارلمان عراق به قوت خود باقی است و ائتلاف «عزم» به شدت به دنبال تصاحب این پست است.

این در حالی است که «مشعان الجبوری» سیاستمدار اهل سنت عراق و نماینده پیروز انتخابات پارلمانی اخیر در توییتی نوشت: همان گونه که ما گفتیم و برخی تکذیب کردند، «خمیس خنجر» رهبر ائتلاف «عزم » و «محمد الحلبوسی» رهبر ائتلاف «تقدم» راهی امارات شده‌اند. این دو به سه کشور عربی سفر کرده و در آنجا به رهبران این کشورها تاکید خواهند کرد که درخصوص فعالیت مشترک در راستای خدمت به عراق و مردم استان‌های ویران شده عراق با یکدیگر اتقاق نظر دارند.

عراق| موعد تشکیل نخستین جلسه پارلمان عراق/ رئیس اولین جلسه کیست؟حزب‌الله عراق: آمریکا و سازمان ملل در انتخابات پارلمانی دخالت داشتندائتلاف الفتح: به حکم دادگاه فدرال عراق پایبندیم

در همین راستا تصویری از حضور «خمیس الخنجر» و «الحلبوسی» در کشور امارات منتشر شد که با هم دست داده و به هم لبخند می‌زنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عراق اخبار عراق هماهنگی گروه های شیعی تشکیل دولت توافقی فراکسیون اکثریت ریاست پارلمان هیئت هماهنگی دادگاه فدرال پارلمان عراق برای تصاحب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۱۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟

به گزارش همشهری آنلاین، آخرین جزئیاتی که از ریز مبادلات ایران و عراق منتشر شده مربوط به ۹ ماهه ۱۴۰۲ است که نشان می‌دهد در این بازه زمانی، حدود ۲۰ درصد از تجارت ۷.۳ میلیارد دلاری ایران و عراق به صادرات گاز اختصاص داشته و مابقی کالاهای غیرنفتی و مصرفی بوده است.

بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت، در ۹ ماهه پارسال، علاوه بر گاز، محصولات فولادی، پلاستیکی، لبنی، معدنی فلزی، صنایع تبدیلی، کاشی و سرامیک، شیرینی و شکلات مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به عراق بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق

کد خبر 847420 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها صادرات تجارت خارجی عراق

دیگر خبرها

  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت