Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-09@00:29:39 GMT

چین به دنبال تبدیل شدن به «ابرقدرت فناوری» جهان

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۵۲۳۶

چین به دنبال تبدیل شدن به «ابرقدرت فناوری» جهان

دولت چین در تلاش است تا وابستگی خود را به واردات ریزپردازنده‌ها کاهش داده و به ابرقدرت فناوری جهان تبدیل شود.

به گزارش مشرق به نقل از راشاتودی، دولت چین چرخش خود را به سوی شرکت‌های فناوری داخلی معطوف کرده تا به خود متکی شده و هدفی را نیز برای خود تعیین کرده تا رهبری جهان در زمینه تولید ریزپردازنده‌ها را در اختیار خود قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق این گزارش، حزب حاکم چین با هدف تبدیل کردن کشور به یک «ابرقدرت فناوری» قصد دارد تا واحد تراشه خود را که تنها سه سال از ایجاد آن می‌گذرد به یک واحد طراحی تراشه‌های پردازنده تبدیل کند تا از این طرق نیاز نیمه ‌هادی‌های داخلی را تامین کند.

چین در حال حاضر تولید ۲۳ درصد از نیمه‌ هادی‌ها در جهان را در اختیار داشته اما فقط ۷.۶ درصد از کل فروش را دارد.

این در حالی است که شرکت‌های چینی محصولات فناورانه جهانی مختلفی را تولید می‌کند و به طور گسترده وابسته به فناوری‌های کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی، کشورهای اروپایی و تایوان است.

تراشه‌ها بیشترین حجم واردات چین را تشکیل می‌دهد و طی سال گذشته ۳۰۰ میلیارد دلار تراشه‌های الکترونیکی وارد کرده که بیش از واردات نفت خام این کشور به شمار می‌آید.

پکن به دنبال پایان این وابستگی بوده به خصوص که شرکت هوآوی چین که بزرگترین برند فناورانه چین بوده سال ۲۰۱۸ و تحت تحریم‌های واشنگتن، ارتباط فناورانه‌اش با آمریکا قطع شد.

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین اوایل سال جاری میلادی گفته بود: «خود اتکایی، پایه و اساس ملت چین است».

وی تاکید کرد که چین باید به یک ابرقدرت در زمینه فناوری تبدیل شده تا امنیت اقتصادی این کشور حفظ شود.

تراشه‌های پردازنده برای ساخت محصولاتی نظیر گوشی‌های هوشمند، لوازم خانگی و وسائل نقلیه ضروری هستند. سال گذشته و در پی همه‌گیری کرونا، کمبودهایی در زمینه ساخت تراشه‌های الکترونیکی در عرصه جهانی ایجاد شد که در نتیجه آن، تولید با تاخیر مواجه شده و کارخانه‌ها تعطیل شدند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت چین فناوری واردات آمریکا دولت چین مشرق گوشی های هوشمند ابرقدرت فناوری خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت تراشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۵۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم

وزیر ارتباطات تاکید کرد : ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد و در حال حاضر مشتریانی در سطح دنیا برای این نوع ماهواره‌ها وجود دارد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت : با تلاش‌های جهادگرانه متخصصان ایرانی، در افق برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور، شاهد خودکفایی و تبدیل شدن ایران به قطب فضایی منطقه خواهیم بود.

وی افزود: با وجود تثبیت فناوری‌ها در برخی حوزه‌ها، تمرکز اصلی بر بازاریابی خدمات فضایی ایران در سطح جهانی، به خصوص در زمینه پرتابگر‌های سبک و ماهواره‌های کوچک است.

زارع پور اظهار داشت : ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد و در حال حاضر مشتریانی در سطح دنیا برای این نوع ماهواره‌ها وجود دارد.

وی افزود: برای رسیدن به خودکفایی کامل و چرخش خودجوش صنعت فضایی، نیازمند سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف این حوزه هستیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد :  جمهوری اسلامی ایران با برگزاری نمایشگاه‌ها و رویداد‌های فضایی، به دنبال جذب شرکای بین‌المللی و توسعه همکاری‌ها در این زمینه است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آی پدهای اپل رونمایی شدند/تراشه نوین اپل متمرکز بر هوش مصنوعی
  • تراشه به‌کار رفته در آیپد پرو، ۳۸هزار میلیارد عملیات در ثانیه انجام می‌دهد
  • رونمایی از آیپد پرو M۴؛ باریک‌ترین محصول تاریخ اپل/ عکس
  • تبدیل وضعیت شغلی فرهنگیان با جدیت دنبال می‌شود
  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم