Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا عباسی،  عضو پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی  در وبینار تخصصی  اهم اقدامات کاهش خطر در شهرتهران  که در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت:‌ پیشینه تاریخی می‌گوید که تهران در خطر زلزله است و در جایی که قبلا زلزله آمده است، باز هم خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود، تهران هر ۲۰۰ سال می‌لرزد، اظهارکرد:‌ این جمله هم درست و هم غلط است. غلط است چون نمی‌گوید کدام گسل تهران چشمه زلزله است و کدام گسل باعث تخریب ری شده است؛ اما درست است، چون اگر بوئین‌زهرا هم زلزله بیاید تهران می‌لرزد.

این عضو پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی ادامه داد:‌ دیرینه لرزه شناسی به ما فسیل زلزله‌ها را نشان می‌دهد و به ما می‌گوید که سوابق زلزله چه بوده و در آینده چه خواهد بود. امروز برای برآورد خطر، اندازه آهنگ جابه‌جایی گسل‌ها و اینکه چند میلی‌متر در سال حرکت می‌کنند شاخصی است که می‌تواند به ما کمک کند تا خطر زمین‌لرزه را برآورد کنیم.

عباسی در ادامه به تشریح برخی از گسل‌های شهر تهران پرداخت و افزود:‌ گسل کهریزک احتمالا به سمت شمال‌غرب ادامه دارد و زیر آبرفت‌ها پنهان شده است. گسل پردیسان پنهان است، اما گسل طرشت رسوب‌های جوان را بریده و نشان می‌دهد که خطر صدرصد دارد و باید در محاسبات به حساب بیاید. همین سازمان مدیریت بحران شهر تهران روی این گسل قرار گرفته است.

این زلزله شناس با تاکید بر اینکه گسل طرشت روی یک گسل واقعی قرار دارد، اظهارکرد:‌ بزرگراه یادگار امام درست در امتداد انتهای گسل نیاوران حرکت می‌کند و این بزرگراه در راستا و امتداد آن است.  

وی تعیین آهنگ جابجایی را فاکتور مهمی برای برآورد خطر زلزله دانست و گفت: بعضی از گسل‌ها هم در تهران هستند که ۱۰ هزار سال است که تکان چندانی نخورده‌اند و در حد چند میلیمتر بوده است.

کد خبر 646294 برچسب‌ها زلزله

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۳۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۷۴ تبهکار خطرناک در تهران

رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری ۷۴ نفر متهمان در تهران خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سردار علی ولیپور گودرزی؛ رئیس پلیس آگاهی پایتخت امروز اظهار کرد: با تلاش شبانه‌روزی و اقدامات اطلاعاتی مأموران پلیس آگاهی، طی چند روز گذشته شبکه‌ای از سارقان خشن و قاپ‌زنان در قالب 21 باند متلاشی و 74 نفر از اعضای این باندها دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه از مخفیگاه متهمان بیش 500 دستگاه گوشی مسروقه کشف شده که در اسرع وقت تحویل مالباختگان می‌شود‌‌، افزود: این افراد بیشتر سابقه‌دار بودند و به واسطه هماهنگی‌های خوب با دستگاه قضایی بعد از تحمل کیفر از زندان آزاد و حتماً با پابند الکترونیک رصد خواهند شد.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: از طرح‌های در حال اجرا، پایش الکترونیکی مجرمین که در سایر استان‌ها نیز اجرا شده است، می‌توان به عنوان طرحی با هدف کاهش جرایم و افزایش رضایت مردم نام برد.

وی گفت: اگرچه آمار سرقت‌های مسلحانه کاهش یافته، اما دسترسی مجرمان به سلاح گرم همچنان یک معضل جدی است و به همین دلیل، برخورد قاطع با این افراد ضروری است. در همین راستا، تشدید مجازات‌ها از طریق قوانین در حال پیگیری، می‌تواند نقش موثری در مقابله با این معضل ایفا کند.

ولیپور گودرزی اضافه کرد: در راستای برگزاری هرچه بهتر کنکور، کارگروهی با حضور فراجا تشکیل شده است و تدابیر لازم برای ارتقای کیفیت آزمون اندیشیده خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • اقدام خطرناک راننده یک خودرو در تونل‌های تهران (فیلم)
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه هستیم
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه  هستیم
  • تمجید رئیسی از عملکرد دولت
  • رئیسی: مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد/ هر چه به نفع مردم و اقتصاد کشور باشد را انجام می‌دهیم حتی اگر عده‌ای مخالفت کنند
  • پیشنهاد پزشکیان به مسئولان بعد از فعال شدن گشت ارشاد
  • مدیریت درست بارندگی در یزد
  • بازداشت ۷۴ تبهکار خطرناک در تهران
  • هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه