Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، همزمان با آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی دانشمندان در جهان هشدار دادند که ۹۰ درصد رسیدهایی که توسط فروشگاه ها، بانک ها و مراکز تجاری عرضه می شود، حاوی مواد شیمیایی مختل کننده هورمون است که سرطان زاست. رسیدهایی که در آن از جوهری استفاده می‌کنند که با گذشت زمان محو می‌شود که حاوی ماده ای بنام BPA (bisphenolA) و همچنین فنول (BPS ) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

BPA و BPS چیست؟

BPA (بیسفنول A) یک ماده شیمیایی حاوی مقادیری از نقره، جیوه است که به همراه فنول ( BPS) به دلیل خواص هورمون مانند آن به عنوان یک اختلال غدد درون ریز، سرطان زاست و از طریق تماس با پوست بدن جذب می شود و می تواند هورمون های بدن را تقلید کند و متاسفانه موجب اختلال هورمون و سرطان سینه در زنان و ایجاد سرطان خون در مردان می شود که در تحقیقات بیشتر مشخص شد این ماده مشکوک به داشتن اثرات منفی بر سلامتی و مرتبط بودن با سایر خطرات از جمله دیابت، چاقی و اختلالات رشدی است.

با این حال، این خطرات به سطوح مواجهه بستگی دارد که در زنان باردار با ایجاد اختلال هورمونی سبب سقط و یا آسیب به فرزند می شده است.

از همین رو از اواخر سال ۲۰۱۹ در بیشتر کشورها، به منظور حفظ سلامتی افراد، هرگونه استفاده از رسید های حاوی BPA و نیز فنول در بیشتر کشورهای دنیا ممنوع اعلام شد که متاسفانه در کشور ما همچنان از رسیدهای حاوی این ماده شیمیایی در اکثر مراکز خرید و بانک ها همچنان استفاده می شود.

BLUE ۴EST کاغذ آبی رنگ گیاهی عاری از هرگونه مواد شیمیایی

به همین منظور به عنوان یک اقدام احتیاطی، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای پیشرفته دنیا تصمیم گرفتند که استفاده از ماده ی BPA و فنول را در کاغذ حرارتی ممنوع اعلام کنند. از همین رو اتحادیه اروپا به عنوان یک ابتکار نوآورانه شروع به تولید رسید های حرارتی با رنگ آبی با نام BLUE ۴EST کرد که در آن نه تنها از هیچگونه ماده شیمیایی استفاده نشده، بلکه کاملا با استفاده از مواد گیاهی ساخته شده که به ادعای این اتحادیه حتی می توان از لحاظ سلامت چنان مطمئن بود که آن را جوید.

برای تشخیص این نوع کاغذ از نمونه های آلوده به مواد شیمیایی دو ویژگی اصلی وجود دارد، اول رنگ این نوع از رسیدها است که آبی بوده و متمایز با رنگ سفید مرسوم در رسید های فروشگاهی و بانکی است. دوم اینکه چاپ بر روی این رسیدها برخلاف نمونه های آلوده به مواد شیمیایی، تا ۳۵ سال ماندگاری دارد. در توضیح این مورد می بایست اضافه نماییم دلیل اصلی این ماندگاری، همان سلامت و یا عاری از هر گونه ماده ی شیمیایی بودن آن است زیرا که در نمونه های سفید رنگ آلوده به ماده BPA و فنول، چاپ بر روی رسید، بعد از چند روز به دلیل دارا بودن موادی متشکل از جیوه، نقره و فنول بر روی آن کم رنگ شده و سپس محو می شود.

از مزایای این کاغذ می توان موارد زیر را نام برد:

سازگار با محیط زیست

مقاوم در برابر تأثیرات خارجی مانند نور خورشید و رطوبت

ماندگاری چاپ طولانی مدت (بیش از ۳۵ سال)

به دلیل رنگ آبی منحصربفرد آن قابل تمایز و تشخیص با کاغذ های سفید آلوده به مواد شیمیایی است.

اولین کاغذ حرارتی دارای تاییدیه تماس مستقیم با مواد غذایی

قابلیت چاپ فوق العاده

تکنولوژی برنده جایزه ادیسون در اروپا در سال ۲۰۱۸ و نیز برنده جایزه شیمی سبز اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹

با استناد به اخبار و مطالب گفته شده انتظار می رود فروشگاه های زنجیره ای و بانک ها به عنوان مراکز اصلی توزیع رسید مشتری، به منظور حفظ سلامت مشتریان خود و به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، در استفاده از کاغذهای BLUE ۴EST گام بردارند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5386399

منبع: مهر

کلیدواژه: کاغذ کسب و کار حفاظت از محیط زیست کسب و کار هتل داری خرید آنلاین طراحی داخلی تعمیر لوازم خانگی ساعت هوشمند گروه خودروسازی سایپا دکوراسیون منزل قرعه کشی خودرو تصفیه آب لوازم خانگی گردشگری صنعت چاپ موبایل مواد شیمیایی عنوان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۲۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسان‌های غارنشین گیاهخوار بودند

ایتنا - برنامه غذایی پرطرفدار پارینه‌سنگی یا پالئو به افراد توصیه می‌کند با اولویت دادن به گوشت، وزن کم کنند تا از سلامتی مشابه اجداد غارنشین انسان برخوردار شوند.
 پژوهشی جدید خط بطلان بر این تصور کشیده است و یافته‌ها نشان می‌دهد که انسان‌های عصر حجر در واقع بیشتر سبزیجات می‌خوردند تا گوشت.

بررسی استخوان‌ها و دندان‌های کشف‌شده در غاری در مراکش که انسان‌ها حدود ۱۵ هزار سال پیش در آن سکونت داشتند، نشان می‌دهد که برنامه غذایی عصر حجر به‌وضوح گیاهی بوده است.

به نوشته پژوهشگران، این الگوی غذایی مشخص تصور رایج در مورد اتکای انسان‌ عصر پیشاکشاورزی به پروتئین‌های حیوانی را به چالش می‌کشد.

دانشمندان موسسه انسان‌شناسی تکاملی مکس پلانک در آلمان می‌گویند بخش قابل‌ملاحظه‌ای از برنامه غذایی جامعه انسان‌های ماقبل تاریخ متشکل از بلوط، دانه کاج و حبوبات وحشی بود.

تجزیه و تحلیل ایزوتوپی بقایا به دانشمندان امکان می‌دهد مشخص کنند افراد غذایشان را از کجا تهیه می‌کردند و در طول عمرشان در معرض چه محیطی قرار داشتند.

ترکیب انواع خاصی از روی، استرانسیم، کربن، نیتروژن و گوگرد نشان می‌دهد که در زندگی این مردم غذاهای گیاهی سهم بزرگی داشته است.

بررسی سطح نیتروژن نشان می‌دهد ۸۰ درصد غذایی که ساکنان غار تافورالت می‌خوردند گیاهی بود.

زینب مبتهج، نویسنده اصلی این پژوهش، به نشریه تلگراف گفت: «من نمی‌گویم که این گروه در اصل گیاهخوار بودند، زیرا افراد گوشت هم مصرف می‌کردند. اما منبع غذایی اصلی برای دریافت پروتئین نبوده است.»

او در ادامه افزود که این پژوهش تصورهای پیشین در مورد عادت‌های غذایی انسان‌های باستان را به چالش می‌کشد.

این دانشجوی دوره دکتری گفت: «تصور رایج این است که برنامه غذایی دوره پارینه‌سنگی گوشت‌محور بوده، و شکار نقشی عمده داشته است. اما یافته‌‌ها از تافورالت شناختی دقیق‌تر به دست می‌دهد، که اتکا به میزان قابل‌ملاحظه‌ای روی منابع گیاهی خوراکی وحشی بوده است.»

یافته‌ها همچنین حاکی از آن است که غذاهای گیاهی در برنامه غذایی نوزادان نیز وجود داشته و شاید غذایی برای گرفتنشان از شیر بوده است.

این مقاله پژوهشی در نشریه بوم‌شناسی و تکامل نیچر (Nature Ecology & Evolution) منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • ۱۰ ماده غذایی که نباید با معده خالی بخورید
  • کشف اتفاقی شهاب‌سنگ در ایران؛ قطعه‌ای زیبا از هسته یک سیاره را ببینید | تصویر
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • صد و شصت و دومین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • این ملحفه‌ها باعث اگزما در پوست می‌شوند
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • اطلاعاتی جالب درباره جفت‌گیری عجیب‌ترین موجود جهان!
  • دلایلی که مربیان به سمت جوانگرایی نمی‌روند/ همه نتیجه‌گرا شده‌اند
  • انسان‌های غارنشین گیاهخوار بودند