Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، جشنواره استانی شعر تبری «نوج» که تا کنون چهار دوره از آن به میزبانی شهرستان سوادکوه شمالی برگزار شد، برای پنجمین دوره در چهار بخش برای دریافت اشعار شاعران تبری‌سرا فراخوان داد.

این جشنواره در دوره پنجم پذیرای اشعاری با موضوع‌های «آزاد»، «عمومی»، «استعدادهای نوین» و «مقاومت و شهدای مدافع حرم» است و تا ۱۰ بهمن فرصت ارسال اثر به دبیرخانه تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختتامیه جشنواره نیز نیمه دوم اسفند امسال برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با هدف گردآوری آثار تبری سروده شده توسط شاعران مازندرانی در موضوع مقاومت و شهدای مدافع حرم امسال با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران بخش ویژه‌ای به جشنواره اضافه شد که قطعا به دریافت آثار فاخر در این حوزه منجر خواهد شد.

عباس زارع اظهار کرد: در برنامه‌ها و محافل مختلف فرهنگی مازندران بارها شاهد خوانش اشعاری زیبا از شاعران مازندرانی در وصف و مدح شهدای مدافع حرم از جمله سردار شهید سلیمانی بودیم و این موضوع اثبات شده که ظرفیت مازندران در این حوزه نیز بالاست.

وی افزود: با توجه به این ظرفیت موجود نیز قرار است روز شنبه ۱۱ آذر به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، محفل «عصری با شعر نگین سلیمان» در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی هنری زنده‌یادس لمان هراتی ساری برگزار شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران بر لزوم توجه هر چه بیشتر به جشنواره‌هایی مانند شعر تبری «نوج» تأکید کرد و گفت: فرهنگ و زبان بومی ما در معرض آسیب است و بر همین اساس نیز باید استعدادیابی هدف اصلی این جشنواره باشد تا با تمام توان در راستای حفظ و ترویج فرهنگ و زبان بومی گام برداریم.

زارع اظهار کرد: امیدواریم که این جشنواره با کشف استعدادهای جدید بتواند به اعتلای فرهنگ و زبان بومی کمک کند. تأکید و هدف همه ما در ستاد برگزاری جشنواره باید این باشد که چهره‌های جدید و جوان وارد عرصه شوند و در جشنواره شرکت کنند. تکراری شدن برگزیدگان جشنواره طی چند دوره در حالی که استعدادهای بسیار خوبی در شعر تبری داریم اتفاق خوبی برای یک رویداد فرهنگی نیست. بر همین اساس باید به دنبال کشف استعدادهای سراسر استان در این عرصه باشیم. جشنواره نیز در واقع فرصتی برای کشف استعدادها و معرفی آن‌ها به جامعه مخاطبان است.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که آثار برگزیده این جشنواره نباید فقط در قالب یک همایش و چاپ کتاب عرضه شوند. بلکه باید در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی هم برای عموم مردم بازنشر شوند.

ذبیح‌الله ذبیحی ، جابر خانلری، منصور علی‌اصغری، مبین اکبرنژاد، مهدی یزدانی، حمیامینی و فاطمه تالشی اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره استانی شعر تبری «نوج» هستند. این جشنواره مختص شعرهای بومی با زبان تبری است و گستره استان‌هایی دارای اقوام تبری‌زبان را در برمی‌گیرد.

حفظ و گسترش فرهنگ و زبان تبری، آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم و واژگان مناطق مختلف استان، ترغیب فرهنگ عمومی و گرایش جوانان، نوجوانان و نونهالان به گفتار و نوشتار این زبان و همچنین احیای فرهنگ همدلی و هم‌آوایی برای نزدیکی اقوام مختلف تبری از اهداف اصلی این جشنواره بیان شده‌اند.

برچسب‌ها عباس زارع اقوام ایرانی جشنواره بومی محلی سوادکوه شمالی شعر ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عباس زارع اقوام ایرانی جشنواره بومی محلی عباس زارع اقوام ایرانی جشنواره بومی محلی سوادکوه شمالی شعر ادبیات فرهنگ و زبان شعر تبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۴۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد

جواد عبدی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی محلی به همت دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، اداره‌کل میراث فرهنگی استان خراسان‌شمالی، شهرداری بجنورد و هیئت ورزش‌های بومی محلی و روستایی بجنورد در محوطه باز دانشگاه آزاد بجنورد برگزار شد.

وی بیان کرد: اسفند سال گذشته برای برگزاری این جشنواره جلسات متعدی با ارگان‌هایی همچون شهرداری، اداره‌کل میراث فرهنگی و هیئت ورزش‌های بومی محلی و روستایی استان برگزار شد تا بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های لازم این جشنواره را در روز معلم در دانشگاه برگزار کنیم.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد تصریح کرد: طناب‌کشی، دوزپا، دارت، لی لی و هفت سنگ از جمله رشته‌های ورزشی بودند که دانشجویان و دانش‌آموزان زیادی بالغ بر دو هزار نفر برحسب علاقه‌مندی خود در این رشته‌ها شرکت کردند که پس از داوری مسابقات توسط مسئولان حوزه تربیت‌بدنی دانشگاه به نفرات برتر نیز جوایزی اهدا شد.

عبدی با اشاره به برنامه‌های متعدد این جشنواره افزود: این جشنواره با استقبال بسیار خوب دانشجویان و دانش آموزان همراه بود و کانون‌های فعال دانشگاه نیز از جمله کانون دست آرا حضور پررنگی در این جشنواره داشتند.

وی ضمن بیان فعالیت‌های کانون دست آرا گفت: به همت دانشجویان فعال در کانون دست آرا دانشگاه آزاد بجنورد، در بازارچه فروش، دست ساز‌های دانشجویی نیز به عرض نمایش گذاشته شد که با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان همراه بود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بیان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در این جشنواره برپایی سیاه چادر‌های عشایری بود که با پخت غذا‌های محلی، فروش محصولات لبنی محلی همراه بود.

عبدی با بیان اینکه این جشنواره برای نخستین بار به صورت دانشگاهی در سطح استان برگزار شده، افزود: جشنواره‌های اینچنینی به صورت جداگانه در استان‌ها توسط ارگان‌های متولی مختلفی برگزار می‌شود، اما این جشنواره با توجه به ماهیت فرهنگی و ورزشی که داشت برای نخستین بار در سطح استان و در سطح کشور در واحد دانشگاهی بجنورد برگزار شد.

وی ضمن قدردانی از حوزه تربیت‌بدنی واحد بجنورد و بخش فرهنگی و کانون‌های دانشجویی دانشگاه بیان کرد: باتوجه به پیگیری‌های لازم به دنبال این فرصت هستیم که چنین جشنواره‌هایی که موجب ایجاد شور و نشاط در بین افراد می‌شود را توسعه و گسترش دهیم تا بتوانیم علاوه بر ایجاد فضایی شاد و مفرح در راستای آشنایی و نزدیکی بیشتر جامعه دانشگاهی با فرهنگی بومی محلی گامی برداشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در میبد
  • بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی برگزار شد
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در شهرستان خوی برگزار شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»