Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال ۲۰۲۱ میلادی، دشوارترین سال سیاسی و اقتصادی عمر آکپارتی بود و در این سال، اردوغان و حزب او بخش قابل توجهی از هواداران خود را از دست دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سال 2021 میلادی به ایستگاه پایانی رسیده است و ترکیه در حالی وارد سال جدید میلادی می شود که رویدادهای مهمی را پشت سر گذاشته و تاثیر برخی از این رویدادها در سال آتی نیز ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از شیوع گسترده کرونا و رکود اقتصادی گرفته تا بحران بزرگ ارزی و بسیاری مسائل دیگر، سال سختی برای ترکیه رقم خورد. به گواه بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران، سال 2021 میلادی، دشوارترین سال سیاسی و اقتصادی عمر آکپارتی بود و در این سال، اردوغان و حزب او بخش قابل توجهی از هواداران خود را از دست دادند.

تنش و اختلاف سیاسی در داخل

در سال 2021 میلادی، اردوغان به تندترین شیوه ممکن با سران احزاب مخالف برخورد کرد. او در این سال در اغلب سخنرانی های عمومی خود، مخالفین را با القاب و عناوینی همچون خائن، دشمن وطن، همدست تروریست و افراد غیرقابل اعتماد، متهم کرد.

متقابلاً، مخالفین اردوغان نیز به شکل شبانه روزی علیه او فعالیت کردند. سیاست مدارانی همچون کلیچدار اوغلو، آکشنر، باباجان، داود اوغلو، اینجه و دیگران، با ده ها سفر به استان های مختلف ترکیه، کنگره ها و نشست های متعددی را به منظور تضعیف اردوغان و حزب حاکم برگزار کردند.

شعار مشترک همه این نشست ها، یک موضوع واحد بود: اشاره به تبعات منفی و ویرانگر نظام ریاستی و به چالش کشیدن حزب عدالت و توسعه به عنوان حزبی که ناکارآمدی سیاست های اقتصادی آن، کار دست مردم ترکیه داده است.

تشدید دوقطبی سیاسی و اجتماعی در رسانه ها و فضای مجازی، کار را دشوارتر کرد و از این حیث، می توان سال 2021 میلادی را سالی برای افزایش بی سابقه تنش سیاسی و دوقطبی اجتماعی در ترکیه قلمداد کرد.

در سال 2021 میلادی، افشاگری های متعدد یک مجرم فراری به نام سدات پکر، حواشی فراوانی ایجاد کرد و فایل های ویدیویی سخنان او، با بیش از یکصد و پنجاه میلیون بازدید، به نقطه عطفی مهم در مورد سیاستمداران مرتبط با مافیا تبدیل شد و سلیمان سویلو وزیر کشور بر لبه پرتگاه قرار گرفت. با این حال، دفاع تمام قد دولت باغچلی رهبر تندرو حزب حرکت ملی، او را نجات داد.

سال بحران دلاری

بدون تردید مهمترین نقطه عطف سال جاری میلادی برای دولت اردوغان و حزب او، اقتصاد و شوک دلاری بود.

بحران بزرگ سال 2021 موجب آن شد که دلار از 7  نیم لیره به 18 و نیم لیره برسد و به همین خاطر میلیون ها خانوار ترکیه با فقر و تنگنای مالی روبرو شدند. اگر چه فعلاً راهکار موقتی برای پایین آوردن قیمت دلار پیدا شده، اما تورم و بیکاری، همچنان مردم را در معرض تهدید قرار داده است. بدون تردید، سال آتی هم برای اقتصاد ترکیه نمی تواند سالی پر از رونق و شکوفایی باشد. این در حالی است که اردوغان بارها اعلام کرده در مسیر تحقق اهداف چشم انداز 2023 قدم بر می دارد.

فریز و عقبگرد در سیاست خارجی

سال 2021 میلادی، سال تثبیت قدرت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا بود. رئیس جمهوری که در همان دوران کمپین انتخاباتی خود، شمشیر را علیه اردوغان از رو بست و به محض جلوس بر کرسی کاخ سفید، کشتار سال 1915 میلادی ارامنه توسط سپاهیان عثمانی را به رسمیت شناخت.

او فقط به این اقدام بسنده نکرد و با اعمال تحریم نظامی و خارج کردن ترکیه از لیست خریداران و تولیدکندگان جنگنده اف 35 نشان داد که با ترکیه شوخی ندارد. دولت اردوغان همچنین در برابر اتحادیه اروپا نیز موقعیت خوبی نداشت و عملاً مذاکرات تکمیل روند عضویت این کشور در اتحادیه، متوقف شد. چرا که اختلاف مهمی به نام قبرس و پافشاری اردوغان بر استقلال ترک های این جزیره در کنار بی اعتنایی به احکام دادگاه حقوق بشر اروپا، طرفین را از هم دور کرده است.

سفرهای اردوغان به باکو و شوشا و پافشاری او بر ضرورت اتصال ترکیه و نخجوان به جمهوری آذربایجان، از مهم ترین تحولات پس از جنگ قره باغ بود و این تحول موجب آن شد که شورای کشورهای ترک زبان، نام خود را به سازمان دولت های ترک تغییر داده و ترکمنستان نیز در آن عضو شود. علاوه بر این، در آخرین روزهای سال 2021 میلادی، تعیین یک نماینده برای مذاکره مستقیم ارمنستان و آغاز روند عادی سازی روابط آنکارا – ایروان، یک اتفاق مهم است.

امنیت و دفاع

در سال 2021 میلادی، تلاش ترکیه برای خودکفایی در صنایع دفاعی ادامه داشت. با این حال، آنکارا اقدامات اولیه برای خرید دومین محموله اس 400 روسی را ادامه داده و با فروش پهپاد به چند کشور، حواشی سیاسی خاصی به وجود آمد.

ترکیه در مبارزه با پ.ک.ک، بسیار قدرتمندانه ظاهر شد و با استفاده از پهپاد، حملات زمینی و بمباران های مداوم، این گروه را زمین گیر کرد. البته در این مسیر، بارها حاکمیت ملی عراق و سویه را نادیده گرفت و بسیاری از روستاییان و غیرنظامیان اقلیم کردستان عراق و برخی مناطق شمالی سوریه، در شرایط بسیار سخت قرار گرفتند.

تعقیب و دستگیری بسیاری از اعضای شبکه گولن، با وجود سپری شدن 5 سال از کودتای نافرجام سال 2016 میلادی ادامه پیدا کرد و بر اساس آخرین آمارها تاکنون 25 هزار نفر از نیروهای مسلح ترکیه اخراج شده اند که یکصد و پنجاه نفر از آنان ژنرال بودند.

انتقادات از دستگاه قضای ترکیه در سال 2021 نیز بالا گرفت و گفته می شود که دولت به بهانه حفظ امنیت ملی و برخورد با توطئه های تروریستی، در فضای مجازی، محدودیت های بسیاری به وجود آورده است.

انرژی و فناوری

ترکیه در سال 2021 میلادی جمعاً 55 میلیارد دلار صرف خرید سوخت و منابع انرژی کرد و این موضوع نشان می دهد که وابستگی به انرژی، هنوز هم یکی از مشکلات جدی ترکیه است. در همین حال، تلاش برای تکمیل پروژه نیروگاه هسته ای آک کویو هنوز به نتیجه نرسیده و ظاهراً گاز کشف شده در دریای سیاه نیز تا سال 2023 به بهره برداری نمی رسد. با این حال، پروژه ها و اهداف بلندپروازانه ترکیه همچون تاسیس سازمان فضایی و پرتاب ماهواره جدید به فضا با کمک گرفتن از شرکت ایلان ماسک، ادامه پیدا کرد.

در پایان باید گفت، سال 2022 میلادی نیز برای ترکیه سال مهم و تعیین کننده ای خواهد بود. چرا که قرار است تاثیر بحران های سیاسی و اجتماعی سالی که سپری شد، رفت رفته نمایان تر شود و بعید نیست یکی از پیامدهای این مسائل، برگزاری انتخابات پیش از موعد باشد.

تحلیلگران معتقدند که هم اکنون حزب عدالت و توسعه موقعیت خوبی ندارد و همه نظرسنجی های میدانی اخیر، حاکی از این است که با این وضع، شکست اردوغان و باغچلی، قطعی  خواهد بود. اما از دیگر سو، آکپارتی امیدوار است که با تغییرات نسبی ایجاد شده در بازار ارز، موقعیت خود را بهبود ببخشد. در نتیجه سال 2022 میلادی از هر جهت برای مردم و دولت ترکیه سال مهم و پر فراز و نشیبی خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه سال 2021 میلادی اردوغان و حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۲۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محاصره اقتصادی اسرائیل در مدیترانه تکمیل می شود؟

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، علیرضا تقوی نیا؛ کارشناس مسائل غرب آسیا در یادداشتی آورده است:
 
روز ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن از آغاز مرحله چهارم محاصره دریایی اسرائیل و هدف قرار دادن کشتی های به مقصد بنادر رژیم صهیونیستی خبر داد.
 
در این خصوص چند نکته باید ذکر شود:
 
1) یمن با موفقیت توانست دریای سُرخ را بر روی اسرائیل ببندد و بندر ایلات را در خلیج عقبه از حیز انتفاع ساقط نماید.
 
اما هنوز سایر بنادر فلسطین اشغالی مانند حیفا، اسدود، عکا، عسقلان و ... قادر به تامین نیازهای تجاری و صنعتی اسرائیل هستند در نتیجه حیات اقتصادی این رژیم (ولو با هزینه بالاتر) ادامه دارد.
 
2) در حین جنگ با غزه، کشورهای خائن عربی مانند امارات، سعودی و اردن با ایجاد یک کریدور زمینی از امارات تا فلسطین اشغالی، سعی کردند نیازهای اسرائیل را تأمین کنند که البته بعد از حمله تروریستی به کنسولگری ایران، نیروی دریایی سپاه قسمت دریایی این مسیر را بست و یک کشتی تجاری را توقیف نمود. (در نتیجه این کریدور نیز تقریبا امنیت و مزیتش را برای دولت یهود از دست داد).
 
3) دریای مدیترانه مهمترین مجرای تنفس اقتصاد اسرائیل است که اگر به طور کامل بر روی کشتی های به مقصد یا از مبدأ فلسطین اشغالی بسته شود، این رژیم نمی تواند مدت زمان زیادی را دوام بیاورد؛ زیرا تنگنای ژئوپلیتیکی رژیم صهیونیستی به گونه ای است که ۹۵ درصد نیازهای تجاری آن از طریق دریا تأمین می گردد.
 
4) از لحاظ فنی زدن کشتی های اسرائیلی و حامیان آن در مدیترانه بسیار سخت و پیچیده است اما احتمالا ارتش یمن تسلیحاتی دارد که در بالای ۲ هزار کیلومتر می تواند یک شناور را مورد اصابت دقیق قرار دهد.
 
البته بعید نیست جبهه آزادیبخش پولیساریو (عمل کننده در صحرای غربی)، دولت حامی محور مقاومت الجزایر، حزب الله لبنان و دولت سوریه در این سری عملیات به یمنی ها کمک کنند(ولو حمایت اطلاعاتی).
 
5) احتمالا عملیات نیروهای یمنی در مدیترانه از طریق پهپاد و موشک های بالستیک یا کروز ضدکشتی باشد.
 
البته این احتمال هم وجود دارد که سایر اضلاع محور مقاومت نیز عملیات هایی را علیه کشتی های اسرائیلی در مدیترانه انجام دهند اما یمنی ها مسئولیت حمله را برعهده گیرند.
 
6) دولت انقلابی یمن در حال تبدیل به یک قدرت منطقه ای است که ابرقدرتی مانند آمریکا نیز نتوانسته آن را کنترل و محدود کند و دریای سرخ و تنگه باب المندب همچنان در کنترل و تحت اشراف ارتش یمن قرار دارد.
 
7) جمهوری اسلامی ایران به عنوان عمق استراتژیک محور مقاومت در حال انتقال تجربه و تکنولوژی خود به متحدانش است و همین امر باعث شده با کمترین هزینه و خسارت، از طریق بازی در زمین خاکستری بتواند امنیت، بقا و اهداف خود و حامیان گسترش انقلاب اسلامی را تامین کند.
 
8) تسلط بر دریای مدیترانه یعنی اشراف و کنترل بر تجارت دریایی شمال آفریقا، جنوب اروپا، ترکیه، روسیه و غرب آسیا.
 
اگر یمنی ها بتوانند یک کشتی اسرائیلی را در مدیترانه بزنند، معادلات قدرت بازهم جابجا خواهد شد و ارزش نظامی، پرستیژ و قدرت تاثیرگذاری دولت هایی مانند آمریکا که مدعی تامین امنیت متحدان شان هستند بیش از پیش در عرصه بین الملل کاهش می یابد.
 
9) تجارت دریایی روسیه، ترکیه و ‌کشورهای پیرامون دریای سیاه به طور کامل از طریق مدیترانه انجام می شود و اگر محور مقاومت بتواند حداقلی از تسلط ژئوپلیتیکی خود را بر مدیترانه تثبیت کند، می تواند وزن و جایگاه بسیار بیشتری در معادلات قدرت بین الملل کسب کند.
 
نکته مهم اینست که نباید دولت یمن را جدا از ایران، عراق، سوریه، حزب الله لبنان و ... دید.
 
در واقع محور مقاومت یک جبهه پیوسته، همبسته و متحد است که هماهنگ و یکپارچه عمل می کند.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • محاصره اقتصادی اسرائیل در مدیترانه تکمیل می شود؟
  • چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم