Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@08:51:25 GMT

هشدار به بانک‌ها؛ کمک به بخش تولید

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۵۰۶۴

هشدار به بانک‌ها؛ کمک به بخش تولید

الزام بانک‌ها به بازگرداندن تمام مبالغ نرخ سود بانکی خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار؛ در واقع جایزه‌ای به وام‌گیرندگان و فعالان اقتصادی و هشداری به بانک‌های متخلف است.
برداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی مهمترین راهکاری تامین سرمایه درگردش بنگاه‌های اقتصادی است.

نخستین گام بنگاه‌های اقتصادی برای شروع به کار یا حل بحران‌هایی که در دوره فعالیت با آن مواجه می‌شوند، دریافت وام از بانک‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با توجه به آمارها، مشکل اصلی بنگاه‌های اقتصادی نیز بازپرداخت تسهیلات است و بنگاه‌هایی که به دلایل مختلف همچون تحریم‌های ظالمانه، تورم، رکود بازار و بسیاری از عوامل دیگر دست و پنجه نرم می‌کنند و فعالیت آن‌ها مختل شده است باید در شرایط بحرانی به فکر بازپرداخت تسهیلات دریافتی باشند.

بنگاه‌های اقتصادی خرد و کوچک این تسهیلات را بیشتر برای خرید مواد اولیه و ماشین آلات دریافت می‌کنند و چنانچه موفق به پرداخت اقساط نشوند، ناچار باید فعالیت خود را متوقف و بنگاه اقتصادی را در مقابل بدهی خود واگذار کنند.

ساماندهی و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، مهمترین مطالبه بنگاه‌های اقتصادی در طول سال‌های گذشته است که این بار در دولت سیزدهم و توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی مورد توجه قرار گرفته است.

«سید احسان خاندوزی» شب گذشته در جلسه با مدیران عامل بانک‌های دولتی، از توقف اخذ هر نوع نرخ سود تسهیلات بانکی، خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار از هفتم دی ماه خبر داد.

وی تاکید کرد که این تصمیم برای عدالت و کمک به فعالان اقتصاد و تولیدکنندگان اتخاذ شده است.

وزیر اقتصاد همچنین بانک‌های دولتی را موظف کرد تا مبالغ خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار را چه مربوط به امسال یا سال‌های گذشته باشد، به مشتریان مسترد کنند. خاندوزی همچنین از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان خواست برای اصلاح قرارداد‌ها به بانک‌ها مراجعه و مبلغ مازاد دریافت شده را مطالبه کنند.

این دستور از آن جهت اهمیت دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد مشکلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و توقف طرح‌های اقتصادی به دلیل سود‌های کلان وامی است که بنگاه‌ها اخذ کرند.

تعویق در پرداخت تسهیلات موجب انباشت سود‌های تاخیری وام می‌شود و بنگاه‌ها و وام‌گیرندگان خرد را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.

یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم حمایت از کسب و کار‌ها و افزایش تولید است و با اجرایی شدن دستور وزیر اقتصاد مبنی بر استرداد مبلغ نرخ سود تسهیلات بیش از مصوبه شورای پول اعتبار، می‌توان گفت که گام مهمی در این زمینه برداشته شد.

این اقدام وزیر اقتصاد بنا به نظر بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی اقدام موثری برای مقابله با توقف طرح‌های اقتصادی است که به دلیل بدهی‌های بانکی متوقف می‌شوند.

با وجود آنکه کاهش نرخ سود تسهیلات در بازدهی بنگاه‌ها و حمایت از تولید نقش موثری دارد، اما باید توجه داشت که اقدام وزیر اقتصاد برای مقابله با اخذ نرخ‌های سود تسهیلات بانک‌هایی که بیش از مصوبه شورای پول و اعتبار دریافت می‌کنند، موثر و قابل توجه است.

منبع: ایرنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کمک به بخش تولید تولید تولید نفت تولید نفت تولید ناخالص داخلی مصوبه شورای پول و اعتبار بنگاه های اقتصادی نرخ سود تسهیلات فعالان اقتصادی فعالان اقتصاد وزیر اقتصاد بنگاه ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۵۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاندوزی: جعبه ابزار تامین مالی برای تحقق جهش تولید آماده شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید احسان خاندوزی در آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تامین مالی گفت: امسال بانک مرکزی در راستای اهداف کمی بانک ها هر چه سریعتر هدف گذاری و اقدامات لازم را اجرایی کند.

وزیر اقتصاد گفت:اهمیت برجسته‌کردن چنین ابزار‌هایی قابل تکرار نیست، اما پیام مهم و فواید آن باید به درستی به اطلاع فعالان اقتصادی برسد.

وی افزود: با محدودیت‌هایی که در کنترل ترازنامه بانک‌ها وجود دارد، چاره‌ای جز استفاده از روش‌های جدید تامین مالی وجود ندارد.

خاندوزی گفت: هدفگذاری سال جدید برای جهش تولید نیازمند فراهم‌کردن زمینه‌های آن از جمله تامین مالی است و ابزار‌هایی مانند سفته و برات الکترونیکی از جمله پیش‌بینی‌ها به این منظور است.

وی افزود: در توسعه این ابزار‌ها نیز نیاز به هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه‌ها وجود دارد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بنگاه‌های اقتصادی موظف به بکارگیری نیروهای بومی رزن هستند
  • بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران
  • مسدود شدن مسیر‌های انحراف در تسهیلات تولید با برات الکترونیکی
  • خاندوزی: جعبه ابزار تامین مالی برای تحقق جهش تولید آماده شد
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • گلستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن شهری و روستایی
  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی